Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 18

Sesi 18
Bab 46
Bab berwuduk menggunakan baldi kecil.
Kaluمنmenunjukan curah air atas tangan dan kalu فيmaksudnya masukan tangan dlm bekas.

Bab 47
Bab berwuduk menggunakan air satu cupak.
Rasullah saw yg berbulu pun cukup menggunakan hanya air yg terhad inikan pula yg kurang bulu.
Yg penting meratakan air keseluruh badan.

Bab 48
Bab menyapu kauf dlm berwuduk.
Kalu ikut logik sapu bawah kasut tapi nabi suruh diatas qauf
Kalu tak musafir boleh ke tidak?saad bin abi waqas jawab boleh.
Ibnu umar balik tanya umar betul ke saad bin abi waqas tu?jawab umar kalu saad yg bg tau tak payah ragu2 lagi.
Tapi ada juga satu  ketika saad bg tau kata kalu dtg rumah orang tak jawab salam kena balik,umar suruh bawakan sekurang2nya seorang saksi.
Musafir tiga hari,tak musafir satu hari.
Tanya kalu tak pasti kena tanya.
Sudah yakin dia alim boleh tanya.
Untuk kebaikan ,boleh buat tauliyah tapi jgn ketat sangat sehingga dah tau dia pandai masih kena ada tauliyah.

Contoh dlm sunan abu ,ibnu umar batalkan witir dgn solat satu rakaat

🐓
Sesi 18

Bab 46
باب الْوُضُوءِ مِنَ التَّوْرِ:
Wudlu' dengan air dalam bejana/bekas kecil

👉sebelum ni bab
mandi dan wudlu' menggunakan air dalam bejana yang terbuat dari gelas, kayu atau batu.
Macam berulang,maksud nya tak mungkin sama.
1.perhati perkataan arab

باب الْغُسْلِ وَالْوُضُوءِ فِي الْمِخْضَبِ وَالْقَدَحِ وَالْخَشَبِ وَالْحِجَارَةِ:
mandi dan wudlu' menggunakan air dalam bejana yang terbuat dari gelas, kayu atau batu.
فِي=dalam
Ini kita ceduk/celup
Masuk tangan kedlm bekas,tangan jadi cetong

باب الْوُضُوءِ مِنَ التَّوْرِ
Yg ini مِنَ
مِنَ=dari
Tuangkan keatas tangan
Bekas kita tuang/kita tak celup tangan

Makna berbeza ,Kedua2nya boleh


«199» حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ قَالَ: حَدَّثَنِي عَمْرُو بْنُ يَحْيَى عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كَانَ عَمِّي يُكْثِرُ مِنَ الْوُضُوءِ، قَالَ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ أَخْبِرْنِي كَيْفَ رَأَيْتَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ فَدَعَا بِتَوْرٍ مِنْ مَاءٍ، فَكَفَأَ عَلَى يَدَيْهِ فَغَسَلَهُمَا ثَلاَثَ مِرَارٍ، ثُمَّ أَدْخَلَ يَدَهُ فِي التَّوْرِ، فَمَضْمَضَ وَاسْتَنْثَرَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ مِنْ غَرْفَةٍ وَاحِدَةٍ، ثُمَّ أَدْخَلَ يَدَهُ فَاغْتَرَفَ بِهَا فَغَسَلَ وَجْهَهُ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ غَسَلَ يَدَيْهِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ مَرَّتَيْنِ مَرَّتَيْنِ، ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِهِ مَاءً، فَمَسَحَ رَأْسَهُ، فَأَدْبَرَ بِيَدَيْهِ وَأَقْبَلَ ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ، فَقَالَ هَكَذَا رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ.
[أطرافه 185، 186، 191، 192، 197، تحفة 5308].
Telah menceritakan kepada kami Khalid bin Mukhallad berkata, telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Bilal berkata, telah menceritakan kepadaku

'Amru bin Yahya dari Bapaknya berkata, " Pamanku(amar bin hasan) berlebihan dalam berwudlu, lalu ia berkata kepada 'Abdullah bin Zaid, "Beritahu kami berdua bagaimana kamu melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam wudlu.

'Abdullah bin Zaid minta bejana berisi air, lalu ia menuangkan ke telapak tangannya dan mencucinya tiga kali. Kemudian memasukkan tangannya ke dalam bejana tersebut, lalu berkumur dan mengeluarkan air dari dalam hidung sebanyak tiga kali dari satu cidukan tangan. Kemudian memasukkan tangannya ke dalam bejana menciduk air dan membasuh mukanya tiga kali. Kemudian membasuh tangannya sampai siku dua kali-dua kali. Kemudian mengambil air dengan tangannya dan mengusap kepalanya, ia tarik tangannya ke belakang kepala lalu dikembalikan ke depan. Kemudian membasuh kakinya. Setelah itu berkata, "Begitulah aku melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu'."
👉nabi dok buat,mesti yakin
Dah belajar tapi tak yakin dgn ajaran nabi

👉bau neraka pada besi dan tembaga,bermaksud bahan itu pernah dijadi berhala yg akan masuk neraka kmdn jadi cawan,dll.
Roh2=bekas kaca yg cetek atau luas mulutnya.
👉nabi guna bekas kaca,yg agak mewah masa tu maknanya boleh asal bersih
👉imam bukhari nak royat dgn lebih jelas sebab tu dia buat bab ambil wuduk dgn satu cupak pula (sukatan)
👉bukti bekas kaca sudah ada dizaman nabi.
👉kata tiada pisau cukur ,ini tanda tak belajar hadis

«200» حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ:
حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ ثَابِتٍ عَنْ أَنَس
ٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ دَعَا بِإِنَاءٍ مِنْ مَاءٍ،
فَأُتِيَ بِقَدَحٍ رَحْرَاحٍ فِيهِ شَيْءٌ مِنْ مَاءٍ،
فَوَضَعَ أَصَابِعَهُ فِيهِ.
قَالَ أَنَسٌ فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَى الْمَاءِ يَنْبُعُ مِنْ بَيْنِ أَصَابِعِهِ،
قَالَ أَنَسٌ فَحَزَرْتُ مَنْ تَوَضَّأَ مَا بَيْنَ السَّبْعِينَ إِلَى الثَّمَانِينَ.
[أطرافه 169، 195، 3572، 3573، 3574، 3575، تحفة 297- 62/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah mengabarkan kepada kami Hammad dari Tsabit

dari Anas bin Malik, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam minta untuk diambilkan bejana berisi air kepada orang-orang, maka diberikanlah satu bejana besar dan beliau meletakkan tangannya ke dalam bejana(yg cetek dan luas mulutnya) tersebut." Anas berkata, 'Aku sengaja memperhatikan air yang keluar dari celah-celah jari beliau." Anas melanjutkan, "Aku menduga bahwa orang-orang yang berwudlu saat itu berjumlah antara tujuh puluh hingga delapan puluh orang."

👉 beliau meletakkan tangannya ke dalam bejana,nabi buat dan kita tak boleh nak kata tak mahu buat nak ikut mazhab syafie kata tak boleh.
👉bekas ,semua boleh bukan hanya dr bhn ttt shj asalkan benda/bekas itu suci.
Bekas kaca sudah ada sejak dizaman nabi lagi dan inilah buktinya.
Dari hadis boleh tahu sejarah dan tamadun manusia.

👉nabi tak suka orang pakai cincin besi atau tembaga,sebab nabi boleh hidu apa yg orang lain tak boleh hidu,sebab besi tu berasal dr besi yg dibuat berhala,untuk kita kira yg zahir shj

👉👉 bekas yg cetek dan luas mulutnyaٍ رَحْرَاح
Khuzaimah kata ٍ رَحْرَاحٍada khusus untuk kaca
Kitab khuzaimah adalah kitab sahih khuzaimah.

Masuk tajuk nak berwuduk sebyk mana?

باب الْوُضُوءِ بِالْمُدِّ:
Wudlu' dengan air sebanyak satu mud/cupak

Cupak besar mn?
Khilaf.
Syafie ,timbang =satu satupertiga kati
Abu hanifah=dua kati
Untuk kebiasaan nabi guna.
Ada yg menunujuk nabi guna dua pertiga cupak ,a'lah kurang, boleh.a'lah ko lebih ,boleh tapi nabi tak suka berlebih2
Cara mudah,air tidak akan byk digunakan.
Tujuan wuduk adalah untuk memenuhi syarat.
Tak bolehla kata kat kenapa islam suruh guna byk air.
Kalu ikut betul ,tak nyusahkan.
Tak cukup tak pa ,tapi lebih tak apa.
5kati satu pertiga ikut syafie
8kati ikut abu hanifah
Cupak ,gantang sudah ada dizaman nabi saw.
Nabi juga guna,prinsip asas agama tiada susah.jadi boleh pakai tapi bukan kita hanyut tanpa ada perubahan asyik menumpang orang lai dr islam.
Juga ilmu mantik dari yunan.
Timbangan dan sukatan ,sudah lama ada dlm islam.

«201» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مِسْعَرٌ قَالَ: حَدَّثَنِي ابْنُ جَبْرٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسًا يَقُولُ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْسِلُ- أَوْ كَانَ يَغْتَسِلُ- بِالصَّاعِ إِلَى خَمْسَةِ أَمْدَادٍ، وَيَتَوَضَّأُ بِالْمُدِّ.
[تحفة 963].

Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Mis'ar berkata, telah menceritakan kepadaku Ibnu Jabar berkata, "Aku mendengar

Anas berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam membasuh, atau mandi dengan satu sha' hingga lima mud, dan berwudlu dengan satu mud."

👉satu gantang=5cupak

👉bg negeri yg kekurangan air,air yg sebyk itu telah cukup untuk mandi wajib dan berwuduk
Alah ke byk tak pa tak cukup tak boleh.

👉islam agama yg mudah.
Habis masuk bab lain pula

Bab 48
باب الْمَسْحِ عَلَى الْخُفَّيْنِ:
Mengusap khuff (sepatu yang menutupi mata kaki)

«202» حَدَّثَنَا أَصْبَغُ بْنُ الْفَرَجِ الْمِصْرِيُّ عَنِ ابْنِ وَهْبٍ قَالَ:
حَدَّثَنِي عَمْرٌو حَدَّثَنِي أَبُو النَّضْرِ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

أَنَّهُ مَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ.
وَأَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ سَأَلَ عُمَرَ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ نَعَمْ إِذَا حَدَّثَكَ شَيْئًا سَعْدٌ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

فَلاَ تَسْأَلْ عَنْهُ غَيْرَهُ.
وَقَالَ مُوسَى بْنُ عُقْبَةَ أَخْبَرَنِي أَبُو النَّضْرِ أَنَّ أَبَا سَلَمَةَ أَخْبَرَهُ أَنَّ سَعْدًا حَدَّثَهُ فَقَالَ عُمَرُ لِعَبْدِ اللَّهِ. نَحْوَهُ.
[تحفة 3899].
Telah menceritakan kepada kami Ashbagh bin Al Faraj Al Mishri dari Ibnu Wahhab berkata, telah menceritakan kepadaku 'Amru bin Al Harits telah menceritakan kepadaku Abu An Nadlr

dari Abu Salamah bin 'Abdurrahman dari 'Abdullah bin 'Umar dari Sa'd bin Abu Waqash dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa beliau mengusap sepasang sepatunya."

'Abdullah bin 'Umar menanyakan hal ini kepada 'Umar ia lalu menjawab, "Ya. Jika Sa'd menceritakan kepadamu sebuah hadits dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, maka janganlah kamu bertanya kepada selainnya."

Musa bin 'Uqbah berkata, telah mengabarkan kepadaku Abu An Nadlr bahwa Abu Salamah menceritakan kepadanya, bahwa Sa'd menceritakan kepadanya, dan 'Umar menyebutkan kepada 'Abdullah seperti itu."

👉khuf dibuat drp kulit,jadi byk air ia akan rosak
Jika aqal digunakan adalah lebih patut bhg bwh khauf yg disapu kata ali.
👉khuf diperbuat dr kulit macam stokin dipakai dlm kasut dinegeri sejuk,syarat khuf yg melepasi buku lali.
Lagi syarat khuf tidak pecah.biar tertutup molek.
Basuh kaki yg kesejukan menyebabkan sakit kepala,bukan ajaran islam untuk menyusah keterlaluan.
Bg syiah,tak sama iaitu kaki depa kena sapu jika pakai khauf kena pecat khauf dan sapu kaki.
Abu bakar jadi imam pah umar
Begitu juga khalifah mula2 abu bakar pah umar.
Harus sapu atas khauf  sebab nabi yg buat.
Kasut askar pun boleh sapu.
Saad bin abi waqqas jadi Gabnor di kufah dizaman umar,abdullah gi kufah tengok saad sapu khauf dan dia balik tanya umar .pah bila jumpa balik saad dimadinah umar pun ada abdullah tanya balik
👉perlu pastikan sesuatu hukum jika belum berpuasa hati .jgn fitnah dan dengki dgn orang memang pandai bahkan mesti diiktiraf.umar tak kata aku ayah mu aku pun pandai juga
Abu musa al ansori selepas ketuk pintu umar dia terus balik sebab selepas bg salam3X kali orang tak jawab kena balik lalu  omar kata kena bg saksi minta saksi,umar kira berkeras pada waktu ttt ,bukan senang nak terima tapi saad ,umar terima.
Saad salah seorang 10 sahabat.dia yg takluk parsi ,saad sebagai penglima yg mengatur strategi perang.
Boleh taklid inilah dalilnya
Batalkan witir ada yg kata boleh dan yg kata tak boleh.
-solat satu rakaat bila bangun supaya jadi genap.ibnu umar yg buat batal witir ni.bila taklid tak tahu dalil dah boleh.ittiba ikut dgn tahu dalil dlm bab fekah asal dipercayai alim
Almaidah,sudah dgn basuh kaki
Sapu khauf mansukh????

Ibnu umar musykil,orang bermukim boleh ke sapu khauf?
Kalu musafir 3hari 3mlm./orang mukim 1hari 1mlm.
Ada yg kata boleh selama mn pun.
Bab ugama kena ambil berat
Saad suruh ibnu umar tanya  ayah mu sendiri.
Jgn kata o tak caya kat aku .
Bab ugama kena tanya.

Almaidah turun tahun th 4-5,th ke9,jarir sapu khauf dia tengok nabi sapu khauf ketika aku masuk islam pada tahun tu.

Waarjulakum=basuh atof dgn basuh muka
Waarjulikum
نَحْوَهُriwayat secara muzakaroh
Lafaz dia tak sama
Kalu mislahu br sama
Tidak khusus

Tidak khusus dlm hadis ni cuma sebut secara sambil lalu
Ini untuk menguatkan shj tapi imamb bukhari ambil juga.

Hadis ini sama dgn hadis diatas

«203» حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ الْحَرَّانِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ نَافِعِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِيهِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ خَرَجَ لِحَاجَتِهِ فَاتَّبَعَهُ الْمُغِيرَةُ بِإِدَاوَةٍ فِيهَا مَاءٌ، فَصَبَّ عَلَيْهِ حِينَ فَرَغَ مِنْ حَاجَتِهِ، فَتَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ.
[أطرافه 182، 206، 363، 388، 2918، 4421، 5798، 5799، تحفة 11514].
Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Khalid Al Harrani berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits dari Yahya bin Sa'id dari Sa'd bin Ibrahim dari Nafi' bin Jubair

dari 'Urwah bin Al Mughirah bin Syu'bah dari bapaknya, Al Mughirah bin Syu'bah dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa beliau keluar untuk buang hajat, lalu Al Mughirah mengikutinya dengan membawa bejana berisi air. Selesai buang hajat, Al Mughirah menuangkan air kepada beliau hingga beliau pun berwudlu dan mengusap sepasang sepatunya."

👉al mughirah bin syubah dikatakan telah berkahwin dgn seramai 2000orang bini oleh syiah.dia seorang baik.dia sokong muawiyah tapi tak terlibat tapi dibenci begitu sekali oleh syiah.

Khidmat sahabat,almughirah bin syubah.
Ini dlm perjlnan keperang tabuk.

«204» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شَيْبَانُ عَنْ يَحْيَى عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَمْرِو بْنِ أُمَيَّةَ الضَّمْرِيِّ أَنَّ أَبَاهُ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمْسَحُ عَلَى الْخُفَّيْنِ. وَتَابَعَهُ حَرْبُ بْنُ شَدَّادٍ وَأَبَانُ عَنْ يَحْيَى.
[طرفه 205، تحفة 10701].

Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Syaiban dari Yahya dari Abu Salamah

dari Ja'far bin 'Amru bin Umayyah Al Dlamri, bahwa Bapaknya mengabarkan kepadanya, bahwa ia pernah melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengusap sepasang sepatunya."

Hadits ini diperkuat oleh Harb bin Syaddad dan Aban dari Yahya.

👉ini riwayat lain pula bg tau yg nabi sapu khauff

👉 Hadits ini diperkuat oleh Harb bin Syaddad dan Aban dari Yahya.,imam bukhari nak  bg tau hadis ini juga diriwayatkan oleh harb dan aban yg diambil dr yahya.hadis mutabaah/sokong

«205» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ:
أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ:
أَخْبَرَنَا الأَوْزَاعِيُّ عَنْ يَحْيَى عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِيهِ
قَالَ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَمْسَحُ عَلَى عِمَامَتِهِ وَخُفَّيْهِ.
وَتَابَعَهُ مَعْمَرٌ عَنْ يَحْيَى عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ عَمْرٍو قَالَ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
[طرفه

Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Al Auza'i dari Yahya dari Abu Salamah

dari Ja'far bin 'Amru bin Umayyah dari Bapaknya ia berkata, "Aku melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengusap sorban dan sepasang sepatunya."

Hadits ini diperkuat oleh Ma'mar dari Yahya dari Abu Salamah dari 'Amru berkata, "Aku melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam."

👉masalah lain pula ,bolehkah sapu serban?
👉imam syafie sapu sikit pun cukup dah.
Imam abu hanifah pegang dgn hadis lain.bukan hadis ni. Imam bukhari tidak buat tajuk dgn hadis ini ,menunjukan bg bukhari  berpendapat tidak boleh sapu serban sahaja
1.Khusus untuk nabi
2.Sejuk amat sangat
3.Riwayat ini amat ringkas,kena tengok riwayat yg lain juga.
Sebab quran suruh sapu kepala,jadi serban tak boleh.
Bukan bererti pecat serban tapi masih boleh sapu kepala.
Khimar/imamatihi=kain kelubung orang perempuan,ketika tu nabi pakai itu dan air tetap disapu dikepala.
Bg imam ahmad (guru imam bukhari)boleh sapu atas serban dgn syarat dia pakai serban dlm keadaan suci.
Serban muhanakah ,lilit kot bawah ,serban yg nak gi perang,susah nak buka.sejuk sangat pun boleh.
👣👣👣
Arjulikum,sapu,syiah baca
Arjulakum,basuh,ramai yg bc atof kepada basuh muka.

Bab 49
باب إِذَا أَدْخَلَ رِجْلَيْهِ وَهُمَا طَاهِرَتَانِ:
Sesorang memasukkan kakinya ke dalam khuff dalam keadaan suci

«206» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا زَكَرِيَّاءُ عَنْ عَامِرٍ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفَرٍ، فَأَهْوَيْتُ لأَنْزِعَ خُفَّيْهِ فَقَالَ: ((دَعْهُمَا، فَإِنِّي أَدْخَلْتُهُمَا طَاهِرَتَيْنِ)). فَمَسَحَ عَلَيْهِمَا.
[أطرافه 182، 203، 363، 388، 2918، 4421، 5798، 5799، تحفة 11514- 63/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Zakaria dari 'Amir

dari 'Urwah bin Al Mughirah bin Syu'bah dari Bapaknya ia berkata, "Aku pernah bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dalam suatu perjalanan, aku lalu merunduk untuk melepas kedua sepatunya, namun beliau bersabda: "Biarkan saja, karena aku mengenakannya dalam keadaan suci." Dan beliau hanya mengusap sepatunya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan