Isnin, Oktober 04, 2021

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 411)


Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 411)

Qadar itu pada malam ke-(dua puluh) tujuh, ke-(dua puluh) sembilan dan ke-(dua puluh) lima (Ramadhan).³⁴⁵
_______
 anggapan mereka. Kerana bukankah seterusnya Nabi s.a.w. bersabda: وإنه لكبير   Bermaksud:"Sedangkan ia memang dosa besar.” Cuma mereka saja tidak menyedari dan mengetahuinya.

³⁴⁴Mafhumnya ialah jika pengetahuan tentangnya tidak diangkat, maka itulah yang terlebih baik. Kerana Lailatul Qadar dapat dicapai dengan tepat dan mudah. Akan tetapi, dengan tidak mengetahuinya kamu akan lebih banyak melakukan amal saleh dan lebih banyak mendapat pahala. Justeru pahala Lailatul Qadar tetap juga akan diperolehimu, apabila kamu secara berterusan beramal di setiap malam bulan Ramadhan. Sementara pahala melakukan ibadat pada malam-malam yang lain juga akan diperolehimu, kerana kamu beramal saleh dan beribadat pada setiap malamnya. Itulah yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w dengan sabdanya ”Mudahmudahan ia baik untukmu”. Dengan begitu, terlupa Nabi s.a.w. juga menyebabkan umat berpeluang mendapat lebih banyak pahala. Kalaulah Malam Qadar diketahui secara pasti, mungkin sekali mereka hanya melakukan ibadat pada malam itu sahaja.
Hadits ini tidak menunjukkan Malam Qadar itu telah diangkat terus, dengan erti ia tiada lagi di mana-mana malam dalam bulan Ramadhan, seperti anggapan sesetengah orang. Malam Qadar tetap ada, akhir hadits yang sama menunjukkan ia ada, cuma ketentuan tentangnya sahaja diangkat. Kalau sudah tiada lagi, apa ertinya Rasulullah s.a.w. bersabda, ”carilah Lailatul Qadar pada malam kesembilan, ketujuh dan kelima (dalam sepuluh malam terakhir itu).” Ia cuma tidak dapat dikatakan secara pasti pada malam tertentu, pada malam ke-27 Ramadhan misalnya. Apakah yang diangkat itu hanya melibatkan tahun berkenaan sahaja, atau untuk tahun-tahun yang lain juga? Apakah Malam Qadar itu tetap pada malam tertentu sahaja setiap tahun sampai bila-bila?? Atau ia berubah-ubah dan berpindah-pindah pada setiap tahun??? Sudah tidak ada Iagi pengetahun tentangnya secara jelas dan pasti! .

³⁴⁵Maksudnya ialah carilah Malam Qadar itu pada malam ke-27, ke-29 dan ke-25 Ramadhan. Di dalam sekian banyak riwayat tersebut, Malam Qadar itu hendaklah dicari pada malam-malam ganjil di sepuluh terakhir bulan Ramadhan. Antara pengajaran, panduan dan pedoman yang terdapat di dalam hadits ini ialah: 
(1) Pertengkaran dan pekelahian adalah suatu yang tercela. (2) la menyebabkan manusia terhalang daripada mendapat rahmat dan limpah kurnia Allah. 
(3) Hadits ini juga menunjukkan keberkatan dan kebaikan diangkat dari tempat yang ada syaitan. 
(4) Walaupun kita berada di pihak yang benar dan kita menuntut hak kita, tetapi biarlah di tempat dan masa yang sesuai. Di masjid, ditambah pula dengan di bulan puasa, bukanlah tempat dan masa yang sesuai untuk menuntut hak, kerana kemungkinan berlaku perkara yang tidak baik seperti kebisingan dan keadaan bertegang urat leher adalah amat besar sekali. 
(5) Kesalahan orang-orang tertentu kadang-kadang membawa kepada kerugian orang ramai. 
(6) Hadits ini juga menggalakkan umat berusaha mencari dan mendapatkan Malam Qadar. 
(7) la juga menunjukkan masjid bukan tempat untuk melakukan sesuatu perbuatan yang keji atau kerja yang sia-sia dan melalaikan. 
(8) Ketentuan Malam Qadar telah diangkat kerana pertengkaran dan pergaduhan dua orang sahabat. Ini membuktikan pertengkaran dan pergaduhan menjauhkan manusia daripada rahmat Allah. 
(9) Semata-mata menuntut hak di dalam masjid walaupun di bulan Ramadhan dan di hadapan Nabi s.a.w. bukanlah suatu yang haram dan tidak diharuskan, yang diharam dan tidak
411

Tiada ulasan:

Catat Ulasan