Jumaat, Julai 29, 2016

Sahih bukhari:kitab mandi sesi 2

Sesi 2
1/11
Bab 2 sesaorang mandi bersama isterinya
باب غُسْلِ الرَّجُلِ مَعَ امْرَأَتِهِ:

«250» حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ مِنْ قَدَحٍ يُقَالُ لَهُ الْفَرَقُ.
[أطرافه 261، 263، 273، 299، 5956، 7339، تحفة 16620].

Telah menceritakan kepada kami Adam bin Abu Iyas berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Dzi'b dari Az Zuhri dari 'Urwah dari 'Aisyah berkata, "Aku pernah mandi bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dari satu ember terbuat dari tembikar yang disebut Al Faraq."

-Penting untuk memahami tajuk kerana disitu kebijaksaan fekah dan ijtihad boleh didapati
-Ada yg berpendapat tidak boleh mandi bersama isteri.dan syeikh waliyuallah kata bukhari nak tolak pendapat itu
-tujuan bukhari buat tajuk ni ,suami isteri saling boleh melihat aurat/kemaluan   dan bersentuhan kulit suami isteri tidak membatalkan wuduk.

2/11
-Nabi mandi dengan isteri2nya.
-Bg iman ahmad berpendapat tak boleh seorang lelaki menggunakan lebihan orang perempuan begitu bg perempuan dan imam bukhari nak tolak pendapat tok gurunya secara halus(imam ahmad)
-jadi ketika nabi mandi bersama isteri boleh berlaku berbagai kemungkinan.
-imam bukhari byk membela orang perempuan.seperti perempuan boleh baca quran masa haid.perempuan juga dapat pahala masa tak solat sebab ia ikut perintah tuhan.
-kepada yg berpendapat islam menindas wanita,maka pendapat bukhari  terbukti tidak demikian.

Imam ahmad membawa Hadis yg memotong solat
1.anjing
2.perempuan
3.keldai/himar
Imam bukhari membawa hadis yg mengatakan aisyah tidur depan rasullah saw ketika rasullah solat.
Tapi yg boleh menganggu solat bukan hanya 3perkara itu.

3/11
-Anak2 kecil boleh menganggu atau mengalih perhatian ketika solat.itulah maksudnya
-aisyah pernah kata adakah perempuan sama dengan himar.
-perempuan boleh mandi bersama suami,byk yg nak beritahu
1.air lebihan perempuan boleh digunakan.byk imam yg berpendapat begitu. najis pada wanita haid hanya najis hukumi.
Bg orang Ngaji fekah shj, byk tak tau hadis.bila persoalan timbul, islam memandang rendah pada perempuan tak boleh jawab.
2.nabi nak menunjukan hubungan mesra suami isteri sehingga mandi bersama.
Jgn mesra/rapat semasa muda shj .aisyah tidur atas perut nabi.nabi mati dlm dakapan aisyah.nak suruh umat dia tahu kemesraan suami isteri.ikut nabi dlm hal seronok pun dapat pahala.seperti dia tanya isteri ,ada apa yg nak dimakan.isteri kata cuma ada.lalu nabi jawab cuka pun boleh nabi makan sebagai lauk bila tiada lauk lain,bukan tersilap masak terus buang.nabi suka tolong isteri termasuk menjahit .nabi dah nampak syurga tapi nak tunjuk contoh kemesraan dgn bini.bukan contoh nabi ni hanya nikah lebih sj.
sebaik2 orang yg paling ramai bini maksud hadis itu adalah nabi sendiri.ini menunjukan nabi seorang yg sangat bertanggungjawab.bukan mesti umatnay berkahwin ramai isteri.jika orang bukan nabi itu adalah orang yg sangat bertanggungjawab terhadap isteri yg ramai itu.penuh tanggungjawab itubaru bagus jika beristeri ramai.

4/11
Seperti berniaga,modal besar rugi pun besar begitulah bila mempunyai ramai isteri , kerenah pun byk.
2.Menolak  pendapat yg kata tak boleh mandi bersama isteri
3.untuk menyatakan boleh tengok aurat masing walaupun  mandi telanjang?
Pakai kain basahan pun boleh.telenjang pun boleh.bila boleh bersetubuh boleh  tengok.ada yg kata nak tengok kemaluan sendiri pun tak boleh.
Ada yg kata tengok kemaluan sendiri pun tak boleh
Seperti ali karromahallahhuwajha  tu sebab tak tengok kemaluan sendiri atau tak pernah sembah berhala .tak betul.ada yg sangat sayang dan ada yg terlalu benci.aswj sederhana.
Jika tak boleh tengok tentu nabi akan memberitahu.
4.boleh bersentuhan suamiisteri,tidak membatalkan wuduk

5/11
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu sebagaimana wudlunya untuk shalat, kecuali kedua kakinya. Beliau lalu mencuci kemaluan dan apa yang terkena kotoran (mani), kemudian menyiramkan air ke atasnya(tubuhnya) kemudian mengakhirinya dengan menyela dan mencuci kedua kakinya. Itulah cara beliau mandi dari janabat."

Mandi bersama ini menunjukan dan bersentuhan atau bertelanjang boleh tidak membatalkan wuduk
Bg Assindi,nabi dan aisyah menggunaka air  dr bekas yg sama,mn dalil mandi bersama.ada riwayat lain.
قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى
Riwayat ni tak kuat .
Riwayat lain memberitahu,hadis riwayat muslim.
Tangan kami bersilang selisih untuk mengambil air,kata aisyah.dan tiada hadis ygmemberitahu nabi ambil wuduk balik.ini menunjukan tak batal wuduk suami isteri bersentuhan
Bg syafie tak boleh .menyentuh dan disentuh tidak boleh
Bg imam malik ,ada nafsu baru batal dan ada pengecualian.
Ada Hadis :Nabi cium bini dan keluar tanpa ambil wuduk lagi untuk solat.paling kemuncak dekat allah tetap boleh bermesra dgn perempuan isteri sekadar itu.
Bg hanafi tak batal wuduk.

6/11
Yg ini  mudah,mesra dan nabi amalkan.
Ini dalil yg kuat.jadi mesti yakin dgn yg lebih kuat.
Kalu sakit lagi memerlukan cara ini.
Pasangan biasanya yg akan sentiasa bersama.bukan ibubapa atau adik beradik.bg syafie tetap batal walaupun sakit.
Nabi akan pilih yg mudah
Kami diutuskan untuk memudahkan.
Tuhan nak mudahkan untuk kamu
Hadis yg dipakai adalah hadis yg lebih kemas

Bukhari faham bersama dgn isteri tu macam mn yg dia buat tajuk bab ini باب غُسْلِ الرَّجُلِ مَعَ امْرَأَتِهِ
Dlm hadis kata wa dgn maksud dan .
Dan (wa)tidak menunjukan bersama
Wa maiyah br makna bersama
Imam bukhari faham bersama itu dr wa maiyah(wa bersama) tapi anni yu kena baca annabiya jika wa maiyah. قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى tapi ini  yg kuat adalah bg sindi,wa atof lebih kuat pah tu ia ada dhomir ana yg menunjuk wa atof lebih kuat

7/11
Wa atof lebih kuat
Bila ada dhomir fasal,wa atof lebih kuat
Alfiah ibnu malik,orang sepanyol,dia tuli nahu arab dlm btk syair....
Bab atof nasab...
وَالنَّبِيُّ   
Jika engkau atof kan sesuatu kpd dhomir marfuk muttasil           
أَغْتَسِلُ

أَنَاdhomir fasil
Maka wa maiyah yg lemah
قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى

Wa atof lebih kuat,bukhari guna yg lemah.apakah dia tak tahu nahu?Kot mn bukhari ambil dimn?kecuali bukhari ambil hadis lain br makna bersama bukan merujuk kepada nahu.
Disini boleh pakai.kuat.sebab ada dalil
Lemah kalu tiada dalil,tetapi ini dalil sokongannya sudah ada ,jadi kuat.

Tajuk nya penuh ilmu

aku sendiri أَنَا yg mandi,yakin,kerana pengalaman "aku" sendiri lebih yaki (aisyah)jadi dgn ada hadis lain yg jelas wa maa maka hadis ini jadi kuat
Bekas alfarak tu
Hanafi bekas yg berisi 2gantang air
Syafie bekas yg berisi 3gantang air

8/11
Mandi wajib hanya sedikit shj guna الْفَرَقُ,dah boleh walaupun air sedikit.tapi jika air mewah maka boleh juga cuma jgn membazir dan melampaui batas dan was2.islam untuk semua .untuk sikaya nak guna byk asal tak melampau ,boleh. dan simiskin nak guna sedikitpun boleh asal rata diseluruh badan.
Yg penting mengangkat hadas.cara nya meratakan keseluruh badan.jika merecik tak mengapa bg bukhari.nabi sendiri guna cebuk air dgn tangan
Bg syafie air mustakmal ,bila telah merecik dan berdasarkan ijtihad nya dan tiada  hadis tentang ini.tapi syafie sendiri mengatakan jika ada hadis yg sahih itulah mazhab ku.
Pendapat Syafie dlm soal ini ganjil,seperti bc bismillah kuat masa baca fatihah.lebih byk tak bc kuat walaupun kedua2 ada nabi buat.

Baca kuat bismillah dlm solat secara kuat itu pendapat yg ganjil tapi ramai kita rasa itu yg paling kuat.nabi lebih banyak tak baca kuat ,baca perlahan pun ada tapi sedikit.

Majoriti kata air yg telah terpercik tidak jadi mustamal.
Air yg diturunkan ada suci,ini Sighahmubalaghoh tidak menunjukan hanya guna sekali.tohuuro,byk kali boleh menyuci.
Qaul qadim syafie pun kata boleh.

Perbezaan mazhab tidak mungkin menyebabkan pergaduhan dan kebencian jika belajar dgn cara yg betul.
Ijtihad seperti rumah yg telah siap.jika tak mahu pakai tak apa,tapi jangan taksub.

9/11
Nabi dlm perjln,air sedikit kenapa tak guna air yg sedikit tu byk kali
Imam malik kata ayat quran tohuur,byk kali

Alasan syafie berbeza dan dia telah  tinggalkan qaul qadim, ambil tayamun  dan tidak guna air byk kali

Berpegang dgn keterlaluan dgn mazhab dan menyesatkan mazhab lain ini adalah suatu kesalahan.

Taksub  suatu penyakit sehingga hadis sahih ada pun tak mahu pakai akibat terlalu nak berpegang pada satu mazhab.

Contob,
Jual beli bersyarat ,mazhab syafie tak boleh.tapi bukhari boleh, asal tidak menganiayai mana2 pihak.

begitu juga memberi  cengkeram contoh untuk jahit baju,bg syafie juga haram.

tapi kita buat macam secara tak sedar dah tak ikut mazhab syafie.

Wali2 yg besar juga ada dlm mazhab lain seperti
Syeikh abdul kadir jailani,mazhab ahmad
Taasub penyakit yg berat.kena buang penyakit ini.
Tiada qunut dituduh sesat.ini keterlaluan.
Imam syafie sendiri kata,jika ada hadis yg sahih itulah sunnahku.
Akan Rugi orang islam yg bersikap taasub.
Terbyk kekeliruan dan taasub mazhab satu dari kekliruan
Sihah sittah,untuk sukatan pengajian bukan menunjuk hadis yg paling tinggi kesahihannya
Mujtahid mutlak  ada beribu2 orang.
Sufian atsauri
Daud zohiri
Mn yg sahih itu yg utama

Bukan mesti lagu ni,cuma nak tunjuk ringkas,sudah boleh dan mencukupi.
Farok ni kira satu gantang

Sesi soal jawab.
Boleh mandi telanjang.
Syaratnya rata air keseluruh badan
Wuduk pun boleh telanjang tetapi nabi ambil wuduk dulu baru mandi.yg penting rata.
Mazhab malik kena gosok itu syaratnya.

10/11
Boleh posa hari ke9 zulhijjah.
Lepas terbit matahari,boleh...
Solat sunat boleh qada.waktu yg haram solat masih khilalaf.

11/11

باب الْغُسْلِ بِالصَّاعِ وَنَحْوِهِ:
Mandi dengan air sebanyak satu sha' atau seukuran dengan itu

«251» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ الصَّمَدِ قَالَ: حَدَّثَنِي شُعْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرِ بْنُ حَفْصٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا سَلَمَةَ يَقُولُ: دَخَلْتُ أَنَا وَأَخُو عَائِشَةَ عَلَى عَائِشَةَ فَسَأَلَهَا أَخُوهَا عَنْ غُسْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَعَتْ بِإِنَاءٍ نَحْوًا مِنْ صَاعٍ، فَاغْتَسَلَتْ وَأَفَاضَتْ عَلَى رَأْسِهَا، وَبَيْنَنَا وَبَيْنَهَا حِجَابٌ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ وَبَهْزٌ وَالْجُدِّيُّ عَنْ شُعْبَةَ قَدْرِ صَاعٍ.
[تحفة 17792].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepadaku 'Abdush Shamad berkata, telah menceritakan kepadaku Syu'bah berkata, telah menceritakan kepadaku Abu Bakar bin Hafsh berkata, aku mendengar Abu Salamah berkata, "Aku dan saudara 'Aisyah menemui 'Aisyah, lalu saudaranya bertanya kepadanya tentang cara Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi (dari janabat). 'Aisyah lalu minta diambilkan satu bejana air setara dengan ukuran satu sha'. Kemudian mandi dan menuangkan air ke atas kepalanya, sementara antara kami dengannya terhalang oleh hijab." Abu 'Abdullah berkata, Yazid bin Harun dan Bahz dan Al Juddi menyebutkan dari Syu'bah, "Sekadar satu sha'."

«252» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ أَنَّهُ كَانَ عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ هُوَ وَأَبُوهُ، وَعِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَأَلُوهُ عَنِ الْغُسْلِ. فَقَالَ يَكْفِيكَ صَاعٌ. فَقَالَ رَجُلٌ مَا يَكْفِينِي. فَقَالَ جَابِرٌ كَانَ يَكْفِي مَنْ هُوَ أَوْفَى مِنْكَ شَعَرًا، وَخَيْرٌ مِنْكَ، ثُمَّ أَمَّنَا فِي ثَوْبٍ.
[طرفاه 255، 256، تحفة 2641- 73/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Ja'far bahwasanya ia berada di sisi Jabir bin 'Abdullah -dia dan ayahnya (Ali bin Al Hasan) -, dan di dekat Jabir juga ada sekelompok orang yang bertanya kepadanya tentang cara mandi. Jabir bin Abdullah lalu menjawab, "Cukup bagimu dengan satu sha' air." Tiba-tiba ada seorang yang berkata, "Bagiku tidak cukup!" Maka Jabir pun berkata, "Seukuran itu cukup buat orang yang lebih lebat rambutnya darimu, dan yang lebih baik darimu."

«253» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَمْرٍو عَنْ جَابِرِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَيْمُونَةَ كَانَا يَغْتَسِلاَنِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ كَانَ ابْنُ عُيَيْنَةَ يَقُولُ أَخِيرًا عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ، وَالصَّحِيحُ مَا رَوَى أَبُو نُعَيْمٍ.
[تحفة 5380].
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu 'Uyainah dari 'Amru dari Jabir bin Zaid dari Ibnu 'Abbas, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan Maimunah mandi bersama dari satu ember." Abu 'Abdullah berkata, "Terakhir Ibnu 'Uyainah meriwayatkan dari Ibnu Abbas dari Maimunah, padahal yang benar adalah apa yang diriwayatkan oleh Abu Nu'aim."

اب مَنْ أَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا:
Orang yang mandi menyiram kepalanya tiga kali

«254» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ قَالَ: حَدَّثَنِي جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَمَّا أَنَا فَأُفِيضُ عَلَى رَأْسِي ثَلاَثًا)). وَأَشَارَ بِيَدَيْهِ كِلْتَيْهِمَا.
[تحفة 3186].
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepadaku Sulaiman bin Shurad berkata, telah menceritakan kepadaku Jubair bin Muth'im berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku

«255» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مِخْوَلِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُفْرِغُ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا.
[طرفاه 252، 256، تحفة 2642].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ghundar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Mikhwal bin Rasyid dari Muhammad bin 'Ali dari Jabir bin 'Abdullah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menguyurkan air ke atas kepala sebanyak tiga kali."

«256» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْمَرُ بْنُ يَحْيَى بْنِ سَامٍ حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ لِي جَابِرٌ أَتَانِي ابْنُ عَمِّكَ يُعَرِّضُ بِالْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ قَالَ كَيْفَ الْغُسْلُ مِنَ الْجَنَابَةِ فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْخُذُ ثَلاَثَةَ أَكُفٍّ وَيُفِيضُهَا عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ يُفِيضُ عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ. فَقَالَ لِي الْحَسَنُ إِنِّي رَجُلٌ كَثِيرُ الشَّعَرِ. فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكْثَرَ مِنْكَ شَعَرًا.
[طرفاه 252، 255، تحفة 2643].

Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ma'mar bin Yahya bin Sam telah menceritakan kepadaku Abu Ja'far berkata, Jabir bin 'Abdullah berkata kepadaku, "Anak pamanmu telah datang kepadaku -mengisahkan Hasan bin Muhammad bin Al Hanafiah-, ia bertanya, "Bagaimana cara mandi janabat? Aku menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengambil air dengan tiga ciduk telapak tangannya lalu menyiramkannya ke atas kepalanya, kemudian menyiramkan ke seluruh tubuh." Al Hasan lalu berkata kepadaku, "Aku adalah seorang laki-laki yang rambutnya lebat!" Aku lalu menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam rambutnya lebih lebah dari rambutmu."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan