Sesi 29
Bab 33
Maka dgn sanad tu,nak cerita.
Begitulah anak muridnya imanm bukhari
Wabihiqolahadasana=dengan sanad tu saya nak cerita,mesti sebut.
Akhbarona (anak murid ramai),akhbaroni(anak murid seorang shj)bg imam bukhari sama,tapi imam muslim tak sama.
Tok guru baca dan anak murid ramai.haddasana ,lebih kemas,tak general,kmungkin tersalah kurang,dia sedar molek
Murid baca ,tok guru dengar,akhbarona,boleh jadi tokguru ngatuk,tok guru tak sedar,boleh jadi,anak murid tak sedar dan anggap betul pada hal takbetul.
Ada juga yg ,Am bak ana
Dia wat mari hadis shj,tiada sanad
باب زِيَادَةِ الإِيمَانِ وَنُقْصَانِهِ:
Bertambah dan berkurangnya iman
,dia وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى:
{وَزِدْنَاهُمْ هُدًى}،
Kami tambah petunjuk
-buat baik akan menambahkan iman dan buat jahat akan mengurangkan iman.
Tajerik bukhari ,dia wat mari hadis tiada sanad.
Kena sebut untuk hadis yg mula2 wabihi ko la haddasana
Mukmanbihi kure,kaifi dia kure,dak tak mesti.
Sebab tu bila dia mati sbelum mukman bihi sempurna,dia tetap sempurna
{وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا}
Dan kami tambah keimanan mereka
-Menambah iman dgn berkekalannya melakukan amal.
-islam boleh bertambah dan berkurang.
-orang yahudi,depa anak tuhan buat jahatpun tak apa.
-byk amalan yg boleh dibuat sekarang ,kalu zaman dulu tak boleh.
-derma anggota,sedekah minyak ,sms pun boleh.
-peluang sekarang lebih byk dan luas,dgn berkembangnya kemudahan perhubungan.
-ikut abu hanifah,zat iman tidak bertambah,
-juzuk yg menyempurkan itu bertambah.
-iman yg sempurna disebabkan amalan akan menyebabkan kesyurga terus tanpa keneraka.
وَقَالَ: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ}
Hari ini telah aku sempurnakan agama kamu
Apa yg kita percayai tak dtg sekali gus,
Deen dah sempurna selepas turun semua.
Sebelum tu mukmanbihi tetap sempurna.
Amalan yg paling disukai allah adalah yg berkekalan
Jika buat kekal walaupun sikit bukan kah akan mnjadi byk.
Mengekali amalan adalah untuk jadi byk dan bertambah.
Tak mau macam murjiah buat jahat tak jejas iman
Benda yg dipercayai tetap sebyk tu ,cuma amalan yg boleh bertambah.
فَإِذَا تَرَكَ شَيْئًا مِنَ الْكَمَالِ فَهُوَ نَاقِصٌ.
Jika sesaorang tidak menyempurnakan sesuatu ,dia akan kurang.
«44» حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ:
حَدَّثَنَا هِشَامٌ قَالَ:
حَدَّثَنَا قَتَادَةُ عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((يَخْرُجُ مِنَ النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ،
وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ شَعِيرَةٍ مِنْ خَيْرٍ،
وَيَخْرُجُ مِنَ النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ،
وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ بُرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ،
Riwayat qotadah min khair =iman.
Sebab itu iman dan amalan sama.
Perkara yg dipercayai itu ada lebih ada kurang
Sahabat tak percayai lahgi tentang solat,zakat,tapi sahabat masuk syurga juga.
Kalu iman itu ada,maka itu telah jadi amalan.diantara amal hati adalah prcaya kpd allah dan rasul
Tapi buke makna boleh terus masuk,tapi akhirnya boleh
masuk syurga
Kenapa ini sbagai mutabik shj?min khair buknan min iman
Hisyam lebih tinggi lebih kemas dari abang dia .
Amalan ini (min khair)dgn maksud iman
وَيَخْرُجُ مِنَ النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ،
وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ ذَرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ)).
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ أَبَانُ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ حَدَّثَنَا أَنَسٌ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((مِنْ إِيمَانٍ)). مَكَانَ: ((مِنْ خَيْرٍ)).
[أطرافه 4476، 6565، 7410، 7440، 7509، 7510، 7516، تحفة 1356، 1134- 18/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim berkata,
telah menceritakan kepada kami Hisyam berkata,
telah menceritakan kepada kami Qotadah dari Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:
"Akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada Ilah kecuali Allah
-maklum ada syahadah
Macam dikata bc qulhu
dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar jemawut/barli
Dan akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada ilah kecuali Allah dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar biji gandum.
Dan akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada ilah kecuali Allah dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar biji sawi/zarah.
-yg paling halus
-yg boleh timbang dan paling ringan
-debu
-anak semut yg sangat halus
Abu Abdullah berkata; Aban berkata;
Telah menceritakan kepada kami Qotadah
Telah menceritakan kepada kami Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda.
Dan kata iman di dalam hadits ini diganti dengan kata kebaikan.
Muslim bin Ibrahim
Ore besar,siqoh,buta diakhir hayat.
Byk meriwayatkan hadis
Tak keluar dr basrah,iraq.ramai ulamak hadis disana.
Tak pernah mengembara ,tapi 1,000hadis yg dia dengar dan tulis.
Cabaran byk,tapi tak jadi masalah.seperti khawarij ,murjiah dll.
Pernah70 orang guru perempuan yg dia ambil hadis,tak pernah kahwin/secara haram pun tidak secara halal pun tidak
Lahir 123h
Mati 223h
Hisyam addastuari.
Tok guru muslim
Dikatakan qadari,walhal qodari yg sikit je.
Allah yg menyembuhkan
Kuat amalan,lampu padam,ingat dlm kubur .
Tak berani nak kata dia sendiri ikhlas cari hadis,penilaian dia sangat tinggi
Qotadah
Guru hisyam
«45» حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ الصَّبَّاحِ سَمِعَ جَعْفَرَ بْنَ عَوْنٍ
حَدَّثَنَا أَبُو الْعُمَيْسِ أَخْبَرَنَا قَيْسُ بْنُ مُسْلِمٍ
عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَاب
ٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّاب
ِ أَنَّ رَجُلاً مِنَ الْيَهُودِ قَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ،
آيَةٌ فِي كِتَابِكُمْ تَقْرَءُونَهَا لَوْ عَلَيْنَا مَعْشَرَ الْيَهُودِ نَزَلَتْ لاَتَّخَذْنَا ذَلِكَ الْيَوْمَ عِيدًا.
قَالَ أَيُّ آيَةٍ قَالَ:
{الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا}.
قَالَ عُمَرُ قَدْ عَرَفْنَا ذَلِكَ الْيَوْمَ وَالْمَكَانَ الَّذِي نَزَلَتْ فِيهِ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ قَائِمٌ بِعَرَفَةَ يَوْمَ جُمُعَةٍ.
[أطرافه 4407، 4606، 7268، تحفة 10468].
Telah menceritakan kepada kami Al Hasan bin Ash Shabbah
bahwa dia mendengar Ja'far bin 'Aun berkata; Telah menceritakan kepada kami Abu Al 'Umais
, telah mengabarkan kepada kami Qais bin Muslim
dari Thariq bin Syihab dari Umar bin Al Khaththab;
Ada seorang laki-laki Yahudi berkata:
"Wahai Amirul Mu'minin, ada satu ayat dalam kitab kalian yang kalian baca, seandainya ayat itu diturunkan kepada kami Kaum Yahudi, tentulah kami jadikan (hari diturunkannya ayat itu) sebagai hari raya ('ied).
Maka Umar bin Al Khaththab berkata: "Ayat apakah itu?" (Orang Yahudi itu) berkata:
"Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kalian agama kalian, dan telah Ku-cukupkan kepada kalian nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagi kalian". (QS. Al Maidah ayat 3).
Maka Umar bin Al Khatthab menjawab:
"Kami tahu hari tersebut dan dimana tempat diturunkannya ayat tersebut kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, yaitu pada hari Jum'at ketika Beliau shallallahu 'alaihi wasallam berada di 'Arafah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan