Sahih bukhari kitab haji sesi 01-23 tajuk
Sahih bukhari kitab haji sesi 01tajuk
946.Bab kewajipan haji dan umrah,
Firman Allah Ali-ali-Imran 3:97
باب وُجُوبِ الْحَجِّ وَفَضْلِهِ: وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حَجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
Dan (di antara) kewajiban manusia terhadap Allah adalah melaksanakan ibadah haji ke Baitullah, yaitu bagi orang-orang yang mampu mengadakan perjalanan ke sana. Barangsiapa mengingkari (kewajiban) haji, maka ketahuilah bahwa Allah Mahakaya (tidak memerlukan sesuatu) dari seluruh alam
947.Bab Allah berfirman (Al-Hajj 22:27-28)
باب قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ(27)مَنَٰفِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا۟(28).{فِجَاجًا} الطُّرُقُ الْوَاسِعَة
niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, atau mengendarai setiap unta yang kurus, mereka datang dari segenap penjuru yang jauh(27)Agar mereka menyaksikan berbagai manfaat untuk mereka(28)
{dalam ayat Al-Anbiya 21,31 & Nuh 71:20 sebut فِجَاجًا menjelas makna فَجٍّ} jalan2 yang luas,
Sahih bukhari kitab haji sesi 02tajuk
950. Miqat-miqat haji
951. Firman Allah Al-Baqarah 2:197...Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa…"
952. Talbiyah penduduk Makkah untuk haji dan umrah
953. Miqat penduduk Madinah, dan mereka tidak membaca talbiyah sebelum Dzul Hulaifah.
954. Miqat penduduk Syam` telah memberitakan kepada kami .
955. Miqat penduduk Najd
956. Miqat bagi orang yang ada dalam garis miqat.
957. Miqat penduduk Yaman.
958. Miqat penduduk Irak dari Dzatu Irqin.
961.Bab basuh wangian, yakni air wangi yang berjirim 3kali daripada pakaian.
962. Bab Memakai wewangian sebelum ihram dan apa yang dikenakan jika ingin ihram .
(Dan sesaorang itu boleh menyisir melumur minyak rambutnya).
Ibnu Abbas berkata, orang muhrim (yakni orang dalam ihram) boleh mencium bauan atau wangian dan dia boleh tengok cermin dan boleh makan sebagai ubat apa yang dia makan minyak sapi (yakni boleh lumur sebagai ubat tiada masalah) . Athok berkata sesorang muhrim itu boleh pakai cincin dan pakai tali pinggang. Ibnu Umar melakukan tawaf padahal ada pada perutnya pengikat sebagai tali pinggang. Aisyah tidak menganggap apa-apa masalah dalam pakai seluar pendek ketika ihram.
Kata Imam bukhari, dia maksudkan orang mengangkat sekudupnya.
Sahih bukhari kitab haji sesi 03tajuk
963. Mengucapkan talbiyah (orang yang ihlal )dalam keadaan mentalbitkan (sejenis wangi2an seperti minyak rambut) rambutnya.
964. Talbiyah dari masjid Dzul Hulaifah
965. Pakaian yang tidak boleh dikenakan oleh orang yang ihram
966. Mengendarai dan membonceng kendaraan saat berhaji
967. Bab apa yang boleh muhrim pakai (dari pakaian- pakaian atau daripada kain-kain dan selimut mereka) dan kain yang dipakai berupa ridak dan selimut.
Aisyah pakai pakaian yang dicelup usfur ketika mana dia ihram . Dia berkata sesaorang perempuan itu tidak boleh pakai lisar (penutup mulut dan hidung) dan tidak boleh pakai wurkok (yakni purdah) dan tidak boleh pakaian yang dicelup wars juga yang dicelup dengan zatfaran.
Jabir berkata ,saya tidak nampak atau fikir , pakaian yang dicelup muasfar itu sebagai wangian (yakni pakaian yang kena air wangi) .Aisyah berpendapat tidak mengapa perhiasan kain hitam dan begitu juga kain yang dicelupkan dengan warna bunga ros begitu juga khauf (untuk perempuan).
Ibrahim berkata tidak mengapa sesaorang itu menukar pakaiannya.
968. Orang yang bermalam di Dzul Hulaifah hingga subuh.
969. Mengeraskan suara saat talbiyah
970. Talbiyah
Sahih bukhari kitab haji sesi 04tajuk
971. Tahmid, tasbih dan takbir dengan mengendarai sebelum talbiyah.
972. Membaca talbiyah ketika kendaraan telah berjalan .
973. Membaca talbiyah dengan menghadap kiblat.
974. Membaca talbiyah saat turun memasuki lembah.
975. Bab Bagaimana orang yang haid dan nifas membaca talbiyah. Bercakap atau menuturkannya.
Kami nampak anak bulan atau kami masuk dlm bulan baru.
Semuanya dengan makna zuhur atau nyata.Hujan keluar dari awan.Dan binatang yg disebut nama Allah selain Allah atau binatang pada ketika disembelih atau yg disembelih bukan menyebut nama Allah.
Dan dia dari tangisan kanak2 atau budak menangis.
Perempuan haid atau nifas adalah boleh buat haji .
Istihlal adalah bermaksud budak menangis.
976. Bab orang yang ihlal dizaman Nabi saw seperti ihlal Nabi saw). Katanya Ibnu Umar ra dari Nabi saw.
Sahih bukhari kitab haji sesi 05tajuk
977. Bab firman Allah,
Al-Baqarah 2:197.(Musim) haji itu (pada) bulan-bulan yang maklum. Sesiapa yang mewajibkan haji keatas dirinya, maka tidak boleh dia mencampuri isteri(jimak @muqadimah) dan tidak boleh melakukan kejahatan dan tidak boleh melakukan pertengkaran .
Al-Baqarah 2:189. Katakanlah, Ia adalah waktu untuk manusia dan untuk buat (ibadah) haji.”
Ibnu Umar berkata: Bulan- bulan haji ialah Syawal,Zulqaeda dan 10 Zulhijjah.
Berkata Ibnu Abbas, diantara sunnah Nabi saw , iaitu engkau berihram menunaikan haji bahawa engkau tidak memakai ihram haji kecuali pada bulan-bulan haji.
Usman ra tidak suka sesaorang berihram dari khurasan atau Karman
978. Bab tamattuk, iqran dan ifrad haji dan fasakh haji bagi orang yang tidak bersamanya hadyu.
Sahih bukhari kitab haji sesi 06tajuk
979. Bab orang mengucapkan talbiyah haji dan menamakannya.
980. Bab Haji tamattu' di zaman Rasulullah Shallallahu 'alaihi Wasallam
981.Bab firman Allah ,Albaqarah:196
Demikian itu, bagi orang yang keluarganya tidak ada (tinggal) di sekitar Masjidilharam
982. Bab Mandi saat masuk Makkah.
983. Bab masuk ke Mekah waktu tengahari atau malam.
Nabi saw berada Dzu Thuwa sehingga pagi kemudian masuk ke Mekah, Dan juga Ibnu Umar melakukan itu.
984.Bab Dari mana arah masuk Makkah
985.Bab Dari mana keluar dari Makkah
986.Bab Keutamaan Makkah dan bangunannya
Sahih bukhari kitab haji sesi 07tajuk
987.Bab keutamaan tanah haram.
Allah berfirman An-Naml 27:91,
Aku (Muhammad) hanya diperintahkan menyembah Tuhan negeri ini (Mekah) yang Dia telah menjadikan suci padanya dan segala sesuatu adalah milik-Nya. Dan aku diperintahkan agar aku termasuk orang Muslim,
Allah berfirman, Al-Qasas 28:57 Bukankah Kami telah meneguhkan kedudukan mereka dalam tanah haram (tanah suci) yang aman, yang didatangkan ke tempat itu buah-buahan dari segala macam (tumbuh-tumbuhan) sebagai rezeki (bagimu) dari sisi Kami? Tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.
988. Bab mewariskan rumah-rumah di Mekah, menjual dan membelinya. Dan orang dalam masjidilharam itu sama sj khusus dalam masjildilharam kerana Al-Hajj 22:25
Sungguh, orang-orang kafir dan yang menghalangi orang-orang dari jalan Allah dan masjid, yang mana Allah swt telah jadikan itu untuk manusia sebagai tempat ibadat yang aman , jadi sama saja yang duduk disitu atau datang dari luar. Sesiapa yang berhasrat melakukan kejahatan, kezaliman, Kami akan merasakan azab yang pedih.
Yang datang daripada luar, tertahan,
989. Bab tempat singgah semasa ke Mekah (dari Madinah)
990.Bab firman Allah, Ibrahim 14:35-37
Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berdoa, “Ya Tuhan, jadikanlah negeri ini (Mekah), negeri yang aman, dan jauhkanlah aku beserta anak cucuku agar tidak menyembah berhala(35)
Ya Tuhan, berhala-berhala itu telah menyesatkan banyak dari manusia. Barangsiapa mengikutiku, maka orang itu termasuk golonganku, dan barang-siapa mendurhakaiku, maka Engkau Maha Pengampun, Maha Penyayang(36).
Ya Tuhan, sesungguhnya aku telah menempatkan sebagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati, ya Tuhan (yang demikian itu) agar mereka melaksanakan shalat, maka jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka dan berilah mereka rezeki dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur(37).
991. Bab firman Allah, Al-Ma'idah 5:97
Allah telah menjadikan Ka‘bah rumah suci tempat manusia berkumpul. Demikian pula bulan haram, hadyu dan qala'id. Yang demikian itu agar kamu mengetahui, bahwa Allah mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, dan bahwa Allah Maha Mengetahui segala sesuatu
Sahih bukhari kitab haji sesi 08tajuk
992. Kiswah (kelambu) Ka'bah
993. Bab penghancuran Kaabah.
Riwayat Aaisyah ,Nabi saw bersabda:Satu tentera akan menyerang kaabah lalu akan ditenggelamkan tentera itu yakni akan ditelan bumi tentera itu.
994. Bab apa yang disebutkan tentang hajarul aswad.
(dijadikan simbolik atau tempat tanda penghubungan kasihsayang antara orang-orang dulu yakni Nabi saw dengan kita umatnya yang datang kemudian )
995. Bab tutup pintu Baitullah dan solat dipenjuru mana yang dikehendaki olehnya (Nabi saw) dalam baitillah itu
996. Bab Shalat dalam Ka'bah (khilaf).
997. Bab orang tidak masuk dalam Kaabah.
Ibnu Umar banyak kali pergi haji tapi dia tak masuk ke dalam kaabah..
998.Bab باب مَنْ كَبَّرَ فِي نَوَاحِي الْكَعْبَةِ
999. Bagaimana memulai jalan cepat.
1000.Bab istilam hajarul aswad ketika datang ke Mekah dipermulaan tawaf dan sesaorang itu romal tiga kali.
1001. Bab Berjalan cepat (romal) ketika haji dan umrah
1002. Bab istilam (isyarat mengankat tangan) rukun dengan kayu(tongkat)
1003. Bab orang yang tidak istilam kecuali di rukun yamaniyan (bucu yang mengadap keYaman)
1004. Bab kucup (atau istilam) hajarul aswad.
1005. Bab orang yang isyarat kepada rukun apabila setiap kali sampai kesitu
1006.Bab takbir ketika sampai di rukun(selain isyarat)
Sahih bukhari kitab haji sesi 09tajuk
1007. Bab orang yang tawaf Baitillah bila datang ke Mekah sebelum dia balik kerumahnya kemudian dia solat 2 rakaat kemudian dia keluar ke Safar
1008. Wanita thawaf bersama laki-laki
1009. Berbicara saat thawaf.
1010. Bab sesaorang itu tengok tali yang tidak eluk pada masa tawaf ,dia boleh potong (yakni boleh membetulkan sesuatu dengan perkataan atau perbuatan)
1011. Bab Tidak boleh thawaf di Ka'bah dengan telanjang dan orang musyrik tidak boleh buat haji.
1012.Bab orang yang berhenti semasa tawaf.
(Apakah hukumnya).
Atok berkata berhubung dengan orang yang tawaf lalu terus orang iqamat untuk solat atau tertolak dari tempatnya(atau mataf) kerana sesuatu sebab , maka bila bila dia bagi salam, dia kena balik ketempat dia diputuskan tadi lalu dia bina atau sambung balik.
Dan disebutkan seperti ini juga daripada Ibnu Umar.
Abdul Rahman bin Abi Bakr pun ada juga kata begini.
1013. Bab tawaf Nabi saw dan solatnya untuk 7 keliling dia, 2 rakaat, yakni solat sunat tawaf.
Nafi berkata setiap 7 kali tawaf, 2 rakaat.
Ismail berkata, Aku berkata kepad Zuhri, Athok berkata, Solat ferdu itu memadai, tidak perlu lagi buat 2 rakaat tawaf , sudah masuk dalam tu. Kata Zuhdi, sunnah nabi tidak tawaf 7 kali sama sekali melainkan dia solat 2 rakaat selepasnya.
1014. Bab sesaorang yang tidak menghampiri Kaabah dan tidak tawaf sehingga dia keluar ke Arafah dan balik selepas dari tawaf yang pertama itu(baru dikerjakan tawaf)
1015. Bab sesiapa solat 2 rakaat tawaf diluar daripada masjid.Dan Saidina Umar solat diluar daripada tanah haram.
1016. Bab solat 2 rakaat di belakang maqam.
(Ini yang afdal, diluar itu pula harus)
1017. Bab tawaf selepas subuh dan asar.
Sesungguhnya Ibnu Umar ra solat tawaf ketika belum keluar matahari lagi dan Umar tawaf sebelum solat subuh , lalu dia naik kenderaan nya sehingga dia solat tawaf itu di Ziltuwa.(diluar tanah haram)
1018. Bab orang sakit tawaf dalam keadaan berkenderaan.
1019. Memberi minum (terutama minum, boleh lain-lain kemudahan)jamaah haji
1020.Bab hadits tentang zamzam
Sahih bukhari kitab haji sesi 10tajuk
1021. Bab Thawaf bagi orang yang melakukan haji qiran
1022. Bab tawaf (kena) dalam keadaan berwuduk .
1023. Bab Wajibnya sai antara Shafa dan Marwa, dan Allah menjadikannya termasuk dari syiar-syiar Nya
1024. Bab mengenai sai Safar dan Marwah
Ibnu Umar berkata, sai itu drp Dar Bani Abad kepada Bani Zuqoqi Bani Abi Husain
1025. Bab wanita haid mengqadak menasik haji semuanya kecuali tawaf di Baitillah.Dan apabila sai dengan tiada wuduk antara Safar dan Marwah.
1026.Bab ihlal daripada Batha'
Dan lainnya(bukan penduduk Mekah) dan orang (ihlal)haji dia (ketika )keluar ke Mina.
Dan bertanya Atho', tentang orang yg duduk diMekah, Adakah dia talbiyah haji?
Berkata Ibnu Umar talbiyah pada hari tarwiyah bila doa selesai solat zohor dan diatas kenderaan dia.
Kata Abdul Malik dari Atho' dari Jabir ,kami datang bersama Nabi , kami buka ihram kami sehinggalah hari tarwiyah . Dan kami jadikan Mekah dibelakang kami yakni meninggalkan Mekah dan kamipun talbiyah haji.
Dan talbiyah daripada Batha'.
Dan berkata Ubaid Ibnu Juraid paman Ibnu Umar, saya lihat ketika berada diMekah orang ihlal dah bila nampak anak bulan tu tetapi engkau tak ihlal lagi sehingga hari tarwiyah.
Kata Ibnu Umar saya tidak tengok nabi ihlal kecuali bila kenderaan dia tu bangun bawa dia, bermakna bila nak pergi hari tarwiyah baru dia ihlal atau talbiyah.
Sahih bukhari kitab haji sesi 11tajuk
1027. Bab dimana sesaorang solat zuhur pada hari tarwiyah.
1028. Bab solat diMina.
1029.Bab Puasa pada hari Arafah
1030.Bab talbiyah dan takbir bila dia berangkat dari Mina ke Arafah(berselang- seli))
1031.Bab bersegera berangkat sebelum gelincir matahari pada hari Arafah.
1032. Bab Wukuf diatas bintang (dengan berkendaraan) di Arafah
1033.Bab jamak diantara solat( 2 solat) di Arafah.
Ibnu Umar ra bila dia terlepas solat bersama imam,dia menghimpunkan yakni jamak 2 solat
1034.Bab Meringkas khutbah di Arafah
Bab bersegera ke Maukif(Arafah).(Tajuk shj tiada hadis)
1036.Bab wukuf di Arafah.
1037. Bab berjalan (laju)dari Arafah (ke Muzdalifah).
1038. Bab nuzul(tinggal sementara) antara Arafah dan Jam'in (Muzdalifah)
1039. Bab Nabi suruh berangkat dengan tenang dari Arafah dan mengisyaratkan kepada mereka dengan cemetinya supaya orang berjalan dengan tenang dan tidak riuh
1040. Bab menjama' dua solat di Muzdalifah.
1041. Bab orang yang menjamakan antara dua solat dan dia tidak tatawuk (yakni tak buat sunat).
1042. Bab Orang yang azan dan iqamat untuk tiap- tiap daripada dua solat asing-asing.(magrib dan isyak)
Sahih bukhari kitab haji sesi 12tajuk.
1043. Bab Sesaorang yang mendahulukan keluarganya yang lemah di waktu malam dan mereka duduk di Muzdalifah dan berdoa disitu dan dia menghantar dulu tu bila hilang bulan.
1044.Bab sesaorang yang solat fajar di Muzdalifah.
1045. Bab bila sesaorang itu berangkat dari jam'in (Muzdalifah).
1046.Bab Talbiyah, takbir di pagi hari pada hari nahr pada 10 Zulhijjah pada ketika melempar jumrah dan mengendung (membonceng) dalam perjalanan.
1047. Bab siapa yang menikmati umrah sampai kepada haji, maka hendaklah dia mengorbankan binatang yg termudah (yg boleh didapati dengan mudah) firman Allah.(Al-Baqarah 2:196,Apabila kamu dalam keadaan aman, maka barangsiapa mengerjakan umrah sebelum haji, dia (wajib menyembelih) hadyu yang mudah didapat. Tetapi jika dia tidak mendapatkannya, maka dia (wajib) berpuasa tiga hari dalam (musim) haji dan tujuh (hari) setelah kamu kembali. Itu seluruhnya sepuluh (hari). Demikian itu, bagi orang yang keluarganya tidak ada (tinggal) di sekitar Masjidilharam)
1048.Bab naik unta,firman Allah Al-Hajj 22:36
Unta2 itu kami jadikannya untuk kamu sebagai syiar Allah yakni tanda2 kebesaran Allah bg kamu .Bagi kamu padanya itu ada kebaikan.Maka sebutkanlah nama Allah ketika menyembelihnya dalam keadaan dia berdiri atas 3 kaki.
Dan bila dia rebah yakni lepas sembelih tu rebah (matilah), makanlah sebahagian daripadanya
Mujahid berkata kenapa dinamakan Al bud'ni.
Ini di sebabkan berbadan besar.
Dan yang meminta dan yang memerlukan
Dan berilah makan kepadanya
Yakni yg memerlukan unta itu samada yg kaya atau miskin.
Yakni membesarkan bud'ai dan comelkan atau elukan dia.
(Macamana?)Dengan Bagi makan molek2, baru besar.
Tidak diterima yg cacat atau tak eluk.
Dan Atiq(Apa makna atiq?),yakni bebasnya rumah itu daripada pemerintah-pemerintah yg zalim .Dan gugur ke tanah dan matahari jatuh.
1049. Bab orang yang membawa unta dari rumahnya lagi.
1050. Bab orang yang membeli hadyu di dalam perjalanan.
Sahih bukhari kitab haji sesi 13tajuk.
1051.Ini bab orang yg melakukan isy'ar (menandakan unta sebagai binatang korban di tanah haramm iaitu melukakan dipunggung unta sehingga berlumuran darah)dan taq'lid (mengantungkan sesuatu ditengkok binatang sebagai tanda binatang ini adalah binatang hadyu) di Zilhulaifah. Kemudian dia pakai ihram .Nafi' berkata,Ibnu Umar bila dia hantar hadyu dia dari Madinah ,dia mentaqlidkannya dan mengisyarkannya di Zilhulaifah.
Dia tetak di sebelah kanan bonggol dia dgn pisau besar.
Dan dia mengadapkan unta itu ke arah kiblat dlm keadaan duduk.
1052. Bab Menggantungkan(memintal) kalung pada leher hewan kurban dan sapi.
1053. Bab isyar bud'in(yakni mengisyarkan bud'in.)
Urwah meriwayatkan daripada Miswar ra, katanya Nabi saw mentaqlidkan hadyu dan mengisyarkanya dan ihram umrah.
Menggantungkan(memintal) kalung pada leher hewan kurban dan sapi(Bud'in itu besar)
1054.Bab orang yang memakaikan kalung dengan tangannya(makin eluk buat sendiri
1055.Bab Memasang kalung pada kambing
1056.Bab Kalung dari kain wool(bulu binatang)
1057.Bab Mengalungkan sandal.
1058.Bab pelapik diatas belakang unta.
Ibnu Umar tidak belah pelapik kecuali dibahagian belakang unta itu shj.
Dan bila dia belah dia cabut (ksin yang dipasang) dia dan dia sedekah.
1059. Orang yang membeli hadyu di jalan dan memasangkan kalung pada leher hewan kurban
1060.Bab Seorang lelaki menyembelihkan sapi untuk para isterinya tanpa permintaan dari mereka.
1061.Bab Menyembelih hewan di tempat penyembelihan Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam di Mina.
1062. Bab Orang yang menyembelih hewan kurban dengan tangannya.
1063.Bab Menyembelih unta dengan terikat(satu kakinya terikat)
1064. Bab Menyembelih hewan kurban dengan berdiri
Kata Ibnu Umar,itu adalah sunnah nabi muhamad saw.
Kata Ibnu Abbas,sowaf bermakna dlm keadaan berdiri.
Sahih bukhari kitab haji sesi 14 tajuk
1065.Bab Penjaga tidak diberi bagian dari hadyu.
1066.Bab Sedekah dengan kulit hewan kurban.
1067.Bab Sedekah dengan kain pelana hewan kurban.
1068.Bab Al-Hajj 22:26-30
Dan (ingatlah), ketika Kami tempatkan Ibrahim di tempat Baitullah (dengan mengatakan), “Janganlah engkau mempersekutukan Aku dengan apa pun dan sucikanlah rumah-Ku bagi orang-orang yang tawaf, dan orang yang beribadah dan orang yang rukuk dan sujud(26).
Dan serulah manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, atau mengendarai setiap unta yang kurus, mereka datang dari segenap penjuru yang jauh(27).
Agar mereka menyaksikan berbagai manfaat untuk mereka dan agar mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang telah ditentukan atas rezeki yang diberikan Dia kepada mereka berupa hewan ternak. Maka makanlah sebagian darinya dan (sebagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara dan fakir(28).
Kemudian, hendaklah mereka menghilangkan kotoran (yang ada di badan) mereka, menyempurnakan nazar-nazar mereka dan melakukan tawaf (tawaf ifadah)sekeliling rumah tua (Baitullah)(29)
Demikianlah (perintah Allah). Dan barang siapa mengagungkan apa yang terhormat di sisi Allah (hurumat) maka itu lebih baik baginya di sisi Tuhannya.(30).
Bab apa yg boleh dimakan atau disembelih sebagai korban itu dan apa yg disedekahkan.
Riwayat dari Ibnu Umar,tidak boleh dimakan daging fidyah sebab dia berburu semasa ihram,maka dia kena bayarlah kaffarah.kalu sembelih yg tu,orang yg berkenaan tak boleh makan.Begitu juga drp nazar juga tak boleh.
Tetapi boleh dimakan selain daripada yg itu.
Atho' berkata ,dia boleh makan dan boleh bg makan drp hadyu haji tamattuk,sebab iini bukan jubran tetapi hadyu nusuk.Dia anggap begitu.Tetapi orang lain kata tak boleh juga.
1069.Bab Menyembelih sebelum mencukur rambut.
1070. Orang yang mengikat(talbit) rambutnya saat ihram dan mencukur.
Sahih bukhari kitab haji sesi 15 tajuk.
1072.Bab Orang yang melaksanakan haji tamattu' memendekkan rambutnya setelah melaksanakan umrah
1073.Bab Ziarah pada hari nahr.
Yakni tawaf ziarah pada hari nahar.
Abu Zubair meriwayatkan dari Aisyah dan Ibnu Abbas,nabi saw mentakhirkan ziarah hingga kemalam.
Diriwayatkan Abi Hasan dari Ibnu Abbas ra,sesungguhnya nabi saw tawaf ziarah baitillah pada hari2 Mina.
1074.Bab Jika melempar setelah waktu sore, atau mencukur rambut sebelum menyembelih hewan dalam keadaan lupa atau tidak tahu.
1075.Bab Memberi fatwa di atas kendaraan saat di Jumrah
1076.Bab Khutbah pada hari-hari Mina.
1077. Bab Bolehkah orang yg kerja memunggah air untuk minuman orang haji bolehkah di bermalam di Mekah pada malam Mina(boleh atau tidak).
1078.Bab pekong(lempar ke) Jamrah.
Kata Jabir ,Nabi saw pada hari Nahar itu pada waktu dhuha dia melontar.
Selepas itu pada hari Nahar dia melontar pada waktu gelincir matahari iaitu selepas tengahari.
1079.Bab Melempar jumrah dari tengah lembah.
1080. Bab Pekong jimar tu dgn 7 anak batu.
Ibnu Umar menyebutkannya daripada nabi saw.
1081. Orang yang melempar jumrah Aqabah dan menjadikan Ka'bah berada di sisi kirinya.
1082. Bab Setiap kali melontar takbir.
Ibnu Umar royat begitu drp Nabi saw.
Sahih bukhari kitab haji sesi 16tajuk.
1083. Bab orang yang melontar jamrah aqobah dan dia tak berhenti (yakni )disitu, perkara ini dikatakan oleh Ibnu Umar daripada Nabi saw.
(Imam bukhari bawa mari tarjamatil bab shj.
Hadisnya tiada ,cuma dia isyarat dari Ibnu Umar dr Nabi saw, sebab bab selepas ini sama dengan ini , cuma jika nak istimbat boleh juga untuk makna berlainan)
1084.Bab Berdiri sesaat dan menghadap ke Ka'bah setelah melaksanakan lemparan dua jumrah (jumrah dunia dan jumrah wustha).
1085.Bab Mengangkat tangan ketika melempar jumrah dunya (jumrah yg dilontar pada hari kedua yg dekat nisbah kepada masjid)dan jumrah wustha.
1086. Bab doa dua jamrah.
1087.Bab wangi-wangian selepas drp melontar anak2 batu dan cukur kepala sebelum tawaf ifadah(tawaf ziarah).
1088. Thawaf wada' jumrah, dan mencukur rambut sebelum thawaf ifadlah
1089. Jika wanita mengalami haid setelah melaksanakan thawaf ifadah (tawaf ziarah yg merupakan rukun itu).
1090. Orang melaksanakan asar pada hari nafar di Abthah(balik dari Mina)
1091. Al Muhashab(Abtoh).
1092. Bab singgah di Dzu Thuwa sebelum masuk Mekah dan turun di Bathah yakni Zilhulaifah apabila balik daripada Mekah.
1094. Melakukan jual beli di musim haji dan menjual di pasar-pasar jahiliyah.
1095. Berjalan (berangkat diakhir malam)di pagi buta dari Muhashab.
Sahih bukhari kitab haji sesi 17 tajuk.
1096.bab kewajipan umrah dan kelebihannya.
Ibnu Umar berkata tidak sesiapa pun melainkan wajib atasnya satu haji dan satu umrah.
Kata Ibnu Abbas sesungguhnya umrah itu adalah pasangannya haji itu yakni yg disebut bersama2 dengan haji yakni dalam alquran (sempurnakanlah kamu haji dan umrah kerana Allah).
1097. Orang yang umrah sebelum haji.
1098. Berapa kali Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam melakukan umrah.
1099.Bab Umrah di bulan Ramadan.
1100.Bab Umrah di malam hashbah (iaitu hari yang ke14 dan malam ke15 iaitu ketika orang duduk di Muhasab (Abtoh).
1101.Bab Umrah Tan'im.
Sahih bukhari kitab haji sesi 18 tajuk
1102. Bab Umrah setelah melaksanakan haji tanpa dengan hadyu (binatang korban).
1103. Bab Pahala umrah itu sebanding dengan kepayahannya.
1104. Bab Orang yang sedang umrah melakukan thawaf umrah, kemudian keluar, apakah thawafnya telah mencukupinya.
1105. Bab Melakukan dalam umrah sebagaimana yang dilakukan dalam haji.
1106. Bab bilakah orang yang melakukan umrah bertahallul.
Athok berkata dari Jabir ra Nabi saw dan sahabat2nya tahalul setelah tawaf .
Sahih bukhari kitab haji sesi 19 tajuk.
1107. Bab Apa yang dibacakan saat kembali dari haji atau umrah atau peperangan.
1108. Bab Menyambut jamaah haji atau orang yang perang saat kembali dan bab 3 orang diatas kenderaan.
1109. Bab Datang di waktu pagi.
1110. Bab Masuk di waktu petang.
1111. Tidak mengetuk pintu rumah di malam hari jika telah sampai Madinah.
1112. Bab Orang yang memacu untanya ketika sampai Madinah.
1113. Bab Firman Allah "Dan masuklah ke rumah-rumah itu dari pintu-pintunya…"
1114. Bab Safar adalah setengah dari siksaan.
1115. Bab Musafir jika terburu-buru untuk menemui keluarganya.
1116.Bab muhsor makna orang yg tertahan perjalanannya pergi buat kerja haji atau umrah.
Bab firmannya Al-Baqarah 2:196
(maka (sembelihlah) hadyu yang mudah didapat, dan jangan kamu mencukur kepalamu, sebelum hadyu sampai di tempat penyembelihannya)
Atok ' berkata ihsor itu segala perkara yg menahan (termasuk tidak mendekati perempuan walaupun kuat)
(Tiada hadis nya) .
1117. Bab Jika orang umrah tertahan.
1118.Bab tertahan dari pelaksanaan haji.
{Nabi saw tidak pernah terhalang dari buat haji ,tetapi ayat quran Al-Baqarah 2:196:فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ(Tetapi jika kamu terhalang) menunjukan boleh termasuk haji juga atau bukan umrah sahaja yang terhalang}
1119. Bab Berkurban sebelum mencukur saat terjadi pengepungan.
1120. Bab Pendapat yang mengatakan "Bagi orang yang tertahan tidak ada badal (pengganti).
Sahih bukhari kitab haji sesi 20tajuk.
1121.Bab firman Allah Al-Baqarah 2:196 "...sesiapa di antaramu yang sakit atau ada gangguan di kepalanya (lalu ia bercukur), maka bolehlah dia berikan fid-yah berupa puasa ataupun sedekah atau pun mengorbankan binatang.
Dia diberi pilihan diantara 3 perkara itu.
Adapun puasa itu 3 hari.
1122. Bab Firman Allah Al-Baqarah 2:196, "...atau bersedekah.." yaitu memberi makan enam orang miskin (bukan 10 orang)
1123. Memberi makan sebagai fidyah adalah setengah sha'.
(gandum atau bukan gandum)
1124. Bab Kurban dengan satu kambing(النُّسُكُ)
1125. Firman Allah Al-Baqarah 2:197"...maka tidak boleh rafats …"(sesuatu yang membawa kepada jimak)
1126.Bab Firman Allah Al-Baqarah 2:197 "...berbuat fasik ( terkeluar dari had2 syarak . Bermakna hanya buat seperti yang Nabi saw tunjuk) dan berbantah bantahan di dalam masa mengerjakan haji…"
1127. Bab denda kerana berburu binatang buruan dan sebagainya dalam keadaan ihram dan selainnya, dan firman Allah Al-Ma'idah 5:95, Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu membunuh hewan buruan, ketika kamu sedang ihram (haji atau umrah). Barangsiapa di antara kamu membunuhnya dengan sengaja, maka dendanya ialah mengganti dengan hewan ternak yang sepadan dengan buruan yang dibunuhnya, menurut putusan dua orang yang adil di antara kamu sebagai hadyu yang dibawa ke Ka‘bah, atau kafarat (membayar tebusan dengan) memberi makan kepada orang-orang miskin, atau berpuasa, seimbang dengan makanan yang dikeluarkan itu, agar dia merasakan akibat buruk dari perbuatannya. Allah telah memaafkan apa yang telah lalu. Dan barangsiapa kembali mengerjakannya, niscaya Allah akan menyiksanya. Dan Allah Mahaperkasa, memiliki (kekuasaan untuk) menyiksa(95)
Dihalalkan bagimu hewan buruan laut dan makanan (yang berasal) dari laut sebagai makanan yang lezat bagimu, dan bagi orang-orang yang dalam perjalanan; dan diharamkan atasmu (menangkap) hewan darat, selama kamu sedang ihram. Dan bertakwalah kepada Allah yang kepada-Nya kamu akan dikumpulkan (kembali)(96).
**Bab bila seorang itu yg halal yakni yg tidak pakai ihram berburu lalu dia berikan hadiah binatang yg diburu oleh dia kepada muhrim,bolehkah dimakan?Muhrim itu Boleh.
(Ali berpendapat tidak boleh).
Ibnu Abbas dan Anas berpendapat, muhrim tidak mengapa sembelih.Yakni muhrim boleh sembelih iaitu binatang yg bukan binatang buruanlah seperti unta , kambing , lembu , ayam, kuda dsbgnya.
Dikatakan adlun iaitu mislun،kalu engkau baris bawahkan عِدْلٌmakna dia zinatu(زِنَةُ) bermakna seberat .Itu adalah sebagai penegak.
Mereka menjadikan atau mengadakan seumpamanya atau setanding dengan tuhan itu.
1128. Jika orang-orang yang sedang ihram melihat binatang buruan kemudian tertawa.(tertawa belum dikira isyarat yang tidak dibenarkan kerana orang ihram dilarang berburu)
1129. Orang yang sedang ihram tidak boleh membantu orang yang halal (tidak ihram) membunuh binatang buruan.
Sahih bukhari kitab haji sesi 21 tajuk
1131.Bab seseorang memberi hadiah kepada orang yang sedang ihram berupa keledai liar(himar wahshi/hutan) (himar hutan boleh dimakan, himar ahli tak boleh dimakan) yang masih hidup, lalu ia tidak menerimanya.
1131.1. Bab apa yg boleh dibunuh oleh muhrim yakni binatang2 biasa bukan buruan.
Ibnu Abbas berkata dari Nabi saw :Binatang buruan muhrim tidak boleh sembelih.
1132.Bab Orang yang ihram tidak boleh membunuh hewan tunggangan.
1133.Bab Tidak menebang pepohonan tanah haram.
Ibnu Abbas ra berkata daripada Nabi saw ,tidak boleh dipotong durinya. (Duri boleh menyakiti.Kalu duri tak boleh apalagi pokok).
1134. Bab tidak boleh diliarkan binatang tanah haram.
1135. Bab Tidak boleh menumpahkan darah(berperang) di Mekah.
Abu Syuraih berkata dari Nabi saw, tidak boleh menumpahkan darah di Mekah.
(Tempat latihan hidup aman bukan sahaja kepada manusia tetapi juga binatang dan tumbuhan)
Sahih bukhari kitab haji sesi 22tajuk.
1136. Bab berbekam bagi muhrim.
Ibnu Umar mengenakan kai kepada anaknya pada ketika dia sedang ihram. Dan sesaorang Muhrim itu boleh berubat selagi tidak ada wangian pada ubat itu.
1137. Bab Pernikahan bagi orang yang sedang ihram.
1138. Bab wangi2an yg dilarang bg muhrim dan muhrimah.Aisyah berkata murimah tidak boleh pakai pakaian yg dicelupkan warith atau zatfaran.
1139. Bab mandi bagi muhrim.
Ibnu Abbas berkata muhrim boleh masuk bilik air(air panas)
Ibnu Umar dan Aisyah kata tiada masalah dengan garu (mandi adalah gosok2, ini mandi yg biasa bukan mandi janabah).
1140. Mengenakan khuf bagi orang yang ihram jika tidak mendapatkan sandal.
1141. Jika tidak mendapatkan kain sarung maka boleh mengenakan celana panjang.
1142. Bab pakai senjata bg muhrim.
Ikrimah berkata kalau sesaorang itu takut/bimbangkan kepada musuh dia pakai senjata dan dia kena bayar fidyah.
Tetapi tidak dituruti oleh orang lain dalam masalah bayar fidyah (Orang tak sependapat dengan Ikrimah kerana ulamak lain kata tiada fidyah).
1143. Bab masuk Mekah tanpa ihram.
Ibnu Umar masuk dalam keadaan halal.
Dan Nabi saw suruh ihlal bagi orang yang buat haji dan umrah.Dia tak sebut untuk orang yg memungut kayu api dan lain2 .
Sahih bukhari kitab haji sesi 23 tajuk.
1144. Bab bila sesaorang itu pakai ihram dalam keadaan jahil sedangkan atas tubuhnya sudah ada baju yg berjahit.
Athok berkata kalau sesaorang itu melumurkan wangi2an atau dia memakai secara jahil (pakai baju) arau dengan terlupa tidak kena kaffarah atas dia.
1145. Bab muhrim mati di Arafah.
Nabi saw tidak memerintahkan ditunaikan bagi pihak dia bagi lagi haji dia tu yg masih tinggal atau belum siap.
1146. Sunah orang yang sedang ihram jika meninggal.
1147. Haji dan nadzar menggantikan orang yang telah mati, dan seorang laki-laki menghajikan seorang perempuan .
1148. Menghajikan orang yang tidak bisa(tak mampu tetap atas kenderaan) mengendarai kendaraan.
1149. Seorang perempuan menghajikan lelaki.
1150. Hajinya anak kecil.
1151. Hajinya kaum wanita.
1152. Orang yang bernadzar untuk berjalan kaki sampai ke Ka'bah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan