Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 8

Sesi 8

Sesi 8

1/12
Bab 23
Bab berwuduk dua2 kali
Boleh la basuh dua kali.
Nabi buat sekali dan dua kali serta paling kerap tiga kali dan jika lebih tak boleh.

3/12
Siapa yg berwuduk dan solat dua rakaat dan dia tidak berbicara dgn dirinya maka allah akan ampun dosa dia antara dua solat
Tak berbicara dgn dirinya=dia tidak khayal ketika solat atau dia tak ikut kehendak fikirannya ketika solat atau berfikir hal dunia.

4/12
Sesungguhnya kebaikan(termasuk ambil wuduk) menghapuskan kejahatan.
Meringan orang dosa ,memandang mudah terhadap dosa.
Abu hurairah ambil wuduk hingga kesiku tapi dia menyorok.(antara nabi ajar dan dia faham)

5/12

Bab 24
Bab berwuduk tiga kali tiga kali.
Tiga kali.
Beristintar=hisap air kehidung dan menghembus keluar.

Bila ada dua perbuatan dan suruhan,maka suruhan lebih utama.
Kemur=nabi buat.
Hisab air kehidung =nabi suruh

Bab 25
Bab menghembuskan air  dari dlm hidung
Mengganjilkan anak batu yg digunakan untuk istinjak.

Ba 26
Bab beristinjak(istijmal =menggunakn batu untuk istinjak)anak yg ganjil

tertib dlm wuduk tidak wajib.(malik,abu hanifah dan bukhari)
Tertib lebih baik.(sunnat)
Tertib istifaki=tertib dlm sebutan.bukan dgn maksud tertib.
Muwalak=berturut2 juga tidak wajib.


Bab 27

Bab membasuh kedua2 kaki
Rasullah berteriak dgn setinggi suaranya dgn kecelakaan tuan tumit tidak membasuh tumitnya

Bab 28
Bab berkumur2  ketika berwuduk.
Memasukan air kehidung

Berwuduk dan solat dua rakaat niscaya allah akan menghapuskan dosa2nya yg lalu

Hadis sahih menepati

2/12
Imam bukhari adalah mujtahid mutlak dlm bidang fekah.
Perintah pergi haji=sekali shj
Begitu juga perintah untuk berwuduk.

Hadis othman ,hambanya yg dibebaskan tanpa bayaran
Ada hamba ramai masa tu.
Othman sangat byk jasa sehingga kalu adas kesalahan tidak boleh menjejaskan.
Hamba tu tengok othman basuh tangan 3kali
Cara dia susun bab tak ikut tertib ambil wuduk

2.Antara 2 sunnat mana yg lebih afdal.
Istinsar lebih kuat(muwakat) berkumur.
3.

8/12
Bagi syiah bab sapu kauf tak leh takiyah.

9/12
1.
2.

Bila kita nak:
1.ambil dgn tangan
2.basuh muka.
3.

Basuh tangan hingga kesiku ,hingga bermaksud perintah berqait,kena ikat ,mahkum,yg diperintah.
Sapu kepala,boleh gi jauh.hasilnya kaki boleh gi jauh juga,basuh kaki hingga kebuku lali.
Muka dan tangan ,anggota yg sangat penting.?

Dr kubang krian ke kb dah boleh jamak,sebab tiada jarak yg putus dari nabi.
Tempuh pula bg bukhari=19hari.,ini juga pendapat sahabt ibnu abbas.  

🍒🍒
Bab 24

باب الْوُضُوءِ ثَلاَثًا ثَلاَثًا:
Berwuduk tiga2 kali,yakni membasuh anggota wuduk yg perlu dibasuh 3X
-sambungan bg bab sebelum ini
-cara dia pelik,maksudnya nak bg tahu hadis sahih yg tinggi.
-tuhan suruh basuh,sekurang2nya sekali

«159» حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الأُوَيْسِيُّ قَال
Telah menceritakan kepada kami Abdul 'Aziz bin 'Abdullah Al Uwaisy berkata
َ: حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ عَنِ ابْنِ شِهَاب

telah menceritakan kepadaku Ibrahim bin Sa'd dari Syihab

ٍ أَنَّ عَطَاءَ بْنَ يَزِيدَ أَخْبَرَهُ
bahwa 'Atha' bin Yazid mengabarkan kepadanya

أَنَّ حُمْرَانَ مَوْلَى عُثْمَانَ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ رَأَى عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ دَعَا بِإِنَاءٍ،
bahwa Humran mantan budak 'Utsman mengabarkan kepadanya, bahwa ia telah melihat 'Utsman bin 'Affan minta untuk diambilkan bejana (berisi air).

-hamba utsman byk,sebab dia ore kaya.
-usman berkahwin dgn 2orang anak nabi.
-nabi kata,usman selepas ini jika dia buat salah ,tidak menjejaskan kebaikan dia.
-usman minta bekas air.

فَأَفْرَغَ عَلَى كَفَّيْهِ ثَلاَثَ مِرَارٍ فَغَسَلَهُمَا،
Lalu dia menuangkan pada telapak tangannya tiga kali lalu membasuh keduanya,

ثُمَّ أَدْخَلَ يَمِينَهُ فِي الإِنَاءِ فَمَضْمَض
lalu ia memasukkan tangan kanannya ke dalam bejana lalu berkumur-kumur
َ، وَاسْتَنْشَقَ،
dan memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya

-byk kekotoran dan syaitan suka tempat kotor

ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ ثَلاَثًا
kemudian membasuh wajahnya tiga kali,

، وَيَدَيْهِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ ثَلاَثَ مِرَارٍ،
kemudian membasuh kedua tangan hingga siku tiga kali,

ثُمَّ مَسَحَ بِرَأْسِهِ،
kemudian mengusap kepala

ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ ثَلاَثَ مِرَارٍ إِلَى الْكَعْبَيْنِ،
, kemudian membasuh kedua kakinya tiga kali hingga kedua mata kaki.

ثُمَّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((مَنْ تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ، لاَ يُحَدِّثُ فِيهِمَا نَفْسَهُ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)).
[أطرافه 160، 164، 1934، 6433، تحفة 9794].
Setelah itu ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Barangsiapa berwudlu seperti wudluku ini, kemudian dia shalat dua rakaat dan tidak berbicara antara keduanya/dgn dirinyav, maka dosanya yang telah lalu akan diampuni."

-tidak berbicara dgn dirinya,bermaksud membiarkan fikiran terus berkhayal.
-fikiran dan hati tak dok ingat hal dunia tapi jika ingat yg berkaitan soal solat dan akhirat tak pa.
-umar menyiapkan tentera perang untuk tegak agama allah

«160» وَعَنْ إِبْرَاهِيمَ قَالَ:
قَالَ صَالِحُ بْنُ كَيْسَانَ:
قَالَ ابْنُ شِهَابٍ: وَلَكِنْ عُرْوَةُ يُحَدِّثُ عَنْ حُمْرَانَ،
فَلَمَّا تَوَضَّأَ عُثْمَانُ قَالَ أَلاَ أُحَدِّثُكُمْ حَدِيثًا لَوْلاَ آيَةٌ مَا حَدَّثْتُكُمُوهُ، سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ:
((لاَ يَتَوَضَّأُ رَجُلٌ فَيُحْسِنُ وُضُوءَهُ، وَيُصَلِّي الصَّلاَةَ إِلاَّ غُفِرَ لَهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الصَّلاَةِ حَتَّى يُصَلِّيَهَا)).
قَالَ عُرْوَةُ: الآيَةُ:
{إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ}.
[أطرافه 159، 164، 1934، 6433، تحفة 9793- 52/ 1].


Dan dari Ibrahim berkata, Shalih bin Kaisan berkata,
Ibnu Syihab berkata.
'Urwah menceritakan dari Humran,
"Ketika 'Utsman berwudlu, dia berkata, "Maukah aku sampaikan kepada kalian sebuah hadits yang kalau bukan karena ada satu ayat tentu aku tidak akan menyampaikannya?
Aku pernah mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Tidaklah seorang laki-laki berwudlu dengan membaguskan wudlunya kemudian mengerjakan shalat, kecuali akan diampuni (dosa) antara wudlunya dan shalatnya itu hingga selesai shalatnya."
'Urwah berkata,
"Ayat yang dimaksud adalah: '(Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah kami turunkan…) ' (Qs. Al Baqarah: 159).

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

-dia tahu satu hadis dr nabi

-ada yg kata ayat lain iinna hasanat sayi at

-tidak berbicara dgn dirinya=tidak menuruti khayalan yg terlintas difikirannya
-tentang hal2 keduniaan
-jika jal akhirat tak apa.
-kenapa masuk saqar,ingat beratlah kalu tak solat,tak pa.allah maha besar,boleh.
-umar rancang tentera dlm solat,boleh.
-pendita yahudi menyembunyikan kebenaran

-kebaikan akan menghapuskan kejahatan ,seolah2 memudahkan untuk melakukan dosa.allah yg kata.allah yg beri limpah kurnia.
-solat adalah kebajikan hasanat

- sikap sahabat sangat berhati2.

Bab 25

باب الاِسْتِنْثَارِ فِي الْوُضُوءِ:
Bab al-Istintsar (mengeluarkan/menghembus air yang dimasukkan kedalam hidung) dalam berwudlu'
ذَكَرَهُ عُثْمَانُ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ زَيْدٍ وَابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
Diberitahu olehUsman ,abdullah bin zaid,ibnu abbas

«161» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا يُونُسُ عَنِ الزُّهْرِيِّ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو إِدْرِيسَ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: ((مَنْ تَوَضَّأَ فَلْيَسْتَنْثِرْ، وَمَنِ اسْتَجْمَرَ فَلْيُوتِرْ)).
[طرفه 162، تحفة 13547].

Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata,
telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata,
telah mengabarkan kepada kami Yunus dari Az Zuhri berkata,
telah mengabarkan kepadaku Abu Idris bahwa dia mendengar Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa beliau bersabda:
"Barangsiapa berwudlu hendaklah mengeluarkan (air dari hidung), dan barangsiapa beristinja' dengan batu hendaklah dengan bilangan ganjil."

-seolah2 bukhari celaru.pada hal tidak
-membersih yg zahir dgn membuang kotoran,yg batin adalah istinsar.
-hidung adalah tempat syaitan duduk
-ada yg berpendapat wajib walaupun ada kata tidak wajib
-bunga mawar,yg pandai boleh buat air mawar.
-

Bab 26
باب الاِسْتِجْمَارِ وِتْرًا:
Bab Bersuci/beristinjak menggunakan batu dengan jumlah ganjil

-3@5@7,walau dah suci dgn 2@4@6tapi tambah lagi
-tertib dlm wuduk tidak wajib bukan rukun,kalu syafie itu rukun.
-malik dan hanifah ,sunat termasuk bukhari.
-isap air kehidung pah basuh kaki,yg baik ikut nabi tertib tapi bukan wajib
-basuh muka,basuh tangan,basuh kaki,tertib ittifaki/dlm zikir/sebutan ,muawalad/berturut pun tidak rukun tapi boleh buat eluk.
-kenapa tiba2 cakap pasal wuduk balik?
-patuh longgok sekali dgn yg diatas
-dia nak royat ,istinjak dgn batu 2/3/5,setara nak tu pun ganjil ,apalagi bila ambil wuduk.inilah hubungan kaitnya

-antara Perbuatan nabi dan perkataan nabi,perkataan nabi akan didahulukan

- hisap air kehidung lebih berat hukumnya ada yg kata wajib.komur tiada yg kata wajib.

-syaitan bermalam dikhaisyuk /hidung.tiada yg kata syaitan dok dlm mulut.dgn sebab itu lebih penting.
-syaitan suka tempat kotor seperti tandas.

-apa yg hebat bukhari ni???
-tadi dok cerita benda lain pah loni dok cerita benda lain macam tak bersambung.surah dgn surah ,ayat dgn ayat,nak ingatkan niaga pun akan mati ni sebab tu kena ingat mati , ada neraka.
-bakpo istijmal,kenapa bw pula,dia nak royat hisap air kehidung 3X.guna dlm bilangan yg ganjil.
Setara nak sucikan najis pun guna gajil inikan pula ambil wuduk.
-istijmal.ketika nabi kata,selepas intinsal istijmal.air untuk toharoh ,istijmal pun toharoh juga.

«162» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنِ الأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْعَلْ فِي أَنْفِهِ ثُمَّ لِيَنْثُرْ، وَمَنِ اسْتَجْمَرَ فَلْيُوتِرْ، وَإِذَا اسْتَيْقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ نَوْمِهِ فَلْيَغْسِلْ يَدَهُ قَبْلَ أَنْ يُدْخِلَهَا فِي وَضُوئِهِ، فَإِنَّ أَحَدَكُمْ لاَ يَدْرِي أَيْنَ بَاتَتْ يَدُهُ)).
[طرفه 161، تحفة 13820، 13840].

Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata,
telah mengabarkan kepada kami Malik dari Abu Az Zinad dari Al A'raj dari Abu Hurairah,
bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika salah seorang dari kalian berwudlu hendaklah dengan memasukkan air ke dalam hidung, barangsiapa beristinja' dengan batu hendaklah dengan bilangan ganjil.
Dan jika salah seorang dari kalian bangun dari tidurnya, hendaklah membasuh kedua telapak tangannya sebelum memasukkannya dalam bejana air wudlunya, sebab salah seorang dari kalian tidak tahu ke mana tangannya bermalam."

-boleh jadi tangan kotor.
-punca kesihatan adalah kebersihan.
-nabi sangat menekan soal kebersihan.
-sunat sj membasuh tangan sebelum wuduk.
-sebab nabi suruh pun adayg kata
-menunjukan boleh celup,jadi air mustakmal tu adalah bercanggah dgn hadis ini.

-dia pun bw mari hadis ni
-tidur mlm,tangan merayat jadi kotor,nabi nak ajar kebersihan.
-ada yg kata sunat atau wajib atau menjunjung perintah nabi.
-tiada air mustakmal
-tangan jadi cebuk.imam syafie tak boleh,tapi yg jelas tangan.
-bukhari tak payah buat helah nak bw quran ketika haid.
-usman kat ambil
-orang yg byk was2 orang mazhab syafie.
-kepada orang was2 ,basuh muka....
-luar negeri jarang yg was2
-kenapa tak leh pakai hadis???

Bab 27
باب غَسْلِ الرِّجْلَيْنِ وَلاَ يَمْسَحُ عَلَى الْقَدَمَيْنِ:

Bab Membasuk kedua kaki dan bukan mengusap/menyapu kedua2 telapak kaki

-tengok bab basuh kaki dulu baru bab kumur2 bab selepas ini,ini isyarat tertib tidak wajib.
-syiah kata nabi takkiyah basuh kaki.
-kaki mesti basuh,bg syiah sapu.ahli sunnah tiada yg kata sapu. Tapi kalu pakai khauf sapu.bg syiah ini tak boleh taqiyah/pura2  mesti sapu kaki
- nabi jerit ,hei api neraka ,kena basuh betul2.

-iman ini seperti nabi bg syiah.
-bab ini imam bukhari bg  isyarat untuk tolak hanya sapu kaki jadi nak tolak kekeliruan bg syiah logik selepas sapu kepala sapu kaki
-bab sapu kaki tak leh taqqiyah.
-fatimah pernah curah air ,nabi basuh,ini taqiyah syiah kata dlm kitab tu.boleh pula.syiah tak mahu serupa dgn suni
-nabi jerit,hei api neraka ,ini menunjukan pentingnya basuh kaki.
- syiah kata julikum bukan julakum atof kepada ruusikum yg dekat
-ramai yg kata baris atas makna basuh.
- basuh muka ,basuh kaki dan sapu kepala dan basuh kaki,syiah kata logiknya selepas sapu kepala ,kaki pun basuh sedangkan ada keadaan tertentu sapu iaitu ketika pakai khauf.nabi pun buat begitu.
-letak asing
1.Mutlak
2.Ada koit

Tengok air,nak ambil,muka sbg hakim/penentu,ambil dgn  tangan hingga kesiku , perintah yg kena ikat,begitu kepala,boleh fikir jauh, merancang ,langkah jauh ,basuh tangan ini yg bekerja,kaki pula dgn koit.hikmat muka dan  tangan penting,tayamun yg tunjuk.

«163» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ:
حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ أَبِي بِشْرٍ عَنْ يُوسُفَ بْنِ مَاهَكَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ تَخَلَّفَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنَّا فِي سَفْرَةٍ سَافَرْنَاهَا، فَأَدْرَكَنَا وَقَدْ أَرْهَقْنَا الْعَصْرَ، فَجَعَلْنَا نَتَوَضَّأُ وَنَمْسَحُ عَلَى أَرْجُلِنَا، فَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ: ((وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ)). مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا.
[طرفاه 60، 96، تحفة 8954].
Telah menceritakan kepada kami Musa berkata,
telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah
dari Abu Bisyir dari Yusuf bin Mahak
dari Abdullah bin 'Amru berkata,
"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah tertinggal dari kami dalam suatu perjalanan yang kami lakukan, beliau lalu dapat menyusul saat kami hampir kehabisan waktu shalat 'Ashar sehingga kami berwudlu dengan hanya mengusap kaki kami.
Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berseru dengan suara yang keras:
"Tumit-tumit yang tidak terkena air wudlu akan masuk ke dalam neraka.
" Beliau ucapkan itu hingga tiga kali."

Bab 28
باب الْمَضْمَضَةِ فِي الْوُضُوءِ:
Bab al-Madlmadlah (berkumur-kumur) dalam berwudlu'
قَالَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ زَيْدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

«164» حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنِ الزُّهْرِيِّ قَالَ: أَخْبَرَنِي عَطَاءُ بْنُ يَزِيدَ عَنْ حُمْرَانَ مَوْلَى عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ أَنَّهُ رَأَى عُثْمَانَ دَعَا بِوَضُوءٍ، فَأَفْرَغَ عَلَى يَدَيْهِ مِنْ إِنَائِهِ، فَغَسَلَهُمَا ثَلاَثَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ أَدْخَلَ يَمِينَهُ فِي الْوَضُوءِ، ثُمَّ تَمَضْمَضَ، وَاسْتَنْشَقَ، وَاسْتَنْثَرَ، ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ ثَلاَثًا وَيَدَيْهِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ ثَلاَثًا، ثُمَّ مَسَحَ بِرَأْسِهِ، ثُمَّ غَسَلَ كُلَّ رِجْلٍ ثَلاَثًا، ثُمَّ قَالَ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا وَقَالَ: ((مَنْ تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ، لاَ يُحَدِّثُ فِيهِمَا نَفْسَهُ، غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)).
[أطرافه 159، 160، 1934، 6433، تحفة 9794- 53/ 1].

Telah menceritakan kepada kami Abu Al Yaman berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'aib dari Az Zuhri berkata,
telah mengabarkan kepadaku 'Atha' bin Yazid dari Humran mantan budak 'Utsman bin 'Affan,
bahwa ia melihat 'Utsman bin 'Affan minta untuk diambilkan air wudlu. Lalu menuang bejana itu pada kedua tangannya, lalu ia basuh kedua tangannya tersebut hingga tiga kali. Kemudian ia memasukkan tangan kanannya ke dalam air wudlunya,
kemudian berkumur, memasukkan air ke dalam hidung dan mengeluarkannya.
Kemudian membasuh mukanya tiga kali, membasuh kedua lengannya hingga siku tiga kali, mengusap kepalanya lalu membasuh setiap kakinya tiga kali. Setelah itu ia berkata,
"Aku telah melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu seperti wudluku ini, beliau lalu bersabda: "Barangsiapa berwudlu seperti wudluku ini, kemudian dia shalat dua rakaat dan tidak berbicara antara keduanya, maka Allah mengampuni dosanya yang telah lalu."

-hadis yg sama bg bab mengambil wuduk 3X,tapi sekarng baru sebut tentang berkumur2.

👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉


Bab
باب غَسْلِ الأَعْقَابِ:
Membasuh tumit

وَكَانَ ابْنُ سِيرِينَ يَغْسِلُ مَوْضِعَ الْخَاتَمِ إِذَا تَوَضَّأَ.

«165» حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ- وَكَانَ يَمُرُّ بِنَا وَالنَّاسُ يَتَوَضَّئُونَ مِنَ الْمِطْهَرَةِ- قَالَ أَسْبِغُوا الْوُضُوءَ فَإِنَّ أَبَا الْقَاسِمِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ)).
[تحفة 14381].

Telah menceritakan kepada kami Adam bin Abu Iyas berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ziyad berkata, "Aku mendengar Abu Hurairah berkata saat dia lewat di hadapan kami, sementara saat itu orang-orang sedang berwudlu, "Sempurnakanlah wudlu kalian! Sesungguhnya Abul Qasim shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tumit-tumit yang tidak terkena air wudlu akan masuk neraka."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan