Khamis, Januari 19, 2023

Sahih bukhari kitab solat sesi 001t-113



Tajuk-tajuk bab  kitab solat 
Sahih Bukhari

(1)باب كَيْفَ فُرِضَتِ الصَّلاَةُ فِي الإِسْرَاءِ: 
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ حَدَّثَنِي أَبُو سُفْيَانَ فِي حَدِيثِ هِرَقْلَ فَقَالَ يَأْمُرُنَا- يَعْنِي النَّبِيَّ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالصَّلاَةِ وَالصِّدْقِ وَالْعَفَافِ. 
Bab Bagaimana solat diferdukan pada malam Isra'.
Ibnu Abbas berkata Abu Sufyan(masa ini belum Islam ) meriwayatkan kepada ku,dalam kisah  Heraklu katanya,  Nabi saw menyuruh  kami bersolat ,bercakap  benar dan memelihara diri dari perkara keji



(2)باب وُجُوبِ الصَّلاَةِ فِي الثِّيَابِ: 
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ}. 
وَمَنْ صَلَّى مُلْتَحِفًا فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ، وَيُذْكَرُ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الأَكْوَعِ
 أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((يَزُرُّهُ وَلَوْ بِشَوْكَةٍ)). فِي إِسْنَادِهِ نَظَرٌ، وَمَنْ صَلَّى فِي الثَّوْبِ الَّذِي يُجَامِعُ فِيهِ مَا لَمْ يَرَ أَذًى، 
وَأَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لاَ يَطُوفَ بِالْبَيْتِ عُرْيَانٌ. 
Bab wajib solat dengan memakai pakaian.
(Yang dimaksudkan pakaian disini adalah yang menutupi aurat)
Allah berfirman :Ambillah perhiasan (maksudnya pakaian yang menutupi aurat kamu) ketika  setiap kali mengerjakan solat di mana2 kemasjid atau ketika bertawaf.
(Yakni kena pakaian yang menutup aurat)
Orang yang bersolat  dengan berselimut  menggunakan satu kain sahaja.(Sah solatnya)
Diriwayatkan oleh Salamah bin Al Aqwak bahawa Nabi saw bersabda :Hendaklah dia (sesaorang yang bersolat dengan memakai sehelai baju labuh sahaja itu)  mengancing bajunya walaupun hanya dengan duri .
Kata Bukhari,sanadnya bermasalah yakni dipertikaikan oleh ulama.
Orang bersolat memakai kainnya yang dipakai semasa bersetubuh.(sah solatnya)selagi kain itu tidak nampak kesan najis pada kain itu.
Nabi saw memerintahkan bahawa tidak boleh lagi orang yang bertelanjang bertawaf diBaitillah.



(3)باب عَقْدِ الإِزَارِ عَلَى الْقَفَا فِي الصَّلاَةِ: 
وَقَالَ أَبُو حَازِمٍ عَنْ سَهْلٍ صَلَّوْا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَاقِدِي أُزْرِهِمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ. 
Bab menyimpul kain di tengkuk apabila hendak bersembahyang.
Abu Hazim meriwayatkan daripada Sahal bin Saad katanya mereka yakni para sahabat bersembahyang bersama Nabi saw  dengan menyimpul kain2 mereka ditengkuk


(4)باب الصَّلاَةِ فِي الثَّوْبِ الْوَاحِدِ مُلْتَحِفًا بِهِ: 
قَالَ الزُّهْرِيُّ فِي حَدِيثِهِ الْمُلْتَحِفُ الْمُتَوَشِّحُ، وَهْوَ الْمُخَالِفُ بَيْنَ طَرَفَيْهِ عَلَى عَاتِقَيْهِ، وَهْوَ الاِشْتِمَالُ عَلَى مَنْكِبَيْهِ. قَالَ وَقَالَتْ أُمُّ هَانِئٍ الْتَحَفَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِثَوْبٍ، وَخَالَفَ بَيْنَ طَرَفَيْهِ عَلَى عَاتِقَيْهِ. 
Bab bersembahyang dengan memakai sehelai kain sebagai selimut.
Azzuhri berkata didalam hadisnya almultahif ialah al mutawasyikh yakni orang yang berselimut iaitu orang yang berselimut dengan menyilangkan dua tepi selimutnya diatas dua bahunya itulah dipanggil isytimal dua bahu.
Ummu Hani berkata Nabi saw  pernah berselimut dengan sehelai kain,baginda menyilangkan dengan  dua hujung selimut itu diatas dua bahunya.


 (5)باب إِذَا صَلَّى فِي الثَّوْبِ الْوَاحِدِ فَلْيَجْعَلْ عَلَى عَاتِقَيْهِ: 
Bab Apabila sesaorang bersembahyang memakai sehelai kain sahaja dia hendaklah meletakkan sebahagian kain itu diatas kedua belah bahunya




(6)باب إِذَا كَانَ الثَّوْبُ ضَيِّقًا
Bab 6.Bab apabila kain yg pendek 


(7)باب الصَّلاَةِ فِي الْجُبَّةِ الشَّأْمِيَّةِ: 
وَقَالَ الْحَسَنُ فِي الثِّيَابِ يَنْسُجُهَا الْمَجُوسِيُّ لَمْ يَرَ بِهَا بَأْسًا. 
وَقَالَ مَعْمَرٌ رَأَيْتُ الزُّهْرِيَّ يَلْبَسُ مِنْ ثِيَابِ الْيَمَنِ مَا صُبِغَ بِالْبَوْلِ. 
وَصَلَّى عَلِيٌّ فِي ثَوْبٍ غَيْرِ مَقْصُورٍ. 
7-Bab : Bersembahyang (Dengan memakai Jubah Syam (Syria). Hasan Berpendapat: Tidak mengapa memakai Kain Yang (Ditenun Oleh Orang-Orang majusi.⁸⁰⁰
Ma'mar menceritakan: Saya Pernah melihat Az-Zuhri memakai Kain Yaman yang Dicelup  air kencing ⁸⁰¹. Ali Bin Abi Thalib bersembahyang dengan memakai  Kain Yang Belum Dibasuh⁸⁰².



(8)باب كَرَاهِيَةِ التَّعَرِّي فِي الصَّلاَةِ وَغَيْرِهَا
8-Bab Larangan bertelanjang ketika bersembahyang dan selainnya.

(9)باب الصَّلاَةِ فِي الْقَمِيصِ وَالسَّرَاوِيلِ وَالتُّبَّانِ وَالْقَبَاءِ: 
9 - Bab : bersembahyang dengan memakai Baju Labuh, Seluar Panjang, Seluar  Pendek Dan Baju Kelawar.⁸¹¹


(10)باب مَا يَسْتُرُ مِنَ الْعَوْرَةِ: 
10-Bab Aurat Yang mesti ditutup.⁸¹⁴




(11)باب الصَّلاَةِ بِغَيْرِ رِدَاءٍ: 
11-Bab : Bersembahyang Tanpa Selendang.⁸¹⁸


(12)باب مَا يُذْكَرُ فِي الْفَخِذِ: قَالَأبو عَبْدِ الله
وَيُرْوَى عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ وَجَرْهَدٍ وَمُحَمَّدِ بْنِ جَحْشٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (الْفَخِذُ عَوْرَةٌ). 
وَقَالَ أَنَسٌ حَسَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ فَخِذِهِ. وَحَدِيثُ أَنَسٍ أَسْنَدُ، وَحَدِيثُ جَرْهَدٍ أَحْوَطُ حَتَّى يُخْرَجَ مِنِ اخْتِلاَفِهِمْ. 
وَقَالَ أَبُو مُوسَى غَطَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رُكْبَتَيْهِ حِينَ دَخَلَ عُثْمَانُ. 
وَقَالَ زَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَفَخِذُهُ عَلَى فَخِذِي فَثَقُلَتْ عَلَيَّ حَتَّى خِفْتُ أَنْ تُرَضَّ فَخِذِي.
12--Bab : Apa Yang Disebutkan Tentang Paha.⁸¹⁹ Abu  Abdillah Berkata: Diriwayatkan Daripada Ibni 'Abbaas, Jarhad Dan Muhammad Bin Jahsyin Daripada Nabi S.A.W. Sabda Baginda: "Paha ltu Aurat".⁸²⁰ Anas Berkata: Nabi S.A.W. menyingkap (Kain yang Dipakainya) Sehingga Terdedah Pahanya".⁸²¹ Abu 'Abdillah Berkata: Hadits Anas Lebih Kuat Sanadnya Dan Hadîts Jarhad Lebih Cermat untuk Keluar Daripada Perselisihan (Khilaf) mereka.⁸²²  Abu Musa menceritakan: Nabi S.A.W. menutup Kedua Lututnya Apabila Utsman masuk.⁸²³  Kata Zaid Bin Tsabit: "Pernah Allah mewahyukan Kepada Rasulnya Ketika Paha Beliau S.A.W. Berada  Atas Pahaku. Aku Berasa Amat Berat Sehingga Aku Bimbang Pahaku Akan Patah (Kerananya).⁸²⁴



(13) باب في كَمْ تُصَلِّي الْمَرْأَةُ فِي الثِّيَابِ: وَقَالَ عِكْرِمَةُ لَوْ وَارَتْ جَسَدَهَا فِي ثَوْبٍ لأَجَزْتُهُ. 
13-Bab : Berapa helai Kain Perlu Dipakai Oleh Perempuan untuk bersembahyang.⁸³² Kata Ikrimah: Sembahyang Seseorang Perempuan Yang Menutupi seluruh tubuhnya (selain muka dan tapak tangannya) dengan sehelai kain juga sah ⁸³³


(14)?باب إِذَا صَلَّى فِي ثَوْبٍ لَهُ أَعْلاَمٌ وَنَظَرَ إِلَى عَلَمِهَا
14 Bab: Jika Seseorang Bersembahyang Dengan Mengenakan pakaian Bercorak-Corak Dan Dia Pula memerhatikannya.⁸³⁵



(15)باب إِنْ صَلَّى فِي ثَوْبٍ مُصَلَّبٍ أَوْ تَصَاوِيرَ هَلْ تَفْسُدُ صَلاَتُهُ وَمَا يُنْهَى عَنْ ذَلِكَ: 
15 Bab: Jika Seseorang Bersembahyang Dengan Memakai Pakaian Yang Ada Padanya Lambang Salib Ataupun Gambar-Gambar ( Lain Padanya) Adakah Batal Sembahyangmya? Dan (Bab) Pakaian-Pakaian Yang Dilarang Memakainya Pada Ketika Bersembahyang.⁸³⁰


(16) باب مَنْ صَلَّى فِي فَرُّوجِ حَرِيرٍ ثُمَّ نَزَعَهُ
Bab orang yang bersembahyang dengan memakai farruj sutera, kemudian dia menanggalkanya.⁸⁴¹

(17) باب الصَّلاَةِ فِي الثَّوْبِ الأَحْمَر
Bab bersembahyang dengan memakai pakaian berwarna merah.⁸⁴⁴


(18) باب الصَّلاَةِ فِي السُّطُوحِ وَالْمِنْبَرِ وَالْخَشَبِ
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ وَلَمْ يَرَ الْحَسَنُ بَأْسًا أَنْ يُصَلَّى عَلَى الْجَمْدِ وَالْقَنَاطِرِ، وَإِنْ جَرَى تَحْتَهَا بَوْلٌ أَوْ فَوْقَهَا أَوْ أَمَامَهَا، إِذَا كَانَ بَيْنَهُمَا سُتْرَةٌ. 
وَصَلَّى أَبُو هُرَيْرَةَ عَلَى ظَهْرِ الْمَسْجِدِ بِصَلاَةِ الإِمَامِ. 
وَصَلَّى ابْنُ عُمَرَ عَلَى الثَّلْجِ. 
18 Bab: Bersembahyang Di Atas Sutuh (Bumbung Rumah Yang Rata), Mimbar Tidak Mengapa Dan Kayu ⁸⁵⁰ Abu Abdillah Berkata:"Hasan  Berpendapat Tidak Mengapa
Bersembahyang Di Atas Air Beku (Air Batu) Dan Di Atas Jambatan, Walaupun DiBawahnya, Di Atasnya Atau Di Hadapannya Mengalir Air Kencing, Jika Ada Sutrah
(Denghadang) Di Antara Tempatmya Dengan Tempat mengalir Air Kencing itu. "⁸⁵¹
Abu Hurairah Bersembahyang Di Atas Bumbung Masjid Dengan Mengikut Sembahyang Imam (Di Bawahnya). ⁸⁵² Ibnu Umar Pernah Bersembahyang Di Atas Salji.⁸⁵³



(19) باب إِذَا أَصَابَ ثَوْبُ الْمُصَلِّي امْرَأَتَهُ إِذَا سَجَدَ:
Bab jika ketika bersujud kain sesaorang yang sedang bersembahyang terkena isterinya.

(20) باب الصَّلاَةِ عَلَى الْحَصِيرِ: 
وَصَلَّى جَابِرٌ وَأَبُو سَعِيدٍ فِي السَّفِينَةِ قَائِمًا. 
وَقَالَ الْحَسَنُ تُصَلِّي قَائِمًا مَا لَمْ تَشُقَّ عَلَى أَصْحَابِكَ، تَدُورُ مَعَهَا وَإِلاَّ فَقَاعِدًا. 
20 Bab : Bersembahyang Di Atas Tikar.⁸⁶⁶ Jabir Bin Abdillah Dan Abu Sa'id  Bersembahyang Di Dalam Perahu Sambil Berdiri ⁸⁶⁷ Hasan Berkata Bersembahyanglah Sambil Berdiri (Di Dalam Perahu) selagi Kamu Tidak Menyukarkan Kawan-Kawanmu. (Bagaimanapun) Kamu (Hendaklah) Berpusing Bersama Pusingan Perahu ltu.Tetapi Kalau Menyukarkan Mereka, Maka Bersembahyanglah Sambil Duduk. "⁸⁶⁸

(21)باب الصَّلاَةِ عَلَى الْخُمْرَةِ
Bab sembahyang dengan melapik sejadah kecil 


(22)باب الصَّلاَةِ عَلَى الْفِرَاشِ: 
وَصَلَّى أَنَسٌ عَلَى فِرَاشِهِ. 
وَقَالَ أَنَسٌ كُنَّا نُصَلِّي مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَسْجُدُ أَحَدُنَا عَلَى ثَوْبِهِ. 
Bab bersembahyang diatas tilam.
Anas bin Malik bersembahyang diatas tilamnya.
Anas berkata kami selalu bersembahyang bersama Nabi saw dalam keadaan ada diantara kami orang bersujud dikain yg dipakainya sendiri.


(23)باب السُّجُودِ عَلَى الثَّوْبِ فِي شِدَّةِ الْحَرِّ: 
وَقَالَ الْحَسَنُ كَانَ الْقَوْمُ يَسْجُدُونَ عَلَى الْعِمَامَةِ وَالْقَلَنْسُوَةِ وَيَدَاهُ فِي كُمِّهِ. 
Bab sujud diatas kain ketika sangat panas
Hasan Basri berkata sahabat bersujud diatas serbab dan songkok. Sementara dua tangan mereka pula berada dalam lengan baju mereka.

(24)باب الصَّلاَةِ فِي النِّعَالِ
Bab 24.Bab solat dgn memakai kasut.


(25)باب الصَّلاَةِ فِي الْخِفَافِ
Bab Shalat dengan memakai khuff (sepatu yang menutupi maka kaki)


(26)باب إِذَا لَمْ يُتِمَّ السُّجُودَ
Bab apabila sesaorang bersembahyang tidak menyempurnakan sujud.



(27)باب يُبْدِي ضَبْعَيْهِ وَيُجَافِي فِي السُّجُودِ
Bab sesaorang yang bersembahyang perlu merenggangkan dan memisahkan lenganya dari kedua lambungnya ketika bersujud.


(28)باب فَضْلِ اسْتِقْبَالِ الْقِبْلَةِ: 
يَسْتَقْبِلُ بِأَطْرَافِ رِجْلَيْهِ. قَالَ أَبُو حُمَيْدٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. 
Bab mengadap kiblat, satu kelebihan mengadap kiblat.
Sesaorang itu hendaklah mengadap kiblat dengan kedua2 hujung jari kakinya.
Demikian disebut oleh Abu Humaid diambilnya daripada Nabi saw.


Qiblat


(1)باب فَضْلِ اسْتِقْبَالِ الْقِبْلَةِ: 
يَسْتَقْبِلُ بِأَطْرَافِ رِجْلَيْهِ. قَالَ أَبُو حُمَيْدٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. 
Bab mengadap kiblat, satu kelebihan mengadap kiblat.
Sesaorang itu hendaklah mengadap kiblat dengan kedua2 hujung jari kakinya.
Demikian disebut oleh Abu Humaid diambilnya daripada Nabi saw.



(2)باب قِبْلَةِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ وَأَهْلِ الشَّأْمِ وَالْمَشْرِقِ: 
لَيْسَ فِي الْمَشْرِقِ وَلاَ فِي الْمَغْرِبِ قِبْلَةٌ، لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
 ((لاَ تَسْتَقْبِلُوا الْقِبْلَةَ بِغَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ وَلَكِنْ شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا)). 
Arah qiblat bagi penduduk Madinah, Syam dan penduduk Timur ( dari Ka'bah)


(3)باب قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى}: 
Bab jadikan tempat mulai sembahyang maqam Nabi Ibrahim.

(4)باب التَّوَجُّهِ نَحْوَ الْقِبْلَةِ حَيْثُ كَانَ: 
وَقَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((اسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ وَكَبِّرْ)). 
Bab menghadap kiblat dimana sj berada.
Berkata abu hurairah telah berkata rasullah saw mengadaplah kamu kearah kiblat dan bertakbirlah




(5)باب مَا جَاءَ فِي الْقِبْلَةِ، وَمَنْ لاَ يَرَى الإِعَادَةَ عَلَى مَنْ سَهَا فَصَلَّى إِلَى غَيْرِ الْقِبْلَةِ: 
وَقَدْ سَلَّمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي رَكْعَتَيِ الظُّهْرِ، وَأَقْبَلَ عَلَى النَّاسِ بِوَجْهِهِ، ثُمَّ أَتَمَّ مَا بَقِيَ. 
Bab apabila solat tidak mengadap kiblat kerana terlupa tidak perlu mengulangi sembahyangnya
Pernah Nabi memberi salam pada  dua  rakaat zohor lalu menghadap kearah orang ramai selepas itu baginda Rasullah saw menyempurnakan sembahyangnya yang tertinggal.


Masjid

(6)باب حَكِّ الْبُزَاقِ بِالْيَدِ مِنَ الْمَسْجِدِ: 
Bab menanggalkan ludah dari masjid dengan tangan


(7)باب حَكِّ الْمُخَاطِ بِالْحَصَى مِنَ الْمَسْجِدِ: 
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ إِنْ وَطِئْتَ عَلَى قَذَرٍ رَطْبٍ فَاغْسِلْهُ، وَإِنْ كَانَ يَابِسًا فَلاَ. 


(8)باب لاَ يَبْصُقْ عَنْ يَمِينِهِ فِي الصَّلاَةِ:
Tidak boleh meludah ke arah kanan ketika shalat


(9)باب لِيَبْزُقْ عَنْ يَسَارِهِ أَوْ تَحْتَ قَدَمِهِ الْيُسْرَى
Hendaklah membuang dahak ke sebeleh kiri atau di bawah kaki kiri keika shalat

(10)باب كَفَّارَةِ الْبُزَاقِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab kaffarah berludah didlm masjid.

(11)باب دَفْنِ النُّخَامَةِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab menimbus kahak (air ludah,kahak dan hingus)dlm masjid

(12)باب إِذَا بَدَرَهُ الْبُزَاقُ فَلْيَأْخُذْ بِطَرَفِ ثَوْبِهِ
Bab apabila sesaorang terdorong untuk meludah hendaklah dia mengambil ludahnya dgn hujung  kainnya



(13)باب عِظَةِ الإِمَامِ النَّاسَ فِي إِتْمَامِ الصَّلاَةِ، وَذِكْرِ الْقِبْلَةِ
Bab nasihat imam terhadap para makmum supaya membetulkan solat  dan tentang  kiblat.


(14)باب هَلْ يُقَالُ مَسْجِدُ بَنِي فُلاَنٍ: 
Bab bolehkah masjid dinamakan Bani fulan?


(15)باب الْقِسْمَةِ وَتَعْلِيقِ الْقِنْوِ فِي الْمَسْجِدِ: 
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْقِنْوُ الْعِذْقُ، وَالاِثْنَانِ قِنْوَانِ، وَالْجَمَاعَةُ أَيْضًا قِنْوَانٌ مِثْلَ صِنْوٍ وَصِنْوَانٍ. 
Bab pembahagian (apa yg dibahagi,tentu yg halal ,bukan loteri)wang @harta @sesuatu yg lain dan pergantungan tandan buah(zaman itu buah kurma)didalam masjid(didalam lagi istimewa)


(16)باب مَنْ دَعَا لِطَعَامٍ فِي الْمَسْجِدِ وَمَنْ أَجَابَ فِيهِ
Orang yang mengundang makan di masjid dan orang yang memenuhi undangan tersebut



(17)باب الْقَضَاءِ وَاللِّعَانِ فِي الْمَسْجِدِ بَيْنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ
Bab mengadili perbicaraan suatu kes hukum lian diantara lelaki dan perempuan

  
(18)باب إِذَا دَخَلَ بَيْتًا يُصَلِّي حَيْثُ شَاءَ، أَوْ حَيْثُ أُمِرَ، وَلاَ يَتَجَسَّسُ: 
Bab apabila seorang masuk kerumah (orang yg mengundang)adakah boleh dia bersolat dimana dia suka atau dimana dia minta.

(19)باب الْمَسَاجِدِ فِي الْبُيُوتِ
Masjid-masjid yang ada di rumah-rumah atau masjid rumah
Barra bin Azib bersolat tempat khusus didlm rumahnya dgn berjemaah.

(20)باب التَّيَمُّنِ فِي دُخُولِ الْمَسْجِدِ وَغَيْرِهِ: 
وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَبْدَأُ بِرِجْلِهِ الْيُمْنَى، فَإِذَا خَرَجَ بَدَأَ بِرِجْلِهِ الْيُسْرَى. 
Bab menganan  ketika memasuki masjid dan berkaitan dgnnya.
Ibnu umar mendahului kanan ketika masuk masjid dan kaki kiri ketika melangkah keluar dari masjid.

(21)باب هَلْ تُنْبَشُ قُبُورُ مُشْرِكِي الْجَاهِلِيَّةِ، وَيُتَّخَذُ مَكَانَهَا مَسَاجِدَ
لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((لَعَنَ اللَّهُ الْيَهُودَ، اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ)). وَمَا يُكْرَهُ مِنَ الصَّلاَةِ فِي الْقُبُورِ. 
وَرَأَى عُمَرُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يُصَلِّي عِنْدَ قَبْرٍ فَقَالَ الْقَبْرَ الْقَبْرَ. وَلَمْ يَأْمُرْهُ بِالإِعَادَةِ. 
Bab bolehkah membongkar kubur musyirikin untuk membina masjid diatasnya.
Telah berkata nabi saw ,laknat allah terhadap orang yahudi kerana menjadikan kuburan nabi mereka sebagai masjid.dan dilarang  solat diatas kubur.
Telah melihat umar akan anas bin malik telah solat ditepi kubur dan dikatakan padanya kubur kubur tetapi dia tidak menyuruh Anas solat balik.


(22)باب الصَّلاَةِ فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ
Bab Shalat di kandang kambing


(23)باب الصَّلاَةِ فِي مَوَاضِعِ الإِبِلِ
Bab Shalat di kandang unta


(24)باب مَنْ صَلَّى وَقُدَّامَهُ تَنُّورٌ أَوْ نَارٌ أَوْ شَيْءٌ مِمَّا يُعْبَدُ، فَأَرَادَ بِهِ اللَّهَ: 
وَقَالَ الزُّهْرِيُّ: أَخْبَرَنِي أَنَسٌ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((عُرِضَتْ عَلَيَّ النَّارُ وَأَنَا أُصَلِّي)). 
Bab orang solat dihadapannya ada tanur atau api atau apa2 yg disembah,tapi dia solat kerana Allah.


(25)باب كَرَاهِيَةِ الصَّلاَةِ فِي الْمَقَابِرِ
Bab Dibencinya shalat di kuburan


(26)باب الصَّلاَةِ فِي مَوَاضِعِ الْخَسْفِ وَالْعَذَابِ: 
وَيُذْكَرُ أَنَّ عَلِيًّا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ كَرِهَ الصَّلاَةَ بِخَسْفِ بَابِلَ. 
Bab solat dikawasan tanah runtuh atau tempat yg pernah terkena azab.



(27)باب الصَّلاَةِ فِي الْبِيعَةِ: 
وَقَالَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ إِنَّا لاَ نَدْخُلُ كَنَائِسَكُمْ مِنْ أَجْلِ التَّمَاثِيلِ الَّتِي فِيهَا الصُّوَرَ. وَكَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ يُصَلِّي فِي الْبِيعَةِ إِلاَّ بِيعَةً فِيهَا تَمَاثِيلُ. 
Bab solat didalam gereja.
Dan telah berkata Umar .aku tak suka bersolat dlm gereja kerana ada patung(صور bukan gambar)
Dan sesungguhnya Ibnu Abbas solat didlm gereja kecuali gereja yg tiada patung.

(28)باب قول النبي صلى الله عليه وسلم لعنة الله على اليهود والنصارى اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد: 


(29)باب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((جُعِلَتْ لِيَ الأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا)): 
Bab sabda nabi :dijadikan untuk ku bumi ini masjid(tempat solat) dan bahan bersuci


(30)باب نَوْمِ الْمَرْأَةِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab tidur orang perempuan dlm masjid.


(31)باب نَوْمِ الرِّجَالِ فِي الْمَسْجِدِ: 
وَقَالَ أَبُو قِلاَبَةَ عَنْ أَنَسٍ قَدِمَ رَهْطٌ مِنْ عُكْلٍ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَكَانُوا فِي الصُّفَّةِ. وَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي بَكْرٍ كَانَ أَصْحَابُ الصُّفَّةِ الْفُقَرَاءَ. 
Bab tidur lelaki-lelaki dlm masjid.


(32)باب الصَّلاَةِ إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ: 
وَقَالَ كَعْبُ بْنُ مَالِكٍ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ بَدَأَ بِالْمَسْجِدِ فَصَلَّى فِيهِ. 
Bab solat setelah balik dari berpergian.
Telah berkata Kaab bin Malik  sesungguhnya Rasullah saw bila balik dari berpergian akan singgah dimasjid untuk solat.

(33)باب إِذَا دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ
Bab apabila sesorang masuk dlm masjid solat 2 rakaat sebelum duduk.

(34)باب الْحَدَثِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab berhadas dlm masjid.



(35)باب بُنْيَانِ الْمَسْجِدِ: 
وَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ كَانَ سَقْفُ الْمَسْجِدِ مِنْ جَرِيدِ النَّخْلِ. وَأَمَرَ عُمَرُ بِبِنَاءِ الْمَسْجِدِ وَقَالَ أَكِنَّ النَّاسَ مِنَ الْمَطَرِ، وَإِيَّاكَ أَنْ تُحَمِّرَ أَوْ تُصَفِّرَ، فَتَفْتِنَ النَّاسَ. 
وَقَالَ أَنَسٌ يَتَبَاهَوْنَ بِهَا، ثُمَّ لاَ يَعْمُرُونَهَا إِلاَّ قَلِيلاً. 
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ لَتُزَخْرِفُنَّهَا كَمَا زَخْرَفَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى. 
Bab pembinaan masjid.
Abu Said berkata  bumbung masjid Nabi saw daripada pelepah tamar.
Umar memerintah supaya dibina masjid dan berkata aku mahu melindungkan orang dr hujan  tapi jangan merahkan atau kuningkannya  sehingga terpersonanya mereka kerananya.
Kata Anas mereka akan berbangga2 dan tidak menghidupkanya kecuali sedikit.
Ibnu Abbas kamu akan benar2 akan menghiasi masjid sebagai orang  Yahudi dan Nasara telah menghiasi biara dan gereja mereka.


(36)باب التَّعَاوُنِ فِي بِنَاءِ الْمَسْجِدِ: 
{مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ}. 
Bab bekerjasama membina masjid.
Dan firman Allah,
Dan tidak lah layak orang musyrikin  memakmurkan masjid Allah  sedang mereka menyaksikan kekufuran diri mereka sendiri itulah orang sia2 amalan mereka dan akan kekal dlm nereka hanya sanya yg layak memakmurkan masjid ialah orang beriman yg pada allah dan hari akhirat serta mendirikan solat dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan allah.maka dgn adanya sifat2 tersebut mereka termasuk orang yg mendapat petunjuk.



298. Meminta bantuan tukang kayu dan tukang bangunan dalam membuat mimbar dan mendirikan masjid
(37) باب الاِسْتِعَانَةِ بِالنَّجَّارِ وَالصُّنَّاعِ فِي أَعْوَادِ الْمِنْبَرِ وَالْمَسْجِدِ
Bab meminta bantuan tukang kayu dan tukang bangunan untuk membina mimbar dan mendirikan masjid.


(38)باب مَنْ بَنَى مَسْجِدًا
Bab orang yg membina masjid.



(39)باب يَأْخُذُ بِنُصُولِ النَّبْلِ إِذَا مَرَّ فِي الْمَسْجِدِ
Bab memegangi anak panah ketika memasuki masjid.


(40)باب الْمُرُورِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab berjln melalui masjid


(41)باب الشِّعْرِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab Membaca sya'ir di dalam masjid



(42)باب أَصْحَابِ الْحِرَابِ فِي الْمَسْجِدِ: 
Bab bermain lembing dlm masjid
(Yakni berlatih lembing dlm masjid).


(43)باب ذِكْرِ الْبَيْعِ وَالشِّرَاءِ عَلَى الْمِنْبَرِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab berjual beli diatas mimbar masjid.

(44)باب التَّقَاضِي وَالْمُلاَزَمَةِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab menuntut hutang dan bersama atau tidak berpisah dgn orang yg berhutang dimasjid


(45)باب كَنْسِ الْمَسْجِدِ وَالْتِقَاطِ الْخِرَقِ وَالْقَذَى وَالْعِيدَانِ
Bab menyapu masjid,memungut cebisan kain,ranting kayu dan sampah untuk 

(46)باب تَحْرِيمِ تِجَارَةِ الْخَمْرِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab Haram berniaga arak didalam masjid.


(47)باب الْخَدَمِ لِلْمَسْجِدِ: 
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: {نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا} لِلْمَسْجِدِ يَخْدُمُهُ. 
Bab Khadam masjid.
Telah berkata Ibnu Abbas : kami ingin menjadikannya sebagai orang yg menjaga masjid.


(48)باب الأَسِيرِ أَوِ الْغَرِيمِ يُرْبَطُ فِي الْمَسْجِدِ
Bab  Para tawanan dan orang yang bermaksiat diikat di masjid

(49)باب الاِغْتِسَالِ إِذَا أَسْلَمَ، وَرَبْطِ الأَسِيرِ أَيْضًا فِي الْمَسْجِدِ: 
وَكَانَ شُرَيْحٌ يَأْمُرُ الْغَرِيمَ أَنْ يُحْبَسَ إِلَى سَارِيَةِ الْمَسْجِدِ. 
Bab mandi sebelum memeluk islam dan mengikat tawanan di tiang masjid.



(50)باب الْخَيْمَةِ فِي الْمَسْجِدِ لِلْمَرْضَى وَغَيْرِهِمْ 
Bab memasang khemah untuk orang sakit dan selainnya.


(51)باب إِدْخَالِ الْبَعِيرِ فِي الْمَسْجِدِ لِلْعِلَّةِ: 
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ طَافَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى بَعِيرٍ. 
Bab memasukan unta kedalam masjid kerana sesuatu keperluan.
Berkata Anas bin Malik nabi bertawaf dgn menggunakan unta.Tahi unta tidak najis.


(52)باب حدثنا أنس أن رجلين من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم خرجا من عند النبي صلى الله عليه وسلم في ليلة مظلمة: 
Bab tanpa tajuk   


(53)باب الْخَوْخَةِ وَالْمَمَرِّ فِي الْمَسْجِدِ
Bab pintu kecil dan tempat lalu dlm masjid.


(54)باب الأَبْوَابِ وَالْغَلَقِ لِلْكَعْبَةِ وَالْمَسَاجِدِ: 
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ وَقَالَ لِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ قَالَ: قَالَ لِي ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ يَا عَبْدَ الْمَلِكِ، لَوْ رَأَيْتَ مَسَاجِدَ ابْنِ عَبَّاسٍ وَأَبْوَابَهَا. 
[تحفة 5804]. 
Bab pintu2 dan penyelak pintu Ka'bah dan masjid.
Telah berkata Abu Abdullah dan telah berkata kepada ku abdullah bin muhamad telah berkata Suffian bin Juraid telah berkata ,telah berkata Ibnu Abu Mulaikah wahai  Abdul Malik, Kalu kamu melihat masjd Ibnu Abbas dan pintu2nya.

(55)باب دُخُولِ الْمُشْرِكِ الْمَسْجِدَ: 
Bab orang musyrik masuk kemasjid



(56)باب رَفْعِ الصَّوْتِ فِي الْمَسَاجِدِ
Bab mengangkat suara didlm masjid.

(57)باب الْحِلَقِ وَالْجُلُوسِ فِي الْمَسْجِدِ
Bab halaqoh (bulatan lingkaran)dan duduk dlm masjid.


(58)باب الاِسْتِلْقَاءِ فِي الْمَسْجِدِ وَمَدِّ الرِّجْلِ: 
Bab tidur terlentang dlm masjid dan menghulurkan kaki.


(59)باب الْمَسْجِدِ يَكُونُ فِي الطَّرِيقِ مِنْ غَيْرِ ضَرَرٍ بِالنَّاسِ: 
وَبِهِ قَالَ الْحَسَنُ وَأَيُّوبُ وَمَالِكٌ. 
Bab membina masjid atas jln dan tidak membahayakan orangramai.
Dan begitulah pendapat Hasan Basri, Ayub Asskhtiyani dan Imam Malik.


(60)باب الصَّلاَةِ فِي مَسْجِدِ السُّوقِ
وَصَلَّى ابْنُ عَوْنٍ فِي مَسْجِدٍ فِي دَارٍ يُغْلَقُ عَلَيْهِمُ الْباب. 
Bab bersolat dimasjid pasar.
Ibnu Aun solat di sebuah masjid  dlm kawasan yg ditutup  pintunya.

(60)باب تَشْبِيكِ الأَصَابِعِ فِي الْمَسْجِدِ وَغَيْرِهِ: 
Bab menyilangkan jari di masjid dan selain darinya.


(61)باب الْمَسَاجِدِ الَّتِي عَلَى طُرُقِ الْمَدِينَةِ: 
وَالْمَوَاضِعِ الَّتِي صَلَّى فِيهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. 
Bab Masjid-masjid yang terletak di jalan kota Madinah dan tempat-tempat dimana Nabi Shallallahu 'alaihi wa salam pernah shalat di dalamnya

Sutrah

(63)باب سُتْرَةُ الإِمَامِ سُتْرَةُ مَنْ خَلْفَهُ
Bab sutrah tempat solat.
Sutrah jemaah adalah sutrah imam
Melanggar sutrah dosa besar.

(64)باب قَدْرِ كَمْ يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ بَيْنَ الْمُصَلِّي وَالسُّتْرَةِ
Bab sutrah imam adalah sutrah orang2 dibelakangnya.


(65)باب الصَّلاَةِ إِلَى الْحَرْبَةِ: 
Bab jarak solat dgn sutrahnya


(66)باب الصَّلاَةِ إِلَى الْعَنَزَةِ
Bab bersutrahkan lembing ,tombak yg pendek dan kecil
Bab bersutrahkan mekah dan selain darinya.


(67)باب السُّتْرَةِ بِمَكَّةَ وَغَيْرِهَا
Bab Sutrah ketika shalat di Makkah dan tempat lain


(68)باب الصَّلاَةِ إِلَى الأُسْطُوَانَةِ: 
وَقَالَ عُمَرُ الْمُصَلُّونَ أَحَقُّ بِالسَّوَارِي مِنَ الْمُتَحَدِّثِينَ إِلَيْهَا. وَرَأَى عُمَرُ رَجُلاً يُصَلِّي بَيْنَ أُسْطُوَانَتَيْنِ فَأَدْنَاهُ إِلَى سَارِيَةٍ فَقَالَ صَلِّ إِلَيْهَا. 
Bab solat mengadap tiang/sutrah tiang.


(69)باب الصَّلاَةِ بَيْنَ السَّوَارِي فِي غَيْرِ جَمَاعَةٍ
Solat diantara dua tiang dgn tidak berjamaah.

Bab tanpa tajuk
باب أن عبد الله كان إذا دخل الكعبة مشى قبل وجهه حين يدخل، وجعل الباب قبل ظهره...: 



(70)باب الصَّلاَةِ إِلَى الرَّاحِلَةِ وَالْبَعِيرِ وَالشَّجَرِ وَالرَّحْلِ
Bab bersolat menjadikan unta betina,unta jantan ,pokok dan pelana sebagai sutrah.



(71)باب الصَّلاَةِ إِلَى السَّرِيرِ
Bab solat mengadap katil
(menjadikan katil sebagai sutrah)


(73)باب يَرُدُّ الْمُصَلِّي مَنْ مَرَّ بَيْنَ يَدَيْهِ: 
وَرَدَّ ابْنُ عُمَرَ فِي التَّشَهُّدِ وَفِي الْكَعْبَةِ وَقَالَ إِنْ أَبَى إِلاَّ أَنْ تُقَاتِلَهُ فَقَاتِلْهُ. 
Bab hendaklah menghalang orang melalui dihadapan orang yg sedang bersolat dgn menolaknya
Ibnu Umar menghalang orang yg hdk melalui dihadapannya ketika bertasyahud(duduk) atau ketika sedang solat didlm kaabah dgn menolak  dan jika dia hdk lalu juga dia boleh menghalang dgn lebih keras .

(74)باب إِثْمِ الْمَارِّ بَيْنَ يَدَيِ الْمُصَلِّي
Bab dosa orang lalu depan orang solat.



(75)باب اسْتِقْبَالِ الرَّجُلِ صَاحِبَهُ أَوْ غَيْرَهُ فِي صَلاَتِهِ وَهُوَ يُصَلِّي: 
وَكَرِهَ عُثْمَانُ أَنْ يُسْتَقْبَلَ الرَّجُلُ وَهُوَ يُصَلِّي، وَإِنَّمَا هَذَا إِذَا اشْتَغَلَ بِهِ، فَأَمَّا إِذَا لَمْ يَشْتَغِلْ فَقَدْ قَالَ زَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ مَا بَالَيْتُ إِنَّ الرَّجُلَ لاَ يَقْطَعُ صَلاَةَ الرَّجُلِ. 
Bab seorang lelaki solat ber hadapan muka dgn se orang lelaki  yg lain
Osman tidak suka seorang solat mengadap muka seorang yg lain jika menganggu.tetapi kalu tak mengganggu Zaid bin Tsabit berkata aku tak kisah seorang lelaki berhadapan dgn lelaki yg lain kerana seorang tidak boleh memotong solat seorang yg lain.


(76)باب الصَّلاَةِ خَلْفَ النَّائِمِ: 
Bab solat dibelakang orang yg sedang tidur.


(77)باب التَّطَوُّعِ خَلْفَ الْمَرْأَةِ: 
Bab solat dibelakang perempuan(yg sedang tidur).


(78)باب مَنْ قَالَ لاَ يَقْطَعُ الصَّلاَةَ شَيْءٌ
Bab tidak ada sesuatu yg boleh menjejaskan solat.


(79)باب إِذَا حَمَلَ جَارِيَةً صَغِيرَةً عَلَى عُنُقِهِ فِي الصَّلاَةِ
Bab menanggung anak kecil dlm solat.


(80)باب إِذَا صَلَّى إِلَى فِرَاشٍ فِيهِ حَائِضٌ
Bab solat mengadap tempat tidur  yg ditempati wanita yg sedang haid.


(81)باب هَلْ يَغْمِزُ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ عِنْدَ السُّجُودِ لِكَيْ يَسْجُدَ
Bab Apakah sesaorang yg hdk sujud boleh menyentuh isteri ketika hdk sujud supaya dia dpt bersujud.


(82)باب الْمَرْأَةِ تَطْرَحُ عَنِ الْمُصَلِّي شَيْئًا مِنَ الأَذَى: 
Bab orang perempuan membuang kotoran diatas belakang orang yg sedang solat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan