Selasa, November 02, 2021

Sahih bukhari kitab iman sesi 73 @32ssss

Sahih bukhari kitab iman sesi 73 @32ssss

باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ: 
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ مَا عَرَضْتُ قَوْلِي عَلَى عَمَلِي إِلاَّ خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ مُكَذَّبًا. 
وَقَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ أَدْرَكْتُ ثَلاَثِينَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلُّهُمْ يَخَافُ النِّفَاقَ عَلَى نَفْسِهِ، مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ يَقُولُ إِنَّهُ عَلَى إِيمَانِ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ.  
وَيُذْكَرُ عَنِ الْحَسَنِ مَا خَافَهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، وَلاَ أَمِنَهُ إِلاَّ مُنَافِقٌ. وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ(ada yang kata taqwa) وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}
Bab Kebimbangan  orang mu'min akan terhapus amalannya  dalam keadaan tidak sedar .  
Ibrahim Al Taimi³³⁰ berkata; Tidak aku rentangkan kata-kataku atas amalanku melainkan aku bimbang aku menjadi pendusta³³¹(atau didustakan). 
Ibnu Abi Mulaikah³³² berkata:
Aku bertemu  dengan  30 sahabat Rasullah saw , semua
bimbang berlaku nifaq pada diri mereka.³³³ Tidak ada sesiapa pun dari mereka mengatakan bahawa dia berada diatas imam   Jibrail dan Mikail³³⁴. 
Dan  disebut daripada Hasan bahawa beliau berkata tidak takut kepadanya  (nifaq/Allah) kecuali orang mukmin. Dan tidak akan berasa aman (terhadap  nifaq dan Allah )kecuali orang  munafik³³⁵.
Dan³³⁶  bab ancaman daripada terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat³³⁷ kerana firman Allah وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Bermaksud dan mereka tidak berterusan atas apa yang mereka lakukan³³⁸ dalam keadaan mereka sedar"³³⁹.


Ke 2 hadits yang ke 48.

٤٨- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَرْعَرَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ زُبَيْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا وَائِلٍ عَنِ الْمُرْجِئَةِ، فَقَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: سِباب الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ، وَقِتَالُهُ كُفْرٌ 
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ar'arah berkata, Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Zubaid berkata: Aku bertanya kepada Abu Wa'il tentang Murji`ah, maka dia menjawab: Telah menceritakan kepadaku Abdullah bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "mencerca(memaki) orang muslim adalah fasiq dan memeranginya adalah kufur". 

Sekali lagi pergi kepada tajuk.

٢ -  الإيمان » ٣٦ -  خوف المؤمن من أن يحبط عمله وهو لا يشعر
2. Iman » 36. Kekhawatiran seorang mu'min bila amalnya terhapus tanpa sadar  

باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ: 
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ مَا عَرَضْتُ قَوْلِي عَلَى عَمَلِي إِلاَّ خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ مُكَذَّبًا. 
وَقَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ أَدْرَكْتُ ثَلاَثِينَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلُّهُمْ يَخَافُ النِّفَاقَ عَلَى نَفْسِهِ، مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ يَقُولُ إِنَّهُ عَلَى إِيمَانِ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ. 
[تحفة 15613 ب]. 
وَيُذْكَرُ عَنِ الْحَسَنِ مَا خَافَهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، وَلاَ أَمِنَهُ إِلاَّ مُنَافِقٌ. وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}

Bab Kebimbangan  orang mu'min akan terhapus amalannya  dalam keadaan tidak sedar .  
Ibrahim Al Taimi³³⁰ berkata; Tidak aku rentangkan kata-kataku atas amalanku melainkan aku bimbang aku menjadi pendusta³³¹(atau didustakan). 
Ibnu Abi Mulaikah³³² berkata:
Aku bertemu  dengan  30 sahabat Rasullah saw , semua
bimbang berlaku nifaq pada diri mereka.³³³ Tidak ada sesiapa pun dari mereka mengatakan bahawa dia berada diatas imam   Jibrail dan Mikail³³⁴. 
Dan  disebut daripada Hasan bahawa beliau berkata tidak takut kepadanya  (nifaq/Allah) kecuali orang mukmin. Dan tidak akan berasa aman (terhadap  nifaq dan Allah )kecuali orang  munafik³³⁵.
Dan³³⁶  bab ancaman daripada terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat³³⁷ kerana firman Allah وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Bermaksud dan mereka tidak berterusan atas apa yang mereka lakukan³³⁸ dalam keadaan mereka sedar"³³⁹.

Minit  6
Hadit 48;
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ar'arah berkata, Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Zubaid berkata: Aku bertanya kepada Abu Wa'il tentang Murji`ah, maka dia menjawab: Telah menceritakan kepadaku Abdullah bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "mencerca(memaki) orang muslim adalah fasiq dan memeranginya adalah kufur". 

-tajuk dah bincang sebelum ini.
-tak ulang sepenuhnya.
minit 8

👉Bab Kebimbangan  orang mu'min akan terhapus amalannya  dalam keadaan tidak sedar .  
-dibahagi kepada dua bahagian.
-ini bhg pertama.


Ibrahim Al Taimi³³⁰ berkata; Tidak aku rentangkan kata-kataku atas amalanku melainkan aku bimbang aku menjadi pendusta³³¹(atau didustakan). 
Ibnu Abi Mulaikah³³² berkata:
-ini bukti bhg pertama
-ini atsar.

Aku bertemu  dengan  30 sahabat Rasullah saw , semua
bimbang berlaku nifaq pada diri mereka.³³³ 

Tidak ada sesiapa pun dari mereka mengatakan bahawa dia berada diatas imam   Jibrail dan Mikail³³⁴. 
Dan  disebut daripada Hasan bahawa beliau berkata tidak takut kepadanya  (nifaq/Allah) kecuali orang mukmin. Dan tidak akan berasa aman (terhadap  nifaq dan Allah )kecuali orang  munafik³³⁵.


Dan³³⁶  bab ancaman daripada terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat³³⁷ kerana firman Allah وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
-ini bhg kedua.
-ini perlu sekali diketahui, ia terbahagi kepada berapa bahagian.

Bermaksud dan mereka tidak berterusan atas apa yang mereka lakukan³³⁸ dalam keadaan mereka sedar"³³⁹.

-sering kali kita buat kebaikan tetapi tidak dapat apa-apa.
-dan kita perlu bimbang  tidak seperti Murjiah.

³³⁰ Nama beliau selengkapnya adalah seperti berikut: Ibrahim bin Yazid bin Syarik at-Taimi alKufi. Beliau dinisbahkan kepada Taim ar-Ribaab. Ibrahim at-Taimi adalah seorang yang 'abid, zahid dan wa'izh. Beliau meninggal dunia pada tahun ke-92 Hijrah ketika belum lagi menjangkau umur 40 tahun.


³³¹ Untuk membuktikan kebenaran bahagian pertama tajuk bab, mula-mula sekali bukhari mengemukakan kata-kata Ibrahim at-Taimi. Maksud kata-kata Ibrahim at-Taimi "Aku menjadi pendusta" ialah aku menjadi pendusta kepada ajaran agama yang aku anuti. Bila saja aku membanding-bandingkan di antara kata-kataku dan amalanku, aku risau, taku-takut aku termasuk dalam kalangan orang-orang yang mendustakan agama. Perkataan مُكَذِّبًا dibaca sebagai isim fa'il dan juga isim maful. Kedua-duanya tsabit dalam riwayat. Walau bagaimanapun, kebanyakan pensyarah hadits mentarjihkan riwayat sebagai isim fa'il. 

Jika ia dibaca sebagai isim fa'il, maka ada dua kemungkinan untuk taqdirnya. 
(1) pertama مُكَذِّبًا لِلدِّيْنِ (aku menjadi pendusta kepada ajaran agama yang aku anuti). 
(2)kedua مُكَذِّبًا لِنَفْسِي(aku menjadi pendusta kepada diriku sendiri). 
-perbuatan perlu sama dengan kata-kata.
Minit 24
-contoh-contoh perbuatan dan kata-kata yang tak sama.

Maksud taqdir (1) ialah apabila aku tidak mengamalkan ajaran agama sesuai dengan tuntutan iman, 
-Murjiah tidak 

maka itu bererti aku mendustakan ajaran agama yang aku anuti dan imani.
-kita berbohong dengan Allah dan tidak berhenti.
- jika tak rasa begitu ia akan berbahaya pada agama kita.

Kerana jika amalan-amalan yang dituntut Oleh iman benar-benar berguna dan berfaedah, kenapa aku tidak melakukannya? Bukankah tidak melakukannya dan hanya berkata ia baik sahaja, tidak lebih daripada da'waan semata-mata? la juga boleh bererti مُشَابِهًا لِلْمُكَذِّبِيْنَ .
-menyerupai orang-orang yang mendustakan agama

Maksudnya ialah bila saja aku membanding-bandingkan di antara kata-kataku dan amalanku, aku risau, aku menyerupai orang-orang yang mendustakan agama. Ini kerana orang-orang munafiq yang mendustakan agama juga daripada segi percakapan dan da'waannya bukan main, tetapi di segi amalan mereka kosong. 
- macam orang munafik yang  mendustakan agama.
- jika ada kebimbangan manusia akan berubah
- agama bukan sesuai dengan sahabat sahaja
- dan orang beragama itu bijak.

Maksud taqdir (2) pula ialah apabila aku tidak mengamalkan ajaran agama sesuai dengan tuntutan iman, maka aku takut aku mendustakan diriku sendiri. Kerana jika da'waanku benar, tentulah aku mengamalkannya.
Jika مُكَذَّبًا dibaca dengan sighah maf'ul pula, maka maksudnya ialah bila saja aku membanding-bandingkan di antara kata-kataku dan amalanku, aku risau, takut-takut aku didustakan. Memandangkan amalanku tidak sesuai dengan kata-kataku, maka mungkin sekali setiap orang yang menemuiku akan mendustakan daku. 
- kita didustakan sebagai penganut agama Islam; pengotor, tak maju dan lain-lain

Kata-kata Ibrahim at-Taimi ini sebenarnya mengisyaratkan kepada firman Allah berikut:
As-Saf 61:2يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
As-Saf 61:3كَبُرَ مَقْتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُوا۟ مَا لَا تَفْعَلُونَ 
Bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan (2) Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan (3) (as-Shaff:2-3).
-bagi Murjiah perbuatan tak sama dengan perkataan  tiada masalah.
-ayat ini nak, kita buat apa yang kita cakap.
- Murjiah mendakwa Islam tetapi bila tidak sesuai dengan quran, tak sesuai dengan hadits , tak sesuai dengan amalan salaf , sahabat, tabiin,  qurun yang terbaik maka ia telah tidak mencerminkan Islam yang sebenar.

Minit 38
³³²Nama sebenar beliau ialah 'Abdullah bin 'Ubaidillah al-Qurasyi at-Taimi al-Makki.
- kena jelas siapa dia.
- ini cara orang Arab.

Ibnu Abi Mulaikah terkenal juga dengan laqab (gelaran) al-Ahwal (orang yang bermata juling). 
-Ibnu Abi Mulaikah adalah nama kunyah
-dengan maksud memperkenalkan bukan menghina.

Beliau pernah menjadi muadzzin dan hakim di zaman pemerintahan Ibnu az-Zubair. Beliau meninggal dunia pada tahun 117 Hijrah. Ibnu Abi Mulaikah meriwayatkan hadits daripada sahabat-sahabat utama Rasulullah s.a.w. seperti 'Aaishah, 'Abdullah bin 'Abbaas, 'Abdullah bin 'Umar, Abdullah bin Amar bin al-'Aash, Abdullah bin az-Zubair, Abu Mahdzurah(tukang azan Nabi di Mekah), 'Uqbah bin alHaarits, Miswar bin Makhramah, Ummu Salamah dan Asmaa' binti Abi Bakar as-Shiddiq.
-dia salah seorang tabiin

Imam Bukhari mengemukakan kata-kata Ibnu Abi Mulaikah selepas kata-kata Ibrahim at-Taimi untuk membuktikan kebenaran bahagian pertama tajuk bab ini.
- tajuk babkan dibahagi dua


👉Aku bertemu  dengan  30 sahabat Rasullah saw , semua
bimbang berlaku nifaq pada diri mereka.³³³ 

³³³ Besar kemungkinan nifaq yang dibimbangi para sahabat Rasulullah s.a.w. itu berlaku pada diri mereka ialah nifaq amali. Mungkin juga kedua-dua nifaq dibimbangi mereka, iaitu nifaq amali dan nifaq i'tiqadi. 
-nifaq itiqadi hakikatnya kafir.
- perlu berdoa untuk elakan nya

Kata-kata Ibnu Abi Mulaikah ini secara tidak langsung menolak fahaman golonan Murji'ah yang langsung tidak menganggap amalan sebagai suatu yang penting di samping iman. 
- kalu tidak jejaskan iman kenapa sahabat takut sangat.
- Murjiah tidak bimbang langsung.
- sahabat tiada yang Murjiah.
- bahkan sahabat sangat takut sebab boleh hilang  atau  paling tidak akan kurang pula.
-kata beriman tetapi ada unsur syirik sebab perangai orang musyrikin. Beramal tetapi masih ada unsur syirik dan bidah
Minit 53
-syirik sangat luar termasuk syirik khafi.
-semua itu beri kesan jadi hasilnya tidak sama.
- perlu ilmu untuk kesan apakah yanb menyebabkannya

Hati dan jiwa para sahabat sememangnya ma'mur dengan takut dan gerun kepada Allah s.w.t. namun mereka tetap bimbang akan nifaq. Saiyyidina 'Umar r.a. yang telah mendengar sendiri jaminan syurga oleh Rasulullah s.a.w. untuk dirinya, tetap bertanya Hudzaifah yang terkenal sebagai sahabat penyimpan rahsia Nabi s.a.w. bahawa adakah nama beliau tersenarai dalam senarai nama orang-orang munafiq atau tidak? Adanya kebimbangan seperti itu tidaklah sama sekali bererti mereka memang munafiq.

³³⁴Maksudnya ialah tiada siapapun di antara mereka (sahabat)orang yang yakin seratus peratus tentang kesempurnaan iman dan keikhlasannya sepertimana diyakini tentang iman Jibrail dan Mikail. Lantaran mereka adalah makhluk yang tidak ma' shum.

³³⁵Imam Bukhari menyebutkan atsar Hasan al-Bashri di sini dengan sighah tamridh  وَيٍذْكَرً عَنِ bukan untuk mengisyaratkan kepada kedhaifannya. Meskipun selalunya ia menunjukkan demikian. Ini kerana atsar Hasan itu sahih. Imam Bukhari selalu juga menggunakan sighah tamridh untuk mengisyaratkan kepada matan atau teks sesuatu riwayat Yang diringkaskan. Beliau juga selalu menggunakan sighah tersebut apabila sesuatu riwayat dikemukakan mengikut ma' nanya (بالمعنى).

Minit 58
👉Dan  disebut daripada Hasan 
-ini atsar
-Hasan Basri juga tabiin.

bahawa beliau berkata tidak takut kepadanya  (nifaq/Allah) kecuali orang mukmin. Dan tidak akan berasa aman
-kita tidak terpelihara dari 
 (terhadap  nifaq dan Allah )kecuali orang  munafik³³⁵.

³³⁵Imam Bukhari menyebutkan atsar 
-3 atsar yang disebut

Hasan al-Bashri di sini dengan sighah tamridh ( وَيُذْكَرُ عَنِ)
-kalu belajar bahqsa sikit sudah tahu tentang sighah  tamridh
- ini adalah  feel binak majhul وَيُذْكَرُ huruf mula-mula kena baris depan dan huruf sebelum akhir keana baris atas , itu kaedahnya. Orang panggil sighah taridh. Bila Imam Bukhari guna macam ni , dia ada maksud dia.
-satu feel lagi binak makruf yakni وَيَذْكَرُ maknanya dia menyebutkan.

bukan untuk mengisyaratkan kepada kedhaifannya. Meskipun selalunya ia menunjukkan demikian. Ini kerana atsar Hasan itu sahih. Imam Bukhari selalu juga menggunakan sighah tamridh untuk mengisyaratkan kepada matan atau teks sesuatu riwayat Yang diringkaskan. Beliau juga selalu menggunakan sighah tersebut apabila sesuatu riwayat dikemukakan mengikut ma' nanya (بالمعنى).
-Tadi dia sebut jelas(sighah tamridh) Ibnu Taimi dan Ibju mulaikah biasanya bererti dia nak   isyarat menunjukan dhaif walaupun bukanlah sentiasa.Atsar Hasan Basri sahih tetapi dia sebut begitu  juga ,itulah keyunikannya.
Juga dia gunakan sighah tamridh  untuk menunjukan dia telah ringkaskan.
Juga dia guna sighah tamridh bila riwayat itu ada riwayat denan makna.
-imam bukhari  kadang2, bila dia nak kemuka pendapat sesaorang dia ambil mafhum bukan lafaz iaitu يُذْكَرُ. Dia tak sebut Hasan sebut (يَذْكَرُ) atau bila dhaif (sebut  يُذْكَرُ) jadi kita kena semak.
1:08
-Ibnu Abi Syaibah banyak mengumpulkan atsar sahabat dan tabiin.
-Imam Bukhari nak royat,riwayat bil makna boleh.

👉Dan³³⁶  bab ancaman daripada terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat³³⁷ kerana firman Allah 
-ini menunjukan kederhakaan kepada Allah ada kesan kepada iman.
- tapi  cara dia kritik dia tak sebut ,caranya sangat halus.
-jangan berterusan , kesannya sangat teruk walaupun tak besar iaitu merugikan orang yang derhaka.


³³⁶Dari sini bermula bahagian kedua tajuk bab. و di permulaannya adalah wau  'athaf. Taqdirnya ialah وَبَابُ مَا يُحَذَّرُ مِن . boleh dibaca dengan takhfif dan tasydid dalam sighah majhul. Hafiz Ibnu Hajar mentarjihkan bacaan dengan tasydid.
- tengok teks asal
باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ 
وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ
[Bab Kebimbangan  orang mu'min akan terhapus amalannya  dalam keadaan tidak sedar .
Dan tidak akan berasa aman (terhadap  nifaq dan Allah) kecuali orang  munafik³³⁵]
-Ini sebenarnya tajuk,  yang lain, di panggil jumlah muktaridhoh(selingan).
Minit 1:18
-Dan bab ancaman dari terus berperang


³³⁷  Menurut riwayat Abu Dzarr 
-pemilik nuskah
-perkataan يُحْذَرُ boleh juga يُحَذَرُ

Minit 1:31
dan Abul Waqt, di tempat perkataan التَقَاتُل terletak  النفاق perkataan . Tetapi perkataan التقاتل lebih sesuai dengan hadits di bawah bab ini, kerana Rasulullah s.a.w. bersabda وقتاله كفر dan ia merupakan riwayat Abi Dzarr juga selain riwayat al-Ashili dan Ibnu  Asaakir. Ma'na keduanya juga sahih, namun mengikut Hafiz Ibnu Hajar riwayatnya tidak tsabit. Tetapi berdasarkan nuskhah riwayat Abi Dzarr dan nuskhah as-Samisathi ia juga tsabit. Atsar-atsar yang terletak di antara dua bahagian tajuk bab adalah jumlah-jumlah mu'taridhah (kata-kata selingan) di antara ma'thuf dan ma'thuf 'alaih. Kedua-dua bahagian dipisahkan dengannya kerana atsar-atsar itu berkaitan dengan bahagian pertama sahaja. 

Adapun dua hadits yang akan disebutkan di bawah tajuk bab nanti, maka yang mula-mula daripadanya untuk membuktikan bahagian kedua tajuk bab. Sementara hadits kedua pula untuk membuktikan bahagian pertama tajuk bab. 
-terbalik pula
- boleh dapat setelah diperhati

Menurut istilah ilmu Balaghah, penyusunan seperti itu dipanggil (ْاَلَّفّ وَالنَّشْرُ الغَيْرُ المُرَتَب) 
-susun tapi tak teratur.
-ini dalam ilmu balaghah.
-cara sebut  ..  top ten, kita pun buat
-Imam Bukhari guna semua ilmu yang ada padanya untuk buat tajuk hadits

Maksud Bukhari ialah menolak fahaman golongan Murji'ah. Kerana mereka menganggap apabila seseorang telah beriman, maka tidak ada ma'shiat yang akan menjejaskan imannya. Mafhum ayat al-Qur'an yang dikemukakan di akhir tajuk bab juga menolak fahaman mereka itu. Demikian kata al-Qasthallani.

ْ

³³⁸  Maksudnya ialah mereka tidak terus menerus melakukan dosa-dosa tanpa beristighfar dan bertaubat kepada Allah. Justeru Rasulullah s.a.w. telah bersabda menurut apa yang diriwayatkan oleh at-Tirmizi, Abu Daud dan lain-lain daripada hadits Abu Bakar as-Shiddiq r.a.bahawa: مَا أَصَرَّ مَنْ اسْتَغْفَرَ وَإِنْ عَادِ  فِي الْيَوْمِ سَبْعِينَ مَرَّةً
bermaksud: "Tidak berterusan (melakukan dosa) orang yang beristighfar, walaupun ia kembali melakukan (dosa yang telah dilakukannya) dalam satu hari sebanyak tujuh puluh kali."
-jangan tiada taubat, jangan malu nak bertaubat
-jangan serik untuk ulang

إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِينَ وَيُحِبُّ ٱلْمُتَطَهِّرِينَ 
Sungguh, Allah menyukai orang yang tobat dan menyukai orang yang menyucikan diri.

Al-Baqarah 2:222
وَيَسْـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلْمَحِيضِۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَٱعْتَزِلُوا۟ ٱلنِّسَآءَ فِى ٱلْمَحِيضِۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ ٱللَّهُۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِينَ وَيُحِبُّ ٱلْمُتَطَهِّرِينَ 
Dan mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) tentang haid. Katakanlah, “Itu adalah sesuatu yang kotor.” Karena itu jauhilah istri pada waktu haid; dan jangan kamu dekati mereka sebelum mereka suci. Apabila mereka telah suci, campurilah mereka sesuai dengan (ketentuan) yang diperintahkan Allah kepadamu. Sungguh, Allah menyukai orang yang tobat dan menyukai orang yang menyucikan diri.

-makna ٱلتَّوَّٰبِينَ, ini isyarat kamu banyak melakuan dosa...
-yang Allah tak suka ialah orang yang tidak bertaubat...




³³⁹  Imam Ahmad mengemukakan satu hadits yang diriwayatkan oleh 'Abdullah bin 'Amar bin al-Aash secara marfu'begini    وَيْلٌ لِلْمُصِّينِ يُصِرُّونِ عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ  : 
Bermaksud; "Kecelakaan untuk al-mushirrin, iaitu orang-orang yang terus menerus melakukan dosa-dosa sedangkan mereka sedar." 
-perlu ulang dan ulang

Mereka sedar bahawa Allah menerima taubat orang-orang yang bertaubat, walaupun begitu mereka tidak beristighfar. Demikianlah kata Mujahid dan lain-lain sebagai mentafsirkan firman Allah di dalam ayat ke-135 Surah Aali 'Imraan itu. Firman Allah yang dikemukakan oleh Bukhari di akhir tajuk bab ini adalah sebahagian daripada ayat ke-135 Surah Aali 'Imraan.

Aal-e-Imran 3:135
وَٱلَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا۟ فَٰحِشَةً أَوْ ظَلَمُوٓا۟ أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا۟ ٱللَّهَ فَٱسْتَغْفَرُوا۟ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ إِلَّا ٱللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا۟ عَلَىٰ مَا فَعَلُوا۟ وَهُمْ يَعْلَمُونَ 
dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzhalimi diri sendiri, (segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa (lagi) yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui.



³⁴⁰  Satu golongan yang menyeleweng daripada ajaran Islam sebenar. Antara fahaman mereka ialah amal bukan sebahagian daripada iman. Amalan yang baik tidak memberi apa-apa erti kepada iman. Amalan yang jahat pula tidak menjejaskan iman. Dan pelaku dosa-dosa besar tidak menjadi fasiq. Zubaid bertanya Abu Waa'il tentang golongan ini(murjiah), 
-kahwin tanpa tukar agama.

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ar'arah berkata, Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Zubaid berkata: Aku bertanya kepada Abu Wa'il tentang Murji`ah, maka dia menjawab: Telah menceritakan kepadaku Abdullah bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "mencerca(memaki) orang muslim adalah fasiq dan memeranginya adalah kufur".
- murjiah kata tidak fasiq
-jika amalan jahat tidak menjejaskan iman kenapa hadits ni kata cerca orang muslim fasiq.
-disebut kufur untuk memberi erti mubalaghah

sama ada mereka berada di atas landasan yang benar atau salah.


 

³⁴¹Berdasarkan hadits ini tidak mungkin golongan itu berada di atas kebenaran. Kerana mereka mengatakan orang-orang yang melakukan dosa-dosa besar tidak jadi fasiq. Sedangkan Rasulullah s.a.w. sendiri bersabda di dalam hadits ini bahawa memaki orang muslim itu adalah kefasiqan (perbuatan fasiq). Kalaulah amalan jahat tidak menjejaskan iman seseorang, kenapa orang yang memaki orang muslim dikatakan fasiq oleh Rasulullah s.a.w. dan kenapa pula perbuatan memerangi orang muslim dikatakan kekufuran? Daripada hadits ini diketahui penyelewengan golongan itu daripada landasan sebenarnya. Perkataan كفر (kekufuran) yang tersebut di dalam hadits ini tidaklah semestinya dipakai dengan erti kekufuran sebenar yang mengeluarkan seseorang daripada agama Islam. Disebut kufur, untuk memberi erti mubalaghah (menampakkan terlajak teruk), supaya pendengar berwaspada dan berhati-hati dengannya. Ini kerana berdasarkan dalil-dalil yang Iain perbuatan seperti itu masih belum lagi mengeluarkan seseorang muslim daripada agamanya. Boleh jadi juga dikatakan kufur, kerana perbuatan seperti itu menyerupai perbuatan orang-orang yang ber'aqidah kufur. Lantaran merekalah yang menghalalkan darah orang-orang Islam. Mungkin juga perkataan kufur dipakai dalam erti bahasanya(mubalaghah), kerana kufur menurut bahasa 'Arab yang asal bererti menutupi. Dengan memerangi orang muslim, seseorang itu seolah-olahnya telah menutupi dan tidak menghiraukan hak-hak saudara seagamanya. Padahal sepatutnya dia membela, membantu dan menolongnya. bukan menyakiti dan memeranginya.
1jam 48

Tiada ulasan:

Catat Ulasan