Sabtu, April 28, 2018

Sahih bukhari kitab azan sesi 17

باب بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلاَةٌ لِمَنْ شَاءَ:
١٠ -  الأذان » ٣٩٨ -  بين كل أذانين صلاة لمن شاء

10. Adzan » 398. Diantara dua adzan (adzan dan iqamat) ada shalat bagi siapa yang mau

٥٩١ - حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يَزِيدَ قَالَ حَدَّثَنَا
كَهْمَسُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ قَالَ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلَاةٌ بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلَاةٌ
ثُمَّ قَالَ فِي الثَّالِثَةِ لِمَنْ شَاءَ

591. Telah menceritakan kepada kami
'Abdullah bin Yazid berkata, telah menceritakan kepada kami
Kahmas bin Hasan dari
'Abdullah bin Buraidah dari
'Abdullah bin Mughaffal berkata,
"Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Antara dua adzan (adzan dan iqamah) ada shalat (sunah)." Kemudian pada ucapan beliau yang ketiga kalinya, beliau menambahkan: "Bagi yang mau."
👉Hadis ini telah diriwayatkan secara makna,kerana ada hadis lain yg lafaznya  lebih kurang sama shj.
Maksud yg tak sama,yaitu apa tujuannya ia membawakan hadis ini.
Hadis ini menunjukan ada Waktu senggang .boleh solat qobliyah.
Bab yg lalu mafhumnya ada waktu senggang.
Dulu tajuk bab lain.
Loni,lafaz hadis jadi tajuk hadis.
Jangan tengok satu hadis hanya satu pengajaran sahaja tetapi mesti sebanyak mungkin.
Contoh ,ada tepung gandum boleh buat berbagai kuih jika pandai asal pandai.
Begitu juga hadis,orang yg pandai boleh ambil berbagai pengajaran,bukhari sebagai iman mujtahid mengajar begitulah cara menggunakan hadis.
Sampaikan hadis ,budak kecil pun boleh.
Tetapi nak faham kena benar2 tahu dan faham.
Sini telah guna kaedah targlid.
Umum hadis ini termasuk semua solat ferdu.
Sahabat cari tiang solat sunat maghrib.
Jgn perlekeh hukum..o dapat ko mustahab jah..dgn maksud perlekeh ,aqidah rusak.kalu nak royat kedudukan shj tak apa..allah lebih tau niat kita.

باب مَنْ قَالَ لِيُؤَذِّنْ فِي السَّفَرِ مُؤَذِّنٌ وَاحِدٌ:
١٠ -  الأذان » ٣٩٩ -  من قال ليؤذن في السفر مؤذن واحد

10. Adzan » 399. Pendapat yang mengatakan hendaknya dalam perjalanan pun ada satu mu'adzin yang mengumandangkan adzan

٥٩٢ - حَدَّثَنَا
مُعَلَّى بْنُ أَسَدٍ قَالَ حَدَّثَنَا
وُهَيْبٌ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ
أَبِي قِلَابَةَ عَنْ مَالِكِ بْنِ الْحُوَيْرِثِ أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فِي نَفَرٍ مِنْ قَوْمِي فَأَقَمْنَا عِنْدَهُ عِشْرِينَ لَيْلَةً وَكَانَ رَحِيمًا رَفِيقًا فَلَمَّا رَأَى شَوْقَنَا إِلَى أَهَالِينَا
قَالَ ارْجِعُوا فَكُونُوا فِيهِمْ وَعَلِّمُوهُمْ وَصَلُّوا فَإِذَا حَضَرَتْ الصَّلَاةُ فَلْيُؤَذِّنْ لَكُمْ أَحَدُكُمْ وَلْيَؤُمَّكُمْ أَكْبَرُكُمْ

592. Telah menceritakan kepada kami
Mu'allaa bin Asad berkata, telah menceritakan kepada kami
Wuhaib dari
Ayyub dari
Abu Qilabah dari
Malik bin Al Huwairits,
"Aku mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dalam rombongan kaumku, kami lalu tinggal di sisi beliau selama dua puluh hari.
Beliau adalah seorang yang sangat penuh kasih dan sayang. Ketika beliau melihat ada kerinduan kami kepada keluarga kami, beliau bersabda: "Kembalilah kalian kepada mereka, bergabunglah bersama mereka, ajari mereka dan shalat bersama mereka. Jika waktu shalat telah tiba, maka hendaklah salah seorang dari kalian mengumandangkan adzan dan hendaklah yang mengimami shalat kalian adalah yang paling tua di antara kalian."
👉Seolah2 subuh ada 2 azan,sedang azan yg dok didengari itu adalah sebelum subuh.
Dlm perjalanan,tak ada azan yg pertama.jika bermukin ,boleh lah.
Ko imam bukhari ni nak apa?
Pendapat Tokoh2
1.Hafiz ibnu hajar kata hendaklah azan dua kali juga dlm perjlnnya.bukhari nak tolak hujjah inj.tapi dia tak sebut nama dan kita tak tahu jika tak baca syarah dia atau orang yg belajar.jika dia sebut aku tak setuju tentu itu cara yg kasar.tetapi bukhari sangat lembut .
Boleh bercanggah walau dgn sahabat jika ada hujjah.
Bg Ibnu umar tidak ada solat sunat rawatid ketika musafir.
Tokoh lain pula
2.Bagi syed waliyullah.
Assafar,Hanyalah qaid ittifaqi shj.bukan qaid ihtirozi.
Dalam keadaan apa sekali pun ,Azan hanya sekali shj semasa tetap atau musafir termasuk azan subuh.dua sekali dgn qomat.
Azan bg setiap solat hanya 1dan dikumandang oleh seorang muazin shm.manakala didua tanah haram dua kali dan oleh beberapa orang, hanya harus shj.
Syeh waliyullah tak sempat syarah bukhari.tiada pun .yg ini dia syarah abwak watarojim.(tajuk imam bukhari)itu pun tidak sepenuhnya.sikit shj yg sempat.Dia hanya sempat syarah kitab muwatok imam malik .dia sempat syarah dlm dua bahasa Iaitu Almusawa dlm bahasa arab dan Almusofa dlm bahasa parsi.
Dipermulaan jilid satu ada dia sempat bincang.
Dia kata ,azan bg bukhari dimana2 hanya sekali shj.
Cerita tu orang dlm perjlnan balik.

....Dan anak2tiri kamu ,yg berada haribaan kamu dr isteri yg telah kamu setubuhi...bahas,...itu qaid itifaqi (kalu tidak gitu) atau syarat yg anak0yg dok atas ribaan ..cuma nak royat lebih2 lagi la tak boleh.

..jika mereka nak hidup suci..kalu dia tak mahu begitu ..itu qaid itifaqi..kebetulan sebut..kalu dia nak pun tak boleh berzina kalu dia tak mahu lebih2 lagi.

...kena merdekakan hamba mukmin..qaid(kait)ihtirozi..
Kalu bunuh orang hukumannya...

Kitab syeh zakaria ,al abwakwatarojim asalnya dlm bhs urdu..lamiudarori.oleh maulana rasyid gamburi.
Di tulis oleh Ayah syeh zakaria dlm bhs urdu  ditukar kebhs arab dan syeh zakaria tambah dlm bhs arab dan buat kitan syarah tajuk bukhari.satu taqri dlm bhs urdu.

👉Jika waktu shalat telah tiba, maka hendaklah salah seorang dari kalian mengumandangkan adzan dan hendaklah yang mengimami shalat kalian adalah yang paling tua di antara kalian."...
Ini yg jelas.
Bukan kedua duanya azan tapi salah seorang...pakai yg terang ,imam bukhari ajar.

Muhaddis akan nampak apa yg orang lain tak nampak.

4.iman bukhari nak menolak azan yg berkumpulan.
Ini Pendapat pilihan ayah zakaria.
Dulu2 tiada pembesar suara ,jadi azan ramai2.
Ada pun dlm perjalanan orang tak ramai maka tak perlu.
Syeh zakaria kata ,itulah pilihan ayah beliau.
Dia (ayah syeh zakaria)nampak,imam bukhari nak tolak azan berkumpulan dlm perjalanan.
Contoh 9,orang.
Kenapa sampai 9orang?
Jawap ayah syeh zakaria ,kerana zaman dulu tiada pembesar suara.
Bukan qaid ittifaqi.
Azan ikut keadaan tempat.
Maulana rasyid gamburi adalah hebat ,dideoband dia seorang syeh mursyid nombor dua.

Nombor satu syeh Qasim darulnudwi,pengasas darul ulum.sebar ilmu ,hok berjuta2 orang aliran deobandi.dia ajar habis tiap2 tahun kitab bukhari.
Bila dia nak berhenti ,dia panggil segala anak2 agar mari belaka termasuklah ayah syeh zakaria dan husin ali panjabi dan ramai lagi.dia syarah sampai sud.
Ayah Syed zakaria pindahkan kedlm bahasa arab yg dipanggil takrib.bukan hanya kitab bukhari tetapi juga kitab tirmizi yg nama kau kabu durri,syarah tirmizi asalnya dlm bhs urdu.

Dlm zaman kita tiada masalah ,hanya perlu seorang shj.

Pendapat mmay ,dari kita faham bukhari langgar ibnu umar lebih baik kita faham imam bukhari tolong pegang agar ibnu umar agar tidak jatuh...ibnu umar suruh azan dua kali tu bermaksud satu azan dan satu iqomat..dlm musafir

1:42

Ada perbezaan jika muda dan tua
Tua akan lebih tenang.

Nabi saw jadi imam
Muazzin(Bilal )tukang panggil orang.

Hadis ini dalil jawatan imam lebih afdal dari bilal.
Begitu juga dizaman ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan