Ahad, April 08, 2018

Sahih bukhari kitab solat sesi 19

Sesi 19

Bab 25

Bab bersolat dgn memakai khuf

(Ini adalah atsar)
Imam bukhari meriwayatkan dari hamam bin alharith katanya ,saya melihat jarir bin abdillah membuang air kecil kemudian mengambil wuduk dan menyapu khaufnya kemudian terus bangun bersolat. selepas bersolat dia ditanya ,jawab beliau saya pernah melihat rasullah saw melakukan seperti ini.
Ibrahim berkata mereka suka sangat dgn jawapan jarir ini kerana jarir adalah antara orang yg terakhir memeluk islam.

Kalu solat dgn tujuan untuk membantah orang yahudi adalah eluk

Pakaian dikaki,sepertimn kasut boleh pakai,khauf tentulah lagi boleh pakai.
Khauf adalah pakaian lengkap,yg allah tuntut ketika nak solat atau tawaf

Apa2 yg menambah khusyuk adalah lebih baik walaupun asalnya taklah baik seperti khauf yg melindungi kaki dari kesejukan
Tajuk ni juga nak menunjukan dibolehkan memakai khauf yg dipakai dipekan atau dipasar dan bersih dgn sapu.apa lagi khauf yg dipakai dlm kasut

Abu hanifah kata orang yg menolak sapu khauf jadi kafir.
Musuh yahudi dan syiah  adalah jibrail dan mikail
Bagi syiah kaki tak basuh tapi sapu kaki.
Tajdid wuduk boleh hanya sapu ,tak yah basuh.

Didlm atsar ini ,jarir tengok nabi buat
Jarir sangat dibenci oleh syiah
Jarir tak mahu berpisah dgn nabi
Jarir rupanya seperti nabi yusuf(yusuf dlm umat ini)
Jarir pi hancurkankan berhala.(dia lemah tapi jadi kuat bila ditepuk oleh nabi.
Ada orang tanya adakah nabinsapu khauf sebelum turun surah almaidah.
Selepas turun Surah maidah ,jarir masuk islam.

Mughirah bin syukbah juga dibenci oleh syiah.
Dikatakan ada 2,000orang isteri dan ada tentangnya dlm kitab ihya ulumudin dan tahi bu tarik

Amar pun dibenci oleh syiah juga

Hamam melihat jarir kencing,boleh  tapi bukan qubul dan dubur

Bau syurga bukan sesuatu yg mudah,perlu kepadang mahsyar dulu baru kesyurga. 
Sahabat2 suka kerana tidak dimansuhkan sapu khauf yg memudahkan depa.
Kekotoran najis pada khauf boleh disental pada permukaan bumi.

H2
Dgn sanadnya imam bukhari meriwayatkan dari mughirah bin syukbah katanya,saya telah menuangkan air untuk wuduk rasullah saw ,lalu baginda menyapu 2 khaufnya dan kemudiannya dia bersolat.

Bab 26
Bab apabila sesaorang bersolat dan tidak menyempurnakan sujud

Dgn sanadnya ib meriwayatkan dari huzaifah,beliau pernah melihat dari abi wa il  dari huzaifah,dia pernah melihat seorang lelaki yg tidak menyempurnakan rukuk dan sujudnya,apabila dia selesai bersolat ,huzaifah berkata engkau belum bersolat .kata perawi iaitu abu wail ,sekiranya engkau mati,nescaya engkau mati bukan diatas sunnah nabi saw 

Tomaninah adalah adalah rukun solat bg semua ulamak dan syarat sah solat.
Bg hanafi,sah solat yg tak baca fatihah
Bg hanafi,Nafiyulkamal=makna nya tak sempurna bukan nafgi hakikat solat.

Jangan seperti ayam patuk makanan.
Jgn sujud seperti anjing
Jgn spt syaitan 
Jgn seperti ahli neraka
Jgn seperti musang

Sujud wajib dgn tomaninah
Atsar @ hadis marfuk.
Meninggalkan wajib, sah, tapi berdosa.

Hadis sama maksud lain jadi tiada pengulangan,dr konteks menutup aurat
Yg terdedah tu bukan aurat tak pa,yg terdedah aurat tak leh
Ada pakaian yg menyebabkan tak sempurna sujud mesti dielakan
Ada syarat sujud dan perlu sempurna.

Tujuan untuk melengkapkan 2 bab yg lalu.
Ib ingin memberitahu bhw apa yg boleh membantu untuk menambah kekhusyukan atau tomakninah adalah boleh dan digalakan
Tak lapik menyebabkan tiada tomaninah perlu dielakan atau dgn kata lain boleh dilapik untuk memastikan kesempurnaan sujud.
Tangan dan kaki perlu dilapik.
Sujud, kaifiyatnya angkat tangan dan buka ketiak.

Mati tidak di atas sunnah nabi =mati tidak dlm islam,itu khilaf sebab kalu ikut abu hanifah kata sah solat tapi yg kata tak sah maka seperti solat sebab nabi tak pernah buat.nabi sujud tak pernah tak solat tiada tomaninah.

Dakap qiam tak sah solat bg syiah,tapi khomaini kata boleh taqiyah.
Mazhab Imam malik,qiam ,tangan mesti lurus macam syiah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan