Selasa, November 29, 2016

Daurah tafsir 2016 istilah2nya

ISTILAH TERJEMAH AL QURAN AL KARIM

Ada 16 istilah yg harus difahami bg menterjemah al Quran al Karim.
Bukan setiap surah itu terdapat surah itu terdapat kesemua istilah ini.
Cuma wajib setiap surah mengandungi salah satu daripada istilah2 tersebut ,sekurang2nya ada istilah yg pertama.
Oleh itu ,kefahaman pelajar bergantung kepada sejauh mana kefahaman mereka tentang istilah2 ini.
Maka wajib setiap pelajar menghafal serta memahaminya.
Keterangan lengkap tentang tentang istilah2 tersebut:

1.Istilah pertama.
Da'wa atau maksud bg surah (maksud asal surah diturunkan)
Mafhum bg  da'wa surah atau maksud surah ialah da'wa suatu perkara yg paling pentingbg surah tersebut iaitu suatu perkara yg mesti diketahui terlebih dahulu sebelum perkara2 lain.
Da'wa surah umpama biji bg sepohon pokok,manakala akar ,dahan,daun serta buahnya,kesemuanya ada hubungan dgn biji (yakni da'wa surah) dan mempunyai kesan daripada biji.
Da'wa surah juga dgn kata lain dikenali sebagai tajuk perbahasan  dan kajian.
Ayat2 lain dikenali sebagai bukti dan dalil.
Atau ayat2 lain itu sebagai pelengkap bg sesuatu kajian tentang da'wa bg sesuatu kajian tentang da'wa itu.wallaahuaallam

Da'wa atau maksud surah ada 3jenis :
1.التوحيدtauhid
2.الرسالهrisalah
3.الآخرةakhirat
Ketiga2 jenis ini dibahagi kepada mafhum:
1.mafhum tauhid (توحد)
2.mafhum syirik(شرك)

3.mafhum risalah(رسالة)
4.mafhum bud'ah(بدعه)

5.mafhum akhirat(اخرة)
6.mafhum dunia(دنيا)

Dengan begitupun lebih daripada 2/3 al Quran mengandungi da'wa serta maksud yg menjurus kepada tauhid.
Ini kerana kesilapan pada aqidah tidak mudah dikesan melalui penglihatan dan pendengaran,kerana adalah sesuatu perkara yg tersembunyi didlm hati.
Oleh itu bg menjelaskan tentangnya Allah SWT telah menurunkan al Quran(yakni wahyu) secara langsung bg tujuan pemahaman tentang aqidah tauhid dan pegangan manusia,lebih2 lagi tentang zat(ذات)dan sifat (صفات) serta af'alnya(افعال).termasuk juga perkara2 akhirat yg mana semua ini  dari jenis perkara ghaib(أمورغيبية).
Adapun tentang cara melaksana hukum,samaada hukum  itu jenis ibadat atau jenis adat maka wahyu secara tidak langsung (iaitu hadis Nabawi)membicarakan tentang amalan dan perbuatan  manusia.wallahwaalam.

Mafhum tanwir da'wa(تنوير دعوى)ialah suatu penjelasan tambahan tentang da'wa,ianya berbentuk soalan dan jawapan.
Biasanya sebahagian mafhum da'wa sebenarnya telah diakui oleh pihak lawan,cuma tinggal sebahagian yg lain yg perlu diberi penjelasan ,dan penjelasan itu adalah bentuk soalan dan jawapan.
Maka dengan ini pihak lawan tiada lagi peluang untuk menolak da'wa tersebut samada secara terang-terangan mahu pun senyap .Perkara seperti ini dinamakan "tanwir da'wa"(penyiaran da'wa).

2.Istilah kedua.
Dalil.
Mafhum bg dalil ialah suatu bukti yg dikemukan bg mensabitkan  da'wa.
Biasanya Allah SWT mendatangkan berbagai2 dalil didlm kitabnya bg tujuan mensabitkan da'wa atau maksud tersebut .
Biasanya dimana sj ada da'wa ,disitu ada dalilnya.
Dan kebiasaannya dalil akan dtg menyusuli da'wa.
Oleh itu sejauh mana kefahaman seseorang tentang dalil yg diberikan maka sekadar itulah kekuatan pegangan seseorang terhadap da'wa.
Jadi pemahaman dalil secara mendalam adalah amat penting.
Dalil terbahagi kepada 3 jenis:
🍌1.Dalil aqli(دليل عقلي)
🍒2.Dalil naqli(دليل نقلي)
🍇3.Dalil wahyi(دليل وحي)

🍌Dalil aqli pula terbahagi kepada 3 jenis.
1.Dalil aqli anfusi(دليل عقلي أنفسي)
2.Dalil aqli afaqi(دليل عقلي آفاقي)
3.Dalil aqli I'tirafi(دليل عقلي أعترأفي)

Mafhum dalil aqal ialah sejenis dalil yg dapat diterima oleh setiap yg berakal atau boleh diterima oleh setiap yg memiliki naluri fitrah yg merupakan suatu perkara yg Allah SWT kurniakan kepada manusia sama rata.
Oleh itu sekiranya manusia oleh  hawa nafsu jahat atau suasana yg buruk yg merosakan nescaya dgn akal dan fitrah yg sedia ada mereka dapat memahami setiap tuntutan dalil.
Seterusnya penerimaan dalil akan membawa kepada penerimaan da'wa.
Dengan kata lain dalil itu didatangkan bg tujuan mengajak manusia kepada penerimaan da'wa.

🍌1.Dalil aqli anfusi
Ialah suatu dalil yg dikhabarkan oleh Allah SWT tentang qudratdan ibaratnya didlm mencipta akan sesuatu yg ada pada diri manusia itu sendiri.
Melalui dalil aqli anfusi, sesaorang yg berakal dapat memahami betapa sempurnanya ciptaan Allah swt,sekali gus mengajak manusia itu mengakui dan menerima bahawa Allah SWT jualah zat yg wajib disembah dan ditaati.

🍌2.Dalil aqli afaqi
Ialah suatu dalil yg dikhabarkan oleh Allah SWT tentang qudratdan dan ibadahnya didlm mencipta akan sesuatu yg ada diluar diri manusia itu yakni drp segenap ufuk pada alam semesta.
Dalil aqli afaqi dibahagi 3
1.Ilwi-atas langit hingga arasy ilahi-علوي
2.Sifli-permukaan bumi,segala lautan dan daratan termasuk malaikat ,jin dan sbgnya-سفلي
3.Jawwi-udara ,seperti burung dan sbgnya(bawah pada langit yg pertama)-جوي

🍌3.Dalil aqli I'tirafi
Ialah sejenis dalil yg memang diakui oleh pihak lawan(yakni musyrikin mekah),dalil yg menjelaskan betapa kudratnya Allah SWT didlm menciptakan perkara2 yg besar(الامور العظام)
Jadi  apabila pihak lawan meeting perkara2 besar seterusnya akan Diana until meeting juga bhw Allah SWT jualah yg mengurus perkara2 besar dan seperti itulah Allah mengurus perkara2 kecil(الامور الحقيرة)diurus oleh wakil2 Allah SWT kepada kefahaman yg sebenar,wallahwallam.
Biasanya dalil2 I'tirafi ini berbentuk soalan dan jawapan.
Mafhum dalil ialah sejenis dalil aqli.

🍒2.Dalil naqli ada 7jenis:
1.Dalil naqli kutubi-نقلي كتبي
2.Dalil naqli mufassal-نقلي أنبيائي مفصل
3.Dalil naqli mujmal-نقلي أنبيائي مجمل
4.Dalil naqli ahli kitab-نقلي أهل الكتاب
5.Dalil naqli jinni-نقلي جنى
6.Dalil naqli malaki-نقلي ملكى
7.Dalil hayawani-نقلي حيوأني

🍇3.Dalil wahyi
Mafhum dalil wahyi ialah sejenis titah khas yg ditujukan kepada nabi besar  Muhamad saw(dengan lafaz yg ditujukan kepadanya),supaya baginda mengajak dan menyampaikan kepada manusia tuntutan mentauhidkan Allah SWT ,baik didlm ibadat mahupun adat.
Kepentingan dalil wahyi ini ialah bg menghilangkan sifat salah anggap yg ada pada pihak lawan iaitu bhw kerja mengajak dan menyampaikan ini dianggap sebagai kehendak dan kerja nabi Muhamad saw .
Bg mereka seolah2 baginda saw yg pandai2 bergerak ke sana sini mengatakan itu ini tentang Allah swt-wallahuwaallam.
Bentuk dalil wahyi biasanya ayat yg berbunyi
"Katakanlah wahai Muhamad (kepada mereka)aku telah diperintahkan oleh Tuhanku atau ayat yg berbunyi"telah diwahyukan kepada ku atau mana2 Ayat yg semakin dgn ini.

3.Istilah yg ke tiga.
Takhwif ukhrowi
Ialah pengaliran tentang keadaan yg akan berlaku diakhirat.
Mafhum takhwif ukhrowi ialah suatu ancaman azab siksaan yg bakal berlaku diakhirat nanti,bermula daripada sakaratul maut sampai ke dlm neraka.
Ayat takhwif dudtgkan oleh Allah SWT supaya pihak lawan yg masih enggan menerima da'wa itu merasa takut serta bimbang terhadap masa depan mereka,lalu melalui takhwif ukhrowi ini akan mendorong mereka mengakui serta menerima da'wa.

4.Istilah yg ke empat.
Takhwif duniawi,iaitu penakutan tentang keadaan yg akan berlaku didunia.
Mafhum takwi duniawi ialah suatu ayat yg ada didlmnya ancaman siksa didunia lagi yakni drp jenis kesusahan yg tidak mampu diselamatkan oleh sesiapapun.Didlm bhs Arab disebut ايام اللهatau مواعيد الله

Contoh takhwif
Surah Maryam ayat 86
وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وِرْدًا
Dan Kami akan menghalau orang-orang yang bersalah ke neraka Jahannam, dalam keadaan dahaga.

Takhwif ukhrowi

Surah Maryam ayat 98
وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هَلْ تُحِسُّ مِنْهُمْ مِنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزًا

Dan amatlah banyaknya kaum-kaum kafir yang Kami telah binasakan sebelum mereka; engkau tidak menyedari ataupun mendengar suara yang sayup bagi seseorangpun dari orang-orang yang telah dibinasakan itu.

Faedah :didlm usul tafsir الفوزالكبير
Oleh Imam Waliyullah ad Dehlawi ada menyebut :
Takhwif ukhrowi dudtgkan dlm btk sebagai
التذكيربالموت وما بعد الموت
Takhwif ukhrowi didtgkan dlm btk sebagai
التذكير بايام الله

5.Istilah ke Lima
Tabsyir ukhrowi
Iaitu berita gembira tentang keadaan yg akan berlaku diakhirat.
Mafhum tabsyir ukhrowi ialah ayat yg ada didlmnya khabar gembira tentang nikmat akhirat yg bakal diterima oleh mereka yg mengaku dan menerima da'wa.

6.Istilah ke enam
Tabsyir duniawi
Iaitu berita gembira tentang keadaan yg bakal diterima didunia lagi.
Mafhum tabsyir duniawi ialah ayat yg ada didlmnya khabar gembira tentang nikmat dunia yg bakal diterima oleh mereka yg mengaku dan  menerima da'wa.
Oleh kerana nikmat dunia berbentuk sementara maka ianya bukan maksud sebenar para mukmin(yg menerima da'wa)
Maka tabsyir dunia sedikit sekali diceritakan didlm al Quran berbanding dgn tabsyir ukhrowi
Contoh tabsyir
Surah kahfi ,Ayat 107
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, disediakan bagi mereka Syurga-syurga Firdaus, sebagai tempat tetamu (yang serba mewah).

Tabsyir ukhrowi
Surah Nasr Ayat 1
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ

Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah),

Tabsyir duniawi

7.Istilah ke tujuh
Syakwa atau Syikayah ialah rungutan tentang sikap degil manusia .
Mafhum Syikayah ialah ayat yg ada didlmnya makna seolah2 suatu rungutan Tuhan terhadap kedegilan pihak lawan.
Syikayah yg didtgkan didlm al Quran berbentuk kata2 mereka yg degil ,yakni jenis tuduhan yg tidak munasabah atau jenis kata2 yg membawa makna yg mencabar kemampuan pembawa da'wa,sekali gus menjadi penghalang melalui kata2 mereka itu terhadap yg diseru.
Cara mengenali ayat Syikayah ialah pada permulaan ayat terdapat قالatau قالوا.
Istilah ini dinamakan Syikayah yakni bermaksud suatu rungutan atau aduan perihal kedegilan penentang da'wa.
Contoh Syikayah
Surah Isra Ayat 90
وَقَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعًا

Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan beriman kepadamu (wahai Muhammad), sehingga engkau memancarkan matair dari bumi, bagi Kami.

Syikayah atau syakwa

8.Istilah kelapan
Zajrun iaitu teguran membina  untuk nabi atau teguran keras untuk penentang da'wa.
Kedua2nya ini menunjukan sesuatu sikap keatas manusia.
Mafhum zajrun ialah ayat2 yg ada didlmnya suatu teguran keras serta kiasan pedas diatas sikap pihak lawan ,samada disebabkan sikap mereka membuat tuntutan tidak munasabah atau disebabkan tindakan daripada  salah laku mereka .
Zajrun juga berlaku terhadap pembawa da'wa (nabi dan rasul)diatas perbuatan khilaf aula mereka .
Harus berhati2 dlm menghuraikan ayat2 seperti ini kerana ianya berlaku kepada dua golongan yg berlainan aqidah dan cara hidup.
Contoh zajrun
Surah mukmin atau al Ghafir Ayat 83
فَلَمَّا جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَرِحُوا بِمَا عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ

Kerana pada masa mereka didatangi oleh Rasul-rasul yang diutus kepada mereka dengan membawa keterangan-keterangan (untuk menyelamatkan mereka, mereka mengejek-ejeknya, dan) mereka bergembira dengan pengetahuan yang ada pada mereka (yang mengenai keduniaan semata-mata); dan dengan yang demikian mereka pun diliputi oleh azab yang mereka ejek-ejek dahulu.

Zajrun bg orang kafir.

Surah at taubah ayat 43
عَفَا اللَّهُ عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ

Allah memaafkanmu (wahai Muhammad), mengapa engkau izinkan mereka (tidak turut berperang) sebelum nyata bagimu orang-orang yang benar dan (sebelum) engkau mengetahui orang-orang yang berdusta?

9.Istilah ke sembilan.
Taslirah iaitu pujukan atau penghibur hati .
Mafhum tasliyah ialah ayat yg ada didlmnya suatu makna pujukan atau makna yg menghiburkan hati pembawa da'wa.
Tasliyah ada 3 jenis:
1.Kaedah البلو أذأ عمت خفت
2.Kaedahترك القليل والكثير
3.Kaedah
ترك المباراة بالمخالفين بأداء الشكرعل نعم المنعم

Contoh Tasliyah
Surah Fatir Ayat 4
وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ

Dan jika mereka mendustakanmu (wahai Muhammad), maka sesungguhnya Rasul-rasul yang terdahulu sebelummu telah juga didustakan (oleh kaumnya masing-masing). Dan (Ingatlah), kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan.

Surah toha Ayat 130
فَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا ۖ وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ

Oleh itu, bersabarlah engkau (wahai Muhammad) akan apa yang mereka katakan, dan beribadatlah dengan memuji Tuhanmu sebelum matahari terbit dan sebelum terbenamnya; dan beribadatlah pada saat-saat dari waktu malam dan pada sebelah-sebelah siang; supaya engkau reda (dengan mendapat sebaik-baik balasan).

Surah Ali Imran
ayat196
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ

Sesungguhnya Rumah Ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah yang di Makkah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.

ayat 197
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ

Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.

10.Istilah kesepuluh
Umurmuslihah(أمور مصلحة)iaitu amalan2 yg memberi kesan pada islah.
Mafhum umurmuslihah ialah ayat yg ada didlmnya menekankan tentang ibadat khas seperti solat supaya dgn ibadat khas ini kehidupan sesaorang yg telah menerima da'wa dari segi adat mereka ialah muasyaroh,muamalah,siasatul madaniyah dan akhlaq akan menjadi lebih baik dan lebih teratur (adat ini didlm istilah kesebelas dinamakan umurmunazzhimah
أمورمنظمة)
Contoh umurmusliha(أمور مصلحة)
Surah al baqarah ayat 238
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ

Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk.

Kaedah:
Satu kejahatan atau dosa yg telah dilakukan oleh sesaorang akan melahirkan didlm hatinya satu rangsangan baru untuk  berusaha terus didlm kejahatan yg lain.
Begitu juga dgn satu kebaikan yg telah dibuat oleh sesaorang akan melahirkan didlm hatinya satu dorongan baru yg merupakan Taufiq Ilahi untuk terus berusaha didlm amalan kebaikan lain.
Oleh itu dimana sj  terdapat huraian tentang umur munzazzhimah disitu akan diselangi dgn umurmuslihah .
Ini semata2 adalah diatas tujuan ini(Taufiq kepada kebaikan) wallahuallam.

11.Istilah yg kesebelas
Umurmunazzhimah.
Iaitu cara hidup bermasyarakat atau peraturan  hidup dlm masyarakat.
Mafhum umurmunazzhimah ialah ayat2 jenis kaedah hidup berumahtangga dan bermasyarakat ,termasuk nikah kahwin ,jual-beli,cara memiliki harta ,cara membelanjakan harta,pembahagian harta pusaka dan undang2 jenayah (apabila berlaku keterlanjuran)serta cara2 muhakamah (mengadili).
Keadaan umat muslimah sampai kepada satu tahap ,mereka tidak mampu untuk memperjuangkan da'wa kepada pihak penentang atau pihak lawan sekiranya kehidupan mereka sendiri kacau bilau,kucar kacir tidak teratur.
Dgn kata lain pembawa da'wa tidak mampu mengatasi pihak lawan sekiranya mereka sendiri berpecah belah tidak bersatu.
Maka ayat2 jenis umurmunazzhimah ini diturunkan bg membentuk pembawa da'wa atau penerima da'wa kepada satu cara hidup yg tersusun rapi ,teguh dgn cara adil dan saksama dibawah petunjuk wahyu Ilahi.
Tetapi umurmunazzhimah tidak akan sempurna jika umurmuslihah tidak sempurna.
Oleh itu dicelah2 Ayat umurmunazzhimah ini didtgkan Ayat umurmuslihah.

Contoh umurmunazzhimah
Surah al-Baqarah
Ayat 226
لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ ۖ فَإِنْ فَاءُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Kepada orang-orang yang bersumpah tidak akan mencampuri isteri-isteri mereka, diberikan tempoh empat bulan. Setelah itu jika mereka kembali (mencampurinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ
Mu'asyaroh

ayat 282
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu
Muamalah

Surah hujurat Ayat 9
وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.

وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا
Muhakamah

Surah an Nisa Ayat 83
وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا

Dan apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan, mereka terus menghebahkannya; padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada - "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka; dan jika tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu, tentulah kamu (terbabas) menurut Syaitan kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang yang teguh imannya dan luas ilmunya di antara

وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ
Siasatul madaniyyah

12.Istilah ke dua belas.
Idmaj atau jumlah mahzufah.
Mafhum Idmaj ialah suatu jumlah yg tiada disebut didlm al Quran ,tetapi mesti ditakdirkan bg melahirkan makna sebenar sesuatu ayat ,atau dinamakan di dlm istilah lughah(bhs)Arab ,iaitu "jumlah muqqaddaroh.
Contoh Idmaj
Surah al-Baqarah Ayat 17
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ

Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا
وفي ذلك الموضوع رجال قاعدون
Drp jumlah mahzufah dinamakan Idmaj

13.Istilah yg ke tiga belas.
Idkhol Ilahi
Dari segi bahasa disebut pencegahan Allah.
Mafhum Idkhal Illahi ialah yg didtgkan dicelah diantara Ayat yg berhubungan diantara satu sama lain.
Tujuan didtgkan Ayat idhkal Ilahi ini ialah supaya ada penekanan khas daripada Allah SWT pada penurunan ayat2  tersebut.
Kadang2 Idkhal Ilahi didtgkan sebagai jawapan kepada soalan muqaddar ditengah ayat tersebut. wallahuwaallam.
Contoh Idkhal Ilahi
Surah Ghafir/mukmin 28
وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ وَإِنْ يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ ۖ وَإِنْ يَكُ صَادِقًا يُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ

Dan (pada saat itu) berkatalah pula seorang lelaki yang beriman dari orang-orang Firaun yang menyembunyikan imannya: "Patutkah kamu membunuh seorang lelaki kerana ia menegaskan: `Tuhanku ialah Allah? ' - sedang ia telah datang kepada kamu membawa keterangan-keterangan dari Tuhan kamu? Kalau ia seorang yang berdusta maka dia lah yang akan menanggung dosa dustanya itu, dan kalau ia seorang yang benar nescaya kamu akan ditimpa oleh sebahagian dari (azab) yang dijanjikannya kepada kamu. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang yang melampaui batas, lagi pendusta.

وَإِنْ يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ ۖ
Didtgkan dicelah hujan.
رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْن

14.Istilah keempat belas.
I'adah
Dari segi bahasa ialah pengulangan semula kalimah yg telah disebut supaya maksud hukum yg didtgkan pada akhir sesuatu ayat dapat difahami dgn mudah atau kalimah I'adah itu akan mendekatkan semula hukum yg akhir dgn kandungan2 yg panjang sebelumnya.wallahwaallam.
Contoh I'adah
Surah waqiah ayat 83
فَلَوْلَا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ

Maka alangkah eloknya kalau semasa (roh seseorang dari kamu yang hampir mati) sampai ke kerongkongnya, -

Iaitu hukum أرتباطdidtgkan لولاkalimah dgn khabar.

15.Istilah kelima belas.
Khatmul Qolbi -ختم القلب-kunci mati mata hati.
Mafhum Khatmul Qalbi ialah ayat2 yg didtgkan sebagai keputusan terakhir drp Allah SWT keatas penentang da'wa.Keadaan ini berlaku setelah diberi peluang oleh Allah SWT  bg menerima da'wa dgn cara dicipta akal fikiran,penglihatan,pendengaran.
Juga didtgkan kepadanya pembawa da'wa drp nabi dan rasul serta pengikut2 mereka.
Mereka dtg untuk memberi penjelasan dgn dalil dan bukti serta contoh tauladan dan nasihat yg berguna.
Dengan adanya semua ini pun ,para penentang masih berdegil bahkan melawan terus ,maka Allah SWT akan menarik balik kebolehan dan peluang itu mengikut hikmah ilahiah dan takdir ilahi dan seterusnya dikunci mati segala sebab .
Apabila sesaorang itu berada pada tahap ini,maka tiada lagi jln yg boleh menyampaikan kepada haq-perkara ini dinamakan khotmul Qolbi.

3 perkara disebut tentang khotmul Qolbi ini:
1.Apa makna khotmul Qolbi?
2.Bagaimana cara khotmul Qolbi berlaku dan kenapa berlaku.
3.Siapa yg melakukan khotmul Qolbi ini.
Contoh khotmul Qolbi
Surah al araf Ayat 179
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.
لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ

Makna  khotmul Qolbi

Surah mutoffin ayat 14
كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.

كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ
Bagaimana cara khotmul Qolbi.

Surah al Baqarah Ayat 7
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

(Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.

خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ
Yg melakukan khotmul Qolbi.

Surah an nahl  Ayat 108
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

Mereka itulah orang-orang yang telah dimeteraikan Allah Taala hati mereka dan pendengaran mereka serta penglihatan mereka; dan merekalah orang-orang yang lalai.

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ
Siapa yg melakukan khotmul Qolbi.

16Istilah ke enam belas.
Robtul qolbu-ربط القلب-iaitu peneguhan hati atau keyakinan sejati.
Mafhum robtul Qolbi ialah ayat2 yg ada didlmnya berita tentang keadaan hati sesaorang pembawa da'wa yg iapstiqomah didlm pendiriannya menegaskan hukum sekalipun didtgi berbagai2 ujian dan cubaan.
Mereka tetap teguh setelah berjaya menempuh ujian dan dugaan tersebut.
Hati mereka akan sampai ke peringkat paling tinggi dan mulia,dan apabila telah sampai ke peringkat ini,sukar untuk kembali ke arah kesesatan.
Kesemua para sahabat nabi Muhamad saw telah sampai ke peringkat ini .wallah wallam.

Contoh robtul Qolbi
Suarah Al-Kahfi Ayat 14
وَرَبَطْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَ مِنْ دُونِهِ إِلَٰهًا ۖ لَقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا

Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

وَرَبَطْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ
Ashabul kahfi-setelah mereka sanggup berdiri dan mengeluarkan hujah2 diatas pegangan dan pendirian mereka,mereka diberi robtul Qolbi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan