Sahih bukhari kitab qasar sesi 1s
كتاب التقصير
(1)باب مَا جَاءَ فِي التَّقْصِيرِ وَكَمْ يُقِيمُ حَتَّى يَقْصُرَ
Ini bab menyatakan hadits tentang qasar sembahyang dan berapa lama ia bermukim disesuatu tempat itu sehingga dia boleh qasar.
١٨٦-حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ عَاصِمٍ، وَحُصَيْنٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ أَقَامَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم تِسْعَةَ عَشَرَ يَقْصُرُ، فَنَحْنُ إِذَا سَافَرْنَا تِسْعَةَ عَشَرَ قَصَرْنَا، وَإِنْ زِدْنَا أَتْمَمْنَا.
Imam bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas katanya Nabi saw berhenti selama 19 hari ,baginda mengqasarkan sembahyang, jadi bila kami bermusafir selama 19 hari dan bila lebih daripada itu kami tamamkan yakni sempurnakan sembahyang.
١٨٧-حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَبِي إِسْحَاقَ، قَالَ سَمِعْتُ أَنَسًا، يَقُولُ خَرَجْنَا مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ، فَكَانَ يُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ رَكْعَتَيْنِ حَتَّى رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ. قُلْتُ أَقَمْتُمْ بِمَكَّةَ شَيْئًا قَالَ أَقَمْنَا بِهَا عَشْرًا.
Imam Bukhari meriwayatkan dari Anas katanya: Kami keluar bersama Rasullah saw dari Madinah ke Mekah, lalu Rasullah saw sembahyang dua-dua rakaat sehingga kami balik ke Madinah, Aku pun berkata (dari Yahya bin Abi Ishak), Adakah kamu berhenti atau singgah di Mekah beberapa hari? Katanya kami berhenti di Mekah selama 10 hari.
Ini bab qasar.
Selama mana , baru boleh qasar?
Ada beberapa perkara berhubung dengan qasar sembahyang;
1. Hukumnya .Adakah wajib , sunat atau ruqsah sahaja atau macam mana , atau harus sahaja?..ini ada khilaf.
2. Tentang selama mana , kalu dia musafir ;dia duduk disesuatu tempat itu selama mana baru dia boleh qasar sembahyang.
3.kalu musafir, dia boleh mulai qasar di mana? Sampai di tempat yang dituju atau dari mana sudah boleh?
4.semasa balik sejauh mana dari tempat dia nak balik dia boleh qasar? Adakah sejauh boleh qasar sembahyang atau bagaimana?
5.sembahyang qasar 2 rakaat itu adalah yang asal atau telah dikurangkan, yakni kurangkan 4 jadi 2 atau memang solat qasar memang asal begitu?
Imam bukhari sebutkan perkara itu secara berselerak.
Ada yang disebutkan dulu dan ada disebutkan kemudian
Bab pertama tentang qasar itu.
Iaitu selama duduk di satu tempat baru boleh qasar?
Imam Syafie, Imam Ahmad dan Imam Malik, dia mengatakan 4 hari .
Jika sesaorang musafir pada jarak yang boleh diqasar (48 batu atau 72 km) maka boleh qasar selama 4 hari selepas itu kena solat tamam.
Imam Auzaei mengatakan 12 hari.
Imam Abu Hanifah mengatakan 15 hari .
Imam Bukhari 19 hari.
👉Imam bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas katanya Nabi saw berhenti selama 19 hari ,baginda mengqasarkan sembahyang, jadi bila kami bermusafir selama 19 hari dan bila lebih daripada itu kami tamamkan yakni sempurnakan sembahyang.
-jadi kita macam mana?
Sekarang ini ada hadits sahih , tidak mansukh dan belajar hadits , tidak jadi masalah, boleh pakai.
Tiada seorang pun imam yang mengatakan tak boleh kena pakai pendapat aku.
Bahkan Imam Syafie, Imam Malik berkata jika hadits itu sahih maka boleh pakai.
Kita bukan ahli ijtihah, kita tak boleh tarjih yang mana yang lebih kuat?
Ada ke dalam hadits mesti ikut Syafie atau lainnya?
Tiada hadits pun suruh begitu ,jadi kenapa begitu terikat dengan satu mazhab ? Itu tak kena.
Dan jika terikat dengan satu orang sahaja kemudian seolah menafikan orang lain yang juga bermampuan itu suatu yang tidak baik.
Dia (imam Bukhari) menyelidik begitu sekali dengan rijal , seperti imam Bukhari, kita tak pernah sekalipun nak ikut.
Macam mana?
Kita seolah tidak bagi kedudukan yang sepatutnya kepadanya,
Begitu juga Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan imam mana2 pun.
Kalu kita tak boleh tarjih , kita tahu ke bagaimana Imam Syafie tarjih?
Kita tak tahu juga.
Jadi macam mana kita tahu, tarjihnya lebih kuat?
Jadi semuanya tak tahu.
Itu lah masalah.
Dengan sebab itu ada setengah ulamak mengatakan
" orang awam sebenarnya tiada mazhab"
Tapi kalu , kita royat begitu orang akan terkejut.
Sebab tiada erti, dia tak tahu mana lebih kuat dari satu lagi.
Kemudian dalam masalah ijtihah mesti kah yang mana lebih betul? Tak mesti. Belum tahu siapa yang paling betul.
Ijtihah ada kemudahan baginya, jadi boleh ambil yang mana pun.
Cuma bagi mujtahid seperti Imam Bukhari yang paling sahih bagi dia , dia sudah nampak . Jadi dia tak boleh ikut yang lain. Bahkan berdosa baginya jika ikut juga yang lain.
Kecuali yang lain kuat juga. Cuma yang ini lebih sedap. Yang lain bukan tak boleh amal. Tetapi bagi orang biasa macam mana dia boleh tahu yang mana satu lebih kuat?
Pada hakikatnya bg mmay, dalam semua perkara, jika kita hanya ikut satu imam sahaja seolah-olah hanya dia yang betul dan seolah-olah tidak menghargai imam-imam yang lain ,sia-sia saja usahanya.
Kita ikut hanya kerana kebetulan sahaja bukan kerana kita tahu dia memang lebih betul .
Tiada siapa pun kata semua dalam mazhab Syafie ini lebih kuat dari mazhab lain.
Bahkan dalam banyak perkara, dalam masalah mazhab ini , kalu kita taksub sangat kita akan susah.
Ikut mazhab boleh, tetapi terikat sampai begitu sekali asal ada ,sehingga yang lain sebanyak-banyak hadits dan sahih dan kuat tidak di ikuti. Itu sikap yang tak kena.
Mungkin kerana pengajian hadits tidak terdedah kepada umum sangat, jadinya terikat begitu kuat.
Mungkinlah bagi masyarakat yang tidak mengaji , payah sangat nak ikut banyak perkara yang terdedah kepada nya.
Tetapi adakah sekarang ni teruk yang keterlaluan sehingga tak faham apa yang disampaikan?
Jadi bg mmay tiada masalah nak ikut yang mana2 pun.
Fikiran perlu terbuka bila belajar.
Jika fikiran tidak terbuka tiada faedah belajar.
Kita belajar haditsnya begini2 dan haditsnya terang , kita masih duk dengan cara kita , maka tiadalah faedahnya.
Dengan itu jika tengok dalam mazhab Syafie misalnya,
Ayat
Al-Baqarah 2:178
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلْقِصَاصُ فِى ٱلْقَتْلَىۖ ٱلْحُرُّ بِٱلْحُرِّ وَٱلْعَبْدُ بِٱلْعَبْدِ وَٱلْأُنثَىٰ بِٱلْأُنثَىٰۚ فَمَنْ عُفِىَ لَهُۥ مِنْ أَخِيهِ شَىْءٌ فَٱتِّبَاعٌۢ بِٱلْمَعْرُوفِ وَأَدَآءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَٰنٍۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌۗ فَمَنِ ٱعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُۥ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu (melaksanakan) qisas berkenaan dengan orang yang dibunuh. Orang merdeka dengan orang merdeka, hamba sahaya dengan hamba sahaya, perempuan dengan perempuan. Tetapi barangsiapa memperoleh maaf dari saudaranya, hendaklah dia mengikutinya dengan baik, dan membayar diat (tebusan) kepadanya dengan baik (pula). Yang demikian itu adalah keringanan dan rahmat dari Tuhanmu. Barangsiapa melampaui batas setelah itu, maka ia akan mendapat azab yang sangat pedih.
-berdasarkan ayat يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلْقِصَاصُ فِى ٱلْقَتْلَىۖ ٱلْحُرُّ بِٱلْحُرِّ وَٱلْعَبْدُ بِٱلْعَبْدِ وَٱلْأُنثَىٰ بِٱلْأُنثَىٰۚ فَمَنْ عُفِىَ لَهُۥ مِنْ أَخِيهِ شَىْءٌ فَٱتِّبَاعٌۢ بِٱلْمَعْرُوفِ, di katakan, merdeka bunuh hamba, hamba tak kena bunuh!?
-kita akan jadi susah, jika ini di buat kerana siapa yang nak terima?
-pada ayat ini lah tentang bunuh seorang sama seorang.
- jadi perlu bersikap terbuka tidak terikat dengan satu pendapat. Lihatlah pendapat lain juga atau yang lebih sesuai dan mudah diikuti.
-ulamak2 telah masing2 berijtihah dan bersusahpayah.
-disini , hadits jelas 19 hari nabi saw buat..
-yang kedua 10 hari.
-19hari fathul Mekah
-10 hari haji wiqak.
-dah dia duduk 10 hari , yang tu dia duduk 19hari.
(2)باب الصَّلاَةِ بِمِنًى
(2)Ini bab sembahyang di Mina.
١٨٨-حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ، قَالَ أَخْبَرَنِي نَافِعٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ صَلَّيْتُ مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ، وَأَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ، وَمَعَ عُثْمَانَ صَدْرًا مِنْ إِمَارَتِهِ ثُمَّ أَتَمَّهَا.
Dengan sanadnya Imam Bukhari meriwayatkan dari Abdullah ; katanya Aku bersembahyang bersama Nabi saw di Mina dua rakaat bersama Abu Bakar dan Umar dan Othman beberapa dipermulaan pemerintahannya. Kemudian selepas itu mengitmamkan sembahyang.
١٨٩-حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ، قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، أَنْبَأَنَا أَبُو إِسْحَاقَ، قَالَ سَمِعْتُ حَارِثَةَ بْنَ وَهْبٍ، قَالَ صَلَّى بِنَا النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم آمَنَ مَا كَانَ بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ.
(Yang kedua)
Dari Haritha bin Wahab katanya; Nabi saw mengimamkan kami dalam keadaan paling aman di Mina dua rakaat.
١٩٠-حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ، عَنِ الأَعْمَشِ، قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ، قَالَ سَمِعْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ يَزِيدَ، يَقُولُ صَلَّى بِنَا عُثْمَانُ بْنُ عَفَّانَ ـ رضى الله عنه ـ بِمِنًى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ، فَقِيلَ ذَلِكَ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ ـ رضى الله عنه ـ فَاسْتَرْجَعَ ثُمَّ قَالَ صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ، وَصَلَّيْتُ مَعَ أَبِي بَكْرٍ ـ رضى الله عنه ـ بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ، وَصَلَّيْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ ـ رضى الله عنه ـ بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ، فَلَيْتَ حَظِّي مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ رَكْعَتَانِ مُتَقَبَّلَتَانِ.
Hadith 190
Narrated `Abdur Rahman bin Yazid:
We offered a four rak`at prayer at Mina behind Ibn `Affan . `Abdullah bin Mas`ud was informed about it. He said sadly, "Truly to Allah we belong and truly to Him we shall return." And added, "I prayed two rak`at with Allah's Messenger (ﷺ) at Mina and similarly with Abu Bakr and with `Umar (during their caliphates)." He further said, "May I be lucky enough to have two of the four rak`at accepted (by Allah)."
Daripada Abdul Rahman bin Zaid katanya, Othman bin Affan mengimamkan kami di Mina 4 rakaat. Lalu disebut perkara itu kepada Abdullah bin Masud, dia istirjak iaitu dia ucap innalillah..rajium. Kemudian berkata, saya bersembahyang bersama Abu Bakar di Mina dua rakaat . Saya juga sembahyang dengan Umar di Mina dua rakaat.
Kalaulah Allah menerima daripada ku 2 rakaat sebagai ganti 4 rakaat (sebab min qadariah) alangkah beruntungnya aku.(maknanya 4 boleh buat )
-makna ada beberapa mengikut kefahaman masing-masing.
-Mazhab Hanafi (guru paling atas ialah Abdullah bin Masud) berpendapat sembahyang qasar wajib. Tetapi kenapa masa dia sembahyang bersama Othman tamam. Kalu wajib jadi macam mana?
Sepatutnya tidak boleh sembahyanglah dibelakang Othman?
-Kata daudi, Ibnu Masud bimbang 4 rakaat itu tidak menjadi, sebab yang 4 itu tiada, yang sebenarnya hanya 2 rakaat qasar saja yang ada.
Dan kenapa dia ikut Othman?
Kira solat tamam
Sedang bagi Ibnu Masud 2 rakaat tu wajib baginya.
Sebab nya hanya tak nak bagi nampak tak serupa, supaya nampak bersatu, sebab Othman itu khalifah.
Disamping dia menyatakan, dia solat 4 rakaat yang dibuat2 bukan seperti yang dia faham , maka dalam keadaan itulah , maka dalam keadaan itu dia harap diterima juga 4 rakaat yang dia buat bersama Othman seperti mana yang dia buat dua rakaat sebelum itu diterima.
-yang jelas , solat dia qasar 2 rakaat
- jadi bab solat di Mina, Nabi, Abu Bakar dan Umar solat 2.
Hukum solat qasar?
-khilaf
-Ada kata wajib- tak jumpa hadits Nabi solat tamam.
Ada kata sunat,
Ada kata rukhsah
-tidak mengapa qasar tidak berdosa...ini pendapat syafie.
Sebab itu mereka kata sunat atau rukhsah.
- ada yang kata sedekah...tidak wajib terima...ini menunjuk sunat. Tetapi sedekah pun ada dua juga wajib atau sunat....bagaimanapun khilaf. Tapi sahabat ramai yang buat qasar. Dan yang hadits Othman telah ditakwil yang sebab dia nak royat solat zohor tetap 4 rakaat.
Bagaimanapun solat itu tetap jadi dan khilaf.
(3)باب كَمْ أَقَامَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فِي حَجَّتِهِ
Ini bab berapa lama Nabi saw singgah dalam hajinya
١٩١-حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، قَالَ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ، قَالَ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ، عَنْ أَبِي الْعَالِيَةِ الْبَرَّاءِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ قَدِمَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم وَأَصْحَابُهُ لِصُبْحِ رَابِعَةٍ يُلَبُّونَ بِالْحَجِّ، فَأَمَرَهُمْ أَنْ يَجْعَلُوهَا عُمْرَةً إِلاَّ مَنْ مَعَهُ الْهَدْىُ. تَابَعَهُ عَطَاءٌ عَنْ جَابِرٍ.
Daripada Ibnu Abbas ; Katanya Nabi saw dan sahabat-sahabatnya datang pada pagi hari yang ke 4 daripada Zulhijjah. Mereka mengucapkan talbiyah haji, Nabi saw suruh tukarkan hajinya kepada umrah, kecuali orang yang ada bersamanya hadyu (yakni binatang korban)
-daripada ini imam Ahmad kata haji tamatuk lebih afdal, sebab Nabi saw suruh tukar walaupun Nabi saw sendiri tidak buat haji tamatuk tetapi dia suruh sahabat dia.
Dia kata kalu aku tahu barang akan datang seperti barang yang telah lepas nescaya aku tak bawa hadyu.
Jadi maknanya sebelum itu Nabi tak tahu atau tiada peribtah dari Allah swt. Lepas dari itu baru dia dapat tahu. Walau bagaimana pu dia tak tukar ihram dia. Tetapi orang lain dia suruh tukar. Mengikut imam Amad ini dipanggil sunnah hamiyah bukan sunnah fikliyah bermakna Nabi saw nak tetapi ada sebab yakni dia bawa hadyu jadi dia tak tukar. Sebab itulah Imam Ahmad kata haji tamatuk paling afdal.
- tetapi disini nak bahas tentang singgah berapa lama dalam hajjinya?
-iaitu dia sampai pagi 4 zulhijjah, dia terus qasar dan qasar, selama 10 hari yakni lebih dari 4 hari.
Jelas setakat 4 hari sahaja qasar itu tidak ada.
(4)باب فِي كَمْ يَقْصُرُ الصَّلاَةَ
وَسَمَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا وَلَيْلَةً سَفَرًا. وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ وَابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ يَقْصُرَانِ وَيُفْطِرَانِ فِي أَرْبَعَةِ بُرُدٍ وَهْيَ سِتَّةَ عَشَرَ فَرْسَخًا.
Ini bab sejauh manakah sesaorang boleh solat qasar?
Nabi menamakan perjalanan safar itu sehari semalam.
Ibnu Umar dan Ibnu Abbas r.a qasar dan tidak puasa dalam perjalanan sejauh 4 barid iaitu 16 parsagh(72km atau 48 batu)
-yang jelas qasar hanya boleh kerana musafir
-tetapi musafir dalam alquran tak jelas berapa hari dan berapa jauh? Jadi ulamak cari dalam hadits.
-sejauh mana tak jelas
An-Nisa' 4:101
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى ٱلْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا۟ مِنَ ٱلصَّلَوٰةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن يَفْتِنَكُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ۚ إِنَّ ٱلْكَٰفِرِينَ كَانُوا۟ لَكُمْ عَدُوًّا مُّبِينًا
Dan apabila kamu bepergian di bumi, maka tidaklah berdosa kamu meng-qasar shalat, jika kamu takut diserang orang kafir. Sesungguhnya orang kafir itu adalah musuh yang nyata bagimu.
فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا۟ مِنَ ٱلصَّلَوٰةِ
maka tidaklah berdosa kamu meng-qasar shalat
masing2 bg pendapat sehingga ada 20 pendapat
-bagi Bukhari untuk membolehkan safar sejauh sehari semalam kalu kurang tak boleh.
-Ibnu Umar dan Ibnu Abbas qasar dan tak puasa perjalanan sejauh 4 barid iaitu 16 parsagh(72km)
*1 parsagh =3 batu
-imam Abu Hanifah berpendapat 3 hari 3 malam perjalanan sekurang-kurangnya.
-Daud zahiri kata 3 batu sudah boleh qasar.
-Ibnu Hazam kata 1 batu boleh qasar. Ada riwayat dalam Ibnu Abi Syaibah dan riwayat yang sahih.
-ini bermakna semua berdasarkan ijtihad ulamak.
- tahdip dari Nabi tiada, yang ada daripada sahabat-sahabat dan berbeza-beza .
-kita tidak boleh kata tak boleh pakai. Itu buruk sangka terhadap mereka. Kerana mereka seorang mujtahid. Walaupun pendapat mereka pelik. Dan dia dalilnya.
Sekurang-kurang dalil dalam mazhab mana kalu 4 hukum ni ,adalah tak boleh hadits dhaif. Yang dia nak pegang itu mest hadits sahih. Paling tidak hadits hasan. Tidak mungkin dia pegang jika hadits itu dhaif. Semua ulamak sepakat ,setiap orang dalam masalah hukum apabila dia buat ketetapan dia ikut lagu tu, mesti hadits baginya atau kajiannya adalah sahih paling tidak hasan. Jadi kita tak boleh kata bahawa itu dhaif.
-hadits Anas bin Malik berkata saya bersembahyang zohor bersama Nabi saw di Madinah 4 rakaat dan asar di Zilhulaifah 2 rakaat.
-Daud Zahiri berpegang dengan hadits ini , sebab Zilhulaifah lebihkurang 3 batu.
-memang mmay tidak setuju sebab perjalanan sebenar Nabi jauh lagi.
-Atau ada yang mengatakan sesaorang boleh qasar setelah keluar dari tempat tinggalnya. Iaitu sejauh 4 barid.
-Tetapi adakah Daud Zohiri berpegang dengan yang itu sahaja? Kalu begitu lemahlah. Tidak. Pegangnya ada yang lain lagi. Tetapi sebab mazhabnya sudah tiada kerana hujjah-hujjahnya berselerak. Tak banyak orang tahu tentangnya. Walau bagaimanapun kalu kita cari memang ada. Misalnya dalam aujazatul masalih ada disebut riwayat-riwayat yang sahih tempat pegangannya. Yang Ibnu Hazam pegang pun ada. Yang kurang darinya tiada. Sebab dia pegang dengan quran وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى ٱلْأَرْضِapabila kamu bepergian(musafir) di bumi, dan tidak diberitahu sejauh mana. Itulah pegangannya.
حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ، قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، أَنْبَأَنَا أَبُو إِسْحَاقَ، قَالَ سَمِعْتُ حَارِثَةَ بْنَ وَهْبٍ، قَالَ صَلَّى بِنَا النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم آمَنَ مَا كَانَ بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ.
Hadith 189
Dari Haritha bin Wahab katanya; Nabi saw mengimamkan kami dalam keadaan paling aman di Mina dua rakaat.
-ini keadaan paling aman.
- bahas lagi..
-apabila kamu musafir...ada khilaf juga
- khilaf juga jika maksud musaif baik atau tidak..
- tapi bagi Bukhari sehari semalam.
حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ، قَالَ قُلْتُ لأَبِي أُسَامَةَ حَدَّثَكُمْ عُبَيْدُ اللَّهِ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ " لاَ تُسَافِرِ الْمَرْأَةُ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ ".
Hadith 192
Narrated Ibn `Umar:
The Prophet (ﷺ) said, "A woman should not travel for more than three days except with a Dhi-Mahram (i.e. a male with whom she cannot marry at all, e.g. her brother, father, grandfather, etc.) or her own husband.)"
Seorang perempuan tidak boleh musafir sejauh perjalanan 3 hari kecuali bersama mahram.
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ " لاَ تُسَافِرِ الْمَرْأَةُ ثَلاَثًا إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ ". تَابَعَهُ أَحْمَدُ عَنِ ابْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم.
Hadith 193
Seorang wanita tak boleh musafir perjalanan 3 hari kecuali bersama mahram.
حَدَّثَنَا آدَمُ، قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ، قَالَ حَدَّثَنَا سَعِيدٌ الْمَقْبُرِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم " لاَ يَحِلُّ لاِمْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ أَنْ تُسَافِرَ مَسِيرَةَ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ لَيْسَ مَعَهَا حُرْمَةٌ ". تَابَعَهُ يَحْيَى بْنُ أَبِي كَثِيرٍ وَسُهَيْلٌ وَمَالِكٌ عَنِ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه.
Hadith 194
Abu Hurairah berkata:Nabi saw bersabda;Tidak halal sesaorang perenpuan yang beriman dengan Allah dan hari kemudian untuk berjalan sejauh perjalanan sehari semalam dalam keadaan tidak ada bersamanya hurmah yakni mahramnya.
-ini di akhiri oleh Bukhari.
-tiada yang kurang dari sehari semalam.
- bukan nak bahas tentang perempuan musafir.
-mazhab hanafi 3 hari 3 malam...tak berhenti..jadi macam sehari semalam juga..
(5)باب يَقْصُرُ إِذَا خَرَجَ مِنْ مَوْضِعِهِ
وَخَرَجَ عَلِيٌّ- عَلَيْهِ السَّلاَمُ- فَقَصَرَ وَهْوَ يَرَى الْبُيُوتَ فَلَمَّا رَجَعَ قِيلَ لَهُ هَذِهِ الْكُوفَةُ. قَالَ لاَ حَتَّى نَدْخُلَهَا.
Ini bab sesaorang boleh qasar bila dia keluar dari tempatnya. Ali bin Abi Talib keluar daripada rumahnya lalu dia qasar dalam keadaan dia nampak lagi rumahnya. Bila dia balik ,sudah nampak dia kata tidak sehingga kita masuk baru tak boleh.
- ini had qasar bg Bukhari, keluar dari rumah dan bila dah balik selagi tak masuk kawasan rumahnya.
حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ، قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْكَدِرِ، وَإِبْرَاهِيمَ بْنِ مَيْسَرَةَ، عَنْ أَنَسٍ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ صَلَّيْتُ الظُّهْرَ مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم بِالْمَدِينَةِ أَرْبَعًا، وَبِذِي الْحُلَيْفَةِ رَكْعَتَيْنِ.
Hadith 195
Dari Anas bin Malik saya solat bersama Rasullah saw di Madinah 4 rakaat dan asar di Zilhulaifah 2 rakaat.
-lebihkurang 2@3batu dan tempat yang di nak p masih jauh lagi.
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ ـ رضى الله عنها ـ قَالَتِ الصَّلاَةُ أَوَّلُ مَا فُرِضَتْ رَكْعَتَيْنِ فَأُقِرَّتْ صَلاَةُ السَّفَرِ، وَأُتِمَّتْ صَلاَةُ الْحَضَرِ. قَالَ الزُّهْرِيُّ فَقُلْتُ لِعُرْوَةَ مَا بَالُ عَائِشَةَ تُتِمُّ قَالَ تَأَوَّلَتْ مَا تَأَوَّلَ عُثْمَانُ.
Hadith 196
Diriwayatkan dari Aisyah katanya, solat itu mula-mulanya diferdukan 2 rakaat. Lalu ditetapkan sembahyang safar dan disempurnakan sembahyang hador sembahyang tidak musafir yakni seperti yang ada iaitu 4 rakaat. Berkata Zuhri kepada Urwah, kenapa Aisyah sembahyang tamam padahal dia sudah tau begini. Jawabnya, doa juga takwil sebagaimana Othman takwil. Jadi disini seperti tadi.
-yakni sembahyang ni mula-mula diferdukan 2 rakaat.
Bila sembahyang itu diferdukan?
Itu macam-macam pendapat.
Ada yang kata di Mekah telah di ferdukan. Iaitu sebelum terbit matahari dan sebelum jatuh matahari. Solatnya dua dua rakaat. Yakni sebelum mikraj lagi. Masa tu solat ferdu 5 waktu belum ada lagi. Yang ada solat pagi dan solat petang.
-bila mikraj , solat dalam perjalanan ditetapkan sebelum mikraj yakni solat safar seperti asal iaitu dua-dua rakaat. Yang 5 waktu yang lain. Yang dua dua rakaat itu ditetapkan seperti asal. Dan sembahyang hador disempurnakan yakni pada mikraj itu kata setengah pendapat. Tetapi yang lebih kuat bukan begitu.
-Yang lebih kuat sembahyang sebelum mikraj itu kalu ada sembahyang pun tidak ferdu. Kalu ferdupun hanya kepada Nabi sahaja bukan kepada semua orang.
Kemudian semasa mikraj di ferdukan 2 rakaat.
Lepas itu pada tahun yang ke 4 hijrah (ini yang lebih jelas) .
atau tahun ke 2 , yakni sembahyang safar ditetapkan seperti yang asal seperti yang diwajibkan malam mikraj.
Bila Nabi saw turun hijrah , sembahyang ditambahkan . Yang mana 4 rakaat jadi 4 rakaat.
Asal malam mikraj 2 sahaja pah bila hijrah tambah jadi 4 rakaat (yang jadi 4 rakaat loni) leoas tu bila auat tadi turun maka hak ni lah ukirot safar yakni semasa mikraj. Yakni solat safar itu seperti yang diferdukan malam mikraj itu.
Sembahyang hadir tetap lagu tu .
Jawapan kenapa Aisyah solat tamam ialah kerana dia takwil seperti mana Othman.
Abu Hanifah pun ukirot solatul safar yakni ferdu solat safar. Tidak ada makna kurangkan.
Qasar itu hanya pada tamam hakikatnya asalnya qasar.
فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا۟ مِنَ ٱلصَّلَوٰةِ
maka tidaklah berdosa kamu meng-qasar shalat
-ada yang faham yang asal itu 4, tapi masing-masing fahamla
(6)باب يُصَلِّي الْمَغْرِبَ ثَلاَثًا فِي السَّفَرِ
Bab sesaorang sembahyang magrib 3 rakaat dalam perjalanan.
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، قَالَ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ أَخْبَرَنِي سَالِمٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ فِي السَّفَرِ يُؤَخِّرُ الْمَغْرِبَ حَتَّى يَجْمَعَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ الْعِشَاءِ. قَالَ سَالِمٌ وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ يَفْعَلُهُ إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ. وَزَادَ اللَّيْثُ قَالَ حَدَّثَنِي يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ سَالِمٌ كَانَ ابْنُ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ يَجْمَعُ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمُزْدَلِفَةِ. قَالَ سَالِمٌ وَأَخَّرَ ابْنُ عُمَرَ الْمَغْرِبَ، وَكَانَ اسْتُصْرِخَ عَلَى امْرَأَتِهِ صَفِيَّةَ بِنْتِ أَبِي عُبَيْدٍ فَقُلْتُ لَهُ الصَّلاَةُ. فَقَالَ سِرْ. فَقُلْتُ الصَّلاَةُ. فَقَالَ سِرْ. حَتَّى سَارَ مِيلَيْنِ أَوْ ثَلاَثَةً ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى ثُمَّ قَالَ هَكَذَا رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ. وَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ يُؤَخِّرُ الْمَغْرِبَ، فَيُصَلِّيهَا ثَلاَثًا ثُمَّ يُسَلِّمُ، ثُمَّ قَلَّمَا يَلْبَثُ حَتَّى يُقِيمَ الْعِشَاءَ فَيُصَلِّيَهَا رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ يُسَلِّمُ، وَلاَ يُسَبِّحُ بَعْدَ الْعِشَاءِ حَتَّى يَقُومَ مِنْ جَوْفِ اللَّيْلِ.
Hadits 197
Daripada Abdullah bin Umar, saya melihat Rasullah saw bila dia nak cepat dalam perjalanan , dia akhirkan magrib sehingga dia jamak antara magrib dan isyak.
Berkata Saleh; Abdullah bin Umar melakukan begitu bila dia dalam keadaan gopoh. Ibnu Umar menjamakkan antara magrib dan isyak di Muzdalifah. Salim berkata Ibnu Umar mentakhirkan solat magrib ketika mana dia diberitahu tentang kematian isterinya Sofiyyah binti Abi Ubaid. Aku kata kepada dia(yakni Salim) kepada anak dia, sembahyang! Dia kata pergi jalan. Kemudian aku kata sembahyanglah sebab magrib dah nak habis. Dia kata pergi lagi sehingga jalan lagi sejauh 2 atau 3 batu. Kemudian dia pun berhenti. Dia pun bersembahyang. Kemudian dia kata demikianlah , aku tengok nabi saw buat bila dia dalam keadaan gopoh. Dia perlewatkan solat.
Berkata Abdullah, aku melihat Nabi saw , dia iqamatkan magrib dan solat magrib 3 rakaat kemudisn dia beri salam sebentar sahaja dia duduk dia mendirikan isyak 2 rakaat, kemudian dia bagi salam dan dia tidak sokat sunat srlepas isyak sehinggalah dia bangun sokat tengah malam.
-magrib tiada beza 3 rakaat.
-jamak hakiki, solat zohor dalam waktu asar atau sebaliknya atau mahrib dengan isyak pun begitu
-Abu Hanifah tidak terima jamak hakiki tetapi jamak suri. Yakni solat dihujung waktu .
-jumhur kata tidak sebab jalan 3 batu tentunya sudah masuk waktu isyak... jadi jamak ini jamak hakiki.
-khilaf juga, misalnya Ibnu Hazam kata, jamak hakiki ni hanya boleh jamak takhir jamak takdim tak boleh.
-nabi perlewatkan..
- masalah solat sunat
-kenapa buat sunat , ada sekepas ini, khikaf juga.
- yang tak boleh solat yang kemudian .khilaf juga
Tiada ulasan:
Catat Ulasan