Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 6

Sesi 6

1/13

Bincang buang air dan cara2nya

Bab 15
Bab beristijak dgn air
Istinjak dgn air adalah sebaik2nya.

Air bersih betul2.tapi kalu batu ,najis boleh hilang tapi kesan dia tetap ada.
Batu tak sepenuhnya,cuma dr segi syarak telah suci.

2/13
Yg mn eluk ?lebih baik guna air.
Setengah sahabat dan tabiin tak mahu guna air.
Dia kata eluk guna tanah atau batu.
Huzaifah pernah sebut eluk guna batu
Ibnu umar pun tak suka air untuk bersuci
Ini bergantung pada keutamaan kerana disitu kekurangan air.
Hidup mereka ringkas sj.

Jika air kurang ,orang perermpuan diberi keutamaan.

Nabi pi tanya penduduk quba apa keistimewaan mereka sehingga dipuji oleh allah,jawab mereka beristinjak guna  air

3/13
Boleh juga guna dua,batu atau tanah dan air.
Guna batu adalah untuk najis keras,jika cair mesti guna air.
Air bukan sj untuk minuman tapi untuk juga boleh diguna untuk istinjak.
Begitu juga kertas bukan sj untuk menulis tapi untuk istijak kerana ada byk jenis.
Perempuan lebih diutamakan bila air kurang
Selepas air ,tisu boleh juga digunakan
Pendapat tisu(kertas)boleh kerana tisu adalah dibuat khas untuk itu.
Imam bukhari nak tolak pendapat tak boleh guna air untuk istinjak.
Kisah penduduk quba yg dipuji allah dlm quran kerana istinjak guna air.
Aku (anas)pergi dgn seorang budak dan bersama kami ada air untuk istinjak.
Jika air tak baik digunakan tentu ditegur oleh nabi.

Kanak2 boleh berkhidmat kpd orang tua dgn tugas2munasabah

4/13

Memberikan peranan pada kanak2 sesuai dgn kemampuannya dan bukan paksaan.
Anas bijaksana kerana didikan nabi,bertentangan ibubapa yg manjakan anak yg tak mahu langsung anak2 buat kerja seperti tolong nabi.
Kanak2 menjadi mudah matang
Seperti usamah,18th telah mengetuai tentera untuk perangan.
Jangan susahkan orang alim dgn yg remeh temeh.
Nabi akan buat sendiri,tapi peranan orang lain untuk tolong menolong dlm kebaikan.
Tepung tawar,cukur rambut,tunggu kubur,anak periksa solat hajat n bermacam2 remehtemeh dan bidaah

6/13
Cerita abu darda,buat apa nak jumpanya dia kata  sedangkan sahibulnaklin(ibnu masud-terkenal seorang alim dikalangan sahabat)telah ada.
Masa awal islam dia isytiharkan keislamannya dan dia dipukul

Bab 16
Bab (ibnu masud)pembawa air , selipar dan bantal.

Atok bin abi maimunah berkata,apabila keluar untuk buang air mengekorinya sambil membawa bekas air dan sebatang lembing kecil

7/13
Ibnu masud berkhidmat untuk nabi.
Tak boleh lebih sehingga basuh kaki dan minum,itu keterlaluan.

Bukhari nak ajar cara beristimbak
Budak dari kalangan kami
Selain s.ali yg alim di kufah,ibnu masud juga alim

8/13
Riwayat bi lafzi
Bangkit=bangun,riwayat berdasarkan makna
Abang,suami@adikberadik
Tengok semua hadis baru boleh buat kesimpulan
Ada hadis ringkas atau riwayat bilmakna.

Bersama air ada lembing@tongkat.anas yg tolong bawa
1.Melembut dan gemburkan tanah
2.
3.sutrah (had)buang air selepas

9/13

4.senjata
5jika jumpa musuh.
6.
7.tempat berlindung
Nabi tak guna mukjizat untuk yg remehtemeh.
Keperluan semasa

Ziadatusikoh=royat hanya untuk sekadar menyampaikan maksud.

Amanah adalah riwayat yg dia dengar bukan yg dia tahu

10/13
Tak leh faham secara zahir.
Maksud pakai labuh untuk kesombongan yg tak boleh
Makan tiga jari kerana makan kurma.
Islam realistik
Luas fikiran dan sesuai dgn zaman.
Makan tangan kanan ,maksud dia bukan tak boleh tangan kiri langsung.,yg penting yg masuk kemulut mesti kanan.
Jgn bg orang geli hati dgn islam.
Jgn meliarkan,jgn menyusahkan,

Anador bin

Alanazah =

Bab 17
Bab larangan beristinjak dgn tangan kanan.
Memahami hadis adalah dgn belajar.tak boleh baca terjemahan
Cara yg bertamadum
Orang tak geli.

11/13
Tangan kiri akan difahami tidak bertamadun.
Untuk kebersihan dan kesihatan juga
Puak zahiriah tangan kiri tak leh guna langsung
Semolek2 nya yg baik2 belah kanan

Bab 18
Bab larangan beristinjak dgn tangan kanan.

🍄🍄

اب الاِسْتِنْجَاءِ بِالْمَاءِ:
Istinja' (cebok) dengan air

-kedalaman fiqh bukhari digambarkan dlm tajuk.
-bimbang difahami air tidak baik digunakan kerana sahabat memberi keutamaan pada wanita untuk menggunakan air.
-sedang air adalah yg terbaik untuk membersih najis ain dan hukumi
-untuk menolak sahabat ,tabiin tak mahu guna air bahkan tak suka @makruh yg eluk guna batu,sedang keadaan itu hanya kerana mengutamakan wanita untuk menggunakan air.
-penduduk quba',masjid yg dibina atas asas taqwa.,nabi p jumpa allah puji penduduk disini(surah attaubah-masjid yg dibina atas asas taqwa ..).jawab depa suka bersuka bersuci dan beristinja menggunakan air.nabi jawab teruskanlah berkeadaan demikian.
-bergantung pada keadaan sebab air perlu dijimatkan.yg lebih sesuai diberikan keutamaan kepada wanita disebabkan fizikal wanita.,makanan depa ringkas,najis nya juga lagu lain.
-buang air depa boleh dikawal.
-kena faham sunnah,apakah keutamaannya.
-bg depa eluk digabungkan batu dan air,untuk meringankan najis tu.
-tisu dan air lebih baik,untuk meringan dan menipiskan najis.
-ada yg kata kertas untuk menulis tapi sekarang kertas pun ada byk jenis.
-bukhari nak tolak tak boleh guna air sebab itu minuman kita.jika tiada air ,wanita lebih diutamakan

«150» حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ هِشَامُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَبِي مُعَاذٍ- وَاسْمُهُ عَطَاءُ بْنُ أَبِي مَيْمُونَةَ- قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا خَرَجَ لِحَاجَتِهِ أَجِيءُ أَنَا وَغُلاَمٌ مَعَنَا إِدَاوَةٌ مِنْ مَاءٍ. يَعْنِي يَسْتَنْجِي بِهِ.
[أطرافه 151، 152، 217، 500، تحفة 1094- 50/ 1].
Telah menceritakan kepada kami ,
Abu Al Walid Hisyam bin 'Abdul Malik berkata,
telah menceritakan kepada kami
Syu'bah dari Abu Mu'adz dan namanya adalah 'Atha bin Abu Maimunah ia berkata,
"Aku mendengar Anas bin Malik berkata,
"Jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam keluar untuk buang hajat, maka aku dan seorang temanku membawakan bejana berisi air, yakni agar beliau bisa beristinja` dengannya."

-Nabi beristinjak dgn air

Bab 16

باب مَنْ حُمِلَ مَعَهُ الْمَاءُ لِطُهُورِهِ:
Bab orang yg dibawa air bersamanya untuk dia bersuci

-budak2 tidak dibebankan ,tetapi boleh kerja buat secara suka rela dan dgn kefahaman
-Budak2 dah faham siap, ini nabi saw.
-jika tak benarkan buat kerja ,boleh merosakan budak tu sendiri
-ibnu abbas pun berebut nak buat.
-ada juga yg dah dewasa beri khidmat kepada nabi saw seperti ibnu masud.
-yg perlu difikirkan perkara2 besar.benda kecil jika terkumpul akan jadi masalah.
-orang yg bisa2 ni bukan eluk semua benda.manusia tidak serupa dgn nabi saw.boleh buat semua perkara.
-orang alim disibukan dgn beli motor baru,tunggu kubur,cukur rambut anak.
-puja orang alim,air tawar,bg anak cerdik,kenapa anak dia sendiri tak cerdik.buka nak tolak konsep berkat.
-adakah setiap orang yg beranak dan mati bg tau kat nabi saw contoh perempuan hitam mati/abdurahman kahwin nabi tak tahu.selama 23tahun .orang sezaman dan selepasnya.baru tak habis masa,tak oergi terasa hati.dulu2 tunggu kubur ,habis masa.pah nak boleh wak gapo ,zaman nabi shabat tolong nabi dan ajar berfikir untuk orang lain.
-aku dgn seorang budak bawa bekas air.supaya nabi dapat berfikir iaitu perawi tok guru imam bukhari,abul walid.
-saya sendiri dgn budak lelaki,tak dpat dipastikan siapakah budak tu,

- saya sendiri dari budak lelaki dari kalangan kami,puak2ansar ,ibnu masud muhajirin.kalu sesuai jabir bin abdillah.
-jgn perkara remeh temeh mengganggunorang alim dan ini akan menghalang kerja2 besar.

masyarakat telah menyebabkan buang masa orang alim dgn tunggu kubur,minta aiar tawar,teoung tawar motor yg baru dibeli.
-tengok nabi n shabat,setiap yg beranak n mati bg tahu nabi saw.
-perempuan hitam yg dok sapu masjidilharam
-abdurahaman berkahwin ,nabi  tak tahu pun.
-pemimpin untuk orang sezaman dan orang selepasnya
-nabi pun larang anak2 yg membantu.
-baru anak2 terdidik untuk membantu orang lain.
-ibnu masud pun ada juga berkhidmat untuk nabi tapi
-isbabiwuduk =menyempurnakan wuduk adalah buat tiga kali ,bukan bererti orang lain tak boleh tolong angkut air

وَقَالَ أَبُو الدَّرْدَاءِ: أَلَيْسَ فِيكُمْ صَاحِبُ النَّعْلَيْنِ وَالطَّهُورِ وَالْوِسَادِ.
Dan berkata abu darda,bukan bersama dgn mu sohibulnaklan(orang yg bawa selipar)  dan bersuci dan

- Sohibulnaklaik=orang yg bawa selipar.ibnu masud
-abu darda kata sohibulnaklaik adalah ibnu masud
-ibnu masud masuk islam dan isytihar dan dipukul beberapa kali.
-ibnu masud yg bw bantal nabi,ini bererti usaha untuk mendapat kesenangan tidak dilarang.
-ibnu masud letak dlm lengan baju.
-bila nabi nak keluar cepat2 dia letak selepar nabi
-ini tidak termasuk takabur,tapi jangan ada puak tasauf basuh kaki dan minum air basuhan kaki.
-cukup sekadar.
-keberkatan memberi khidmat.Anas umur 100th anak 100 orang
Ibnu masud jadi tok guru dikufah.
-pah bukhari bawa  hadis  anas juga
-menarik kesimpulan hadis/cara beristimbat/mengeluarkan hukum
- adalah lebih baik meriwayat secara lafaz bilafzi
-takut berubah makna.contoh abang suami/adikberadik

«151» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَبِي مُعَاذٍ- هُوَ عَطَاءُ بْنُ أَبِي مَيْمُونَةَ- قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسًا يَقُولُ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا خَرَجَ لِحَاجَتِهِ تَبِعْتُهُ أَنَا وَغُلاَمٌ مِنَّا مَعَنَا إِدَاوَةٌ مِنْ مَاءٍ.
[أطرافه 150، 152، 217، 500، تحفة 1094].

Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Abu Mu'adz -yaitu 'Atha' bin Abu Maimunah- ia berkata, "Aku mendengar Anas berkata, "Jika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam keluar untuk buang hajat, maka aku dan seorang temanku mengikutinya dengan membawa  bejana berisi air."

-antihadis ,apalah hadis berbeza2

باب حَمْلِ الْعَنَزَةِ مَعَ الْمَاءِ فِي الاِسْتِنْجَاءِ:
Membawa tongkat beserta air untuk beristinja'

«152» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ سَمِعَ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدْخُلُ الْخَلاَءَ، فَأَحْمِلُ أَنَا وَغُلاَمٌ إِدَاوَةً مِنْ مَاءٍ، وَعَنَزَةً، يَسْتَنْجِي بِالْمَاءِ. تَابَعَهُ النَّضْرُ وَشَاذَانُ عَنْ شُعْبَةَ. الْعَنَزَةُ عَصًا عَلَيْهِ زُجٌّ.
[أطراف
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basysyar berkata, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ja'far berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari 'Atha' bin Abu Maimunah ia mendengar Anas bin Malik berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam masuk ke dalam WC untuk buang hajat, lalu aku dan seorang temanku membawa bejana berisi air dan sebatang kayu (tongkat) untuk beliau gunakan beristinja'. Hadits ini kuatkan oleh An-Nadlr dan Syadzan dari Syu'bah, "Al Anazah adalah tongkat yang ujungnya ada besi."

-apa tujuam bw tongkat?
-anas yg bw.
1.untuk melembut dan mengemburkan tanah agar tidak terpercik air kencing tidak berterbangan
2.memecahkantanah untuk istinja
3.sebagai sutrah=pacak=had
4.sebagai senjata,padang pasir boleh jadi jumpa macam binatang
5.jika jumpa musuh ,musuh ore
6.mengait sesuatu
7.untuk sangkut sesuatu
8.boleh pacak sesuatu boleh melindungi kita
-bw tongkat,sesuai dgn keadaan,begitu juga bw air walau dah ada air paip.tentu pelik
-gali parit buat apa,dah tak guna pedang dan kuda tapi guna helikopter dan peluru berpandu.
-ini bukan mesti ikut.tapi dgn kefahaman keadaan.
-pakai kain setakat betis.sebab hadis suruh pakai,memang ada tapi ini menunjukan perbezaan dan kesombongan.
-loni dah tiada langsung .
-sebenarnya tidak khusus dgn benda tu.boleh apa sj yg menunjukan kesombongan
-abu bakar pernah tanya,saya pakai labuh,nabi kata tak itu bukan maksudnya.
-kena tahu latar belakang
-seperti nabi makan 3 jari.pah kalu makan mee kuah macamn boleh lekat.
-kehidupan depa air sikit.
-

باب النَّهْيِ عَنْ الاِسْتِنْجَاءِ بِالْيَمِينِ:
Larangan beristinja' menggunakan tangan kanan

-penggunaan kanan dan kiri untuk membezakan dan kebersihan
-nabi hiris daging dgn tangan kanan
-yg masuk kemulut mesti kanan
-pakai tongkat bila ketandas tak mesti kita ikut.
-kamu bg kegembiraan dan jgn
-air kurang ,guna batu,tinggal bau,pah nak makan,supaya berjiwa seni ,ada beza ini yg digunakan untuk kotor dan juga untuk makan.
-yg kanan untuk mulia dan kiri untuk yg hina
-puak zohoriah ,haram guna kanan??
-maksud asal,untuk jaga keselamatan,boleh guna sudu juga memenuhi,selesai.
-ajarlah guna tangan kanan kalu boleh.

«153» حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ- هُوَ الدَّسْتَوَائِيُّ- عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِذَا شَرِبَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَتَنَفَّسْ فِي الإِنَاءِ، وَإِذَا أَتَى الْخَلاَءَ فَلاَ يَمَسَّ ذَكَرَهُ بِيَمِينِهِ، وَلاَ يَتَمَسَّحْ بِيَمِينِهِ)).
[طرفاه 154، 5630، تحفة 12105].
Telah menceritakan kepada kami Mu'adz bin Fadlalah berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam -yaitu Al Dastawa'I- dari Yahya bin Abu Katsir dari 'Abdullah bin Abu Qatadah dari Bapaknya ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda: "Jika salah seorang dari kalian minum, maka janganlah ia bernafas dalam gelas. Dan jika masuk ke dalam WC janganlah dia menyentuh kemaluannya dengan tangan kanannya dan jangan membersihkan dengan tangan kanannya

باب لاَ يُمْسِكُ ذَكَرَهُ بِيَمِينِهِ إِذَا بَالَ:
Tidak memegang kemaluan dengan tangan kanan ketika kencing

-yak leh bernafas dlm minuman.perlu tenang.untuk kesihatan untuk jantung,boleh tersedak
3.jijik.
-ada pendapat yg pelik kerana tak mahu guna tangan kanan
-sentuh tu yg tak boleh tapi ini tak boleh guna langsung.
-yg basuh tu boleh tangan kanan.

«154» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا الأَوْزَاعِيُّ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((إِذَا بَالَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَأْخُذَنَّ ذَكَرَهُ بِيَمِينِهِ، وَلاَ يَسْتَنْجِي بِيَمِينِهِ، وَلاَ يَتَنَفَّسْ فِي الإِنَاءِ)).
[طرفاه 153، 5630، تحفة 12105].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Al Auza'i dari Yahya bin Abu Katsir dari 'Abdullah bin Abu Qatadah dari Bapaknya dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika salah seorang dari kalian kencing maka janganlah ia memegang kemaluannya dengan tangan kanan, jangan beristinja' dengan tangan kanan dan jangan bernafas dalam gelas saat minum."

-sistem pendidikan yg dah tak kena,ugama dah pencen baru nak kisah

Ibnu umar 👉malik
Ibnu masud👉 hanafi
Ibnu abbas👉syafie
Abdullh bin amar bin al aas👉ahmad

Nabi kata tu ada latarbelakang dia,amar bin yassir yg berguling tayamun untuk mandi wajib.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan