Jumaat, Julai 29, 2016

Sahih bukhari :kitab mandi sesi 1

Sesi 1
1/11
Kitab mandi janabah atau juga dipanggil mandi wajib
Bab mandi janabah
Pada kebiasaan orang melayu Mandi wajib adalah mandi disebabkan haid dan khusus untuk wanita shj.
Kitab mandi ini adalah khusus untuk mandi janabah dan melibatkan lelaki dan perempuan

Al maidah ayat 6
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ
فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ

وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ

وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً

فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil)

maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali;

dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah(tidak jelas maksudnya)dengan mandi wajib;

dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi),

maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.

An nisa 43
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi (lebih jelas). Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu, yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.

باب الْوُضُوءِ قَبْلَ الْغُسْلِ:
Bab Berwudlu' sebelum mandi

«248» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ بَدَأَ فَغَسَلَ يَدَيْهِ، ثُمَّ يَتَوَضَّأُ كَمَا يَتَوَضَّأُ لِلصَّلاَةِ، ثُمَّ يُدْخِلُ أَصَابِعَهُ فِي الْمَاءِ، فَيُخَلِّلُ بِهَا أُصُولَ شَعَرِهِ ثُمَّ يَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثَ غُرَفٍ بِيَدَيْهِ، ثُمَّ يُفِيضُ الْمَاءَ عَلَى جِلْدِهِ كُلِّهِ.
[طرفاه 262، 272، تحفة 17164].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari

'Aisyah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi karena janabat, beliau memulainya dengan mencuci kedua telapak tangannya, kemudian berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat, kemudian memasukkan jari-jarinya ke dalam air lalu menggosokkannya ke kulit kepalanya, kemudian menyiramkan air ke atas kepalanya dengan cidukan kedua telapak tangannya sebanyak tiga kali, kemudian beliau mengalirkan air ke seluruh kulitnya."

«249» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ تَوَضَّأَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وُضُوءَهُ لِلصَّلاَةِ غَيْرَ رِجْلَيْهِ، وَغَسَلَ فَرْجَهُ، وَمَا أَصَابَهُ مِنَ الأَذَى، ثُمَّ أَفَاضَ عَلَيْهِ الْمَاءَ، ثُمَّ نَحَّى رِجْلَيْهِ فَغَسَلَهُمَا، هَذِهِ غُسْلُهُ مِنَ الْجَنَابَةِ.
[أطرافه 257، 259، 260، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari

Ibnu 'Abbas dari

Maimunah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, ia berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu sebagaimana wudlunya untuk shalat, kecuali kedua kakinya. Beliau lalu mencuci kemaluan dan apa yang terkena kotoran (mani), kemudian menyiramkan air ke atasnya(tubuhnya) kemudian mengakhirinya dengan menyela dan mencuci kedua kakinya. Itulah cara beliau mandi dari janabat."

Bab 2 sesaorang mandi bersama isterinya

باب غُسْلِ الرَّجُلِ مَعَ امْرَأَتِهِ:

«250» حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ مِنْ قَدَحٍ يُقَالُ لَهُ الْفَرَقُ.
[أطرافه 261، 263، 273، 299، 5956، 7339، تحفة 16620].

Telah menceritakan kepada kami Adam bin Abu Iyas berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Dzi'b dari Az Zuhri dari 'Urwah dari 'Aisyah berkata, "Aku pernah mandi bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dari satu ember terbuat dari tembikar yang disebut Al Faraq."

Toharoh sugra/kecil atau toharoh kubra/besar
Toharoh sugra =wuduk.

Kitab wuduk sebelum ini dan ini kitab mandi janabah.
Toharoh sugra adalah kitab wuduk.
Toharoh kubra adalah kitab janabah,kena basuh semua badan kita.
Jika telah mandi ,tak payah dah ambil wuduk .cuma ambil wuduk dipermulaan wuduk.
Dlm toharoh kubra,Air adalah bahan bersuci yg utama atau sempurna
Bagi orang islam kesucian adalah termasuk batin atau hiisi.

2/11
Suci ada dua yg lahir dan maknawi/batin
Seperti tangan kaki tiada apa,tapi bersuci juga.
Bila berjunub zahirnya tidak nampak kotor
Bersuci bukan sekadar suci dr bau atau yg nampak.tetapi juga yg batin
Islam agama fitrah sesuai dgn kejadian asal kita.
Binatang pun akan mandi/berguling dlm tanah selepas mengawan,itu semulajadi.binatang tidak ditaklifkan.
Dan mandi boleh memberi kesegaran.
Hikmah mandi wajib adalah byk.
Kajian ada menunjukan ,Penyakit Harorohghairitisiyah/kepanasan dlm tubuh  boleh sembuh dgn persetubuhan dan kemudian mandi.jika tak mandi, toksid yg keluar boleh masuk balik dan bahaya.
Mandi juga tanda kesukaan dan kesyukuran.
Air mani itu besar ertimya dan adalah nikmat. Isyarat airmani sangat besar nikmat,disuruh mandi isyarat syukur iaitu kelayakan mendapat anak.
Naluri keibuan dan kebapaan ada pada setiap manusia
Mandi berkait dgn nikmat dan untuk bersyukur.
Selepas beranak pun mandi
Hari raya pun mandi juga tanda syukur

3/11
Kalu awal kebiasaannyaakan dimulakan dgn ayat quran
Asas hukum adalah al quran .hadis sebagai penjelas.
bini nabi disuruh bg tau apa yg nabi buat.
Punca hukum adalah dari allah.
Jika hadis asas,quran adalah asas kepada asas.
Dua ayat quran
Almaidah,6
An nisa,43
Sedang ikut tertib turun dan susunan dlm mashaf an nisa dulu. kenapa imam bukhari tukar tertib.

Imam bukhari nak karang kitab ugama lebih dari kitab hadis.
Diberi faham yg mendalam dlm agama ,maknanya kena faham quran dan hadis.
Jika kamu berjunub ,bersuci dgn sebaik2nya.bersuci macammn?

4/11
Sehinggalah kamu mandi حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا
Terjemahan arrahman bersuci
menyentuh tafsir arrahman
tapi maksud bersetubuh أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاء

Ayat pertama tak jelas /mujmal
Ayat kedua jelas/kamu mandi,menjelaskannya
Kata hafiz ibnu hajar(hanafi)

Badarudin aini(syafie)
Dah jelas,sebab ayat yg pertama lebih kuat/jelas فَاطَّهَّرُوا
Ni mandi janabah
Wajib hisab air ko hidung
Tahu macam mn?tu tengok فَاطَّهَّرُوا

Bersuci dgn sebaik2nya وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا

5/11
Dibawah setiap bulu ada janabah dan dibawah setiap kulit ada janabah.bg hanifah dlm hidung ada bulu jadi kena bg lalu air

Bersuci dgn sebaik2nya وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا
Yathurnar=cuci dgn sendiri
Sebab yg kuat ,ayat dlm surah al maidah dulu.
Bg mazhab hanafi,mandi tak payah niat.
أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا
kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih

6/11
Mendekati tu adalah bersetubuh
Juga bersentuh kulit juga makna setubuh.
"kamu sentuh perempuan"=menyetubuhi
Ayat ringkas tetapi menyeluruh.
Nak mengangkat hadas besar dan kecil ,jika tiada air kena tayamun.
Hukum Berjunub lebih kemas yg bukhari punya.
Jgn mernyempitkan yg luas.
Seperti badwi yg doa agar rahmat diberi pada nya dan nabi shj,nabi larang
Bukhari juga mujtahid mutlak setaraf dgn syafie dll.
Mandi bukan untuk menyusahkan tapi supaya suci dan menyempurnakan nikmat

7/11


باب الْوُضُوءِ قَبْلَ الْغُسْلِ:
Bab Berwudlu' sebelum mandi

Alif lam nampak macam kecil je.

Dgn aliflam kita boleh tahu itu adalah mandi janabah

Ada 12ال
Aliflamhakikat(kekayaan sejati,adalah kekayaan jiwa)
Lilahdizihni/mandi yg khusus dan ore islam maklum
iwat
Yg ini menunjukan mandi wajib adalah ال

Alif lam hakikat
Kekayaan yg sejati bukanlah byknya harta tetapi kekayaan yg sebenar adalah kaya jiwa.

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu sebagaimana wudlunya untuk shalat, wuduk sebelum mandi
Wuduk(lughawi)=membersihkan diri
Wuduk untuk solat=wuduk syarii,sebelum mandi.
Maksud imam bukhari buat tajuk ini?
1.Khilaf hukum dlm mandi junub dgn berwuduk,sekurang2nya disunatkan.puak zohiri kata wajib
2.wuduk,ada yg kata sebhg dan ada yg kata asing  dr mandi junub.
3.menyatakan tertibnya.sepatutnya wuduk yg terkemudian tetapi sunnah nabi tidak begitu.pah bukan kena gosok  sana sini/jika batal sentuh kemaluan maka tentulah nabi ambil lagi wuduk tapi tidak.
4.wuduk yg diambil itu sama dgn wuduk yg nak solat.
5.kaifiat wuduk

8/11
5.kaifiat wuduk
Mufasal
Mujmal
Hadis maimunah lebih terperinci/jelas,tapi kaki basuh kemudian
Tapi tak jelas dlm hadis aisyah
Ini menunjukan berturut2/muawalat tak wajib, ini buktinya.
Bila nabi buat menunjukan boleh.
Tapi hadis ni tak kuat mn.
Cerita macam ni hanya isteri yg boleh bgtau.
Nabi ni cermat
Kena rata,syarat mandi wajib
Nabi ceduk air guna tangan,menunjukan tangan orang yg berjunub tidak najis.jika tangan kotor br kotor.bukhari ada buat tajuk bab merecik tak mengapa.

9/11
Orang mazhab syafie yg byk was2
Nak takbir tak masuk.masuk bila imam nak rukuk.mana dia tahu masa tu baru betul takbirnya.
Ada yg was2 ketika berwuduk sehingga menyelam dlm kolam
Bila belajar bukhari ,mesti adil jgn ditarik kepada mazhab lain.

Cara faham hadis .hadis ini adalah sokongan shj.
Nabi sendiri yg membasuh kemaluan selepas berwuduk.
Sentuh kemaluan tak batal solat.
Bg umar pegang kemaluan seperti pegang anggota badan yg lain.
Jgn keliru,wuduk dulu sebelum mandi.
Wuduk kemudian dgn sengaja tak boleh sebab nabi tak buat.kecuali mandi dah habis  dia terkentut baru kena ambil balik.hanya zohiri yg kata tak sah jika tak ambil wuduk walaupun dah mandi wajib
Untuk ikut sunnah adalah wuduk dulu baru mandi.

Ada yg kata sebab tempat yg nabi duduk

Yg membantah hadis ini telah diubah oleh perawi.

Inilah cara nabi mandi wajib ,basuh kaki terakhir sekali
Ramai yg beritahu tentang cara nabi mandi

Ada hadis lain yg kata basuh kemaluan kmdn ambil wuduk.jadi hadis yg mn yg diubah

Wa atof tidak menunjuk dgn pasti yg awal dibuat dulu,tidak.begitu juga dgn somma.
Kalu fa baru boleh kata awal .

10/11
Jadi hadis guna fa ,menunjukkan tertib basuh kemaluan dulu baru wuduk.jadi hadis itu hanya sokongan
Bg bukhari sentuh perempuan dan kemaluan tidak batal.
Ibnu masud juga
Saidina ali juga.
Wuduk kemudian boleh?
Tidak boleh jika sengaja
Ikut nabi ,dapat pahala.
Jika terkentut ,boleh ambil wuduk kemudian.
Mandi junub ,tak payah ambil wuduk sebab sudah termasuk kecuali pendapat Zohiri
Nabi seorang yg sangat sihat.selepas mandi dia tidak terkentut atau terkencing.
Kalih kaki?
Sebab nabi duduk tempat yg leceh.

11/11
Ukan sebab leceh ,tapi ini cara nabi buat.
Dan nabi suruh bg tau kepada orang ramai.
Berbeza dgn lelaki bukan nabi,Luar serupa dgn dlm rumah ,maka dia adalah sebaik lelaki dan boleh dijadikan contoh.
Sebaik2 orang adalah orang yg paling baik terhadap isteri dan nabi adalah orang yg paling  terhadap isterinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan