Ahad, April 08, 2018

Sahih bukhari kitab solat sesi 20

Sesi 20
Dlm setengah2 naskah termasuk naskah numli, tiada bab 26&27.
Tapi dlm naskah ttt ada.

Bab 27
Bab sesaorang yg bersolat perlu merenggangkan  dan memisahkan lengannya dari  kedua lambungnya ketika sujud

Ib meriwayatkan dgn sanadnya dari malik bin muhanah bhw nabi merenggangkan  kedua tangannya yakni dari lambungnya ketika pabila solat sujud sehingga nampak putih ketiaknya.
kata al lais , jaafar bin rabiah telah meriwayatkan kepada ku hadis yg semakna sama mafhumnya

Ringkasan
Seolah2 tiada kaitan
Tetapi sebenarnya berkait dr segi pakaian iaitu mestilah tidak  menjejaskan untuk kesempurnaan sujud,

Mengikut mazhab hanafi mesti ditutup ketiak walaupun lelaki,yg penting tidak menganggu jemaah disebelah.
Perempuan mazhab hanafi bila nak sujud mereka akan duduk seperti duduk tahayat sulu kemudian baru sujud.

Mazhab syafie,perempuan je yg tertutup.
Sebenarnya tiada yg putus tentang semua yg adalah ijtihad ulamak shj.

Al abwa watarojim= syarah kepada tajuk bukhari.

Bab 28
Bab mengadap kiblat ketika solat
Sesaorang itu hdklah mengadap kedua2 hujung jarinya

Bab 28
Bab mengadap kiblat ketika solat
Sesaorang itu hdklah mengadap kedua2 hujung jarinya

٨ -  الصلاة » ٢٦٣ -  فضل استقبال القبلة يستقبل بأطراف رجليه
8. Shalat » 263. Keutamaan menghadap qiblat dengan menghadapkan jari jemari kedua kaki

٣٧٨ - حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَبَّاسٍ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ الْمَهْدِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا مَنْصُورُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ مَيْمُونِ بْنِ سِيَاهٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ صَلَّى صَلَاتَنَا وَاسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا وَأَكَلَ ذَبِيحَتَنَا فَذَلِكَ الْمُسْلِمُ الَّذِي لَهُ ذِمَّةُ اللَّهِ وَذِمَّةُ رَسُولِهِ فَلَا تُخْفِرُوا اللَّهَ فِي ذِمَّتِهِ
378. Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin 'Abbas berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Al Mahdi berkata, telah menceritakan kepada kami Manshur bin Sa'd dari Maimun bin Siyah dari Anas bin Malik ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa shalat seperti shalat kita, menghadap ke arah kiblat kita dan memakan sembilan kita, maka dia adalah seorang Muslim, ia memiliki perlindungan dari Allah dan Rasul-Nya. Maka janganlah kalian mendurhakai Allah dengan mencederai perlindungan-Nya."

٣٧٩ - حَدَّثَنَا نُعَيْمٌ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُبَارَكِ عَنْ حُمَيْدٍ الطَّوِيلِ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَقُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَإِذَا قَالُوهَا وَصَلَّوْا صَلَاتَنَا وَاسْتَقْبَلُوا قِبْلَتَنَا وَذَبَحُوا ذَبِيحَتَنَا فَقَدْ حَرُمَتْ عَلَيْنَا دِمَاؤُهُمْ وَأَمْوَالُهُمْ إِلَّا بِحَقِّهَا وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ قَالَ ابْنُ أَبِي مَرْيَمَ أَخْبَرَنَا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ حَدَّثَنَا أَنَسٌ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ الْحَارِثِ قَالَ حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ قَالَ سَأَلَ مَيْمُونُ بْنُ سِيَاهٍ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ قَالَ يَا أَبَا حَمْزَةَ مَا يُحَرِّمُ دَمَ الْعَبْدِ وَمَالَهُ فَقَالَ مَنْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا وَصَلَّى صَلَاتَنَا وَأَكَلَ ذَبِيحَتَنَا فَهُوَ الْمُسْلِمُ لَهُ مَا لِلْمُسْلِمِ وَعَلَيْهِ مَا عَلَى الْمُسْلِمِ
379. Telah menceritakan kepada kami Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Al Mubarak dari Humaid Ath Thawil dari Anas bin Malik berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku diperintah untuk memerangi manusia hingga mereka mengucapkan Laa ilaaha illallah (Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah) '. Jika mereka mengucapkannya kemudian mendirikan shalat seperti shalat kita, menghadap ke kiblat kita dan menyembelih seperti cara kita menyembelih, maka darah dan harta mereka haram (suci) bagi kita kecuali dengan hak Islam dan perhitungannya ada pada Allah." Ibnu Abu Maryam berkata, telah mengabarkan kepada kami Yahya bin Ayyub telah menceritakan kepada kami Humaid telah menceritakan kepada kami Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Dan 'Ali bin 'Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Khalid bin Al Harits berkata, telah menceritakan kepada kami Humaid berkata, "Maimun bin Siyah bertanya kepada Anas bin Malik, "Wahai Abu Hamzah, apa yang menjadikan haramnya darah dan harta seorang hamba?" Ali menjawab, "Siapa yang bersaksi Laa ilaaha illallah (Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah), menghadap ke kiblat kita, shalat sepeti shalat kita dan memakan sembelihan kita, maka dia adalah Muslim, baginya hak dan kewajiban seorang Muslim."

H1
Imam bukhari meriwayatkan...sesiapa yg bersolat dgn solat kita,berkiblat dgn kiblat kita,memakan dgn sembilahan kita atau berkiblat dgn kiblat kita maka dijamin oleh allah dan rasul dan janganlah mengkianati jaminan alllah dan rasulnya.

Berkiblat maknanya masa solat dia akan mengadap kiblat kalu tak mengadap kiblat dia bukan orang islam.

Makan sembihan bererti hanya memakan yg disembelih oleh orang islam dan tidak makan yg lain.

H2
.....maka haramlah darahnya kepada kita.

H3

Hadis maukuf=sanad berhenti setakat sahabat@dipanggil atsar

Cetakan pakistan 2jilid
Ada yg 15 jilid
Syarahan2 itu bertumpu pada tajuk@tarjamatul bab.

Anggota(jari kaki) paling susah nak mengadap kiblat disuruh juga  mengadap kiblat.
Sujud dan tahayat akhir

Ada kelebihan ttt,sebab tu nabi suruh buat dan dia buat
Dada mesti arah kiblat,muka berubah sikit tak pada.
Kiblat adalah syiar utama.

Tanam mayat pun hadap kiblat.
Yg jadi lebih adalah kiblat ahli tauhid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan