Sesi 1
Bab 1
Apa yg datang (yg sampai kepada kita)menyebabkan mesti berwuduk.
Apabila hendak mendirikan solat mestilah
Berwuduk dua kali atau tiga kali shj.
Kalu lebih sudah melampau.
4/10
Api dipadamkan dgn air,jadi marah yg panas dipadamkan dgn wuduk.
Lebih 3kali melampau,ia juga isyarat dosa.
Cuba ingat,aku berapa kali mungkir janji dan suci anggota dari dosa tapi cemarkan balik dgn dosa,tiap kali wuduk ingat akan dosa yg merupakan rukun taubat
Basuh 7 anggota,
1
2
3
4
5
6
7
Adanya 7 jenis neraka
Soalan ,apa seperti putingbeliuang ambil wuduk ,basuh ujung2sj?
5/10
Tawaf ,solat,kena ambil wuduk walaupun zahir kita telah suci
Wuduk dgn perincian seperti ini
Pendapat
1
2.
Bila berhadas dan mendirikan solat perlu berwuduk.
Rukun fekah syafie wuduk-orang tua(4 basah 2 kering)niat bila nak
6/10
Wuduk ni yg sebelum ,jadi syarat.
4basah 2kering tidak boleh diterima.
Sebab tak dak dalil.
Niat yg umum .
Innamalakmalibiniat adalah amalan.
Abu hanifah dan bukhari kata tertib tidak mesti rukun wuduk.
Sebutan mestila tertib tapi perbuatan tak mesti.فbaru menunjukan tertib ,tapi وtak menunjukkan tertib
7/10
Bab niat tiada!
Dia sendiri tengok dan dia sendiri nilai.
Abu abdillah (imam bukhari-tanda rendah diri atau murid dia yg tuli)berkata nabi menerangkanapa yg allah kata adalah rukun
Ferdu wuduk hanya sekali.
Setiap Perintah adalah satu kali sahaja.
Basuh muka,maknanya sekali.
Yg lebih hanyalah sunnat shj.
8/10
Bahasa yg mengandungi falsafah adalah bahasa arab.
Kenapa panggil wajah?وجهtempat melihat.tapi sebab apa panggil muka ,tiada jawapan.
Sesiapa yg buat lebih(lebih dari tiga) atau kurang(satu pun tak buat) telah melampau.
9/10
🍍🍍🍍
Suci ada dua yg lahir dan maknawi/batin
Seperti tangan kaki tiada apa,tapi bersuci juga.
Bila berjunub zahirnya tidak nampak kotor
Bersuci bukan sekadar suci dr bau atau yg nampak.tetapi juga yg batin
Islam agama fitrah sesuai dgn kejadian asal kita.
Binatang pun akan mandi/berguling dlm tanah selepas mengawan,itu semulajadi.binatang tidak ditaklifkan.
Dan mandi boleh memberi kesegaran.
Hikmah mandi wajib adalah byk.
Kajian ada menunjukan ,Penyakit Harorohghairitisiyah/kepanasan dlm tubuh boleh sembuh dgn persetubuhan dan kemudian mandi.jika tak mandi, toksid yg keluar boleh masuk balik dan bahaya.
Mandi juga tanda kesukaan dan kesyukuran.
Air mani itu besar ertimya dan adalah nikmat. Isyarat airmani sangat besar nikmat,disuruh mandi isyarat syukur iaitu kelayakan mendapat anak.
Naluri keibuan dan kebapaan ada pada setiap manusia
Mandi berkait dgn nikmat dan untuk bersyukur.
Selepas beranak pun mandi
Hari raya pun mandi juga tanda syukur
🍌🍌
Sesi 1
Kitab toharoh
Sajak,orang yg pandai sj faham
Tiada tertib wuduk, basuh muka dulu,buke basu tangan dulu,ada maksud dia yg tersendiri.
Setiap yg dia buat tu ada makna dia terserndiri
Dari wahyu baru kita dpt iman,iman dibw oleh wahyu.
No.1 iman yg penting.
Menyatakan ubudiyah.selepas iman adalah ibadah.
Ibadah tdk mungkin tahu tanpa wahyu.jadi nak menyatakan syukur.
Nak buat ibadah mesti dgn wahyu- ilmu
Ibadah dgn ilmu akan dapat byk.
Kalu kita tak tahu kita tak dpt buat dgn betul dan kurang pahala.
Yg perlu ibadah adalah wuduk.solat tak diterima kalu tidak suci atau tidak berhadas.kena tahunyg tu dulu.
Walaupun nampak bersih ,tapi adakah ianya suci.suci adalah dgn berwuduk,maksudnya tidak berhadas.
Dr segi bhs,wuduk=cerah/sinar/seri/cuci/bersih
Waduk=bahan yg digunakan untuk mencuci=air yg kita gunakan untuk ambil wuduk.وضوء
Air bg apa ugama,akan guna air.air sesuatu yg menyucikan.tohur.allah menurunkan air dr langit yg menyucikan.
Air itu menyucikan atau membersihkan.
Kita akan nampak sinar tu didunia lagi ,diakhirat lebih2 lagi.yg mana bab 3kelebihan wuduk & berseri diakhirat.
Suci maksud /hikmardr segi falsafah
Najis aini,biasa manusia tak suka,ada bendanya,najis yg nampak,bau busuk,boleh dikesan.
Najis hukumi,dr segi hakikat.fizikal tak ada.kalu tanya orang kafir mereka tak nampak.hadas kecil.hadas besar.zahir tidak kotor tapi bila nak melakukan amalan mesti dihilangkan najis hukumi.
Innamamusyrikun nanajasun=sesungguhnya orang musyrik itu najis.contoh patung atau berhala.ada kekotoran disitu,tidak,tapi allah kata kotor.begitu juga arak.yaitu semua manusia tahu najis atau kekotoran,tapi tahu ke ada lagi sesuatu yg kotor pada hakikatnya.yg dlm hati kita adakah orang nampak,perlu dibersihkan dr kehidupan kita.
Jika dibarat ,bukan main bersih tapi adakah mereka tahu kebersihan yg sebenarnya.susah ko senang ko
Binatang seperti kucing pun jika ajar makan yg bersih tak akan mahu makan bangkai.
Awal2 dulu setiap kali nak solat,kemudian diringan jika dah tak payah ambil.
Bila berhadas barulah dia perlu kepada wuduk
Jangan muwalat=seperti basuh muka dah kering baru basuh lengan itu tak boleh,bersama dgn telinga.sebut 4f semua dah masuk.
7anggota,7pintu neraka
1.muka👉mulut,mata,hidung,telinga.
5.tangan
6.kepala
7.kaki
Isyarat kepada 7 neraka,jika dunia ini yg membakar maka perlu dilwn dgn air untuk memadamkanya.
Kenapa 3X,kenapa tak boleh lebih dr 3 akan melampau.?
hidup resah gelisah,kasar tidak lembut,benci membenci tiada kasihsayang,umpat,khayal,melihat yg haram,kalu api padam dgn air jadi api neraka,dgn wuduk.
Api membakar ,api memadam
Ataf dgn wau ,limutakijamii,nak menunjukan himpun.
Jika Fa (ف)barulah menunjukan tertib dan tarkib.
Manusia masuk neraka sebab 7anggota ini
Bila ambil wuduk seperti bertaubat
3rukun taubat.
Menyesal
Berazam
Berjanji
Dgn allah ,tak malu ke?,beri segala2nya.
Allah maha penerima taubat.
Sebab tu 3X
Hikmatnya besar.
Cuci gigi
Wuduk ini eluk,jadi jika semakin cerah adalah lebih baik.
Kalu orang kafir ,beritahu secara falsafah hukum islam,falsafah
Bila ada seri nampak nya yg cemar.
باب مَا جَاءَ فِي الْوُضُوءِ:
Bab apa2 yg sampai pada kita tentang wuduk
Nombor satu quran .
Asas hukum wuduk dok ada dlm quran.ayat quran
Imam bukhari akan iltizam mengisyaratkan setiap yg awal bab atau akhir bab.
Solat dimulakan dgn wuduk
Isyarat awal bab
Kalu nak buat sesuatu yg memerlukan kesucian batin
Wudhuk itu wajib
Hukum wajib ambil wuduk
Bermula hukum wajib bermula dgn ayat ini.
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ}
Bila kamu berdiri/bangun untuk solat,
-jika duduk macam mn?
-adakah setiap kali nak solat,mesti ambil wudhuk,dan ini telah diringankan,tak perlu bila sudah ada wudhuk
-bila berhadas perlu berwudhuk bila nak solat.dan apa2 yg memerlukan wudhuk.
-tidak diberitahu tentang niat dan tertib.
-orang tua dulu2,4basah 2kering.niat dgn tertib.
-niat pula ketika mn?
-jika dlm mimpi ketika tidur ambil wudhuk ,tak sah.
-fekah syafie ,4basah 2 kring.
-kerana benda lain ,bukan ianya sendiri
-abu hanifah &imam malik,tertib dlm sebutan bukan bererti tertib perbuatan,molek tertib, tapi bukan rukun.
-khalid minum selepas itu
-dan /و tidak menunjukan mesti tertib
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ وَبَيَّنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ فَرْضَ الْوُضُوءِ مَرَّةً مَرَّةً،
Sesungguhnya diferdukan 1X,1X
وَتَوَضَّأَ أَيْضًا مَرَّتَيْنِ وَثَلاَثًا،
Juga mengambil wuduk itu 2X dan 3X
وَلَمْ يَزِدْ عَلَى ثَلاَثٍ،
Dan tidak ditambah atas 3X
وَكَرِهَ أَهْلُ الْعِلْمِ الإِسْرَافَ فِيه
Dan ahli ilmu tidak suka sikap berlebihan
ِ وَأَنْ يُجَاوِزُوا فِعْلَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
Dal berwuduk dlm mrlampaui nabi
Rukun taubat 3
Basuh 3kali anggota wudhuk.
Jgn lama baru nak sambung anggota lain tidak boleh.
Imam bukhari tidak jadikan tertib rukun dlm wuduk.
Mualat=tidak teratur
Kotor ,sebab tu suruh ambil wudhuk.
Berus gigi walaupn tak makan.
Wudhuk ni makna sinar,eluk berwuduk walaupun bukan nak beribadah.
Falsafah aqidah islam.
Betapa hikmat dia ,kebijaksaan allah
Kotor
Abu Abdillah=imam bukhari.
Kitabul wuduk,
Anggota Kita bersinar ,nabi kenal,besar kesannya .zahir tiada kesan
Imam bukhari akan beriltizam ,setiap awal bab dia beri isyarat.setiap kali nak memulakan kesucian batin mesti ambil wuduk seperti solat atau tawaf.
Jurij ambil wuduk
Sarah juga ambil wuduk
Tidak sah solat jika tiada wuduk.
Permulaan hukum wajib adalah ayat ini. إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ}
Wuduk sekali tu ferdu,2@3sunat,4tidak boleh
Sebut secara taklik,tiada sanad.
Sebab tak sebut sanad nak ringkas.
Kenapa panggil wajah?sebab bahasnya tinggi,mengandungi falsafah
Yg biasa,Bila jumpa,nampak yg depan,dlm hidung dan mulut tak nampak
Yg lebih sesuatu yg buruk.
Kalu kurang dari sati,atau buat tak sempurna jadi tak sah.
Manusia kena buat haji ,ini perintah ,wajibnya seX,selebihnya sunat.
Anggota yg dibasuh 3X,basuh lebih melampaui sunnah nabi
Ibnu basuh kaki 7X,bukan sebagai wuduk tetapi sebagai mencuci kaki.
Anggota yg disapu 1X
Sifat berlebihan ,melampaui perbuatan nabi.
Hukum nya makruh.
Nabi tak dak buat,bertindak melampau.
Tidak disebut berkurang ,yg disebut lebih .
Jika kurang dr 3 tidak dipertikaikan.
Kurang dr 3,iaitu 1@2.
Jika kurang dr 1 tak jadila wuduk.kalu 4 tak jadi.
Anggota2 yg perlu dibasuh.
Sambil wuduk niat menyejukan 2X &wuduk 3X maka boleh.
باب لاَ تُقْبَلُ صَلاَةٌ بِغَيْرِ طُهُورٍ:
Solat tak diterima tanpa bersuci
«135» حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((لاَ تُقْبَلُ صَلاَةُ مَنْ أَحْدَثَ حَتَّى يَتَوَضَّأَ)).
Tidak diterima solat orang yg berhadas sehingga dia berwuduk
قَالَ رَجُلٌ مِنْ حَضْرَمَوْتَ مَا الْحَدَثُ يَا أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ فُسَاءٌ أَوْ ضُرَاطٌ.
BertanyaSeorang lelaki dari hadaral maut,apa itu hadas berkentut berbunyi atau tidak bebrbunyi
[طرفه 6954، تحفة 14694].
باب فَضْلِ الْوُضُوءِ، وَالْغُرُّ الْمُحَجَّلُونَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ:
Bab orang tidak berwuduk kerana syak sehingga dia yakin
«136» حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ خَالِدٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِلاَلٍ عَنْ نُعَيْمٍ الْمُجْمِرِ قَالَ رَقِيتُ مَعَ أَبِي هُرَيْرَةَ عَلَى ظَهْرِ الْمَسْجِدِ، فَتَوَضَّأَ فَقَالَ: إِنِّي سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ:
((إِنَّ أُمَّتِي يُدْعَوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غُرًّا مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ، فَمَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يُطِيلَ غُرَّتَهُ فَلْيَفْعَلْ)).
[تحفة 14643].
باب لاَ يَتَوَضَّأُ مِنَ الشَّكِّ حَتَّى يَسْتَيْقِنَ:
«137» حَدَّثَنَا عَلِيٌّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا الزُّهْرِيُّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ وَعَنْ عَبَّادِ بْنِ تَمِيمٍ عَنْ عَمِّهِ أَنَّهُ شَكَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّجُلُ الَّذِي يُخَيَّلُ إِلَيْهِ أَنَّهُ يَجِدُ الشَّيْءَ فِي الصَّلاَةِ. فَقَالَ: ((لاَ يَنْفَتِلْ- أَوْ لاَ يَنْصَرِفْ- حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيحًا)).
[طرفاه 177، 2056، تحفة 5296، 5299].
Tiada ulasan:
Catat Ulasan