USUL KE 17
MENGETAHUI AYAT-AYAT YANG MENASAKHKAN
DAN Nasakh pada golongan yg ketiga(selepas MUTAQADDIMIN dan MUTA'KKHIRIN) yg popular dizaman kmdn iaitu Muasirin.
1. MUTAQADDIMIN
2. MUTA'KKHIRIN
3.MUASIRIN ATAU ULAMAK YG MUNCUL DIZAMAN AKHIR TERMASUK DIZAMAN KITA.
Mereka adalah orang2 yg langsung tidak menerima konsep diterima oleh mutaakkhirin.
Konsep nasakh yg diterima oleh mutaqaddin diterima juga oleh mereka secara amnya cuma yg diterima oleh mereka adalah konsep nasakh yg diterima oleh mutakhirin dan istilah nasakh mutaqodimin yg amat luas rangkumannya.mereka tidak menerima konsep nasakh dlm quran shj.adapun hadis2 nabi mereka juga menerima kewujudannya.bahkan dikalangan hadis mereka bahkan menerima secara diijmaknnya.
Yg ada khilaf nasakh dlm quran ,itu pun tentang hukum.
Sebelum ini telah dibincangkan konsep nasakh oleh mutaqoddimin dan mutakhirin.
Minit 8
Allah sendiri bg tau ayat yg menasakhkan,bukan rekaan orang.
Al baqarah 106
مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Apa sahaja ayat keterangan yang Kami mansukhkan (batalkan), atau yang Kami tinggalkan (atau tangguhkan), Kami datangkan ganti yang lebih baik daripadanya, atau yang sebanding dengannya. Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu?
-Sura Al-Baqarah, Ayah 106
Inilah pegangan orang yg kata ada nasakh نَنْسَخْ مِنْ آيَة
Orang jadi lupa ayat tu.
Firman ini menunjukan ada ayat dinasakhkan.
Ayat ini menunjukan beberapa perkara.
a.ada ayat quran yg dinasakhkan
b.ada ayat yg allah lupakan oleh manusia
c.apabila allah menasakhkan ia pasti gantikannya dgn yg setara atau lebih baik darinya نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ
d.ayat yg memansukhkan lebih baik dr ayat yg dinasakhkan atau setara dgnnya.
Minit 18
Ayat tak sebut hukum ,jadi secara umum la
Jenis mansukh.
Ayat ada ,hukum yg mansukh.
Ambil dari mana?
Dari hadis.kena bincang suku.
Bantahan terhadap dalil pertama.
Mengkritik gol ke dua memahamimayat itu.
Kesilapan2 memahami ayat.usul yg khilaf.
Tak betul faham begitu.ini masalah ijhad antara hak dan batil.bukan sesat.
Mana butir yg dikatakan salah?
1.mereka telah memakaikan نَنْسَخْ sebagai mansukh.
Mutakhirin faham nasakh dgn makna mansukh hukum.mesti hukum ,go lain tak leh mansukh.
Pada hal perkataan nasakh tak semestinya begitu.
Bahkan tiada makna itu dlm bahasa arab.
Erti nasakh:
1.Penghapusan
2.Perubahan,
3.Alizalah menghilangkan.
4.Annaqlu
5.Pemindahan
6.Tabdil tukar
7.Takwil pusing
8.Salin atau menyalin
Menurut mutaakhirin
Pakai dgn makna ,makna yg baru.
B.memakai dgn makna a'yah atau ayat quran dgn tetap atau putus .padahal aayah ada byk lagi maknanya.
Satu tanda atau alamat
2.bukti dalil ayat quran atau
3.ayat apa2 hukum pengajaran atau tauladan contoh dll
Perkataan aayah dlm surah baqarah adalah makma mukjizat.sama sekali tak boleh dgn makna ayat quran.
Kalu kata ayat quran apa dalilnya.tiada .
bahkan kena pakai dgn makna mukjizat.tidak kami tukar sesuatu mukjizat itu kamu lupa dan kami gantikan dgn lebih bih baik .itu maknanya.
Biasa allah bg mukjizat pada satu nabi dan bila dtg nabi lain ,allah tukar mukjizat yg baru.
Minit 34
Mukjizat nabi musa as telah lama.
Mukjizat nabi muhamad saw tak sama dgn mukjizat yg diberikan kapada nabi musa dan nabi2 sebelumnya.
Quran lebih baik dari taurat.
Tapi quran lebih baik dari taurat.
Dan tentunya mukjizat yg lebih baik dari mukjizat sebelumnya.
Mukjizat nabi musa tongkat.
Tongkat hanya semasa dgn nya shj selepas kematiannya tiada.tapi quran walaupun nabi saw dah mati alquran tetap ada.tapi ramai yg tidak rasa alquran adalah mukjizat .
Mukjizat tongkat adalah kebendaan .
Dizaman manusia byk dgn sihir ,jadi diberikan mukjizat yg sesuai dgn zamannya.
Zaman nabi muhamad ,zaman manusia hebat dgn ilmu ,tercengang manusia dgn alquran.
Zaman umat nabi muhamad saw adalah zaman sastera sains dan teknologi ,alquran bg tau kejadian manusia seperti lintah .sungguh mengkagumkan.?
Mukjizat kebendaan kepada nabi muhammad saw
-keluar air dr celah jari
-mata yg terkeluar semasa perang.
-lain2 mukjizat kebendaan..maadiyah
-70@100,bg minum air dr sumber yg sedikit.
-bulan terbelah
-jadi yg lebih baik itu dlm ayat itu.
Ayat 106 surah albaqarah adalah bantahan terhadap permintaan mukjizat kebendaan yg diminta.
Ni dok cerita tentang mukjizat
Minit 48.
Perkataan aayah digunakan sebagai tanda kekuasaan allah didlm quran seperti dlm 2 ayat yg berikut:
1.nabi isa lahir tanpa bapa
2.
Minit 54
Tak akan ada aayah
Siyaq dan sibaq
Ayat 105
مَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلَا الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Orang-orang kafir dari Ahli kitab, dan juga dari orang-orang musyrik, tidak suka kiranya diturunkan kepada kamu sedikit dari kebaikan (atau wahyu) dari Tuhan kamu Padahal Allah berhak menentukan rahmatNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah (jualah Yang) mempunyai limpah kurnia yang amat besar.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 105
أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِنْ قَبْلُ ۗ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Adakah kamu pula hendak meminta dari Rasul kamu sebagaimana diminta dari Nabi Musa (oleh kaumnya) dahulu? Dan sesiapa yang menukar iman dengan mengambil kekufuran, maka sesungguhnya ia telah sesat dari jalan yang lurus.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 108
وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan orang-orang Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai sesuatu pegangan (ugama yang benar)"; dan orang-orang Nasrani pula berkata: "Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan (ugama yang benar)"; padahal mereka membaca Kitab Suci masing-masing (Taurat dan Injil). Demikian juga orang-orang (musyrik dari kaum Jahiliyah) yang tidak berilmu pengetahuan, mengatakan seperti yang dikatakan oleh mereka itu. Maka Allah akan menghukum (mengadili) di antara mereka pada hari kiamat mengenai apa yang mereka berselisihan padanya.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 113
👉Baca kitab ْ يَتْلُونَ الْكِتَابَtapi kitab yg telah mansukh sebab tu sesat.
d.aayah dgn makna syariat.
Deen sama,iaitu aqidah sama .
Syariat yg tidak sama dan mansukh syariat yg terdahulu.
e.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan