Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 9

Sesi 9
Sesi 9
1/12
Ibnu sirin pecat cincin untuk bg rata wuduk.
Jgn ambil mudah basuh gitu,kena pastikan rata.
Hadis abu hurairah
Sempurna wuduk kamu kerana kecelakaan untuk tuan tumit yg tidak menyempurnakannya.
Tak sempurna wuduk ,boleh masuk neraka.
Tak jaga ,akan sia2 bahkan akan disiksa kelak.
Akibat buruk=ويل اللعقاب من النرkecelakaan berupa neraka,kecelakaan yg besar.
Ini menunjukan kjaki kena basuh ,tak leh sapu

terbalik,kaki sapu
Fekah syiah akan ke neraka kerana menolak quran dan hadis.
Bila khilaf,imam bukhari akan kemaskan untuk menerangkan takut amal yg beramal jadi sia2 .
Ini bukti menunjukan iman bukhari bukan syiah

2/12
Boleh sapu atas khauf.
Iman ahmad,ibnu qayim boleh sapu atas khauf.
Kasut atas pada tumit dan senang buka tak leh sapu.

8/12
Isteri nabi (aisyah) rambut pendek.
Kalu suami suka isteri berambut panjang boleh juga.

9/12
Wanita boleh berambut pendek
Kalu tak tudung kepala tidak fasik.

Bab 29
Bab membasuh kaki

Bab 30

3/12
1.tak sentuh 4 bucu.
Bucu hajarul aswad-
Bucu yamani(arah timur)
Bucu yamaniyin-satu je yg hala kearah yaman

Umarin(abu bakar dan umar--bukan dua umar)
Isimtasniyah(nama untuk dua orang)

Syami
Rukun hiroki hala ke iraq.

Ibnu umar(abu abdu rahman) hanya sentuh dua bucu bukan keempat2.
Jawab ibnu umar,sebab dia tengok nabi sentuh dua sj.

Sahabat lain tengok nabi sentuh 4bucu.

Binaan kaabah zaman nabi yg dibina oleh orang2 kafir quraisy,tak guna duit yg tak eluk,jadi tak cukup.l

Sentuh bucu,jadi sebab itu tidak anggap bucu oleh ibnu umar dan nabi tak sentuh maka dia tak sentuh.
Tapi sahabat yg sentuh tu dia qias itu bucu

Mullah alyuqari=pernah masuk ke kaw kaabah,dan ditegur oleh seorang budak.

4/12
Contoh yg baik dari ibnu umar yg terlalu menyayangi nabi,dia ikut semua apa yg nabi buat,sehingga nabi gelincir dan buang air.

Sentuhan adalah tanda ikatan perjuangan dan kasih sayang,
Satu tempat yg  khusus semua nabi sentuh disitu.
Seperti salam .

Tak leh buat perkara lain.
Cukup dgn sentuhan
Pada hajarul aswad cium.
Bukan pemujaan.

5/12
Nabi ibrahim mula buat.

2. pakai selipar tak dak berbulu
Kasut mahal.
Orang hadiah kepada nabi
Nabi terus pakai walaupun sekali.
Kalu ada orang kata comel dia terus bg.kat orang tu.

Abdu rahman bin auf yg buat.
Selipar orang kafir yg cuci boleh pakai.
Kena basuh kaki kalu pakai selipar,pakai khauf baru boleh sapu.
Pemimpin pakai sedikit berbeza.bukan semua yg berbeza.

3.celupan kuning
Sedang nabi melarang yg berwarna kuning.
Larang pakai kuning ada maksud tersendiri.
Celup dgn zatfaran
Zatfaran mahal,buat celupan dan bau wangi.

6/12
Ibnu umar ikut celup macam nabi.

4.ihlal(talbiah)khusus maksud pakai ihram samada haji atau umrah pada 8zulhijjah(hari tarwiyah) ,kalu orang lain ihlal 1zulhijjah.

Ayah dia tak suka wanita pi masjid
Ibnu umar kata dak
Ibnu umarbpun ihlal ketika naik unta dan pada 8zulhijjah,seperti  nabi buat.faedah mudah bg orang yg duduk dimekah.

Anak2 perempuan nabi meninggal dunia semasa hayat nya.yg meninggal selepas dia wafat adalah fatimah azzaharah sj
Semasa memandikan jenazah anak2 dia suruh bermula dgn anggota wuduk dan anggota belah kanan.
Untuk perbuatan yg eluk nabi mengutamakan kanan seperti msk rumah,masjiddan pakai baju.
Untuk yg tak eluk belah kiri diutamakan.

11/12
Soalan.
🍒🍒

باب غَسْلِ الأَعْقَابِ:
Membasuh tumit

وَكَانَ ابْنُ سِيرِينَ يَغْسِلُ مَوْضِعَ الْخَاتَمِ إِذَا تَوَضَّأَ
Ibnu sirin,pecat cincin,takut tak rata/kena sebab tangan kena basuh

«165» حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ- وَكَانَ يَمُرُّ بِنَا وَالنَّاسُ يَتَوَضَّئُونَ مِنَ الْمِطْهَرَةِ- قَالَ أَسْبِغُوا الْوُضُوءَ فَإِنَّ أَبَا الْقَاسِمِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ)).
[تحفة 14381].

Telah menceritakan kepada kami Adam bin Abu Iyas berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ziyad berkata, "Aku mendengar Abu Hurairah berkata saat dia lewat di hadapan kami, sementara saat itu orang-orang sedang berwudlu, "Sempurnakanlah wudlu kalian! Sesungguhnya Abul Qasim shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tumit-tumit yang tidak terkena air wudlu akan masuk neraka."

-ambil berat dalam berwuduk sebab sahabat ambil berat dlm soal ini.
-kaki juga bhg yg perlu dibasuh ,jika tidak dibasuh walaupun solat akan masuk neraka kerana ada bhg  kaki yg tidak dibasuh .
-kecelakaaan yg akan mendapat neraka
وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ= tumit yg tak kena air akan masuk u
  neraka
-tujuan bab ini untuk menolak hadis2 nabi saw menyapu diatas selipar.
-fekah tidak sehingga melanggar aqidah dgn menolak quran dan hadis
-ini bukti imam bukhari bukan syiah bahkan dia telah menunjukksn syiah tu tidak betul.
-pergi lagi ke bab basuh kaki
-sapu khauf boleh.
-jika stokin tebal ,stokin yg kapas tapi tebal ,boleh sapu tapi ada khilaf

باب غَسْلِ الرِّجْلَيْنِ فِي النَّعْلَيْنِ وَلاَ يَمْسَحُ عَلَى النَّعْلَيْنِ:
Membasuh kaki yang menggunakan sandal bukan mengusap (sandal) nya

النَّعْلَيْنِ=selipar

-masa pakai kasut dan selipar mesti basuh bukan sapu.
-sapu  kaki ketika wuduk,hadis semuanya tidak sahih

«166» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ جُرَيْجٍ أَنَّهُ قَالَ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ، رَأَيْتُكَ تَصْنَعُ أَرْبَعًا لَمْ أَرَ أَحَدًا مِنْ أَصْحَابِكَ يَصْنَعُهَا. قَالَ وَمَا هِيَ يَا ابْنَ جُرَيْجٍ قَالَ رَأَيْتُكَ لاَ تَمَسُّ مِنَ الأَرْكَانِ إِلاَّ الْيَمَانِيَيْنِ، وَرَأَيْتُكَ تَلْبَسُ النِّعَالَ السِّبْتِيَّةَ، وَرَأَيْتُكَ تَصْبُغُ بِالصُّفْرَةِ، وَرَأَيْتُكَ إِذَا كُنْتَ بِمَكَّةَ أَهَلَّ النَّاسُ إِذَا رَأَوُا الْهِلاَلَ وَلَمْ تُهِلَّ أَنْتَ حَتَّى كَانَ يَوْمُ التَّرْوِيَةِ. قَالَ عَبْدُ اللَّهِ أَمَّا الأَرْكَانُ فَإِنِّي لَمْ أَرَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمَسُّ إِلاَّ الْيَمَانِيَيْنِ، وَأَمَّا النِّعَالُ السِّبْتِيَّةُ فَإِنِّي رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَلْبَسُ النَّعْلَ الَّتِي لَيْسَ فِيهَا شَعَرٌ وَيَتَوَضَّأُ فِيهَا، فَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَلْبَسَهَا، وَأَمَّا الصُّفْرَةُ فَإِنِّي رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْبُغُ بِهَا، فَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَصْبُغَ بِهَا، وَأَمَّا الإِهْلاَلُ فَإِنِّي لَمْ أَرَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُهِلُّ حَتَّى تَنْبَعِثَ بِهِ رَاحِلَتُهُ.
[أطرافه 1514، 1552، 1609، 2865، 5851، تحفة 7316].

Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Sa'id Al Maqbari dari 'Ubaid bin Juraij bahwa dia berkata kepada 'Abdullah bin 'Umar, "Wahai Abu 'Abdurrahman, aku melihat anda mengerjakan empat hal yang tidak aku lihat seorangpun dari sahabatmu melakukannya!" 'Abdullah bin 'Umar berkata, "Apa sajakah itu wahai Ibnu Juraij?" Ibnu Juraij berkata, "Aku melihat anda tidak menyentuh rukun-rukun (Ka'bah) kecuali rukun Yamani, aku melihat anda mengenakan sandal terbuat dari kulit, aku melihat anda mengecat (rambut) dengan berwarna kuning, dan saat manusia di Makkah melakukan talbiyah setelah melihat hilal aku melihat anda tidak melakukannya kecuali pada hari tarwiyah?" 'Abdullah bin 'Umar pun berkata, "Adapun tentang rukun Ka'bah, sungguh aku tidak pernah melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengusapnya kecuali rukun Yamani. Sedangkan mengenai sandal dari kulit, sungguh aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga mengenakan sandal kulit yang tidak berbulu, dan berwudlu dengan tetap mengenakannya, dan aku suka bila tetap mengenakannya. Adapun tentang warna kuning, sungguh aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mencelup dengan warna tersebut dan aku juga suka melakukannya. Dan tentang talbiyah, sungguh belum pernah aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bertalbiyah kecuali setelah kendaraannya melaju (menuju Mina)."

-kunyah ibnu umar=abu abdul rahman
-abdul rahman bin abdullah bin umar,ada 4 perkara yg tak serupa dgn orang ramai.jawab ibnu juraid yg
1.Tak Sentuh/istlam sentuh dgn tangan tanda kasih  bucu2 kaabah kecuali rukun yamani
-kaabah 4 segi
-bucu aswad dan rukun yg menghala ke yaman
-Dua rukun yamani ,menghala ketimur dan yaman
-bukan kedua2 menghala keyaman
-qamarin=bulan dan matahari,bukan 2 bulan.
-umarin=abu bakar dan umar
-zaidan=nama kedua2nya zaid.
Nama menunjukan 2
2lagi rukun yg ngadap kesyam
-rukun syaami menghala ke syam
-rukun yg menghala ketimur.
-rukun iraqi menghala ke iraq.
-istilam
-syaami dan iraqi,tak disentuh oleh ibnu umar.
-muawiyah,anas dan ramai yg sentuh keempat2 bucu.
-yg hala kesyam dan iraq separuh binaan termasuk dlm kaabah bg binaan nabi ibrahim.
-kaabah dibina oleh orang kafir dan tak cukup duit halal untuk bina kaabah yg asal
-ulamak besar=mullah alayulqori masuk kot bulatan/hijirnismail tu,sedang budak yg baca kitab dia bagi tau mullahalayulqori masuk dan lalu ko yg tak boleh lalu.
-tempat sentuhan ,semua nabi sentuh semua berjuang tauhid,keserupaan ,tempat khusus dan tak keruan.
-ibnu umar orang sentiasa nak ikut sunnah nabi saw.
-nabi gelicir pun ibnu umar pun ikut buat nak gelicir.
-jadi kena ikut sunnah nabi

2.Kasut kulit yg tak berbulu
-ibnu umar tengok nabi pakai
-kasut bulu adalah kasut yg mahal
-salah seorang sahabt yg buat adalah abdul rahman
-yg orang kafir samak boleh pakai.
-boleh memakai apa2 yg diproses oleh orang kafir.
-ibnu umar sanggup habis duit untuk beli kasut yg nabi pakai.menunjukan boleh pakai berbeza sedikit dr rakyat.

3.Celup dgn warna kuning.
-ada nabi larang pakai kuning ada maksud tersendiri
-takut serupa dgn orang agama yg lain.
-zatfaran/sufrah bukan tak boleh sokmo
-juga larangan warna merah ,tapi ada maksud ttt.
-lain2 warna pun boleh.
4.Bila hari ke8 baru ihlal
-bila pakai umrah dan ucap labbaikallahummalabaik atau lebih khusus maksud kita pakai ihram atau haji,labbaika umrah/hajji
-sunnah nabi kata derah,terutama yg mula2 seperti solat allahuakbar.,semua menyatakan
-bila nampak anak bulan zulhijjah terus ihlal.
-bg penduduk ,adalah patut dr awal lagi ihlal bg oenduduk mekah tapi tak mesti bg merekavyg tidak nak buat kerja ,bg orang dok dimekah ihlal hari ke8.
-ibnu umar byk tak serupa dgn ayah dia umar.
-ibnu umar pun hari ke8baru ihlal.ketika naik unta.
-apa faedah ibnu umar buat begitu?kemudahan bg penduduk mekah.pakai ihram pada hari ke8.

-sunnah Nabi ibrahim yg
-nak beritahu ,kaki mesti dibasuh.

باب التَّيَمُّنِ فِي الْوُضُوءِ وَالْغُسْلِ:
Mendahulukan yang kanan dalam berwudlu'

«167» حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ: حَدَّثَنَا خَالِدٌ عَنْ حَفْصَةَ بِنْتِ سِيرِينَ عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ قَالَتْ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَهُنَّ فِي غُسْلِ ابْنَتِهِ: ((ابْدَأْنَ بِمَيَامِنِهَا وَمَوَاضِعِ الْوُضُوءِ مِنْهَا)).
[أطرافه 1253، 1254، 1255، 1256، 1257، 1258، 1259، 1260، 1261، 1262، 1263، تحفة 18124].
Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami Khalid dari Hafshah dari Ummu 'Athiyah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepada mereka saat memandikan puterinya: "Hendaklah kalian mulai dari yang sebelah kanan dan anggota wudlunya."

-roqayah,ummu kulsum ,zainab anak2 nabi yg mati semasa hayat nabi saw.
-suruh mula sebelah kanan dan anggota wuduk.ini orang mati ,nabi penting yg kanan dannanggota wuduk.lelaki pun begitu juga.yg hidup lebih2 lagi.
-kanan menunjukan tuah
-tayamun =tangan kanan/bersumpah/memulakan dgn sebelah kanan.
-sunnah nabi yg baik sebelah kanan.
-berus gigi ,kanan dulu.
-pecat kasut, kiri.
-masuk rumah, kanan
-masuk masjid,kanan.
-keluar masjid ,kiri.
-buang hingus dan basuh berak ,tangan kiri
-wuduk kemudian ,tapi mulakan dgn anggota kanan dan anggota  wuduk

«168» حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ قَالَ:
Telah menceritakan kepada kami Hafsh bin 'Umar berkata,
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ:
telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata
أَخْبَرَنِي أَشْعَثُ بْنُ سُلَيْمٍ قَالَ:
, telah mengabarkan kepadaku Asy'ats bin Sulaim berkata,

سَمِعْتُ أَبِي عَنْ مَسْرُوقٍ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ:
Aku mendengar Bapakku dari Masruq dari 'Aisyah berkata
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ.
"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam suka memulai dari sebelah kanan saat mengenakan sandal, menyisir rambut, bersuci dan selainnya."

-boleh potong pendek rambut,boleh celup rambut.
-abu bakar celup rambut warna hitam asal tidak merbahaya.
-aisyah rambut pendek.
-rambut panjang bg lelaki tapi seeluknya jgn melebihi paras bahu.
-serban dan kopiah adalah harus shj.
-budaya arab pakai kopiah.
-nabi suka orang rambutnya kemas.
-sahabat n nabi pakai minyak dan celupan.tak mahu pakai tak pa
-s.husin pakai celupan rambut.
-anjing tidak najis ,tapi jangan ikut barat,tapi ikut keperluan.
-pakai untuk tujuan melindungi bukan untuk menipu.
-gigi berlapis ,boleh dibaiki,alah ko comel,boleh.
-tak boleh,bg telinga berlubang,toreh kat pipi nak suruh hantu takut .
-sahabat2 pakai celupan tetapi berani mati dlm peperangan
-kedua2 tangan allah kanan.
-kanan menunjukan bertuah.
-boleh makan sayur dan binatang,sesuai dgn kejadian manusia.
-islam sesuai dgm semula jadi manusia.
-pembedahan kecantikan jika kemalangan boleh.
-ada sahabat yg pakai hidung perak ,bau busuk ditukar dgn hidung emas,jadi boleh .
-jika terlalu mahal sehingga tak boleh buat kebajikan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan