Selasa, Februari 14, 2023

Sunan Abu Daud kitab jenazah 13/2/23(01)


Sunan Abu Daud kitab jenazah 13/2/23(01)
15- Kitab Al-Janaa’iz¹ (كتاب الجنائز)

¹ Memang tiada kaitan secara langsung di antara Kitab al-Janā’iz ini dengan Kitab al-Kharāj Wa al-Fai’ sebelumnya. Perlulah difahami bahawa Kitab al-Kharāj Wa al-Fai’ 
itu tidaklah berdiri sendiri, ia hanyalah satu Kitab lanjutan bagi Kitab al-Jihād.
Kesinambungan Kitab al-Janā’iz sebenarnya adalah dengan Kitab al-Jihād dan Kitab-kitab lain selepasnya, iaitu Kitab ad-Dhaĥāya (Kitab Tentang Binatang Korban), Kitab 
al-Washāya (Kitab Tentang Wasiat-wasiat) dan seterusnya Kitab al-Farā’idh (Kitab Tentang Pembahagian Pesaka). 
Memanglah terdapat kesesuaian yang sangat jelas di antara Kitab al-Janā’iz dengan Kitab al-Jihād dan Kitab-kitab yang tersebut selepasnya itu. Sebabnya ialah jihad itu seolah-olahnya merupakan semboyan bagi kematian. Ia meletakkan manusia begitu dekat dengan kematian. Manusia yang berjihad pada hakikatnya mempertaruhkan nyawanya.
Kitab ad-Dhaĥāya, Kitab al-Washāya dan Kitab al-Farā’idh juga, semuanya berkaitan dengan kematian.
Di dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim, Kitab al-Janā’iz terus terletak selepas Kitab as-Shalat. Sebabnya ialah jenazah juga disembahyangkan. Semasa hidup semua shalat perlu dikerjakan sendiri oleh orang yang beriman, setelah mati (meninggal dunia) pula, tidak dapat lagi ia mengerjakannya sendiri, sebaliknya orang lainlah yang perlu menyembahyangkan jenazahnya. Di situlah terletak kesinambungan di antara dua Kitab tersebut menurut Bukhari dan Muslim.
Di dalam Sunan at-Tirmidzi pula Kitab al-Janā’iz terletak selepas Kitab al-Ĥajj. Dengan meletaknya selepas Kitab al-Ĥajj, Imam at-Tirmidzi mengisyaratkan kepada
maksud dan tujuan seseorang mu’min melaksanakan semua rukun Islam itu ialah untukmenghadapai hari akhirat yang bermula selepas kematiannya. Seolah-olahnya itulah 
bekal untuk hari kemudiannya.
Menurut pengarang al-Manhalul `Adzbul Maurūd (Syeikh Mahmud Muhammad Khatthāb as-Subki m.1352H), tertib yang dikemukakan ini adalah berdasarkan riwayat al-Lu’lu’i (Abu `Ali Muhammad bin Ahmad bin `Amar al-Bashri al-Lu’lu’i m.333H). 
Berdasarkan nuskhah yang dipakai oleh al-`Aini dan al-Khatthābi untuk Syaraĥ mereka, Kitab al-Janā’iz ini tersebut selepas Kitab as-Shalat. Dan itu tidak berdasarkan riwayat al-Lu’lu’i. 
Tertib itu lebih sesuai, memandangkan apa yang paling penting dilakukan terhadap mayat (orang mati) ialah menyembahyangkan jenazahnya. Jadi menyebutkannya 
selepas Kitab as-Shalah lebih sesuai. Imam Bukhari di dalam Sahihnya dan pengarang-pengarang kitab-kitab fiqh juga meletakkan Kitab al-Janā’iz ini selepas Kitab as-
Shalah.

Janā’iz adalah kata jama` bagi perkataan janāzah. Perkataan جَنازة itu pula dibaca jīmnya dengan fatĥah (baris atas) dan juga kasrah (baris bawah). Menurut sesetengah ahli bahasa (`Arab), dengan fatĥah jīm ia bererti mayat (orang mati). Dengan kasrah jīm pula ia bererti keranda. Sementara sesetengah mereka (ahli bahasa) pula 
menterbalikkan erti yang tersebut tadi. Dengan fatĥah jīm ia bererti keranda. Dengan kasrah jīm pula ia bererti mayat.
Perkataan جنازة itu berpunca daripada mashdarnya جَنْز 
َdaripada bab ضَرَبَ . َMaksudnya ialah menutup. Boleh juga kata mashdarnya itu dipakai dengan erti isim maf`ulnya مِجْنوز yang berreti مَسْتُور (yang ditutupi). Ini kerana orang mati itu selayaknya ditutupi, sesuai dengan arahan Rasulullah s.a.w. supaya mayat ditutupi setelah ia 
menghembuskan nafas terakhirnya. Mendedahkan muka mayat tanpa keperluan juga tidak sopan, malah semasa memandikannya juga auratnya perlu ditutupi dengan
sempurna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan