Sahih bukhari kitab solat sesi 109s
٨ - الصلاة » ٣٣٧ - من قال لا يقطع الصلاة شيء
8. Shalat » 337. Pendapat yang menyatakan bahwa shalat tidak dapat diputus oleh suatu apapun
-terputus hubungan antara manusia dan Allah
٤٨٤ - حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي قَالَ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ عَنْ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ ح قَالَ الْأَعْمَشُ وَحَدَّثَنِي مُسْلِمٌ عَنْ مَسْرُوقٍ عَنْ عَائِشَةَ ذُكِرَ عِنْدَهَا مَا يَقْطَعُ الصَّلَاةَ الْكَلْبُ وَالْحِمَارُ وَالْمَرْأَةُ فَقَالَتْ شَبَّهْتُمُونَا بِالْحُمُرِ وَالْكِلَابِ وَاللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي وَإِنِّي عَلَى السَّرِيرِ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْقِبْلَةِ مُضْطَجِعَةً فَتَبْدُو لِي الْحَاجَةُ فَأَكْرَهُ أَنْ أَجْلِسَ فَأُوذِيَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَنْسَلُّ مِنْ عِنْدِ رِجْلَيْهِ
484. Telah menceritakan kepada kami 'Umar bin Hafsh bin 'Iyats berkata, telah menceritakan kepada kami Bapakku ia berkata, telah menceritakan kepada kami Al A'masy berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim dari Al Aswad dari 'Aisyah. (dalam jalur lain disebutkan) Al A'masy berkata, telah menceritakan kepadaku Muslim dari Masruq dari 'Aisyah, bahwa telah disebutkan kepadanya tentang sesuatu yang dapat memutuskan shalat; anjing, keledai dan wanita. Maka ia pun berkata, "Kalian telah menyamakan kami dengan keledai dan anjing! Demi Allah, aku pernah melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam shalat sedangkan aku berbaring di atas tikar antara beliau dan arah kiblatnya. Sehingga ketika aku ada suatu keperluan dan aku tidak ingin duduk hingga menyebabkan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam terganggu, maka aku pun pergi diam-diam dari dekat kedua kaki beliau."
٤٨٥ - حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ أَخْبَرَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَعْدٍ قَالَ حَدَّثَنِي ابْنُ أَخِي ابْنِ شِهَابٍ أَنَّهُ سَأَلَ عَمَّهُ عَنْ الصَّلَاةِ يَقْطَعُهَا شَيْءٌ فَقَالَ لَا يَقْطَعُهَا شَيْءٌ أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ أَنَّ عَائِشَةَ زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ لَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُومُ فَيُصَلِّي مِنْ اللَّيْلِ وَإِنِّي لَمُعْتَرِضَةٌ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْقِبْلَةِ عَلَى فِرَاشِ أَهْلِهِ
485. Telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Ibrahim berkata, telah mengabarkan kepada kami Ya'qub bin Ibrahim bin Sa'id berkata, telah menceritakan kepadaku Anak saudara Ibnu Syihab, bahwa dia pernah bertanya kepada Pamannya tentang sesuatu yang dapat memutuskan shalat. Maka pamannya menjawab, "Tidak ada yang dapat memutuskan shalat. Aku telah mendapat kabar dari 'Urwah bin Az Zubair bahwa 'Aisyah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata, "Sungguh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah berdiri melaksanakan shalat malam sedangkan aku berbaring membentang antara beliau dan arah kiblatnya di tempat tidur keluarga."
Bab tidak ada sesuatu yg boleh menjejaskan solat.
باب مَنْ قَالَ لاَ يَقْطَعُ الصَّلاَةَ شَيْءٌ:
solat tidak akan terjejas semata2 hanya dgn sebab apa sj yg lalu dihadapannya.
- ini khusus dengan perkara2 yang melintas.
-terputus atau terpotong adalah hubungan dengan Allah atau kekhusyukan.
- terjejas disini bermaksud terjejas kekhusukannya.
- ini dari sepotong hadits.
- hadits ini tidak menepati syarat Bukhari.
- hadits ini berhenti pada sahabat
Minit ke 11
-kaedah mim babil aula, sebut sikit tapi erti banyak
- ilatnya yang berkait dengan syaitan
-apa saja yang tidak disebut pun termasuk perkara yang menggangu solat
Minit 44
- juga soal ini adalah nisbi,masing-masing berbeza perkara mengganggu bergantung kepada masing-masing individu.
-maksudnya juga kita pilih tempat yang tidak boleh menganggu kita bersolat bukan dengan sebab itu sahaja dan orang yang tidak bersolat perlu menghormati orang yang bersolat
Minit 50
Minit 53-Minit 1jam 1minit rakaman tentang anjing.
-tengok hadits itu sudah mansukh atau tidak.
-imam Thohawi juga kata sudah.
- jika tak mansukh kenapa dibawakan hadits ini.
-Ibnu Umar dan Ibnu Masud juga berpendapat tidak putus solat disebabkan melintas
-Solat tidak batal juga terjejas.
-Kalu atas dr sutrah, tidak terjejas juga tapi kalu dlm sutrah,nabi suruh sekat.
-kecuali jika orang yang solat itu sendiri rasa terganggu maka baru terjejas.
Menanggung anak kecil tidak menjejaskan, apalagi kalu hanya lalu ,lagi sebentar.
Perempuan memotong solat ,tak kira kecil atau besar.
Jantina juga tak kira.
Menggendong bagaimana tak diberitahu.
Tajuk hadis ini adalah hadis marfuk oleh darulqutni.
Dari Anas ,Ibnu Umar dan , Abu Daud Asajastani (pengarang sunan abu daud) bukan Abu daud Attoyalisi. Dari Abi Said,sanad yg berbeza2, Tabarani,dari Ibnu Abbas,tak Bukhari tak ambil lagi.
Tajuk Kadang2 ayat quran,kadang2 dia buat sendiri.
Marfuk=sapa kata ,nabi yg kata tapi tidak cukup syarat bukhari.tidak semesti dia lebih kemas dari mauquf
Mauquf=tak sampai kenabi setakat sahabat shj.
(Lawan marfuk)tak mesti tak kemas
Riadusalihin tiada sanad.
Setakat sahabat sj tak larat cari tiada
Sunan Said bin Mansur, raub muka ada
Kitab bughiyatulmusytafsyiin,raub ada dlmnya pada mmay kata tiada pun.
Kata ada cakap tentang usolli dlm Musonaf abdurazak,pada hal tiada .
Ada yg berani kata ada dlm bukhari,pada hal tiada pun.
Guna Syamilah,boleh cari dimana dia hadis tu?mudah byk.
Ada dimana dlm musnat dia ko?atau dlm tajuk?
Kalu dlm tajuk tak semestinya sahih.
1.wanita TIDAK memutuskan solat
Bukhari dilihat byk membela wanita dlm fekah dia.
Jika diketahui orang perempuan tentu lebih suka kepadanya.
Perempuan,keldai dan anjing hitam
Anjing hitam adalah syaitan
Wanita dtg dgn rupa syaitan dan pergi dlm rupa syaitan,syaitan ambil kesempatan untuk rosakan manusia.itu kaitannya
Jgn sedap hati macam orang yahudi yg kata tak masuk neraka kecuali sebentar.
Hadis sudah mansuh,masuk tempat solat dgn kasut.
Fikir mn lebih mudah kalu ada kasut atau tiada kasut untuk duduk tahayat.
Solat batal jika bw mai darah haid.
Nabi saw solat mlm.bg nabi wajib .
Harus solat diatas tilam.
Yahudi,isteri haid tak leh tidur dgn suami.
Nabi tak suruh turun tapi aisyah sendiri yg mengelungsur turun.
Kaedah mimbabi aula,kaedah kalu orang tak terganggu,anjing dan keldai tak jadi masalah.
Bg imam ahmad(guru bukhari)anjing hitam yg membatalkan solat,tapi bg bukhari tidak
Wanita jika tahu fikh bukhari tentu akan menyukainya.
Aisyah hanya membantah wanita yg tidak memutuskan .bgmn anjing dan keldai bg bukhari juga tidak memutuskan solat
Ilat/kaitan ketiga2 dikaitkan dgn syaitan.
Yahudi suka bela anjing.
Yahudi kuasai ekonomi,jadi rasullah saw nak hapus jiwa hamba.sebab itu dia secara peringkat keluar arahan terhadap anjing.mula dia perintah suruh bunuh,pah suruh suci dgn 7air ,ini semya untuk hapuskan jiwa hamba pada diri orang islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan