Isnin, Oktober 23, 2017

Tafsir asas quran sesi 62.

(Sambungan)USUL KE 16-MENGETAHUI TENTANG SEBAB TURUN AYAT DAN APA2  YG BERSESUAIN DENGANNYA.

NOTA KULIAH

BEBERAPA PERINGATAN BERHUBUNG DENGAN SEBAB NUZUL

(1) Sesetengah pelajar dan pembaca  tafsir terpedaya  apabila melihat para mufassirin mengemukakan kisah atau peristiwa ttt di bawah setiap ayat hukum dan jadal.
Ia menyangka kisah dan peristiwa yg disebutkan itu memang merupakan sebab sebenar bg turunnya ayat2 berkenaan.
Padahal bukan begitu keadaanya.Para ahli tafsir kadang2 menyebutkan sesuatu kisah atau peristiwa semata2 kerana ada sedikit shj perkaitan dan kesesuaian dgn ayat2 ttt.
Berkata al Iman as-Shah Waliyyullah ad-Dihliwi r.a
"Para ulama hadith banyak sekali menyebutkan perkara2  yg sebenar bukan merupakan sebab nuzul bg ayat al quran.Ia tidak lebih drp
(1)Istisyhad(dalil yg dikemukakan)para sahabat dlm perbincangan dan perdebatan mereka.
Contoh Aisyah.
Seorang yg sangat hebat penggunaan kaedah.
Contoh,Orang mati disiksa akibat tangisan keluarganya.
Ibnu abbas anak murid umar al khataab.
Abu hanifah mengutamakan ibnu abbas sebab umar.
Umar jika keluarga menangis ,dia marah.
Aisyah kata umar keliru.
Latarbelakangnya ,bukan semua untuk orang mati.
Yg mati yg kafir atau mengamal resan jahiliyah sehingga pesan untuk orang meratapi kematiannya.
Jika ada kena mengena dgn simati ,bukan yg tiada kena mengenakan iaitu dia yg suruh menangis sebelum dia mati.
Jadi dia gunakan sebagai dalil.
Umar telah salah faham (aisyah yg kata)
Takkan menangis kerana kematian orang disayangi kesedihan akan disiksa?
Ayat manusia tidak akan menanggung dosa orang lain.
Jika ayah dah didik eluk ,jika anak jahat tak sabit dah dgn ayah.
Lagi contoh
Ibnu masud riwayat satu hadis,allah melaknat perempuan yg mentatu dan perempuan yg minta ditatu.
Perempuan yg menghaluskan keningnya.
Perempuan menjarangkan gigi
Yg mengubah kejadian allah.
Ibnu masud kata,aku pun laknat juga.perempuan kata tak jumpa.
Ibnu masud baca,..mana2 yg rasul bawa kamu ambil dan mana2 yg kamu tinggal kamu tinggalkan...itu lah yg ada...peristiwa itu berlaku selepas kewafatannya ,cuma sebagai dalil.
Selepas solat ,nabi saw bangun terus....
Kesaksian palsu ,tuhan letak sekali dgn syirik.
Bukan sebab nuzul,tapi allah letak bersama saksi dan syirik.
Orang allah kurnaikan harta tapi dia tak keluar zakat,allah akan jadikan harta itu sebagi ular yg botak dan dikalungkan dilehernya.Dan ular itu eratkan belitanya dan sambil berkata akulah harta mu.
Ayat quran jelas sebut
Dlm hadis bg pula sifat ular dan belitannya.
Ular itu pula sangat berbisa.
Ini bukan sebab nuzul mengikut shah waliyu llah.

(2)Contoh yg diberi atau perumpamaan yg dibuat mereka.

(3)Sebagai dalil penguat bg percakapannya semata2.
Contoh,betul alik dia sebab dia majoriti.
Kita jawab,majoriti tak cerdik dan tak mesti benar.
Nabi baca ayat bukan mesti sebab nuzul.
Yg tinggi atau cerdik tak ramai,itu kebiasaannya.

(4)Meriwayatkan hadith yg bertepatan maksudnya dgn maksud ayat al quran.
Tak mesti sebab nuzul,kita kena tengok isinya dulu.
Contoh
Malaikat kata allah telah menjadikan kami dan bani adam.malaikat kata yg diberi kepada anak adam tidak sama yg diberi kepada kami.jadi malaikat minta supaya dijadikan mereka seperti manusia.
Lalu allah jawab,tak sama kejadian yg aku buat dgn tangan ku (ambil masa-tanda kemuliaan -proses kejadian)dan yg  jadi secara kun fayakun.
Maksud dua tangan itu istimewa.
Lalu nabi bc ,walakodkaramna bani adam....
Sebab itu kelebihan yg telah allah buat terhadap anak adam.
Dosa paling besar,bunuh anak kerana takut dia makan sekali.
Ayat quran ,jgn bunuh anak kerana takut papa.
Bunuh mereka adalah dosa besar.
Ayat quran itu tepat  dgn hadis ,nak cerita lebikurang sama.
Ayat yg nak isyarat yg akan jadi kenyataan.
Contoh krisis antara ali dan muawiyah.
Jgn kamu membela  orang yg bunuh usman.
Ali seolah tak dengar.
Ibnu Abbas ramal,muawiyah akan memerintah...maksud ayat...
Bani umaiyah...usman dan muawiyah.
Bani hasyim..ali
(5)Penentuan tempat turun ayat.
Ayat yg turun digua hira.

(6)Penentuan nama2  orang yg tersebut didlm ayat secara samar dan tidak jelas.
Sebut nama bukan sebab nuzul.

(7)Menyatakan cara2 menyebut perkataan yg tersebut didlm ayat2 al quran yg ttt.

(8)Menyatakan kelebihan surah2 ayat2 ttt.

(9)menyatakan cara2 bagaimana mengamal dan mempraktikkan  perintah Allah didlm alquran.Semua itu pada hakikatnya bukanlah merupakan sebab turun ayat2 yg sebenar.
(Lihat al fauzul kabir m/s 61)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan