Usul ke 15
Ayat Muhkamaat dan Ayat Mutasyabihaat.
SIAPA AR-RASIKHUN FIL 'ILMI?
At-Thabarani dgn sanadnya meriwayatkan drp Abu Dardaa',Abu Umamah,Waatsialah bin Al-Asqa'dan Anas bib Malik bahawa mereka berkata,pernah Rasullah saw ditanya ,Siapakah orang2 yg mantap ilmu agamanya"?
Jawab baginda saw,"Ia adalah orang yg sumpahnya diterima Allah dan benar lidahnya.Disamping itu ia memelihara perut dan farajnya daripada yg tidak halal dan tidak baik.Itulah orang yg mantap"
Naafi' bin Yazid berkata,"Orang yg mantap ilmunya ialah orang yg merendah diri kepada Allah dan tawaduk dlm mencari keredaan Allah.
Dia tidak menyombong terhadap orang2 yg lebih daripadanya dan tidak juga menghina orang2 yg kurang daripadanya.
Pengarang Kasyful Asrar Syarah Usul al-Bazdawi telah menukilkan tiga pendapat berhubung dgn siapakah orang yg mantap ilmu agamanya.
(1)Orang yg tetap dan istiqamah diatas ilmunya sehingga tidak mungkin(pada adat)ia tergelincir dan ragu pada ilmunya.
(2) Orang yg memperluaskan furu' menerusi ijtihad yg dilakukan sehingga ilmunya melekat didlm hatinya.
(3)Orang yg sampai kepada hakikat sesuatu ilmu melalui ketiga2 salurannya iaitu makrifat,ucapan dan amalan.
Kata al-Fakhru ar-Raazi,"Ketahuilah,orang yg mantap ilmunya ialah orang mengenali zat Allah dan sifat2Nya melalui dalil2 yg meyakinkan an Qath'i.Dia juga percaya alquran adalah kalam Allah berdasarkan dalil2 yg menyakinkan.Apabila ia melihat sesuatu (nas)yg mutasyabih ,sedang dalil qath'i menunjukan apa yg zahir daripada nas yg mutasybih itu bukan dimaksudkan oleh Allah,pada ketika itu yakinlah dia bahawa maksud Allah adalah sssuatu yg lain selain makna zahir.Dan apa yg dimaksudkan Allah itu àdalah benar.Dengan menolak makna zahir pula tidaklah timbul sebarang keraguan didlm hatinya terhadap kebenaran alquran".
Syah Waliyullah pula berkata,Tidak ada yg mengetahui beradanya Tuhan diatas dan istiwaa'Nya melainkan Dia sendiri dan orang2 yg mantap ilmunya dari kalangan orang2 yg dikurniakan Allah ilmu dari sisiNya."
MENGELAKAN DIRI DARIPADA MENTAKWILKAN AYAT2 MUTASYABIHAAT.
Salah satu usul yg perlu sentiasa diletakan di hadapan untuk selamat dlm mentafsirkan alquran ialah mengelakan diri drp mentakwilkan ayat2 mutasybihaat yg benar2 disepakati sebagai mutasyabihaat.Kerana pengetahuan sebenar tentangnya hanya ada pada Allah swt.Mempercayai secara kasar dan umum(إيمان جمالي)sudah pun memadai.Andatidak dituntut membicarakanya secara terperinci.Apa yg perlu dijadikan panduan an pedoman ialah ayat2 yg terang dan muhkamaat .Ialah yg semestinya dijadikan asas dlm segala perkara.
Sikap pentafsir yg bijaksana terhadap Ayat2 Mustasyabihaat ialah:
(a)menyerahkan maksud sebenar huruf Muqattha'ah kepada Allah swt dan sedapat mungkin mengelak diri drp berkata sesuatu secara putus tentangnya
(b)Mengelak diri drp mentafshil(membincangkan)dan mentakyifkan(menyatakan kaifiat)perkataan2
كرسي،عرش،استوى،يد،وجه
dan menentukan secara pasti dan qath'i makna2nya.
(c)Firman Allah didlm ayat 6,Surah Aali Imran:
وما يعلم تأويله ألا الله
(Dan tiadalah mengetahui maksud sebenarnya kecuali Allah),perlulah sentiasa diingati apabila berhadapan dgn ayat2 mutasybihaat.
(d)sentiasa sedar bahawa sebabdab puncanya bg kesesatan dan penyelewengan golongan2 yg sesat ialah takwilan mereka yg salah terhadap ayat2 mutasyabihaat.
Contoh terjemahan surah sod dlm bhs malaysia
Ayat 30
وَوَهَبْنَا لِدَاوُودَ سُلَيْمَانَ ۚ نِعْمَ الْعَبْدُ ۖ إِنَّهُ أَوَّابٌ
Dan Kami telah kurniakan kepada Nabi Daud (seorang anak bernama) Sulaiman ia adalah sebaik-baik hamba (yang kuat beribadat), lagi sentiasa rujuk kembali (bertaubat).
Ayat 31
إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشِيِّ الصَّافِنَاتُ الْجِيَادُ
(Ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Sulaiman ditunjukkan kepadanya pada suatu petang, satu kumpulan kuda yang terpuji keadaannya semasa berdiri, lagi yang tangkas semasa berlari
Ayat 32
فَقَالَ إِنِّي أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَيْرِ عَنْ ذِكْرِ رَبِّي حَتَّىٰ تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ
(Kerana lekanya dengan pertunjukan itu) maka Nabi Sulaiman berkata: " Sesungguhnya aku telah mengutamakan kesukaanku kepada (kuda pembawa) kebaikan lebih daripada mengingati (ibadatku kepada) Tuhanku, sehingga (matahari) melindungi dirinya dengan tirai malam
Ayat 33
رُدُّوهَا عَلَيَّ ۖ فَطَفِقَ مَسْحًا بِالسُّوقِ وَالْأَعْنَاقِ
(Kemudian Nabi Sulaiman berkata kepada orang-orangnya): " Bawa balik kuda itu kepadaku"; maka ia pun tampil menyapu betis dan leher kuda itu (seekor demi seekor).
👈حَتَّىٰ تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ
sehingga (matahari) melindungi dirinya dengan tirai malam
Terjemahan Yg agak mantap.
A.hasan.
Hamka.
Kenapa terjemahan terpesong?
Matahari terbenam
Sebab korinah ذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشِيِّ
Juga terpengaruh dgn israeliyat.
Seronok hingga terlepas solat asar.
Ada terjemah matahari :Bawa balik kuda itu kepadaku"
Yg betul adalah kuda bukan matahari حَتَّىٰ تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ
👉Gosok tengkok ۖ فَطَفِقَ مَسْحًا بِالسُّوقِ وَالْأَعْنَاقِ
Tapi ada yg terjemah kerat kaki dan tengkok(oleh departmen agama indonesia).
Dgn makna علىbg عَنْ
Adakah nabi sulaiman sengaja??
Ini nabi dan rasul!
Bukankah allah puji,sebaik2 hamba melebihkan dunia dari akhirat.
Orang yg baik kerat kaki?.
Itu ke orang bijaksana?!
Ini terpengaruh dgn hadis mauduk.bukan orang yg mantap ilmunya.
Makna عَنْyg rosihun adalah lebih tepat kerana
Faael تَوَارَتْ apa?
Kuda @
Matahari.
Nak bg tau apa?
Makna عَنْadalah kerana lebih tepat.
Kerat kaki رُدُّوهَا عَلَيَّ
Konon Sama sahabat yg sedekah tanah sebab hilang khusyuk semasa solat.
Aarasihbililm =adaalh orang yg mantap ilmu.
Maksud ahlil bait??
Ali,Fatimah ,Hasan ,Husin.
Syiah tak terima isteri nabi sebagai ahlil bait.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan