Sesi 30
Zakat bagian dari Islam
باب الزَّكَاةُ مِنَ الإِسْلاَمِ، وَقَوْلُهُ: {وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ}:
«46» حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ:
حَدَّثَنِي مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ عَنْ عَمِّهِ أَبِي سُهَيْلِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ سَمِعَ طَلْحَةَ بْنَ عُبَيْدِ اللَّهِ يَقُولُ:
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِنْ أَهْلِ نَجْدٍ،
ثَائِرُ الرَّأْسِ،
يُسْمَعُ دَوِيُّ صَوْتِهِ،
وَلاَ يُفْقَهُ مَا يَقُولُ حَتَّى دَنَا،
فَإِذَا هُوَ يَسْأَلُ عَنِ الإِسْلاَم
ِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((خَمْسُ صَلَوَاتٍ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ)).
فَقَالَ هَلْ عَلَيَّ غَيْرُهَا
قَالَ: ((لاَ، إِلاَّ أَنْ تَطَوَّعَ)).
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
((وَصِيَامُ رَمَضَانَ)).
قَالَ هَلْ عَلَيَّ غَيْرُهُ
قَالَ: ((لاَ، إِلاَّ أَنْ تَطَوَّعَ)).
قَالَ وَذَكَرَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ الزَّكَاةَ.
قَالَ هَلْ عَلَيَّ غَيْرُهَا
قَالَ: ((لاَ، إِلاَّ أَنْ تَطَوَّعَ)).
قَالَ فَأَدْبَرَ الرَّجُلُ وَهُوَ يَقُولُ وَاللَّهِ لاَ أَزِيدُ عَلَى هَذَا وَلاَ أَنْقُصُ. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَفْلَحَ إِنْ صَدَقَ)).
[أطرافه 1891، 2678
4. Telah menceritakan kepada kami Isma'il
Telah menceritakan kepadaku Malik bin Anas
dari pamannya - Abu Suhail bin Malik -
dari bapaknya,
bahwa dia mendengar Thalhah bin 'Ubaidullah berkata: Telah datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam seorang dari penduduk Najed dalam keadaan kepalanya penuh debu dengan suaranya yang keras terdengar, namun tidak dapat dimengerti apa maksud yang diucapkannya, hingga mendekat (kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam) kemudian dia bertanya tentang Islam,
maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Shalat lima kali dalam sehari semalam".
Kata orang itu: "apakah ada lagi selainnya buatku".
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab:
"Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata:
"Dan puasa Ramadlan".
Orang itu bertanya lagi: "Apakah ada lagi selainnya buatku".
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyebut: "Zakat":
Kata orang itu: "apakah ada lagi selainnya buatku". Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Thalhah bin 'Ubaidullah berkata: Lalu orang itu pergi sambil berkata: "Demi Allah, aku tidak akan menambah atau menguranginya".
Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Dia akan beruntung jika jujur menepatinya".
Bukti iman boleh berkurang dan bertambah dgn amalan
Deen itu semua sekali,hari tu baru sempurna,jadi bila sempurna ada yg kurang dan ada yg lebih.
Perintah allah masih kurang sebelum tu .kemudian baru sempurna.
Amalan dia kurang ,tapi iman dia lebih,seperti pedasnya cabai yg kecil.
Perintah agama larangan cukup tapi poenghayatan kurang berbanding sahabat dan tabiin.
Loni cukup dah belaka,tapi jika takbuat maka iman dia kurang.
Telah menceritakan kepada kami Al Hasan bin Ash Shabbah
bahwa dia mendengar Ja'far bin 'Aun berkata; Telah menceritakan kepada kami Abu Al 'Umais
, telah mengabarkan kepada kami Qais bin Muslim
dari Thariq bin Syihab dari Umar bin Al Khaththab;
Ada seorang laki-laki Yahudi berkata:
"Wahai Amirul Mu'minin, ada satu ayat dalam kitab kalian yang kalian baca, seandainya ayat itu diturunkan kepada kami Kaum Yahudi, tentulah kami jadikan (hari diturunkannya ayat itu) sebagai hari raya ('ied).
Maka Umar bin Al Khaththab berkata: "Ayat apakah itu?" (Orang Yahudi itu) berkata:
"Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kalian agama kalian, dan telah Ku-cukupkan kepada kalian nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagi kalian". (QS. Al Maidah ayat 3).
Maka Umar bin Al Khatthab menjawab:
"Kami tahu hari tersebut dan dimana tempat diturunkannya ayat tersebut kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, yaitu pada hari Jum'at ketika Beliau shallallahu 'alaihi wasallam berada di 'Arafah.
Perawi2
1. Al Hasan bin Ash Shabbah
Kuat berpegang dgn sunnah
Dipercayai
Iman nasaei kata,tidak kuat=adalah sikit2 tetapi ore baghadad yg soleh.
2.Ja'far bin 'Aun
Tak dak masalah
3.Abu Al 'Umais bin muslim
4.Qais bin Muslim ,
Ore yg kuat tapk dikatakan murjiah tapi dia ambil juga .murjiah ahli bidaah yg ditentang habis2an .pada nama shj.atau dituduh shj .jelas tidak menyeru kepada fahamannya
5.Thariq bin Syihab
6.umar alkhatab
Islam bertambah kuat
Mujtahid mutlak
Ada seorang (ada yg kata ramai)laki-laki Yahudi berkata(nama kak bo ah bar)
Riwayat lain beberapa yahudi dan yg tanya hanya seorang
Riwayat lain,Ishak bin qobisoh.,menyebabkan berbeza riwayat,biasa la cakap,kecuali direkod.baru sama.
Kenapa tak jawab,yg kami nak jadikan hari raya atau ya memang dah hari tu pun.,tapi jawab ya kami sudah tau hari turunnya ayat itu pada hari arafah dan hari jumaat.
Patut jawab ya la kami dah jadikan ini hari raya,kena tak jawab begitu.
Boleh jadi hadis ni ringkas shj.
Kadang ore ni dengar dari awal dan ada yg hanya bhg akhir
Ibnu abbas dah jawap ya memang 2hari raya
1.hari jumaat,yg sama tak boleh puasa,ada khutbah,kena pakai yg istimewa
2.hari arafah.,dekat dgn raya dah seperti ramadan dekat dengan syawal
Hari nahar=hari tengkok
Ayat ini diterima hari 9,jadi raya10seperti tengok anak bulan 20@30 raya esuknya tu
Hari jumaat,boleh bekerja ttp jika melebihkan hari ahad,itu pengaruh kristian.islam masih lemah.sistem ekonomi masih bukan islam.
Manusia ikut ugama raja/orang berpengaruh/berkuasa.
Hari raya adalah hari mendekatkan diri dgn allah dgn ibadah ttt
Biasa sebut bulan raya adalah ramadan sebab sangat hampir dgn 1syawal.byk kaitan dgn ramadan
Begitu juga hari turun ayat tu 9zulhijjah dan dekat dgn raya haji 10 zulhijjah.
Hari jumaat sangat hampir menyerupai hari raya .solat ada khutbah,berpakaian cantik/bersih.tapi 9zulhijjah boleh posa sedang hari jumaat tidak boleh posa
Telah menceritakan kepada kami Isma'il
Telah menceritakan kepadaku Malik bin Anas
dari pamannya - Abu Suhail bin Malik -
dari bapaknya,
bahwa dia mendengar Thalhah bin 'Ubaidullah berkata:
-sahabat yg sangat pemurah
-mati dlm perang jamal.
-setelah 30th math ,mayat Tak hancur
Telah datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam seorang dari penduduk Najed dalam keadaan kepalanya penuh debu
-Zimman bin sablabah yg rambut bergerese.
-sebut kepala tapi maksudnya rambut
-orang Islam mesti kemas
-pakai kopiah tidak wajib Dan tidak memakainya tidak fasid
Semua kepala,maksud nya rambut
Contoh cukur kepala.
Sebut tempat ,maksud orang yg tinggal di tempat itu.
Orang rambut yg tak kemas ini adalah orang baru masuk islam.
Juga tidak pakai serban.
-orang yg baru Islam
-nabi pun Ada masa Tak pakai kopiah.
dengan suaranya yang keras terdengar,
-orang badawi
-Ada yg kata ngomelan,ulangan sbg berjaga2 agar tidak tersalah ketika jumps nabi.
-bukan kasar
namun tidak dapat dimengerti apa maksud yang diucapkannya, hingga mendekat (kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam) kemudian dia bertanya tentang Islam,
-tentang syariat Islam
-kenapa Tak BG tau tentang kalimah syahadah
-INI menunjukan ,nabi Sudah tahu ia telah islam
-kata telah diringkaskan Tak berapa tepat
maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Shalat lima kali dalam sehari semalam".
Kata orang itu: "apakah ada lagi selainnya buatku".
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab:
"Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata:
"Dan puasa Ramadlan".
Orang itu bertanya lagi: "Apakah ada lagi selainnya buatku".
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyebut: "Zakat":
Kata orang itu: "apakah ada lagi selainnya buatku". Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Thalhah bin 'Ubaidullah berkata: Lalu orang itu pergi sambil berkata: "Demi Allah, aku tidak akan menambah atau menguranginya".
Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Dia akan beruntung jika jujur menepatinya".
Sebut solat dulu pah baru zakat.
Solat ibadah badan
Zakat ibadah harta.
Peranan harta amat penting berhubung dgn manusia
Umat islam seperti bulu putih atas bulu hitam dzaman yakjut dan makjut
Semua ahli ktab beriman nabi isa,zaman ini belum lagi.
Tak eluk kata talhah peringkaskan hadis ,sebab waktu tu ,haji belum diwajibkan lagi.
Ini dalil selain yg 5waktu tu, solat adalah sunat
Mazhab hanafi dan malik,solat sunat yg dibuat jika terbatal jadi wajib untuk menyempurna,jadi wajib qada
Nabis +kauf tidak boleh taqiyah bg syiah
Nabis bg abu hanifa boleh minum,jadi nak betul2lawan abu hanifa syiah tidak boleh minum nabis.
Nabis bukan arak jika tidak mengapa diberi minum pada umar yg luka dan hampir meninggal.
Kauf aswj ,boleh sapu kaki,syiah sapu kaki,untuk menyatakan kebencian
Tiada ulasan:
Catat Ulasan