Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 2

Sesi 2

Bab 2

1/12

Tidak boleh  mendirikan solat melainkan bersuciطهور,
baris depan bersuci,

baris atas bahan buat bersuci
*fekah bukhari (kefahaman dia yg mendalam)terletak dlm tajuk dia.

2/12

Solat orang yg berhadas melainkan dia berwuduk
Tapi kenapa tajuk itu diplilih.
Kerana selain wuduk boleh tayamun.
Bersuci adalah satu perbuatan.
Wuduk ada perbuatan.

Tajuk solat tidak diterima tanpa bersuci.
Satu dari bersuci ada berwuduk.
Syarat ke baitillah adalah mampu.
Dah ambil wuduk atau dah solat tak kena cara tak diterima.
Yaitu tak berwuduk maka tak sah tawaf dan solat.
Sujud tilawah tak perlu wuduk ikut pendapat bukhari.
Apa2 solat mesti ada wuduk.
Solat dgn makna doa menyebabkan tanpa wuduk boleh solat jenazah ,ada wuduk mengelokannya
Ada wuduk tu antara wajib atau tidak

3/12

4/12
Duit riba untuk kepentingan umat atau membangunkan ummah boleh tapi tak boleh pahala.
Kotor hanya untuk orang berkenaan.
Bila mandi dah tak perlu berwuduk.

7/12
Hanya batal wuduk kerana kentut boleh sambung balik selepas ambil wuduk untuk solat.

Bab 3
Kelebihan berwuduk dan kesannya  berseri wajah dan anggota dgn wuduk

Orang ambil wuduk akan berseri2 dibhg anggota wuduk diakhirat kelak
Anggota wuduk dan sujud tidak bakar oleh api neraka sehingga dikenali malaikat orang solat tapi masuk neraka.

8/12
Umat ku akan diseru dgn u'ruk muha 'jalun

Sarah minta nak berwuduk
Jarir yg difitnah juga minta berwuduk

Tapi umat nabi saw berseri khusus.

🐓🐓
Kemunasabahan tertib bab,ini iltizam iman bukhari.
Mula
1.wahyu
2.Imam,perkara penting dan istimewa dlm wahyu
3.Ilmi
4.Toharoh
Tidak sj2 dia buat.
Semakin halus perasaan semakin  byk boleh diambil pengajaran dari susunan/tertib  babnya.
Wuduk=sinar/cahaya/
Waduk adalah air yg digunakan untuk berwuduk.
Air adalah bahan pencuci utama
Setiap yg bukhari buat ada pengajaranya yg nak disampaikan.
Dgn ilmu buat sikit tapi boleh dapat byk pahala
Ibadat yg dimaksudkan ialah solat.ada syarat dia iaitu solat

Wuduk =sinar /cerah/cahaya
Waduk =air yg digunakan untuk bersuci
Air untuk apa bangsa pun akan guna air untuk menyucikan
Kami menurunkan air dr langit untuk menyucikan.
Hadis yg tidak menepati syarat bukhari,jadi diletakan dalam tajuk

Najis aini boleh dikesan dan ada bendanya
Najis hukumi najis pada hukumnya.

Sesungguhnya orang musyrik tu najis.
Najis yg mcm mn?
Arak ,judi,patung/berhala  kotor.
Jika pegang kena basuh tangan?
Semua manusia tahu yg busuk dan kotor,tapi ada lagi sesuatu yg kotor pada hakikatnya.,kalu tihe bg nampak kotor akan nampak kotor dan busuk.
Hok dlm fikiran dan hati ada nampak ke?
Tapi kotor.
Kucing atau binatang pun tak mau yg kotor.
Kenapa mula imam bukhari bw ayat tu?
Kerana manusia akan bertindak,
Berhadapan dgn sesuatu,muka tengok dan nak ambil,kalu tak leh ambil ,guna akal,akal diatas sekali,nak pergi ketempat yg tinggi jika binatang bukan keatas tapi kedepan.
Hak dimuka,mata,hidung ,mulut,telinga

Perkara yg memerlukan kesucian batin,wuduk diperlukan

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ وَبَيَّنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ فَرْضَ الْوُضُوءِ مَرَّةً مَرَّةً،
Sesungguhnya diferdukan wuduk itu 1X,1X

وَتَوَضَّأَ أَيْضًا مَرَّتَيْنِ وَثَلاَثًا،
Juga mengambil wuduk itu  2X dan 3X

وَلَمْ يَزِدْ عَلَى ثَلاَثٍ،
Dan beliau tidak melebehi  3X
وَكَرِهَ أَهْلُ الْعِلْمِ الإِسْرَافَ فِيه
Dan ahli ilmu tidak suka sikap berlebihan
ِ وَأَنْ يُجَاوِزُوا فِعْلَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
Dan berwuduk dlm melampaui nabi

Najis ada dua
1.hukumi,hadas kecil &hadas besar.hakikatnya kotor.
2.aini,najis ini semua manusia tahu

Apa hikmahnya?
Kalu kena berhala,judi,daun terut,kita pegang adakah ia kotor,kotor dr segi falsafah.
Semua manusia tahu,najis itu kotor dan busuk tapi ada yg lebih kotor  dari najis yg kotor.

Begitu juga iktikad tu kotor,syirik kotor  dibubuh dlm fikiran kita,keinginan untuk buat jahat.
Iktikad itu kotor kerana mensyirikan allah.

Pandai berlembut dgn manusia tetapi tidak dgn allah kerana masih mensyirikan allah
Manusia sepatutnya tahu kebersihan yg berkait dgn allah.
Bila Ambil wuduk akan basuh muka .maknanya bila hdk ambil benda yg kita suka,kita nak ambil,muka dulu,kalu tak leh ambil kita guna fikiran untuk ambil.lagu mn nak capai.guna habis tangan dan kaki dan keupayaan untuk mengambilnya atau nak mencapainya.
Muka ada hidung ,mulut,telinga, mata
7itu apa?isyarat kepada 7neraka ,neraka ini panas,7anggota ini menyebabkan keneraka,buat salah membuatnya panas,gelisah,tidak ada mesra,tidak tenang,benci,membenci,tiada kasih sayang cakap ngumpat,dengar,lihat ,atau khayal.yg sesuai adalah api neraka
Yg panas inilah  mesti disejukan/dipadamkan dgn air didunia .
Seolah2 anggota itu disejukan/padamkan dgn air ,itu lah khasiat air ,wuduk.api  dipadamkan d
gn air.
Seolah2 berjanji untuk tidak melakukan yg allah larangan
Isyarat taubat rukunya 3.
Dan ada doa selepas wuduk
Mutatohirin yg luar.
Tawabin yg dlm .

Malu pada allah,dah janji kemudian langgar ,nasib baik allah maha pengampun
Suci yg diluar,rupanya yg dlm peragut dn macam2.
Kalu tak dak kotor,tak kan tak mau suci.
Kenapa wuduk ,basuh  hujung2 anggota shj.
Kitab wuduk akan jadi cerah dan nabi kenal umat dia,zahir tak nampak kesan tapi besar diakhirat nanti.

Asas wuduk ada dlm quran,inilah keistimewaan islam.
Solat mesti dimulakan dgn wuduk.
Hukum wajib wuduk ,sarah ambil wuduk juga,juraij juga ambil wuduk.
Wuduk dgn perincian seperti ini  berdasarkan ayat ini.
Memang pada peringkat awal ,mesti ambilnsetiap kali nak solat.
Satu lagi pendapat  semakin ringan jika  dah ada wuduk maka tidak perlu diulang.
Dlm ayat wuduk ,tak beritahu tentang niat dan tertib.
Mazhab syafie,4basah 2kering(tertib dan niat)

باب لاَ تُقْبَلُ صَلاَةٌ بِغَيْرِ طُهُورٍ:
Solat tak diterima tanpa bersuci
Bukan  berwuduk tapi bersuci,wuduk dgn air ,tayamun pun boleh juga untuk bersuci.
Tajuk menunjukan fekah dia
Kebijaksanaan fikah imam bukhari pada tajuk.
Fekah bukhari terletak pada tajuk dia

Tiada solat,walaupun buat,jika tiada wuduk(air sembahyang)
Jika tak kena cara,juga tidak diterima.

Solat jenazah=perbuatan solat ,kena ada wuduk
Macam tak solat ,doa sambil berdiri,puncanya ini lah ,solat tidak diterima solat kecuali bersuci
Sujud tilawah,ada khilaf dan iman bukhari kata boleh sujud tanpa wuduk tapi eluk jika ada.jika tidak boleh buat dan jika buat akan berdosa.

Ada ketika air pun tiada ,debu pun tiada
Fakidutohurin=orang yg tiada 2(air atau tanah) bahan bersuci,atau ada air tapi jika guna air akan binasa.
Syafie,pasir tak boleh mesti tanah.
Nak solat ke tidak?

باب لاَ تُقْبَلُ صَلاَةٌ بِغَيْرِ طُهُورٍ:
Solat tak diterima  tanpa bersuci(ini hadis tapi tak cukup syarat)

«135» حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((لاَ تُقْبَلُ صَلاَةُ مَنْ أَحْدَثَ حَتَّى يَتَوَضَّأَ)).
Tidak diterima solat orang yg berhadas sehingga dia berwuduk

-tak diterima tanpa bersuci(berwuduk) ni adalah hadas kecil
-kalu hadas besar,kena mandi wajib
-kalu qadak puasa wajib

-masalah sambung solat/binat alasolah
-seorang berkentut ketika solat,berhenti p ambil wuduk ,sambung kerakaat ke3 .
-sebab solat orang yg berhadas tidak diterima sehingga dia berwuduk.syarat jgn bercakap.
-salah faham seperti sekat ketika solat.,difaham hdk solat.
-sunnah byk solat atas kenderaan.tanpa berkiblat pun boleh.bercakap tidak boleh,sekadar angkat tangan boleh,solat sunat.


قَالَ رَجُلٌ مِنْ حَضْرَمَوْتَ مَا الْحَدَثُ يَا أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ فُسَاءٌ أَوْ ضُرَاطٌ.
BertanyaSeorang lelaki dari hadaral maut,apa itu hadas berkentut berbunyi atau tidak bebrbunyi

-sebab2 batal wuduk yg ringan.
-atau berpada dgn menyebut yg ringan,maka yg berat akan lebih lagi.
-kalu berak ,berat tu
-kalu ada masalah berkentut,boleh diambil
-mimbabilaula=berpada menyebut yg ringan.
-lagi punmasjid bukan tempat berak
[طرفه 6954، تحفة 14694].

Sunnah byk menunjukan nabi saw solat semnasa diatas kenderaan
Angkat tangan boleh jika solat sunat.
Sebab batal wuduk yg ringan iaitu kentut.
Berpada dgn menyebut yg ringan dr yg berat.setara yg ringan pun membatalkan solat apa lagi yg besar.biasanya kentut yg berlaku dlm masjid.

Orang bermasalah suka berkentut ,boleh berhenti untuk ambil wuduk kemudian sambung balik pada rakaat yg kita batal.jangan pandang lekeh  walaupun kita tak buat.

Apa makna hadas?
Hadas lagu mn dlm masjid.jadi ini adalah hadas kentut.

Min babilaula,setara uh pun tak boleh,sepak lagi byk.
Jadi masjid takanlah tempat orang berak.

باب فَضْلِ الْوُضُوءِ، وَالْغُرُّ الْمُحَجَّلُونَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ:
Bab keutamaan berwuduk dan berseri2 wajah dr kesan wuduk

-nak cerita kelebihan wuduk dan siapakah وَالْغُرُّ الْمُحَجَّلُون
-kepada orang yg mengaji lebih baik tak dak baris.
-anggota  wuduk yg akan berseri2

«136» حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ خَالِدٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِلاَلٍ عَنْ نُعَيْمٍ الْمُجْمِرِ قَالَ رَقِيتُ مَعَ أَبِي هُرَيْرَةَ عَلَى ظَهْرِ الْمَسْجِدِ، فَتَوَضَّأَ فَقَالَ: إِنِّي سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُول
Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits dari Khalid dari Sa'id bin Abu Hilal dari Nu'aim bin Al Mujmir berkata, "Aku mendaki masjid bersama Abu Hurairah, lalu dia berwudlu' dan berkata, "Aku mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
((إِنَّ أُمَّتِي يُدْعَوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غُرًّا مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ، فَمَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يُطِيلَ غُرَّتَهُ فَلْيَفْعَلْ)).
[تحفة 14643].
-Umat ku akan panggil di hari qiamat ruran muahajali dgn berseri2 kesan wuduk

"Sesungguhnya umatku akan dihadirkan pada hari kiamat dengan wajah berseri-seri karena sisa air wudlu, barangsiapa di antara kalian bisa memperpanjang cahayanya hendaklah ia lakukan."

Kelebihan wuduk.diakhirat.
Berseri2 dianggota wuduk
Pada hal bukan umat nabi saw shj yg berwuduk.dan boleh dibezakan umat nabi yg berseri secara istimewa dgn yg umat dahulu yg juga berwuduk.
Tapi ada juga yg berpendapat umat lain tidak berseri tapi bukan tak berseri mc yg kafir,tapi ada alamat lain.
Umat nabi dipanggil rorulmuhajalin.
Maksud memanjang  rurah.
Orang yg biasa dgn kuda akan tahu beza diantara seekor dgn seekor yg lain.

Anggota orang solat tidak dimakan api neraka sehingga orang yg nak bg syafaat kenal.

Hadis mudrok=hadis yg sebhg dr hadis itu juga mengandungi bukan saja kata2 nabi tapi juga kata2 sahabat.

Boleh dipanjang kebahu sebab juga tangan tapi ada yg tak terima.

Bab 4
باب لاَ يَتَوَضَّأُ مِنَ الشَّكِّ حَتَّى يَسْتَيْقِنَ:
Bab tidak berwuduk disebabkan dia syak  sehingga dia merasa yakin.

«137» حَدَّثَنَا عَلِيٌّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا الزُّهْرِيُّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ وَعَنْ عَبَّادِ بْنِ تَمِيمٍ عَنْ عَمِّهِ أَنَّهُ شَكَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّجُلُ الَّذِي يُخَيَّلُ إِلَيْهِ أَنَّهُ يَجِدُ الشَّيْءَ فِي الصَّلاَةِ. فَقَالَ: ((لاَ يَنْفَتِلْ- أَوْ لاَ يَنْصَرِفْ- حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيحًا)).
[طرفاه 177، 2056، تحفة 5296، 5299].
Telah menceritakan kepada kami 'Ali berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan berkata, telah menceritakan kepada kami Az Zuhri dari Sa'id bin Al Musayyab. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami 'Abbad bin Tamim dari Pamannya, bahwa ada seseorang yang mengadukan keraguannya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa seakan-akan ia mendapatkan sesuatu dalam shalatnya. Beliau lalu bersabda: "Janganlah kamu pindah atau pergi hingga kamu mendengar suara atau mencium baunya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan