Jumaat, Oktober 01, 2021

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 426)

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 426)

daripada perkara syubahat (dengan tidak melakukannya), bererti dia telah menjaga kesucian agamanya dan kehormatannya³⁷¹, dan sesiapa yang terjerumus ke dalam perkara syubahat, dia seperti pengembala yang melepaskan binatang ternakannya di sekitar kawasan larangan,³⁷² lambat-laun binatang ternakannya itu akan termasuk ke tempat larangan. Ketahuilah bahawa setiap pemerintah itu ada tempat larangan,³⁷³  ketahuílah

______________
seperti arak, babi, bangkai, air kencing dan darah yang mengalir. Demikian juga zina, dusta, mengumpat, mengacum, memandang perempuan bukan mahram (dengan penuh nafsu) dan seumpamanya. Dan ketiganya ialah perkara-perkara atau benda-benda syubhat. Perkara atau benda syubhat itu ialah sesuatu yang tidak terang halal haramnya ."

³⁷⁰Terdapat lima riwayat berhubung dengan perkataan مُشَبَّهَاتٌ ini:
Pertama (1)مُشْتَبِهَاتٌ 
Kedua(2)مُتَشَبِّهَاتٌ
Ketiga(3)مُشَبَّهَاتٌ
Keempat(4)مُشَبِّهَاتٌ
Kelima(5)مُشْبِهَاتٌ


³⁷⁰ Potongan sabda Nabi s.a.w. ini menunjukkan bukan tidak ada langsung manusia yang dapat mengetahui hukumnya menggunakan kaedah-kaedah tertentu yang sah di sisi agama. Memang ada, tetapi keputusannya mungkin dipertikaikan oleh pihak lain yang juga berautoriti. Dalam menghadapi perkara atau benda yang syubhah (tidak jelas halal haramnya), orang-orang yang berusaha menjaga kesucian agamanya akan mengelak diri daripadanya. Itulah orang-orang yang warak menurut istilah para 'ulama'.
Di sana terdapat banyak sebab yang menimbulkan syubhah atau kesamaran pada hukum. Antaranya ialah kerana terdapat pertentangan di antara dua dalil atau kerana ketiadaan nas (dalil) yang terang mengenainya.
Syubhah menurut Imam Ahmad adalah sesuatu yang diperselisihi tentang halal memakannya seperti kuda atau meminumnya seperti nabiz (air rendaman buah kurma kering atau kismis), atau memakainya seperti kulit binatang buas. Pada pandangan Imam Syaffe, Ahmad dan jumhur 'ulama', kuda halal dimakan. Menurut Malikiyyah pula haram. Nabiz boleh diminum menurut pandangan Abu Hanifah, sedangkan di sisi Syafl'e ia haram. Jumhur ulama' mengharuskan penggunaan kulit binatang buas setelah disamak, termasuk memakainya. Sedangkan golongan Hanabilah tidak mengharuskannya walaupun setelah disamak.

³⁷¹Maksudnya ialah dari sebarang tuduhan orang yang tidak mengetahui keadaan yang sebenarnya. Seseorang Islam memanglah dikehendaki sedapat mungkin menjauhi perkara syubhat dan perkara yang mendatangkan tuduhan serta sangkaan yang buruk dari orang lain, supaya terpelihara agama dan kehormatan dirinya. Andaikata ia melakukan juga perkara itu hingga ada orang-orang yang menuduhnya dengan mengumpat atau mencelanya, maka janganlah ia menyesal, kerana ia tidak memelihara dirinya sendiri.

³⁷² Kawasan larangan yang dimaksudkan di sini ialah padang ragut khas untuk orang atau golongan tertentu.


³⁷³ yang ditegah orang lain memasukinya. Orang yang memasukinya dikira bersalah dan boleh dihukum. Oleh itu, setiap orang mestilah mengetahui dan mematuhinya. Demikianlah kalau raja atau manusia yang lainnya menetapkan sesuatu kawasan lamngan. Maka Allah Tuhan Yang Maha Agung dari sekalian agung, lebih-lebih Iagilah ada laranganNya.


426

Tiada ulasan:

Catat Ulasan