Jumaat, Januari 14, 2022

Tafsir nota baca 0009(0173-0178)s

Tafsir nota baca 0009(0173-0178)s

Tafsir nota 0009(162-167)

Al-Baqarah 2:162 خَٰلِدِينَ فِيهَاۖ لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ ٱلْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ 
Al-Baqarah 2:163 وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَٰحِدٌۖ لَّآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلرَّحْمَٰنُ ٱلرَّحِيمُ 
Al-Baqarah 2:164
إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ 
Al-Baqarah 2:165
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ ٱللَّهِۖ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِۗ وَلَوْ يَرَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓا۟ إِذْ يَرَوْنَ ٱلْعَذَابَ أَنَّ ٱلْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعَذَابِ 
Al-Baqarah 2:166
إِذْ تَبَرَّأَ ٱلَّذِينَ ٱتُّبِعُوا۟ مِنَ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوا۟ وَرَأَوُا۟ ٱلْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ ٱلْأَسْبَابُ 
Al-Baqarah 2:167
وَقَالَ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوا۟ لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا۟ مِنَّاۗ كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ ٱللَّهُ أَعْمَٰلَهُمْ حَسَرَٰتٍ عَلَيْهِمْۖ وَمَا هُم بِخَٰرِجِينَ مِنَ ٱلنَّارِ 
Mereka kekal di dalam la'nat itu; tidak akan diringankan azab sengsara dari mereka dan tidak (pula) mereka diberi tempoh kelonggaran.²⁵⁰ [162].
Dan Tuhanmu adalah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.²⁵¹ [163].

Sesungguhnya pada penciptaan langit-langit dan bumi,²⁵² silih bergantinya malam dan siang,²⁵³ bahtera-bahtera²⁵⁴ yang berlayar di lautan membawa muatan yang berguna kepada manusia. dan (pada) apa yang Allah turunkan dari langit berupa air   lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, juga (pada) peredaran angin dan awan yang dikendalikan di antara langit dan bumi²⁵⁷ sesungguhnya (pada semua itu) terdapat bukti-bukti yang jelas (tentang keesaan Allah dan kekuasaanNya) bagi orang-orang yang berfikir.[164].
(Walaupun demikian), di antara manusia ada orang-orang yang menyembah sekutu-sekutu yang lain dari Allah; mereka menyintainya sebagaimana mereka menyintai Allah. Tetapi orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah, Dan andainya orang-orang yang zalim²⁵⁸ itu mengetahui ketika melihat siksa (pada hari kiamat), bahawa kekuatan itu kepunyaan Allah  semuanya. dan bahawa Allah amat berat siksaanNya (niscaya mereka tidak akan melakukan kezaliman itu). [165].
(iaitu) ketika orang-orang yang diikuti berlepas diri dari orang-orang yang mengikuti ²⁵⁹ dan mereka melihat azab: dan (ketika) segala hubungan antara mereka terputus sama sekali. [166].
Dan berkatalah orang-orang yang menjadi pengikut itu: "Andainya kami mendapat peluang kembali ke dunia, tentulah kami akan berlepas diri dari mereka, sebagaimana sekarang mereka berlepas diri dari kami.” Demikianlah Allah memperlihatkan amalan-amalan mereka menjadi penyesalan-penyesalan kepada mereka; dan mereka tidak sekali-kali akan keluar dari neraka. [167].

__________

²⁵⁰ Kerana Allah telah berfirman:
Al-Mursalat 77:35 هَٰذَا يَوْمُ لَا يَنطِقُونَ 
Al-Mursalat 77:36 وَلَا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ 
Bermaksud: Ini adalah hari, yang mereka tidak dapat berbicara (pada hari itu). (35) 
Dan tidak diizinkan kepada mereka minta uzur sehingga mereka (dapat) minta uzur.(36). 

Allah juga telah berfirman:
Ar-Rahman 55:41 يُعْرَفُ ٱلْمُجْرِمُونَ بِسِيمَٰهُمْ فَيُؤْخَذُ بِٱلنَّوَٰصِى وَٱلْأَقْدَامِ 
Bermaksud: Orang-orang yang berdosa dikenal dengan tanda-tandanya, lalu dipegang ubun-ubun dan kaki mereka. 

²⁵¹Seruan tauhid yang tersebut di dalam ayat-ayat seperti inilah yang tidak difahami dan ditolak serta ditentang oleh orang-orang musyrikin Mekah dahulu sehingga mereka berkata seperti digambarkan oleh Allah di dalam firmanNya ini:
Sad 38:5 أَجَعَلَ ٱلْءَالِهَةَ إِلَٰهًا وَٰحِدًاۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَىْءٌ عُجَابٌ 
Sad 38:6
وَٱنطَلَقَ ٱلْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ ٱمْشُوا۟ وَٱصْبِرُوا۟ عَلَىٰٓ ءَالِهَتِكُمْۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَىْءٌ يُرَادُ 
Bermaksud: Patutkah dia (Muhammad) menafikan tuhan-tuhan yang berbilang itu dengan mengatakan: Tuhan hanya Satu? Sesungguhnya ini adalah suatu perkara sangat menakjubkan!
Dan (ketika itu) keluarlah ketua-ketua dari kalangan mereka (memberi peransang dengan berkata): "Jalan teruslah kamu! Dan tetap tekunlah menyembah tuhan-tuhanmu!
Sebenarnya (sikap) ini adalah suatu perkara yang amat dikehendaki.

²⁵² Tidak diterangkan di sini kenapakah terdapat tanda-tanda dan bukti-bukti yang jelas bagi keesaan Allah dan kekuasaanNya pada penciptaan langit-langit dan bumi. Tetapi ia dapat dilihat dengan jelas pada beberapa firman Allah di bawah ini:

Qaf 50:6
أَفَلَمْ يَنظُرُوٓا۟ إِلَى ٱلسَّمَآءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَٰهَا وَزَيَّنَّٰهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ 
Qaf 50:7
وَٱلْأَرْضَ مَدَدْنَٰهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَٰسِىَ وَأَنۢبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍۭ بَهِيجٍ 
Qaf 50:8 تَبْصِرَةً وَذِكْرَىٰ لِكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ 
Bermaksud: (Kalaulah mereka menyangka Kami tidak berkuasa mengembalikan mereka hidup semula) maka tidakkah mereka memperhatikan langit di atas mereka. bagaimana Kami membina dan menghiasinya (dengan bintang-bintang) dalam keadaan tidak ada padanya retak-renggang?(6)
Dan bumi, Kami hamparkannya, dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang teguh, serta Kami tumbuhkan padanya segala jenis tanaman yang indah pemandangannya? (7)
(Kami adakan semuanya itu) untuk menjadi pengajaran dan peringatan (yang menunjukkan jalan, kebenaran), kepada tiap-tiap seorang hamba Allah yang mahu kembali kepadaNya (dengan taat dan berbakti). (8). 

Al-Mulk 67:3
ٱلَّذِى خَلَقَ سَبْعَ سَمَٰوَٰتٍ طِبَاقًاۖ مَّا تَرَىٰ فِى خَلْقِ ٱلرَّحْمَٰنِ مِن تَفَٰوُتٍۖ فَٱرْجِعِ ٱلْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِن فُطُورٍ 
Al-Mulk 67:4
ثُمَّ ٱرْجِعِ ٱلْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنقَلِبْ إِلَيْكَ ٱلْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ 
Al-Mulk 67:5
وَلَقَدْ زَيَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنْيَا بِمَصَٰبِيحَ وَجَعَلْنَٰهَا رُجُومًا لِّلشَّيَٰطِينِۖ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ ٱلسَّعِيرِ 
Bermaksud: Dialah Tuhan yang telah menciptakan tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pengasih itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; Jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandanganmu, dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? (3) 
Kemudian ulangilah pandanganmu berkali-kali, nescaya pandanganmu itu akan berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang dia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia). (4).
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) dengan bintang-bintang dan Kami jadikannya peluru yang merejam syaitan-syaitan dan Kami sediakan untuk mereka azab neraka yang menjulang-julang(5) 

Al-Mulk 67:15
هُوَ ٱلَّذِى جَعَلَ لَكُمُ ٱلْأَرْضَ ذَلُولًا فَٱمْشُوا۟ فِى مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا۟ مِن رِّزْقِهِۦۖ وَإِلَيْهِ ٱلنُّشُورُ 
Bermaksud: Dialah (Tuhan) yang telah menciptakan bumi mudah untukmu. Oleh itu jelajahilah seluruh pelosoknya dan makanlah rezeki yang telah dikurniakanNya; dan (ingatlah), kepadaNya jua kamu akan dibangkitkan kembali dan dipulangkan. 

²⁵³  Tidak diterangkan di sini kenapakah terdapat tanda-tanda dan bukti-bukti yang jelas bagi keesaan Allah dan kekuasaanNya pada silih bergantinya malam dan siang. Dan untuk apa pula ia diadakan? Tetapi ia dijelaskan pada beberapa tempat Iain di dalam Al-Quran. Antaranya ialah:
Al-Qasas 28:71
قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِن جَعَلَ ٱللَّهُ عَلَيْكُمُ ٱلَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَىٰ يَوْمِ ٱلْقِيَٰمَةِ مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ ٱللَّهِ يَأْتِيكُم بِضِيَآءٍۖ أَفَلَا تَسْمَعُونَ 
Al-Qasas 28:72
قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِن جَعَلَ ٱللَّهُ عَلَيْكُمُ ٱلنَّهَارَ سَرْمَدًا إِلَىٰ يَوْمِ ٱلْقِيَٰمَةِ مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ ٱللَّهِ يَأْتِيكُم بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِۖ أَفَلَا تُبْصِرُونَ 
Al-Qasas 28:73
وَمِن رَّحْمَتِهِۦ جَعَلَ لَكُمُ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا۟ فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا۟ مِن فَضْلِهِۦ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 
Bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan malam kepadamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat; tuhan manakah selain Allah yang dapat membawakan sinar terang kepada mu? Maka mengapa kamu tidak mahu mendengar (secara memahami dan menerima kebenaran)?
Katakanlah lagi: Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan siang kepadamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat; tuhan manakah selain Allah yang dapat membawakan malam kepadamu untuk kamu berehat padanya? Maka mengapa kamu tidak mahu melihat (dalil-dalil dan bukti keesaan dan kekuasaan Allah)? (72) Dan di antara rahmat pemberianNya, Dia menjadikan untukmu malam dan siang (silih berganti) supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki dari limpah kurniaNya dan juga supaya kamu bersyukur. (73). 

Al-Isra' 17:12
وَجَعَلْنَا ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ ءَايَتَيْنِۖ فَمَحَوْنَآ ءَايَةَ ٱلَّيْلِ وَجَعَلْنَآ ءَايَةَ ٱلنَّهَارِ مُبْصِرَةً لِّتَبْتَغُوا۟ فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُوا۟ عَدَدَ ٱلسِّنِينَ وَٱلْحِسَابَۚ وَكُلَّ شَىْءٍ فَصَّلْنَٰهُ تَفْصِيلًا 
Bermaksud: Kami jadikan malam dan siang itu dua tanda (yang membuktikan kekuasaan kami), Kami jadikan malam gelap-gelita, dan Kami jadikan siang terang benderang supaya kamu (mudah) mencari rezeki dari limpah kumia Tuhanmu dan supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan hitungan hisab (bulan dan hari) dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu (yang kamu perlukan untuk dunia dan agalnamu), telah Kami terangkan (dalam Al-Quran) dengan sejelas-jelasnya. 

²⁵⁴  Bahtera-bahtera adalah terjemahan bagi perkataan الفلك. Di dalam Al-Qur'an ia digunakan sebagai mufrad (kata tunggal) dan juga jama' (kata jama'). Di sini perkataan الفلك digunakan sebagai kata jama'. Sementara pada firman Allah di dalam Surah Huud pula sebagai contohnya ia telah digunakan sebagai mufrad. Lihat ayatnya di bawah ini:

Hud 11:37
وَٱصْنَعِ ٱلْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا وَلَا تُخَٰطِبْنِى فِى ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓا۟ۚ إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ 
Bermaksud: Dan buatlah bahtera dengan pengawasan serta kawalan Kami dan dengan panduan wahyu Kami (tentang cara membuatnya) dan janganlah engkau merayu kepadaKu untuk menolong kaum yang zalim itu, kerana sesungguhnya mereka akan ditenggelamkan (dengan taufan). 

²⁵⁵Di dalam Al-Quran air (hujan) seringkali dikatakan diturunkan dari langit. Ibarat ini perlu sekali difahami dengan baik, kerana Al-Quran sendiri pada beberapa tempat yang lain menyebutkan dengan terang ia turun dari awan. 

Di dalam ayat 164 ini pun terdapat isyarat kepadanya iaitu pada firman AIlah:
وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ
(juga pada peredaran angin dan yang dikendalikan di antara Iangit dan bumi). 

Al-Baqarah 2:164
إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ 
Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, pergantian malam dan siang, kapal yang berlayar di laut dengan (muatan) yang bermanfaat bagi manusia, apa yang diturunkan Allah dari langit berupa air, lalu dengan itu dihidupkan-Nya bumi setelah mati (kering), dan Dia tebarkan di dalamnya bermacam-macam binatang, dan perkisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi, (semua itu) sungguh, merupakan tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang mengerti.

 
Adapun ayat yang terang mengenai air hujan itu diturunkan dari awan, dapat dilihat pada dua ayat Al-Quran yang dikemukakan di bawah nota: 255 selepas ini. Penggunaan perkataan "langit" di dalam ayat ini kalau begitu perlulah difahami dengan makna bahasanya semata-mata, iaitu segala apa yang terdapat pada ruang di atas kita.

²⁵⁶ Di tempat yang lain Allah menerangkan dengan lebih jelas lagi tentang bagaimana bumi yang mati dan kering kontang itu menjadi hidup dan subur dengan turunnya air hujan. FirmanNya:

Al-Hajj 22:5
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِن كُنتُمْ فِى رَيْبٍ مِّنَ ٱلْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَٰكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْۚ وَنُقِرُّ فِى ٱلْأَرْحَامِ مَا نَشَآءُ إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوٓا۟ أَشُدَّكُمْۖ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّىٰ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَىٰٓ أَرْذَلِ ٱلْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِنۢ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْـًٔاۚ وَتَرَى ٱلْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَآ أَنزَلْنَا عَلَيْهَا ٱلْمَآءَ ٱهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنۢبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍۭ بَهِيجٍ 
Bermaksud: Wahai umat manusia. sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat). maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku. kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami) dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak: kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga dia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu dan (ingatlah satu bukti lain Engkau melihat bumi itu kering kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya bergeraklah dan tumbuh-tumbuhan yang tumbuh dan gembur membusutlah ia, serta ia  pula menumbuhkan tanaman yang indah permai. 

Di sini tidak disebut bagaimana ia dikendalikan,  tetapi pada beberapa tempat lain disebutkan kaifiat dan cara-caranya. Antaranya ialah pada dua firman Allah ini:

Al-A'raf 7:57
وَهُوَ ٱلَّذِى يُرْسِلُ ٱلرِّيَٰحَ بُشْرًۢا بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِۦۖ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَٰهُ لِبَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَنزَلْنَا بِهِ ٱلْمَآءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِۦ مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِۚ كَذَٰلِكَ نُخْرِجُ ٱلْمَوْتَىٰ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ 
Bermaksud: Dan Dialah (Tuhan) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakannya ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang). lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan (dan tanam-tanaman). Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu mengambil pelajaran (daripadanya). 

An-Nur 24:43
أَلَمْ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ يُزْجِى سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُۥ ثُمَّ يَجْعَلُهُۥ رُكَامًا فَتَرَى ٱلْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَٰلِهِۦ وَيُنَزِّلُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِنۢ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِۦ مَن يَشَآءُ وَيَصْرِفُهُۥ عَن مَّن يَشَآءُۖ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِۦ يَذْهَبُ بِٱلْأَبْصَٰرِ 
Bermaksud: Tidakkah engkau melihat bahawa Allah mengarak awan, kemudian mengumpulkan kelompok- kelompoknya, kemudian menjadikannya tebal berlapis-lapis? Lalu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya dan Allah (juga) menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; maka Dia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan memalingkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan. 


²⁵⁸ Yang dimaksudkan dengan orang-orang yang zalim di sini ialah orang-orang kafir. Buktinya ialah ayat 167 selepas ini disudahi dengan firman Allah: وَمَا هُم بِخَٰرِجِينَ مِنَ ٱلنَّارِ  (dan mereka tidak sekali-kali akan keluar dari neraka). 

Al-Baqarah 2:167
وَقَالَ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوا۟ لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا۟ مِنَّاۗ كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ ٱللَّهُ أَعْمَٰلَهُمْ حَسَرَٰتٍ عَلَيْهِمْۖ وَمَا هُم بِخَٰرِجِينَ مِنَ ٱلنَّارِ 

Firman Allah ini menunjukkan mereka adalah orang-orang kafir. Kerana orang-orang yang beriman tidak akan kekal di dalam neraka. Selain itu, menurut Al-Qur'an kekufuran dan kesyirikan juga merupakan salah satu bentuk kezaliman. Malah ia dikatakan kezaliman yang sangat besar. Beberapa firman Allah dengan jelas menyebutkan demikian.

Antaranya ialah ketika Allah membenarkan nasihat Luqman kepada anaknya melalui firmanNya ini:
Luqman 31:13
وَإِذْ قَالَ لُقْمَٰنُ لِٱبْنِهِۦ وَهُوَ يَعِظُهُۥ يَٰبُنَىَّ لَا تُشْرِكْ بِٱللَّهِۖ إِنَّ ٱلشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ 
Bermaksud: Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya. semasa dia meminta nasihat kepadanya "Wahai anak kesayanganku! Janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain). Sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang sangat besar. 

Dua firman Allah di bawah ini juga menunjukkan perkara  yang sama:
Al-Baqarah 2:254
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَنفِقُوا۟ مِمَّا رَزَقْنَٰكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِىَ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَٰعَةٌۗ وَٱلْكَٰفِرُونَ هُمُ ٱلظَّٰلِمُونَ 
Bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian dari rezeki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari di mana tidak ada lagi jual beli dan tidak ada lagi syafa'at padanya. Dan orang-orang kafir itulah orang-orang yang zalim. 

Yunus 10:106
وَلَا تَدْعُ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَۖ فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِّنَ ٱلظَّٰلِمِينَ 
Bemaksud: Dan janganlah engkau (wahai Muhammad menyembah sesuatu yang lain dari Allah yang tidak dapat mendatangkan manfaat dan juga tidak dapat mendatangkan mudharat kepadamu. Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka termasuklah engkau dalam golongan orang-orang yang zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu). 


²⁵⁹Firman Allah ini mengisyaratkan kepada dialog dan kata mengata yang akan berlaku di antara sesama ahli neraka. Selain ayat ini terdapat beberapa lagi ayat AlQur'an yang menceritakan hal yang sama. Antaranya ialah ayat-ayat berikut:

Saba' 34:31
وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَن نُّؤْمِنَ بِهَٰذَا ٱلْقُرْءَانِ وَلَا بِٱلَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِۗ وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذِ ٱلظَّٰلِمُونَ مَوْقُوفُونَ عِندَ رَبِّهِمْ يَرْجِعُ بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ ٱلْقَوْلَ يَقُولُ ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ لِلَّذِينَ ٱسْتَكْبَرُوا۟ لَوْلَآ أَنتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنِينَ 
Saba' 34:32
قَالَ ٱلَّذِينَ ٱسْتَكْبَرُوا۟ لِلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوٓا۟ أَنَحْنُ صَدَدْنَٰكُمْ عَنِ ٱلْهُدَىٰ بَعْدَ إِذْ جَآءَكُمۖ بَلْ كُنتُم مُّجْرِمِينَ 
Bermaksud: Dan orang-orang yang kafir berkata: Kami tidak akan beriman sama sekali kepada Al-Quran ini dan tidak juga kepada Kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya. Dan (sungguh ngeri) kalau engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dibawa berdiri di hadapan Tuhan mereka (untuk dihisab), masing-masing tuduh menuduh antara satu dengan yang Iain. Orang-orang yang tertindas berkata kepada orang-orang sombong (yang menjadi ketuanya): Kalaulah tidak kerana kamu (menindas dan memperdayakan kami), tentulah kami sudah menjadi orang-orang yang beriman. (31).
Orang-orang yang sombong itu menjawab kepada orang-orang yang tertindas: "Kamikah yang telah menghalangmu daripada menerima petunjuk sesudah ia datang kepadamu? (Bukan kami yang menghalang) bahkan kamulah yang menyebabkan diri sendiri menjadi orang-orang yang berdosa." (32).

Dan berkata pula orang-orang yang tertindas kepada orang-orang yang sombong itu: "Tidak! Bahkan (yang menghalang kami daripada beriman ialah) perbuatan kamu memperdaya kami malam dan siang, ketika kamu menyuruh kami berlaku kufur kepada Allah dan mengadakan sekutu-sekutu bagiNya. Akhirnya masing-masing diam sambil memendamkan perasaan sesal dan kecewa semasa mereka melihat azab dan Kami pasangkan belenggu-belenggu pada leher orang-orang yang kafir itu. Mereka tidak dibalas melainkan kerana apa yang mereka telah kerjakan. (33). 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan