Selasa, Februari 22, 2022

Biodata 'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash.

Biodata 'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash
Nama dan salasilah keturunan beliau secara lengkap adalah seperti berikut: 'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash bin Wa'il bin Hasyim bin Su'aid bin Sahm as-Sahmi al-Quraisy.

Kuniah(nama panggilan) beliau ialah Abu Muhamad, Abu Abdir-Rahman dan Abu Nushair.

Ibu beliau bernama Raithah binti Munabbih bin al-Hajjaj bin 'Aamir bin Huzaifah bin Su'aid bin Sahm.
-bertemua keturunan

Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash merupakan salah seorang daripada empat 'Abdul (العَبادلة الأربعة) yang masyhur dikalangan shahabat kerana kelebihan  dan kehebatan mereka. Selain terkenal sebagai seorang shahabat yang sangat alim,  zahid ,abid ,muhajir dan sukakan kedamaian , beliau juga dikenali sebagai  seorang mujahid(pejuang). Beliau  juga adalah salah seorang shahabat  agung Rasullah saw  yang diketahui banyak meriwayatkan hadits- hadits baginda.. 
Ini salah seorang sahabat Nabi yang meminta izin  daripada Rasullah saw  untuk menulis  dan mencatat hadit-hadits  Baginda dan akhirnya beliau berjaya  menghasilkan  sebuah (himpunan) hadits  yang dipanggil   الصحيفة الصادقة
Kitab ini ditulis ketika Rasullah sawmasih hidup lagi. Abu Hurairah pernah berkata:
مَا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحَدٌ أَكْثَرَ حَدِيثًا عَنْهُ مِنِّي إِلَّا مَا كَانَ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو فَإِنَّهُ كَانَ يَكْتُبُ وَلَا أَكْتُبُ
Bermaksud:Tidaklah ada seorangpun dari sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang lebih banyak haditsnya dibandingkan aku, kecuali 'Abdullah bin 'Amru.Kerana dia menulis  saya pula tidak.
(atsar riwayat Bukhari, Tirmizi, Darimi, Ibnu Hibban, Ahmad dan at-Thahawi)
- kata2 Abu Hurairah bukan sepanjang masa, ini hanya suatu ketika.

Menurut setengah ulamak , semua riwayat  'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash sampai kepada kita hanyalah sebanyak 700 hadits .Sebanyak 26 haditsnya terdapat dalam Bukhari.17 daripadanya dimasukan Bukhari dan Muslim didalam kitab Sahih mereka. 8 hadits daripadanya  hanya diriwayatkan oleh Bukhari sahaja tanpa Muslim dan 20 hadits daripadanya pula hanya diriwayatkan oleh Muslim sahaja tanpa  Bukhari. Berhubung dengan kenapakah  hadits-hadits  yang diriwayatkan daripada beliau  jauh  lebih sedikit  berbanding hadits-hadits  yang diriwayatkan oleh  Abi Hurairah ra padahal Abu Hurairah sendiri mengakui banyak  hadits diterimanya daripada Rasullah saw.
Kalau tidak lebih banyak daripada Abu Hurairah pun mungkin lebihkurang sama  banyak dengan Abu Hurairah.
Berikut adalah antara sebabnya:
(1)'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash terkenal sebagai seorang shahabat yang sangat  kuat beribadat (ahli ibadat). Beliau  tidak banyak terlibat dalam bidang periwayatan dan pengajaran.

(2)Setelah jatuhnya empayar  Rom dan Farsi , Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash menetap di Mesir. Sebahagian  hidup beliau  dihabiskan  di Syam dan di Thaif.
Perhatian para pelajar dan penuntut ilmu  agama pada masa itu tidak tertumpu  sangat ketempat-tempat itu. Berbeza dengan Madinah , kerana ia merupakan  pusat  ilmu Islam dan tempat berhimpunnya sekian ramai shahabat.  Abu Hurairah menetap di Madinah dalam keadaan  menumpukan sepenuh perhatiannya kepada meriwayatkan  hadits, mengajar dan memberi fatwa kepada masyarakat umum . Ini juga antara sebab utama kenapa riwayat  Abu Hurairah  lebih banyak tersebar berbanding riwayat  'Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash ra

(3) Semasa di Mesir Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash ditugaskan oleh Sayyidina Umar memegang jawatan  gabenor atau ketua menteri . Jawatan itu disandang beliau ke zaman pemerintahan Sayyidina Muawiyah. Sudah tentulah sebagai ketua menteri beliau amat sibuk dengan tugas- tugas dan tanggungjawab-tanggungjawabnya.

(4)Sebelum ini telah pun disebutkan  bahawa  Abu Hurairah ra. pernah  mendapat doa khusus Rasullah saw menyebabkan  beliau tidak lupa apa saja yang didengar nya daripada  Rasullah saw. Ini juga antara faktor kenapa Abu Hurairah lebih yakin dalam menyampaikan hadits-hadits Rasullah saw berbanding para shahabat yang lain.

(5)Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash adalah  seorang  ahli ilmu  yang bukan sahaja mengkaji al-Quran dan hadits , beliau juga  banyak mengkaji  kitab- kitab  yang tersebar dikalangan ahli kitab. Cerita beliau kadang-kadang  bercampur- baur dengan cerita  yang berpunca daripada kitab-kitab ahli kitab itu kerananya setengah tokohntabiin tidak mahu mengambil riwayat beliau atau mereka lebih berhati-hati terhadap riwayat-riwayatnya.

(6)Pada asalnya Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash termasuk salah seorang shahabat yang bercadang  hendak  melakukan ibadat sepanjang masa. Antara ibadat  yang hendak  dilakukannya ialah berpuasa tiap-tiap hari, mengkhatam al-Quran  tiap-tiap hari, beribadat  sepanjang malam  dan mahu mengkhasi  diri supaya  tidak lagi mempunyai nafsu yang mungkin  menjadi penghalang kepadanya ibadat.Setelah dilarang keras oleh Rasullah saw amalan ibadat yang terus  dilakukan  oleh Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash sampai keakhir hayatnya dengan izin Rasullah saw ialah :
(a)Berpuasa selang sehari
(b)Mengkhatam al-Quran setiap minggu.
(c) Bersembahyang malam dengan membaca satu hizb daripada al-Quran  setiap malam. 

Tentu sekali orang yang beriltizam  dengan amalan-amalan seperti itu   disamping menjaga  dan melaksanakan  pula tanggungjawab  lain sebagai seorang Islam yang taat , tidak akan  mempunyai banyak masa lagi untuk mengajar dan meriwayatkan hadits.

Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash mendahului ayahnya memeluk agama Islam . Ibunya juga telah memeluk agama Islam. Perbezaan umur beliau  dengan ayahnya 'Amar, dikatakan hanya dua belas tahun sahaja. Berdasarkan  satu riwayat  yang dikemukakan  oleh Imam adz- Dzahabi didalam Tadzkiratul al- Huffazh, Abdullah bin 'Amar bin Al-'Aash meninggal dunia di Mesir pada tahun 75 Hijrah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan