Tafsir nota baca 0009(0166-0169)s
Tafsir nota 0009(0150-155)
Al-Baqarah 2:150
وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا۟ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُۥ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَٱخْشَوْنِى وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِى عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
Al-Baqarah 2:151
كَمَآ أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْكُمْ ءَايَٰتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا۟ تَعْلَمُونَ
Dan dari mana saja engkau (wahai Muhammad) keluar (untuk mengerjakan sembahyang), maka hadapkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram (Ka'bah). Dan di mana saja kamu (sekalian umat Islam) berada, maka hadapkanlah wajahmu ke arahnya (ketika bersembahyang), supaya tidak ada lagi sebarang hujjah yang dapat digunakan orang terhadapmu, kecuali orang-orang yang zalim di antara mereka (ada saja yang mereka jadikan alasan). Maka janganlah kamu takut kepada mereka, malah hendaklah kamu takut kepadaKu (sahaja); dan supaya Aku sempurnakan nikmatKu kepadamu, dan juga supaya kamu mendapat petunjuk.²³⁶ [150].
(Ni'mat berqiblatkan Ka' bah yang Kami berikan kepadamu itu), sebagaimana (ni'mat) Kami mengutuskan kepadamu seorang Rasul dari kalanganmu (iaitu Muhammad) yang membacakan ayat-ayat Kami kepadamu, membersihkan jiwamu dan mengajarkan kepadamu Kitab Al-Qur'an dan Al-Hikmah, serta mengajarkan kepadamu apa yang belum kamu ketahui (berhubung dengan agama).²³⁷ [151].
Oleh itu, ingatlah kamu kepadaKu niscaya Aku ingat (pula) kepadamu menambahkan lagi ni'mat), dan bersyukurlah kepadaKu, dan janganlah kamu kufur terhadapKu.²³⁸ [152].
Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu,²³⁹ sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar. [153].
Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati;²⁴⁰ bahkan sebenarnya mereka hidup²⁴¹, tetapi kamu tidak menyedarinya.²⁴² [154].
Dan sesungguhnya Kami akan mengujimu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan.²⁴³ Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. [155].
________
[1] Perintah berqiblatkan al-Masjidul Haram ketika bershalat yang diberikan di dalam ayat ke-149 dan 150 adalah kepada orang-orang yang bermusafir. Sementara perintah berqiblatkan al-Masjidul Haram ketika bershalat yang diberikan di dalam ayat ke-144 pula adalah untuk orang-orang yang bermukim. Perbezaan ini difahami daripada rangkai kata: وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ yang terdapat pada ayat ke-149 dan 150. la tidak tersebut pada ayat ke-144. Di dalamnya hanya tersebut rangkai kata: وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ sahaja.
Kesimpulannya ialah menghadap ke arah qiblat ketika bershalat itu wajib dalam kedua-dua keadaan, bermukim dan juga bermusafir.
²³⁷ Sesuai dengan firmanNya di dalam Surah al-Jumu'ah:
Al-Jumu'ah 62:2
هُوَ ٱلَّذِى بَعَثَ فِى ٱلْأُمِّيِّۦنَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ
Bermaksud: Dialah yang telah membangkitkan dalam kalangan orang-orang (Arat)) Ummiyyin (yang berpusat di Kota Mekah), seorang Rasul dari (kalangan bangsa) mercka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), sena mengajarkan kepada mereka Kitab Suci (AlQur'an) dan I-likmah (As-Sunnah). Dan sesungguhnya mereka sebelum itu adalah dalam kesesatan yang nyata. (al-Juma'ah:2).
²³⁸ dengan menolak pengutusan Muhammad sebagai nabi dan rasul terakhir, kerana Allah berfirman:
Aal-e-Imran 3:164
لَقَدْ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ
Bermaksud: Sesungguhnya Allah telah mengurniakan ni'matNya yang sangat besar kepada orang-orang yang beriman, setelah Dia mengutuskan dalam kalangan merek'a seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah dan membersihkan jiwa mereka (dari kepercayaan yang sesat), serta mengajar mereka Al-Kitab (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengcnai hukum-hukum Syariat) dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.
Di dalam firmanNya yang lain disebutkan kelebihan bersyukur dan akibat buruk kufur atau tidak bersyukur kepadaNya begini:
Ibrahim 14:7
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ
Bermaksud: Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku pasti akan menambah (ni'mat) kepadamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur (akan ni'matKu), maka azabKu amatlah dahsyat." (Ibrahim:7).
²³⁹ Susunan ayat berbentuk perintah dan suruhan seperti ini telah pun berlalu pada ayat ke-40 Surah al-Baqarah ini. la boleh juga diterjemahkan dengan "Carilah pertolongan Allah dengan bersabar dan bershalat".
²⁴⁰ Walaupun nyawa mereka telah terpisah dari tubuh-tubuh mereka.
²⁴¹dalam kehidupan yang istimewa seperti tersebut di dalam firman Allah ini:
Aal-e-Imran 3:169
وَلَا تَحْسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمْوَٰتًۢاۚ بَلْ أَحْيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
Aal-e-Imran 3:170
فَرِحِينَ بِمَآ ءَاتَىٰهُمُ ٱللَّهُ مِن فَضْلِهِۦ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِٱلَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا۟ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
Aal-e-Imran 3:171
يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ ٱللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ ٱلْمُؤْمِنِينَ
Bermaksud: Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka hidup (secara istimewa) di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki; (169)
Mereka dalam keadaan gembira dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkanNya kepada mereka dan mereka bergembira dengan berita baik rnengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang) yang masih tinggal di belakang mereka dan belum menyusuli mereka, bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita. (170)
Mereka bergembira dengan ni'mat dari Allah dan limpah kurniaNya dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman. (171).
²⁴² Kamu tidak menyedari tentang kaifiat kehidupan mereka. Kerana mereka sedang hidup di alam yang lain. Oleh itu janganlah pula kamu mengqiaskan kehidupan mereka dengan kehidupanmu, sehingga kamu berkata: "Mereka itu hidup betul-betul seperti hidup kita."
²⁴³ Itu merupakan Sunnatullah kepada orang-orang yang beriman. Perhatikanlah sebagai buktinya firman Allah di bawah ini:
'Al-'Ankabut 29:1 الٓمٓ
Al-'Ankabut 29:2
أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن يُتْرَكُوٓا۟ أَن يَقُولُوٓا۟ ءَامَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
Al-'Ankabut 29:3
وَلَقَدْ فَتَنَّا ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۖ فَلَيَعْلَمَنَّ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ صَدَقُوا۟ وَلَيَعْلَمَنَّ ٱلْكَٰذِبِينَ
Bermaksud: Alif, Laam, Miim. (1)
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi (dengan sesuatu ujian)? (2)
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (3).
Berpandukan firman Allah yang lain dapat diketahui bahawa ujian yang diberikan kepada orang-orang yang beriman di kalangan umat-umat terdahulu jauh lebih dahsyat daripada ujian yang diberikan kepada umat ini. Allah berfirman:
Al-Baqarah 2:214
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا۟ ٱلْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ ٱلَّذِينَ خَلَوْا۟ مِن قَبْلِكُمۖ مَّسَّتْهُمُ ٱلْبَأْسَآءُ وَٱلضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُوا۟ حَتَّىٰ يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مَعَهُۥ مَتَىٰ نَصْرُ ٱللَّهِۗ أَلَآ إِنَّ نَصْرَ ٱللَّهِ قَرِيبٌ
maksud: Apakah kamu mengira bahawa kamu akan maşuk syurga, padahal belum lagi datang kepadamu (ujian dan cubaan) sebagaimana yang dialami oleh orang-orang terdahulu daripada kamu? Mereka ditimpa malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam- macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itü amat dekat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan