Rabu, Mac 28, 2018

Sahih bukhari kitab azan sesi 12

باب الْكَلاَمِ فِي الأَذَانِ:
10. Adzan » 392. Berbicara ketika adzan

وَتَكَلَّمَ سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ فِي أَذَانِهِ.
Dan berkata Sulaiman bin Suro pernah bercakap ketika azan .

وَقَالَ الْحَسَنُ لاَ بَأْسَ أَنْ يَضْحَكَ وَهْوَ يُؤَذِّنُ أَوْ يُقِيمُ.
Dan berkata Hasan tidak mengapa terketawa ketika azan atau iqamat.

٥٨١ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ أَيُّوبَ وَعَبْدِ الْحَمِيدِ صَاحِبِ الزِّيَادِيِّ وَعَاصِمٍ الْأَحْوَلِ عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَارِثِ قَالَ خَطَبَنَا ابْنُ عَبَّاسٍ فِي يَوْمٍ رَدْغٍ فَلَمَّا بَلَغَ الْمُؤَذِّنُ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ
فَأَمَرَهُ أَنْ يُنَادِيَ الصَّلَاةُ فِي الرِّحَالِ فَنَظَرَ الْقَوْمُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ فَقَالَ فَعَلَ هَذَا مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَإِنَّهَا عَزْمَةٌ

581. Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad dari Ayyub dan 'Abdul Hamid sahabat Az Zayadi, dan 'Ashim Al Ahwal dari
'Abdullah bin Al Harits berkata, "Pada suatu hari ketika jalan penuh dengan air dan lumpur (becek) akibat hujan, Ibnu 'Abbas pernah menyampaikan khuthbah kepada kami. Ketika mu'adzin sampai pada ucapan: 'Hayya 'Alash shalaah (Marilah mendirikan shalat) ' ia perintahkan mu'adzin tersebut untuk menyerukan: 'Shalatlah di tempat tinggal masing-masing'.
Lalu orang-orang saling memandang satu sama lain karena heran. Maka Abdullah bin Abbas pun berkata, "Hal yang demikian ini pernah dilakukan oleh orang yang lebih baik dari ku dan itu merupakan kewajiban Mu'akkad (yang ditekankan)."

👉 Sulaiman bin Suro  adalah seorang sahabat.b
Taklid.tiada sanad.
Batalkah azan jika bercakap atau tergelak semasa azan?
Faham cara mazhab imam bukhari,mujtahid mutlak-iaitu mujtahid yg atas sekali.kalu pendapat bukhari, kita tengok orang yg dia ambil,itu kaedahnya atau usulnya.
Itulah mazhabnya.
Dia tak bawa pendapat yg dia tak setuju.Dia bw yg dia setuju.
Bukan bererti dia menggalakan atau dia buat begitu tetapi menyatakan dari segi hukum.
Sulaiman bin surat سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ
Imam malik boleh mak yg bertaring .tetapi adakah mesti dia memakannya?tidak mesti.cuma memberitahu dr segi hukum.
Abu hanifah tak perlu tamaninah tapi bukan bererti dia buat.
Kita kena sangka baik,dia ambil pendapat yg terbaik.
Manusia,yg tiada anggota masih manusia walaupun belum sempurna.
Bayi yg dibunuh,boleh bunuh balas sebab iru manusia.
Orang gila,juga boleh bunuh sebab dia manusia.
Tu bukan rukun.
Abu hanifah kata Basuh kaki dulu ..sah tertib sebab bg dia itu tertib  bukan rukun .tetapi jgn kata dia tak buat tertib?tidak.
Faedah ,jika orang tua yg lupa2 sikit,jika tak ingat tiada tertib tiada masalah.
Imam bukhari dah tau psikologi atau penyakit manusia tidak boleh menerima kelebihan orang yg masih hidup.yg mati boleh.tapi orang zamannya tidak terima.
Penyakit ta'sil,iaitu Dia ingat orang lain sepertinya.

وَتَكَلَّمَ سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ فِي أَذَانِهِ.
Dan berkata Sulaiman bin Suro pernah bercakap ketika azan ,ini imam bukhari bawa contoh sahabat buat .ini atsar.
Bukan nabi saw perlu sanad ,orang lain pun perlukan sanad.imam bukhari tak bawa sanad.tapi jgn sangka tiada sanad atau tidak sahih tetapi untuk ringkaskan.
Mesti ada  dan ulamak telah di kaji ada dlm kitab solat.ini kerana
1.kurang amanah dan perlu disemak.
2.daya kemampuan tidak tinggi.

-Setaro suka tidak menjejaskan azan,cakap lagi boleh .
Imam bukhari pakai qias.
Hasan imam ahli sunnah.penghulu sekalian tabiin.Alim bukan satu bidang.jadi gabenor(menteri besar) di khurasan
Jadi boleh buat hujjah yg dia bg tau.dlm tasauf pun tinggi juga.
Bgmn hasan basri nak jadi seorang sufi?
Cerita dlm buku yg mmay baca.
Dia tengok seorang peluk seorang perempuan dan ditangan seperti ada botol arak.kebetulan dia lalu dekat.orang tu bagitau ini adik adiksaya dan ini air.disitulah dia mulai tidak mahu sangka buruk kat orang.itulah hasan basri.
Mazhab hanafi,suka (ketawa)dlm solat boleh batal sehingga air sembahyang.
Syeh ahmah alim saramburi kata boleh saja muazin bercakap.

Sirohjazam(dengan yakin), iaitu Sulaiman bin Suro pernah bercakap,ini tanda sahih.
Sirohtamrid,iaitu dikatakan Sulaiman bin Suro bercakap ketika azan,jika begini boleh jadi tidak sahih.
Jadi bila dia kata ,hasan basri berkata ,maknanya sahih .

Tengok hadis pula,
Pada suatu hari ketika jalan penuh dengan air dan lumpur (becek) akibat hujan, Ibnu 'Abbas pernah menyampaikan khuthbah kepada kami. Ketika mu'adzin sampai pada ucapan: 'Hayya 'Alash shalaah (Marilah mendirikan shalat) ' ia perintahkan mu'adzin tersebut untuk menyerukan: 'Shalatlah di tempat tinggal masing-masing'.
Lalu orang-orang saling memandang satu sama lain karena heran. Maka Abdullah bin Abbas pun berkata, "Hal yang demikian ini pernah dilakukan oleh orang yang lebih baik dari ku dan itu merupakan kewajiban Mu'akkad (yang ditekankan)."

Musadad dari Ibnu ulayah..lain sikit,peristiwa ini berlaku pada hari jumaat.
Ini menunjukan boleh mengajar pada hari jumaat,yg ringan2.dlm kitab jumaat imam bukhari.
Hadis2 yg berbeza sikit,maka akan melengkapi antara satu sama lain.
Suruh solat ditempat masing2 َ الصَّلَاةُ فِي الرِّحَالِ
Atau kata ..solubuyutikom,solat dirumah kamu masing2.
Azan cuma untuk beritahu masuk waktu.
Ini kecek ,bukan lafaz azan.
Dan ini menunjukan boleh bercakap ketika azan.

Ulamak syafiiyah,bersolatlah dirumah atau tempat tinggal masing2 selepas solat.
Mazhab Hanafi,nama abu hanifah.
Ini terbukti islam ini sangat terbuka dan luas serta banyak saluran.
Menyusahkan apa yg agama mudahkan.
Contoh menikah,merdeka dan bercerai bergurau pun dah jadi,kemain susah.
Menyempitkan yg luas.

Lalu orang-orang saling memandang satu sama lain karena heran....semacam hairan dgn tindakan ibnu abbas....màcam ubah azan.

Kita jgn main hentam atau tak hiraukan samada nabi  saw buat atau tidak.
Tidak ajar ikhlas,tapi ajar takut orang kata atau lain2.
Orang alim sepatutnya kena bg tau orangramai apa yg nabi saw buat atau jika bercanggah dgn kebenaran.
Ni, hak wajibpun boleh bercakap.
Sulaiman ,sahabat nabi saw pernah buat.
Ada keuzuran boleh Bercakap semasa azan.
Orang yg tahu kena bg tau bukan ikut buat dan bg tau,ini akan mengelirukan.
Juga bg tau kepada orangramai agar tidak menyusahkan orang ramai.
Contoh haram pegang al quran ketika haid masalah ijtihad bukan hukum tuhan.
Kelebihan puasa bulan rejab,syakban dan ramadan adalah tektik musuh nak alih perhatian umat islam dari mlm qadar.

باب أَذَانِ الأَعْمَى إِذَا كَانَ لَهُ مَنْ يُخْبِرُهُ:

10. Adzan » 393. Adzannya orang yang buta jika diberitahu masuknya waktu shalat

617» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((إِنَّ بِلاَلاً يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ، فَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُنَادِيَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ)). ثُمَّ قَالَ وَكَانَ رَجُلاً أَعْمَى لاَ يُنَادِي حَتَّى يُقَالَ لَهُ أَصْبَحْتَ أَصْبَحْتَ.
[أطرافه 620، 623، 1918، 2656، 7248، تحفة 6917].

582. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Ibnu Syihab dari Salim bin 'Abdullah dari Bapaknya, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya Bilal mengumandangkan adzan saat masih malam, maka makan dan minumlah sampai kalian mendengar adzan Ibnu Ummi Maktum." Perawi berkata, "Ibnu Ummu Maktum adalah seorang sahabat yang buta, ia tidak akan mengumandangkan adzan (shubuh) hingga ada orang yang mengatakan kepadanya, 'Sudah shubuh, sudah shubuh'."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan