Biodata 'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash
Nama dan salasilah keturunan beliau secara lengkap adalah seperti berikut: 'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash bin Wa'il bin Hasyim bin Su'aid bin Sahm as-Sahmi al-Quraisy.
Kuniah(nama panggilan) beliau ialah Abu Muhamad, Abu Abdir-Rahman dan Abu Nushair.
Ibu beliau bernama Raithah binti Munabbih bin al-Hajjaj bin 'Aamir bin Huzaifah bin Su'aid bin Sahm.
-bertemua keturunan
Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash merupakan salah seorang daripada empat 'Abdul (العَبادلة الأربعة) yang masyhur dikalangan shahabat kerana kelebihan dan kehebatan mereka. Selain terkenal sebagai seorang shahabat yang sangat alim, zahid ,abid ,muhajir dan sukakan kedamaian , beliau juga dikenali sebagai seorang mujahid(pejuang). Beliau juga adalah salah seorang shahabat agung Rasullah saw yang diketahui banyak meriwayatkan hadits- hadits baginda..
Ini salah seorang sahabat Nabi yang meminta izin daripada Rasullah saw untuk menulis dan mencatat hadit-hadits Baginda dan akhirnya beliau berjaya menghasilkan sebuah (himpunan) hadits yang dipanggil الصحيفة الصادقة
Kitab ini ditulis ketika Rasullah sawmasih hidup lagi. Abu Hurairah pernah berkata:
مَا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحَدٌ أَكْثَرَ حَدِيثًا عَنْهُ مِنِّي إِلَّا مَا كَانَ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو فَإِنَّهُ كَانَ يَكْتُبُ وَلَا أَكْتُبُ
Bermaksud:Tidaklah ada seorangpun dari sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang lebih banyak haditsnya dibandingkan aku, kecuali 'Abdullah bin 'Amru.Kerana dia menulis saya pula tidak.
(atsar riwayat Bukhari, Tirmizi, Darimi, Ibnu Hibban, Ahmad dan at-Thahawi)
- kata2 Abu Hurairah bukan sepanjang masa, ini hanya suatu ketika.
Menurut setengah ulamak , semua riwayat 'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash sampai kepada kita hanyalah sebanyak 700 hadits .Sebanyak 26 haditsnya terdapat dalam Bukhari.17 daripadanya dimasukan Bukhari dan Muslim didalam kitab Sahih mereka. 8 hadits daripadanya hanya diriwayatkan oleh Bukhari sahaja tanpa Muslim dan 20 hadits daripadanya pula hanya diriwayatkan oleh Muslim sahaja tanpa Bukhari. Berhubung dengan kenapakah hadits-hadits yang diriwayatkan daripada beliau jauh lebih sedikit berbanding hadits-hadits yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah ra padahal Abu Hurairah sendiri mengakui banyak hadits diterimanya daripada Rasullah saw.
Kalau tidak lebih banyak daripada Abu Hurairah pun mungkin lebihkurang sama banyak dengan Abu Hurairah.
Berikut adalah antara sebabnya:
(1)'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash terkenal sebagai seorang shahabat yang sangat kuat beribadat (ahli ibadat). Beliau tidak banyak terlibat dalam bidang periwayatan dan pengajaran.
(2)Setelah jatuhnya empayar Rom dan Farsi , Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash menetap di Mesir. Sebahagian hidup beliau dihabiskan di Syam dan di Thaif.
Perhatian para pelajar dan penuntut ilmu agama pada masa itu tidak tertumpu sangat ketempat-tempat itu. Berbeza dengan Madinah , kerana ia merupakan pusat ilmu Islam dan tempat berhimpunnya sekian ramai shahabat. Abu Hurairah menetap di Madinah dalam keadaan menumpukan sepenuh perhatiannya kepada meriwayatkan hadits, mengajar dan memberi fatwa kepada masyarakat umum . Ini juga antara sebab utama kenapa riwayat Abu Hurairah lebih banyak tersebar berbanding riwayat 'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash ra
(3) Semasa di Mesir Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash ditugaskan oleh Sayyidina Umar memegang jawatan gabenor atau ketua menteri . Jawatan itu disandang beliau ke zaman pemerintahan Sayyidina Muawiyah. Sudah tentulah sebagai ketua menteri beliau amat sibuk dengan tugas- tugas dan tanggungjawab-tanggungjawabnya.
(4)Sebelum ini telah pun disebutkan bahawa Abu Hurairah ra. pernah mendapat doa khusus Rasullah saw menyebabkan beliau tidak lupa apa saja yang didengar nya daripada Rasullah saw. Ini juga antara faktor kenapa Abu Hurairah lebih yakin dalam menyampaikan hadits-hadits Rasullah saw berbanding para shahabat yang lain.
(5)Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash adalah seorang ahli ilmu yang bukan sahaja mengkaji al-Quran dan hadits , beliau juga banyak mengkaji kitab- kitab yang tersebar dikalangan ahli kitab. Cerita beliau kadang-kadang bercampur- baur dengan cerita yang berpunca daripada kitab-kitab ahli kitab itu kerananya setengah tokohntabiin tidak mahu mengambil riwayat beliau atau mereka lebih berhati-hati terhadap riwayat-riwayatnya.
(6)Pada asalnya Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash termasuk salah seorang shahabat yang bercadang hendak melakukan ibadat sepanjang masa. Antara ibadat yang hendak dilakukannya ialah berpuasa tiap-tiap hari, mengkhatam al-Quran tiap-tiap hari, beribadat sepanjang malam dan mahu mengkhasi diri supaya tidak lagi mempunyai nafsu yang mungkin menjadi penghalang kepadanya ibadat.Setelah dilarang keras oleh Rasullah saw amalan ibadat yang terus dilakukan oleh Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash sampai keakhir hayatnya dengan izin Rasullah saw ialah :
(a)Berpuasa selang sehari
(b)Mengkhatam al-Quran setiap minggu.
(c) Bersembahyang malam dengan membaca satu hizb daripada al-Quran setiap malam.
Tentu sekali orang yang beriltizam dengan amalan-amalan seperti itu disamping menjaga dan melaksanakan pula tanggungjawab lain sebagai seorang Islam yang taat , tidak akan mempunyai banyak masa lagi untuk mengajar dan meriwayatkan hadits.
Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash mendahului ayahnya memeluk agama Islam . Ibunya juga telah memeluk agama Islam. Perbezaan umur beliau dengan ayahnya 'Amar, dikatakan hanya dua belas tahun sahaja. Berdasarkan satu riwayat yang dikemukakan oleh Imam adz- Dzahabi didalam Tadzkiratul al- Huffazh, Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash meninggal dunia di Mesir pada tahun 75 Hijrah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan