Isnin, Oktober 04, 2021

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 413)

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 413)

٥٠. حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا أَبُو حَيَّانَ التَّيْمِيُّ عَنْ أَبِي زُرْعَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَارِزًا يَوْمًا لِلنَّاسِ، فَأَتَاهُ جِبْرِيلُ فَقَالَ مَا الإِيمَانُ قَالَ: ((الإِيمَانُ أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَبِلِقَائِهِ وَرُسُلِهِ، وَتُؤْمِنَ بِالْبَعْثِ)). قَالَ مَا الإِسْلاَمُ قَالَ: ((الإِسْلاَمُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ وَلاَ تُشْرِكَ بِهِ، وَتُقِيمَ الصَّلاَةَ، وَتُؤَدِّيَ الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ، وَتَصُومَ رَمَضَانَ)). قَالَ مَا الإِحْسَانُ قَالَ: ((أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ)). قَالَ مَتَى السَّاعَةُ قَالَ: ((مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنَ السَّائِلِ، وَسَأُخْبِرُكَ عَنْ أَشْرَاطِهَا إِذَا وَلَدَتِ الأَمَةُ رَبَّهَا، وَإِذَا تَطَاوَلَ رُعَاةُ الإِبِلِ الْبُهْمُ فِي الْبُنْيَانِ، فِي خَمْسٍ لاَ يَعْلَمُهُنَّ إِلاَّ اللَّهُ)). ثُمَّ تَلاَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: {إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ} الآيَةَ. ثُمَّ أَدْبَرَ فَقَالَ: ((رُدُّوهُ)). فَلَمْ يَرَوْا شَيْئًا. فَقَالَ: ((هَذَا جِبْرِيلُ جَاءَ يُعَلِّمُ النَّاسَ دِينَهُمْ)). قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعَلَ ذَلِكَ كُلَّهُ مِنَ الإِيمَانِ. 
 
50- Musaddad meriwayatkan kepada kami, katanya: Isma•il bin Ibrahim meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Hayyan al-Taimi meriwayatkan kepada kami daripada Abi Zur'ah daripada Abi Hurairah, katanya: "Pernah Nabi s.a.w. muncul pada suatu hari di hadapan orang ramai, tiba-tiba datang seorang lelaki, dia bertanya: "Apa itu iman?” Nabi menjawab, "Bahawa kamu beriman dengan Allah,³⁴⁸ para MalaikatNya,³⁴⁸ beriman akan
_______________

menggunakan perkataan-perkataan yang digunakan di dalam nas-nas. Mereka tidak suka pergi kepada perbahasan-perbahasan Ilmul Kalam yang dirumuskan oleh orang-orang kemudian. Demikianlah disebutkan oleh para pensyarah Sahih Bukhari. Dengan adanya bab ini, terbukti benarlah sekalian bab yang lalu, di mana perkataan-perkataan tersebut digunakan silih berganti di tempat satu sama lain.”

³⁴⁷Maksud percaya kepada Allah ialah membenarkan dan menerima kewujudanNya. Di samping mempercayai Dia bersifat dengan segala sifat kesempurnaan dan suci daripada segala sifat kekurangan.

³⁴⁸Maksud percaya kepada malaikat ialah mempercayai kewujudan mereka dengan sifat-sifat yang disebutkan oleh Allah di dalałn al-Qur'an dan Nabi s.aăv. di dałam hadits-haditsnya yang sahih. Antara sifat mereka yang disebutk'an ialah:
(1) Mereka adalah hamba-hamba (Allah) yang dimuliakan. (al-Ambiyaa':26). 
(2) Mereka selalu bertasbih (beribadat) malam dan siang dengan tidak berhenti-henti. (al-Ambiyaa':20). 
(3) Mereka tidak menderhaka kepada Allah dałam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. (at-Tahrim:6). (4) Boleh menjelma dałam rupa manusia. (Maryam:17). 
(5) Mereka tidak lelaki atau jantan dan tidak juga perempuan atau betina. 
(6) Tidak makan dan tidak minum.
(7) Hidup dan mati seperti jin dan manusiajuga. Cuma umur mereka jauh lebih panjang daripada





Tiada ulasan:

Catat Ulasan