Selasa, Mei 31, 2022

Sahih Muslim kitab haji sesi 09(syarahan 2)

Sahih Muslim kitab haji sesi 09(syarahan 2)

Sahih Muslim kitab haji sesi 09tajuk
589.Bab menyatakan bentuk2 ihram dan harus mengifradkan haji (yakni melakukan haji ifrad) dan tamatuk dan haji qiran dan harus memasukan haji atas umrah dan bilakah qarin(orang yg melakukan haji qiran) halal (yakni membuka ihramnya) dari nusuknya (yakni ibadat hajinya)
Hadits 2108-2134(32)


* Syarat kemampuan ada mahram bagi perempun khilaf
 Suami ,adalah eluk membawa isteri menunaikan haji

١٦ -  الحج » ٥٨٩ -  بيان وجوه الإحرام وأنه يجوز إفراد الحج والتمتع

16. Haji » 589. Haji ifrad

باب بَيَانِ وُجُوهِ الإِحْرَامِ وَأَنَّهُ يَجُوزُ إِفْرَادُ الْحَجِّ وَالتَّمَتُّعِ وَالْقِرَانِ وَجَوَازِ إِدْخَالِ الْحَجِّ عَلَى الْعُمْرَةِ وَمَتَى يَحِلُّ الْقَارِنُ مِنْ نُسُكِهِ: 

Bab menyatakan bentuk2 ihram dan harus mengifradkan haji (yakni melakukan haji ifrad) dan tamatuk dan haji qiran dan harus memasukan haji atas umrah dan bilakah qarin(orang yg melakukan haji qiran) halal (yakni membuka ihramnya) dari nusuknya (yakni ibadat hajinya)

-selepas hijrah hanya sekali
-sebelum hijrah ada pendapat yg mengatakan nabi saw buat haji 3kali atau 2 atau lebih tetapi tiada catatan dan cara hajinya adalah cara Nabi Ibrahim buat haji.
-Apa jenis haji nabi?
Ada yg kata nabi saw buat haji qiran dan ada yg kata haji ifrad dan hanya seorang yg kata haji tamatuk iaitu Abu Yakla dan pendapatnya tak kuat.
Syarah Imam Nawawi.
Nabi buat haji wadak iaitu haji perpisahan yg berlaku pada tahun ke 10 hijrah.
Pada tahun ke8 Mekah jatuh ketangan orang Islam.
Pada tahun ke 9 Nabi saw hantar Abu Bakar isytihari apa yg tak  boleh q seperti tidak boleh tawaf dlm keadaan telanjang.
Tahun ke10 dia sendiri pergi dimana saki baki zaman jahiliyah sudah tiada.
Ketahui lah hadis2 dlm bab ini sokong menyokong dan menunjukan kelebihan haji tanpa umrah iaitu haji ifrad(menunggalkan haji)
Dan harus juga haji tamatuk dan qiran
Haji tamatuk sesaorang buat umrah(bulan haji pada tahun yg sama) dulu kemudian buka ihram .Pada hari tarwiyah pakai ihram pula dengan niat haji.
Haji qiran iaitu  campur sekali haji campur umrah niat dari awal lagi.
Ijmak ulamak harus ketiga2 cara.
Adapun larangan  drp Usman dan Umar yg sampai kepada kita tentang haji tamatuk akan diterangkan nanti.



Minit 7
Haji Ifrad sesaorang pakai ihram dengan niat nak buat kerja haji dalam bulan2 haji dan selesai atau sempurna segalanya.Dan dia buat umrah selepas tu atau dia tak buat umrah.
Fasakhkan (batalkan) haji jadi umrah juga sejenis tamatuk.
Ada yg kata ini hanya khusus untuk zaman nabi itu shj.
Ada yg kata tak sah umrahnya tetapi jadi haji qiran.

Minit 10.
Fasakh(atau batalkan) haji kepada umrah adalah satu bentuk haji.
Ada 2 pendapat bagi syafie;
Pendapat Yg asoh tidak sah ihram umrah
Pendapat kedua, ihramnya sah dan dia menjadi sebagai qarin dan kena dam. Dengan syarat sebelum mula tahalul atau wukuf diArafah.
(*Juga jenis haji mutamatik adalah fasakhkan niat umrah kepada haji sebelum wukuf di Arafah dan kena dam bagi pendapat yang kata sah umrahnya itu)


Pendapat 1
Afdal 1
1.Ifrad
2.tamatuk
3.qiran.
Pendapat ke 2(imam ahmad)
1.tamatuk
2.ifrad
3.qiran.
Abu hanifah dan orang2 lain mengatakan yg paling afdal ialah qiran(labbaika umratin wahhajjatin).
2kumpulan
1.kumpulan abu hanifah.
2.kumpulan imam syafie

Haji nabi , ifradkah atau qirankah?
khilaf ,nabi saw ini qarin kah atau mufrid?
Imam Ahmad tak khilaf  .dia sudah  tahu nabi saw tidak buat haji tamatuk.jelas.
Orang Maliki dan syafie  mengatakan ifrad lebih afdal sebab nabi saw sendiri  buat haji ifrad.
Ada pun orang Hanafi   dan orang2 yg sependapat dengannya seperti Tsauri dll sebab apa haji qiran lebih afdal sebab nabi saw buat haji qiran.
Pah mana satu yg betul?
Tak tahu sebab masalah ijtihad.
Pah tu kenapa jadi tak jelas ?
Sebab cara dia buat tu tak jelas.
Hadis riwayat Jabir dan Aisyah nabi buat haji ifrad.
Ayat quran pun sebut waatimul hajja wa atil umrah..sempurnakanlah haji dan umrah..
Haji yg sempurna buat asing2.
Ada hadis bg tau nabi saw tawaf hanya sekali dan sai hanya sekali.Ini menunjukan haji Ifrad.
Kalu dia buat haji qiran tentulah  dia tawaf 2 kali sai 2 kali seperti yg imam abu hanifah kata.
Selain dari itu ada juga mengucap talbiyah  labbaikabihajjin atau labbaikabihajatin.
Ini menunjukan bahawa  nabi ucapkan talbiyah untuk haji ifrad.
Tetapi bg orang2 hanafi jawab...
Kalu kata nabi talbiyah..labbaika bihajjatin...tetapi alangkah banyaknya hadis2 yg menunjukan nabi ucapakan labbaikabihajjatiwaumrotin..apa makna?
Kalu dia buat haji ifrad tentu dia tak boleh kata itu tetapi kena kata labbaika bihajjatin sahaja.
Bg orang2 yg mengerjakan haji qiran boleh dia sebut labbaikabihajatin sahaja.
Bg hadis2 yg kata nabi mengerjakan haji tamatuk,itu bukan haji tamatuk istilahi tetapi tamatuk lughawi.
Tamatuk lughawi juga pakai dengan makna haji qiran juga.
(adanya kesenangan buat satu dapat dua).
Tamatuk lughawi juga pakai dengan makna haji qiran juga.
Atau  nabi tidak buat  tamatuk sebab tidak buka ihram sebagamana sahabat tetapi  akhirnya nabi buat haji qiran  sebab nabi tawaf sekali ,sai sekali
Dan ada yang kata nabi tawaf 2 kali ,sai 2 kali.
Hadits yang kata tawaf dan sai sekali ditakwil tawaf dan sai nabi adalah serupa antara haji dan umrah

Sebab dlm satu masa sesaorang itu boleh buat haji dan boleh buat umrah ketika itu .Yakni ada kesenangan bg nya.Bukan pergi asing pula.
Dengan sebut sekali dan buat sekali boleh dua .

Ini menunjukan haji qiran lebih afdal.
Abu Bakar pernah ditanya mana haji yg lebih afdal?
Jawab  abu bakar haji yg ada padanya sembelih.
Yg ada padanya sembelih dan banyak kerja ?
Iaitu haji qiran.
Nabi saw bawa hadyu dan sembelih binatang qurban.
Jika dia bukan haji qiran kenapa dia sembelih binatang korban?
Imam Ahmad kata,itu payah nak menentukan nabi buat haji apa.Yg jelas nabi saw kata,kalu aku tak bawa hadyu ,tentu aku akan melakukan haji tamatuk seperti kamu.
Itu paling molek.jika tidak nabi saw tidak akan mencita2kannya.
Kalu aku tahu perkara akan datang tentu aku tak bawa binatang hadyu dan aku akan melskukan haji tamatuk seperti kamu.
Ini menunjukan  haji tamatuk lebih afdal(kata imam ahmad)


Minit 22
Ulamak hadis cuba nak jamak hadis ..diperingkat permulaan haji ifrad dan berakhir dgn qiran.
Memasuk umrah atas haji iaitu haji qiran.
Jadi berselisih pendapat samada haji ifrad atau qiran.
Dan jika tamatuk ,tamatuk  lughawi.iaitu tawaf sekali sai sekali.
Hadis2 yg kata tawaf dan sai ,2 kali..mereka takwil tawaf dan sai serupa.
Tawaf sekali itu mufrid.
Jabir,Ibnu Umar dan Aisyah ;hadis2 paling baik
Hadis Anas yg cerita nabi saw buat haji qiran.
Dalil imam malik nabi buat haji ifrad.
Minit 33
Abu Bakar juga buat haji ifrad juga.
Nak buat yg mana2 pun boleh.
Semuanya kuat dan boleh pakai.
Dam mensyukuri,boleh dimakan dagingnya
Dam jam tak boleh dimakan.
Ifrad tak wajib dam.
Qiran dan tamatuk perlu dam.
Minit 37
Jumhur ulamak memasuk haji atas umrah iaitu buat umrah dulu baru buat haji.
Selisih pendapat, buat umrah atas haji.
Minit 40
Ihlal haji bersama umrah yakni haji qiran
Tak boleh halal dari kedua2 sekali.ini khusus yg bw hadyu.
Ini btk haji qiran.
Tamatuk selepas umrah buka ihram.



٢١٠٨ - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى التَّمِيمِيُّ قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّهَا قَالَتْ خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ حَجَّةِ الْوَدَاعِ فَأَهْلَلْنَا بِعُمْرَةٍ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ كَانَ مَعَهُ هَدْيٌ فَلْيُهِلَّ بِالْحَجِّ مَعَ الْعُمْرَةِ ثُمَّ لَا يَحِلُّ حَتَّى يَحِلَّ مِنْهُمَا جَمِيعًا قَالَتْ فَقَدِمْتُ مَكَّةَ وَأَنَا حَائِضٌ لَمْ أَطُفْ بِالْبَيْتِ وَلَا بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ فَشَكَوْتُ ذَلِكَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ انْقُضِي رَأْسَكِ وَامْتَشِطِي وَأَهِلِّي بِالْحَجِّ وَدَعِي الْعُمْرَةَ قَالَتْ فَفَعَلْتُ فَلَمَّا قَضَيْنَا الْحَجَّ أَرْسَلَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَعَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ إِلَى التَّنْعِيمِ فَاعْتَمَرْتُ فَقَالَ هَذِهِ مَكَانُ عُمْرَتِكِ👈 فَطَافَ الَّذِينَ أَهَلُّوا بِالْعُمْرَةِ بِالْبَيْتِ وَبِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ ثُمَّ حَلُّوا ثُمَّ طَافُوا طَوَافًا آخَرَ بَعْدَ أَنْ رَجَعُوا مِنْ مِنًى لِحَجِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَانُوا جَمَعُوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ فَإِنَّمَا طَافُوا طَوَافًا وَاحِدًا

2108. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Yahya At Tamimi ia berkata, saya telah membacakan kepada Malik dari Ibnu Syihab dari Urwah dari Aisyah radliallahu 'anha, bahwa ia berkata; Kami pergi haji bersama-sama dengan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pada tahun haji Wada', lalu kami ihram untuk umrah. Kemudian beliau bersabda: "Siapa yang membawa hadya (hewan kurban) boleh ihram untuk haji dan umrah dan tidak boleh tahallul sebelum keduanya selesai." Aisyah berkata; Setibanya aku di Makkah, kebetulan aku haid, sehingga aku tidak thawaf di Baitullah dan tidak sa'i antara Shafa dan Marwa. Hal itu ku laporkan kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, maka beliau pun bersabda: "Lepas sanggulmu dan bersisirlah. Kemudian teruskan ihrammu untuk haji dan tinggalkan umrah." Apa yang diperintahkan beliau ku laksanakan semuanya. Setelah kami selesai mengerjakan haji, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyuruhku bersama-sama Abdurrahman bin Abu Bakr pergi ke Tan'im untuk melakukan umrah. Beliau bersabda: "Itulah ganti umrah mu yang gagal." Orang-orang yang tadinya ihram untuk umrah, setibanya di Makkah mereka terus thawaf dan Baitullah dan sa'i antara Shafa dan Marwa. Kemudian sekembalinya di mereka dari Mina, mereka thawaf kembali(sekali lagi) selaku thawaf akhir. Ada pun orang-orang yang menggabungkan niat haji dan umrah, mereka thawaf satu kali saja.

٢١٠٩ - و حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ شُعَيْبِ بْنِ اللَّيْثِ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي حَدَّثَنِي عُقَيْلُ بْنُ خَالِدٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ عَنْ عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهَا قَالَتْ خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ حَجَّةِ الْوَدَاعِ فَمِنَّا مَنْ أَهَلَّ بِعُمْرَةٍ وَمِنَّا مَنْ أَهَلَّ بِحَجٍّ حَتَّى قَدِمْنَا مَكَّةَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ أَحْرَمَ بِعُمْرَةٍ وَلَمْ يُهْدِ فَلْيَحْلِلْ وَمَنْ أَحْرَمَ بِعُمْرَةٍ وَأَهْدَى فَلَا يَحِلُّ حَتَّى يَنْحَرَ هَدْيَهُ وَمَنْ أَهَلَّ بِحَجٍّ فَلْيُتِمَّ حَجَّهُ قَالَتْ عَائِشَةُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا فَحِضْتُ فَلَمْ أَزَلْ حَائِضًا حَتَّى كَانَ يَوْمُ عَرَفَةَ وَلَمْ أُهْلِلْ إِلَّا بِعُمْرَةٍ فَأَمَرَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَنْقُضَ رَأْسِي وَأَمْتَشِطَ وَأُهِلَّ بِحَجٍّ وَأَتْرُكَ الْعُمْرَةَ قَالَتْ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ حَتَّى إِذَا قَضَيْتُ حَجَّتِي بَعَثَ مَعِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ أَبِي بَكْرٍ وَأَمَرَنِي أَنْ أَعْتَمِرَ مِنْ التَّنْعِيمِ مَكَانَ عُمْرَتِي الَّتِي أَدْرَكَنِي الْحَجُّ وَلَمْ أَحْلِلْ مِنْهَا

2109. Dan Telah meceritakan kepada kami Abdul Malik bin Syu'aib bin Al Laitsi telah menceritakan kepadaku bapakku dari kakekku telah menceritakan kepadaku Uqail bin Khalid dari Ibnu Syihab dari Urwah bin Zubair dari Aisyah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa ia berkata; Kami pergi haji bersama-sama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pada tahun haji wada'. Di antara kami ada yang ihram untuk umrah dan ada pula yang untuk haji. Setelah kami tiba di Makkah, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Siapa yang ihram untuk umrah tetapi tidak membawa hadya (hewan kurban), dia boleh tahallul. Dan siapa yang ihram untuk umrah, sedangkan ia membawa hadiah, dia belum boleh tahallul sampai ia menyembelih hadyunya. Dan siapa yang ihram untuk haji, hendaklah disempurnakannya hajinya." Aisyah berkata; Tiba-tiba aku haid, dan masih haid hingga👉 sampai hari Arafah, sedangkan aku ihram hanya untuk umrah. Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyuruhku melepaskan sanggul dan menyisir rambut, disuruhnya pula aku ihram untuk haji dan meninggalkan umrah. Perintah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam itu ku laksanakan semuanya. Ketika aku telah selesai mengerjakan haji, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyuruh Abdurrahman bin Abu Bakar supaya menemaniku umrah dari Ta'im sebagai ganti umrahku yang gagal dan ditukar dengan haji padahal aku belum tahallul daripadanya.

Bentuk haji tamatuk ini Umar larang.

٢١١٠ - و حَدَّثَنَا عَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ خَرَجْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ حَجَّةِ الْوَدَاعِ فَأَهْلَلْتُ بِعُمْرَةٍ وَلَمْ أَكُنْ سُقْتُ الْهَدْيَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ كَانَ مَعَهُ هَدْيٌ فَلْيُهْلِلْ بِالْحَجِّ مَعَ عُمْرَتِهِ ثُمَّ لَا يَحِلَّ حَتَّى يَحِلَّ مِنْهُمَا جَمِيعًا قَالَتْ فَحِضْتُ فَلَمَّا دَخَلَتْ لَيْلَةُ عَرَفَةَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي كُنْتُ أَهْلَلْتُ بِعُمْرَةٍ فَكَيْفَ أَصْنَعُ بِحَجَّتِي قَالَ انْقُضِي رَأْسَكِ وَامْتَشِطِي وَأَمْسِكِي عَنْ الْعُمْرَةِ وَأَهِلِّي بِالْحَجِّ قَالَتْ فَلَمَّا قَضَيْتُ حَجَّتِي أَمَرَ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ أَبِي بَكْرٍ فَأَرْدَفَنِي فَأَعْمَرَنِي مِنْ التَّنْعِيمِ مَكَانَ عُمْرَتِي الَّتِي أَمْسَكْتُ عَنْهَا

2110. Dan Telah meceritakan kepada kami Abdu bin Humaid telah mengabarkan kepada kami Abdurrazaq telah mengabarkan kepada kami Ma'mar dari Az Zuhri dari Urwah dari Aisyah radliallahu 'anha, ia berkata; Kami keluar berhaji bersama-sama dengan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pada tahun haji wada', lalu saya ihram untuk umrah, namun saya tidak membawa hadya. Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pun bersabda: "Siapa yang membawa hadya (hewan kurban), hendaklah ia ihram untuk haji beserta umrahnya, dan tidak bertahallul hingga ia bertahallul dari keduanya." Kemudian saya haid, dan ketika masuk malam Arafah, saya bekata, "Wahai Rasulullah, saya telah berihram untuk umrah, lalu apa yang mesti aku lakukan dengan hajiku?" beliau menjawab: "Lepaskanlah sanggul, sisirlah rambutmu dan tinggalkanlah umrah serta berihramlah untuk haji." Maka setelah saya menunaikan hajiku, beliau menyuruh Abdurrahman bin Abu Bakar (untuk menemaniku umrah). Lalu ia pun 👉memboncengku dan menemaniku untuk melaksanakan umrah dari Tan'im sebagai ganti dari umrah yang kutinggalkan


٢١١٤ - حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَمْرٌو النَّاقِدُ وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ جَمِيعًا عَنْ ابْنِ عُيَيْنَةَ قَالَ عَمْرٌو حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ خَرَجْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَا نَرَى إِلَّا الْحَجَّ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِسَرِفَ أَوْ قَرِيبًا مِنْهَا حِضْتُ فَدَخَلَ عَلَيَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا أَبْكِي فَقَالَ أَنَفِسْتِ يَعْنِي الْحَيْضَةَ قَالَتْ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ إِنَّ هَذَا شَيْءٌ كَتَبَهُ اللَّهُ عَلَى بَنَاتِ آدَمَ فَاقْضِي مَا يَقْضِي الْحَاجُّ غَيْرَ أَنْ لَا تَطُوفِي بِالْبَيْتِ حَتَّى تَغْتَسِلِي قَالَتْ وَضَحَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ نِسَائِهِ بِالْبَقَرِ

2114. Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah dan Amru An Naqid dan Zuhair bin Harb semuanya dari Ibnu Uyainah - Amru berkata- Telah menceritakan kepada kami Sufyan bin Uyainah dari Abdurrahman bin Al Qasim dari bapaknya dari Aisyah radliallahu 'anha, ia berkata; Kami pergi bersama-sama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, tiada lain niat kami selain haji. Setelah kami sampai dekat Sarif, tiba-tiba aku haid. Ketika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam masuk ke dalam kemahku, didapatinya aku sedang 👉menangis. Lalu beliau bertanya: "Apakah kamu haid?" jawabku, "Benar ya Rasulullah." Beliau bersabda: "Haid adalah hal yang lumrah bagi 👉putera-puteri anak Adam. Karena itu, 👉kerjakanlah apa yang seharusnya dikerjakan oleh orang haji, kecuali thawaf di Baitullah sehingga kamu mandi suci terlebih dahulu." Aisyah berkata; Kemudian beliau menyembelih sapi untuk kurban para isteri-isterinya.

Suci syarat tawaf?
Abu hanifah kata tidak.
Ilat tak boleh tawaf kerana tidak boleh duduk lama dlm masjid.

Harus bw isteri p haji.

2 ٢١٢٢ - حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ جَمِيعًا عَنْ غُنْدَرٍ قَالَ ابْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ الْحَكَمِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ ذَكْوَانَ مَوْلَى عَائِشَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّهَا قَالَتْ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَرْبَعٍ مَضَيْنَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ أَوْ خَمْسٍ فَدَخَلَ عَلَيَّ وَهُوَ غَضْبَانُ فَقُلْتُ مَنْ أَغْضَبَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ النَّارَ قَالَ أَوَمَا شَعَرْتِ أَنِّي أَمَرْتُ النَّاسَ بِأَمْرٍ فَإِذَا هُمْ يَتَرَدَّدُونَ قَالَ الْحَكَمُ كَأَنَّهُمْ يَتَرَدَّدُونَ أَحْسِبُ وَلَوْ أَنِّي اسْتَقْبَلْتُ مِنْ أَمْرِي مَا اسْتَدْبَرْتُ مَا سُقْتُ الْهَدْيَ مَعِي حَتَّى أَشْتَرِيَهُ ثُمَّ أَحِلُّ كَمَا حَلُّوا و حَدَّثَنَاه عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ الْحَكَمِ سَمِعَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ عَنْ ذَكْوَانَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَرْبَعٍ أَوْ خَمْسٍ مَضَيْنَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ بِمِثْلِ حَدِيثِ غُنْدَرٍ وَلَمْ يَذْكُرْ الشَّكَّ مِنْ الْحَكَمِ فِي قَوْلِهِ يَتَرَدَّدُونَ

2122. Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah dan Muhamamd bin Al Mutsanna dan Ibnu Basysyar semuanya dari Ghundar - Ibnul Mutsanna berkata- Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ja'far Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Al Hakam dari Ali bin Husain d ari Dzakwan Maula Aisyah, dari Aisyah radliallahu 'anha, bahwa ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam datang pada tanggal empat atau lima Dzul Hijjah, lalu beliau menemui dengan 👉marah-marah. Maka saya pun berkata, "Siapa yang yang membuatmu marah ya Rasulullah, maka Allah akan memasukkannya ke dalam neraka." Beliau bersabda: "Tidakkah kamu rasakan? Aku perintahkan manusia akan suatu perkara, namun mereka enggan melakukannya." Al Hakan berkata; "Sepertinya mereka enggan. Sekiranya saya melaksanakan sendiri perkara itu, niscaya aku tidak akan berbalik ke belakang, tidak pula membawa hadya hingga aku membelinya lalu bertahallul sebagaimana mereka bertahallul." Dan Telah meceritakannya kepada kami Ubaidullah bin Mu'adz Telah menceritakan kepada kami bapakku Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Al Hakam ia mendengar Ali bin Husain dari Dzakwan dari Aisyah radliallahu 'anha, ia berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam datang pada tanggal empat atau lima Dzul Hijjah. Yakni sebagaimana hadits Ghundar, namun ia tidak menyebutkan keragu-raguan dari Al Hakam yakni pada kalimat, "Yataraddadun."

 Mereka sahabat2 ingat perintah ini adalah perintah azimah .
Bgmnpun selepas itu mereka ikut perintah nabi bukan macam tuduhan orang syiah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan