Rabu, Mac 29, 2023

Daurah tafsir 2023 sesi 09(12)nota6

Daurah tafsir 2023 sesi 09(12)nota6
sesi 06(11,12,13,14)

Surah Yusuf
Tertib dlm quran 12
Bilangan ayat 111
Bilangan rukuk 12
Makkiyah
Tertib turun ke 53
Bilangan paragraf 3

Paragraf 1ayat 1-2
Pendahuluan;alquran diturunkan supaya manusia berfikir.
(bermaknanya mencetuskan fikiran manusia kepada kebenaran).
Paragraf 2 ayat 3-101
Kisah nabi yusuf(dicelah kisahnya byk pengajarannya)
Paragraf 3 ayat 102-111
Penutup kepada surah.

Mesej utama.
1.Berita gembira untuk Rasullah tentang baginda akan menguasai Mekah dan Islam akan berkuasa dgn sepenuhnya.
2.Orang2 kafir Quraisy  Mekah akan menjadi seperti  saudara2 Yusuf yg kemudiannya mengharapkan belas kasihan.

Aiman baca
Zaman Diturunkan Surah Dan Latar belakangnya.
Besar sekali kemungkinan Surah Yusuf diturunkan pada tahun ke-12 Kenabian sebelum Nabi s.a.w. berhijrah ke Madinah dan ia turun selepas Surah Hud. Ketika itu pelbagai perancangan jahat telahpun dibuat oleh orang-orang kafir Quraisy terhadap Rasulullah s.a.w. sama ada mahu menghalau Baginda keluar dari Mekah atau dibunuh saja Baginda. Kalangan pemimpin Quraisy tak ubah seperti saudara-saudara Nabi Yusuf a.s. yang telah bertindak zalim dan kejam terhadap saudaranya sendiri. Kesalahannya tidak lain hanyalah kerana tidak mahu
menerima penyembahan berhala dan kerana menegakkan ajaran tauhid.

Kesinambungan Surah Hud Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya.
1. Surah Hud sebelum ini lebih menekankan sudut إنذار (memberi ancaman) dengan mengemukakan sejarah bangsa-bangsa yang telah dibinasakan, Surah Yusuf pula lebih menekankan sudut تَبْشِيْر(penyampaian berita gembira) kepada orang-orang yang bersabar menghadapi cabaran hidup. Didalamnya juga dinyatakan tauhid sebagai ajaran yang benar dan syirik sebagai ajaran yang salah. Didalam penjara pun, Nabi Yusuf tetap menyeru orang ramai kepada ajaran tauhid.
2. Di dalam Surah ar-Ra'd yang akan datang nanti dikemukakan dalil-dalil عقلي dan آففاقي untuk
membenarkan ajaran tauhid dan membatalkan ajaran syirik.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Setelah saudara-saudara Yusuf mengaku bersalah dan menyatakan penyesalan mereka. Nabi Ya'qub a.s. memohon istighfar kepada Allah. Walaupun saudara-saudara Yusuf telah berdengki kepadanya dan mezaliminya, setelah melalui pelbagai ujian akhirnya Yusuf dikurniakan kuasa ketika berada di Mesir, semua saudara-saudara Yusuf bersama anak isteri mereka dan kedua ibu bapa mereka kemudiannya berhijrah dari Palestin ke Mesir.
Pada ketika itu, saudara-saudara Yusuf mengaku bersalah, mereka menyesal dan sangat malu atas perbuatan jahat mereka terhadap Yusuf dan akhir sekali Nabi Ya'qub memohon keampunan kepada Allah (Ayat: 98).
Yusuf 12:98
قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّىٓۖ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ
Dia (Yakub) berkata, “Aku akan memohonkan ampunan bagimu kepada Tuhanku. Sungguh, Dia Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang.”

Kesimpulannya ialah Allah dengan rahmat dan limpah kurniaNya boleh mengampuni dosa manusia yang berasa bersalah dan menyesal atas perbuatan salahnya.

2. Di dalam Surah Yusuf juga diperkenalkan al-Qur'an.
(a) al-Qur'an diturunkan dalam Bahasa Arab supaya manusia dapat merenung dan berfikir tentang
kandungannya dan supaya orang-orang Arab terlebih dahulu memeluk agama Islam dan kemudian melalui mereka, sekalian penduduk dunia yang lain juga memeluk agama Islam (Ayat:2).
إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ قُرْءَٰنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
Sesungguhnya Kami menurunkannya sebagai Qur'an berbahasa Arab, agar kamu mengerti.

(b) Menerusi wahyu al-Qur'an, Rasulullah s.a.w. telah mendapat perincian kisah Nabi Yusuf, orang-orang Arab sebelum itu tidak mengetahui tentangnya (Ayat: 3).
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ ٱلْقَصَصِ بِمَآ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ هَٰذَا ٱلْقُرْءَانَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِۦ لَمِنَ ٱلْغَٰفِلِينَ
(Kami menceritakan kepadamu (Muhammad) kisah yang paling baik dengan mewahyukan Al-Qur'an ini kepadamu, dan sesungguhnya engkau sebelum itu termasuk orang yang tidak mengetahui.)

(c) Kisah Yusuf dikemukakan supaya orang-orang musyrikin Mekah mengambil i'tibar daripadanya dan
supaya orang-orang yang berfikiran (اولو الباب) dapat menerima al-Qur'an yang diturunkan kepada Muhammad sebagai sebuah kitab yang membawa hidayat dan rahmat kepada manusia. Qur'an bukanlah sebuah kitab yang diada-adakan oleh Muhammad (Ayat: 111).
لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِۗ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِن تَصْدِيقَ ٱلَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَىْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
Sungguh, pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang yang mempunyai akal. (Al-Qur'an) itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya, menjelaskan segala sesuatu, dan (sebagai) petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.

3. Di dalam Surah Yusuf terdapat seruan kepada tauhid dan juga seruan supaya beriman kepada hari kemudian.
(a) Ketika di dalam penjara, Yusuf berkata kepada kawan-kawannya bahawa dia telah meninggalkan
satu kaum yang tidak percaya kepada tauhid dan hari kemudian (Ayat 37).
قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِۦٓ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِۦ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَاۚ ذَٰلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِى رَبِّىٓۚ إِنِّى تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَهُم بِٱلْءَاخِرَةِ هُمْ كَٰفِرُونَ

(Dia (Yusuf) berkata, “Makanan apa pun yang akan diberikan kepadamu berdua aku telah dapat menerangkan takwilnya, sebelum (makanan) itu sampai kepadamu. Itu sebagian dari yang diajarkan Tuhan kepadaku. Sesungguhnya aku telah meninggalkan agama orang-orang yang tidak beriman kepada Allah, bahkan mereka tidak percaya kepada hari akhirat.)

(b) Nabi Yusuf dalam da'wahnya kepada tauhid telah mengemukakan dalil-dalil 'aqli supaya difikir dan direnungi oleh kawan-kawannya yang berada di dalam penjara bersama beliau, adakah tuhan yang berbilang lebih baik daripada hanya satu tuhan yang Maha perkasa? (Ayat: 39).
يَٰصَىٰحِبَىِ ٱلسِّجْنِ ءَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ ٱللَّهُ ٱلْوَٰحِدُ ٱلْقَهَّارُ
Wahai kedua penghuni penjara! Manakah yang baik, tuhan-tuhan yang bermacam-macam itu ataukah Allah Yang Maha Esa, Mahaperkasa?

(c) Nabi Yusuf telah menolak syirik, beliau telah melarang manusia mengikut adat resam nenek moyang yang salah, beliau juga menyeru manusia supaya menyembah Tuhan yang Esa (Ayat: 40).
مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِۦٓ إِلَّآ أَسْمَآءً سَمَّيْتُمُوهَآ أَنتُمْ وَءَابَآؤُكُم مَّآ أَنزَلَ ٱللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَٰنٍۚ إِنِ ٱلْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِۚ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّآ إِيَّاهُۚ ذَٰلِكَ ٱلدِّينُ ٱلْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
Apa yang kamu sembah selain Dia, hanyalah nama-nama yang kamu buat-buat baik oleh kamu sendiri maupun oleh nenek moyangmu. Allah tidak menurunkan suatu keterangan pun tentang hal (nama-nama) itu. Keputusan itu hanyalah milik Allah. Dia telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

4. Kepada orang-orang yang berfikiran (اولو الباب) kisah Yusuf mengandungi pengajaran dan i'tibar. Orang-orang yang berada di atas kebenaran pada akhirnya akan tetap memperolehi kemenangan dan kejayaan (Ayat: 111).

لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِۗ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِن تَصْدِيقَ ٱلَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَىْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

(Sungguh, pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang yang mempunyai akal. (Al-Qur'an) itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya, menjelaskan segala sesuatu, dan (sebagai) petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.)

5. Di dalam Surah Yusuf disebutkan kata-kata Ya'qub صبر جميل sebanyak dua kali.
-perlu beri perhatian , benda besar

(a) Setelah mendengar cerita tentang kematian Yusuf, Nabi Ya'qub berkata: "Semua ini adalah cerita yang dibuat oleh kamu, sabar sajalah yang terbaik" Nabi Ya'qub telah menjadikan Allah sebagai tuhan yang diminta pertolonganNya, kepadaNya jua beliau mengadu.
(Ayat: 18).

وَجَآءُو عَلَىٰ قَمِيصِهِۦ بِدَمٍ كَذِبٍۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًاۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌۖ وَٱللَّهُ ٱلْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ
Dan mereka datang membawa baju gamisnya (yang berlumuran) darah palsu. Dia (Yakub) berkata, “Sebenarnya hanya dirimu sendirilah yang memandang baik urusan yang buruk itu; maka hanya bersabar itulah yang terbaik (bagiku). Dan kepada Allah saja memohon pertolongan-Nya terhadap apa yang kamu ceritakan.”

(b) Kali yang kedua Nabi Ya'qub mengucapkan perkataan yang sama ialah setelah beliau mendengar cerita anak keduanya yang bernama Binyamin ditahan di Mesir, Nabi Ya'qub yakin dengan sepenuhnya kepada Allah bahawa pada suatu hari nanti beliau akan dipertemukan dengan anak-anaknya yang telah hilang (Ayat: 83).

قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًاۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌۖ عَسَى ٱللَّهُ أَن يَأْتِيَنِى بِهِمْ جَمِيعًاۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْحَكِيمُ

(Dia (Yakub) berkata, “Sebenarnya hanya dirimu sendiri yang memandang baik urusan (yang buruk) itu. Maka (kesabaranku) adalah kesabaran yang baik. Mudah-mudahan Allah mendatangkan mereka semuanya kepadaku. Sungguh, Dialah Yang Maha Mengetahui, Mahabijaksana.”)

6. Didalam surah ini dinyatakan bahawa Allah telah memberi ilmu تاويل الأحاديث (tadbir mimpi) kepada Yusuf.

(a) Allah telah mengajar Yusuf ilmu ta'bir mimpi, itu hanya merupakan salah satu sebab untuk kemudiannya beliau berkuasa di Mesir (Ayat:21).

وَقَالَ ٱلَّذِى ٱشْتَرَىٰهُ مِن مِّصْرَ لِٱمْرَأَتِهِۦٓ أَكْرِمِى مَثْوَىٰهُ عَسَىٰٓ أَن يَنفَعَنَآ أَوْ نَتَّخِذَهُۥ وَلَدًاۚ

! وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِى ٱلْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُۥ مِن تَأْوِيلِ ٱلْأَحَادِيثِۚ وَٱللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰٓ أَمْرِهِۦ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

Dan orang dari Mesir yang membelinya berkata kepada istrinya,” Berikanlah kepadanya tempat (dan layanan) yang baik, mudah-mudahan dia bermanfaat bagi kita atau kita pungut dia sebagai anak.” Dan demikianlah Kami memberikan kedudukan yang baik kepada Yusuf di negeri (Mesir), dan agar Kami ajarkan kepadanya takwil mimpi. Dan Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengerti.

(b) Nabi Yusuf telah menta'bir mimpi dua orang kawan penjaranya sebelum lagi makanan dibawakan
kepada mereka (Ayat 37).

!قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِۦٓ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِۦ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَاۚ

ذَٰلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِى رَبِّىٓۚ إِنِّى تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَهُم بِٱلْءَاخِرَةِ هُمْ كَٰفِرُونَ

Dia (Yusuf) berkata, “Makanan apa pun yang akan diberikan kepadamu berdua aku telah dapat menerangkan takwilnya, sebelum (makanan) itu sampai kepadamu. Itu sebagian dari yang diajarkan Tuhan kepadaku. Sesungguhnya aku telah meninggalkan agama orang-orang yang tidak beriman kepada Allah, bahkan mereka tidak percaya kepada hari akhirat.


(c) Setelah Nabi Yusuf bertemu dengan kedua ibu-bapanya dan semua saudara-saud arafiya di Mesir, beliau mengingatkan kepada ayahnya bahawa inilah ta'bir mimpi yang aku alami beberapa tahun yang lalu, Allah telah menjadikannya kenyataan (Ayat 100).

!وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى ٱلْعَرْشِ وَخَرُّوا۟ لَهُۥ سُجَّدًاۖ وَقَالَ يَٰٓأَبَتِ هَٰذَا تَأْوِيلُ رُءْيَٰىَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّى حَقًّاۖ

وَقَدْ أَحْسَنَ بِىٓ إِذْ أَخْرَجَنِى مِنَ ٱلسِّجْنِ وَجَآءَ بِكُم مِّنَ ٱلْبَدْوِ مِنۢ بَعْدِ أَن نَّزَغَ ٱلشَّيْطَٰنُ بَيْنِى وَبَيْنَ إِخْوَتِىٓۚ إِنَّ رَبِّى لَطِيفٌ لِّمَا يَشَآءُۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْحَكِيمُ

Dan dia menaikkan kedua orang tuanya ke atas singgasana. Dan mereka (semua) tunduk bersujud kepadanya (Yusuf). Dan dia (Yusuf) berkata, “Wahai ayahku! Inilah takwil mimpiku yang dahulu itu. Dan sesungguhnya Tuhanku telah menjadikannya kenyataan. Sesungguhnya Tuhanku telah berbuat baik kepadaku, ketika Dia membebaskan aku dari penjara dan ketika membawa kamu dari dusun, setelah setan merusak (hubungan) antara aku dengan saudara-saudaraku. Sungguh, Tuhanku Mahalembut terhadap apa yang Dia kehendaki. Sungguh, Dia Yang Maha Mengetahui, Mahabijaksana.

(d) Nabi Yusuf adalah seorang yang sangat bersyukur kepada Allah, Allah telah mengurniakan kerajaan
kepadanya selain memberi kemahiran dalam ilmu ta'bir mimpi, beliau sentiasa berdoa dengan berkata:
"Engkaulah pelindungku di dunia dan di akhirat, biarlah aku mati sebagai seorang muslim dan engkau  letakkanlah aku bersama golongan orang-orang yang shaleh" (Ayat: 101).

رَبِّ قَدْ ءَاتَيْتَنِى مِنَ ٱلْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِى مِن تَأْوِيلِ ٱلْأَحَادِيثِۚ فَاطِرَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ أَنتَ وَلِىِّۦ فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِۖ تَوَفَّنِى مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِى بِٱلصَّٰلِحِينَ

7. Seruan Islam kepada orang-orang kafir Quraisy.
Rasulullah s.a.w. diperintahkan supaya berkata dengan terus terang kepada orang-orang kafir Quraisy bahawa Allah Maha suci daripada segala sekutu. Sikap mereka terhadap Baginda tak ubah seperti sikap saudara Yusuf terhadapnya. Sebagaimana Yusuf, Rasulullah dan para sahabat yang beriman kepadanya membawa ajaran agama secara jelas dan terbuka (Ayat 108).
قُلْ هَٰذِهِۦ سَبِيلِىٓ أَدْعُوٓا۟ إِلَى ٱللَّهِۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا۠ وَمَنِ ٱتَّبَعَنِىۖ وَسُبْحَٰنَ ٱللَّهِ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ

(Katakanlah (Muhammad), “Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Mahasuci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik.”)

habis 28/3/23
120

Tiada ulasan:

Catat Ulasan