Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 10

Sesi 10
Sesi 10
1/11

Bab 32
(Hadis 169)
Bab mencari air apabila masuk waktu solat jika tiada air juga boleh tayamun
Solat pun tak wajib lagi,wuduk apalagi.
Waktu masuk ,air dicari tapi tiada air maka hukum tayamun pun turun

2/11
Ayat tayamun turun
Peristiwa hilang kalung.

3/11
Setelah dibwkan  air kepada nabi, suruh sahabat ambil wuduk dr tangan nabi,air yg keluar dari tangan adalah mukjizat nabi.
Setelah tiada air secara biasa dan luar biasa
,baru boleh tayamyun
Air mukjizat air paling suci .

4/11
Ujian2 untuk menapis henerasi terpilih.
Sahabat tak minta nak tengok mujizat
Waduk=air
Air untuk wuduk

Bab 33
Bab boleh menggunakan air yg telah digunakan untuk membasuh bulu atau rambut manusia atau telah dijilat oleh anjing(sisa anjing)

Apa hukumnya?
Imam bukhari menolak pendapat imam syafie yg kata tak boleh.

Sesuatu yg umum jadi khusus untuk nabi kalu ada nas yg kata khusus untuk nabi.
Anggota manusia tak najis sebba mayat manusia tak najis.

🍄🍄
Bab 32

باب الْتِمَاسِ الْوَضُوءِ إِذَا حَانَتِ الصَّلاَةُ:
Bab mencari air wuduk apabila telah hampir datang waktu shalat

وَقَالَتْ عَائِشَةُ حَضَرَتِ الصُّبْحُ فَالْتُمِسَ الْمَاءُ، فَلَمْ يُوجَدْ، فَنَزَلَ التَّيَمُّمُ.
Dan berkata aaisyah telah masuk waktu subuh air dicari tetapi tidak ditemui maka turunlah ayat tentang hukum tayamun.

-bab cari air ,sebab air perlu untuk membasuh anggota yg perlu dibasuh.
-solat pun belum lagi ,maka wuduk lagilah belum wajib
-wajib cari air bila? Selepas atau sebelum waktu masuk.?
-iaitu masuk waktu solat.jika belum masuk tak wajib.jika kita dah tahu dah tiada  air maka tak perlu cari bg hanafi.tapi syafie perlu cari lagi.
-Masih lagi dlm bab wuduk.
-tayamun setelah tiada air

-dlm suatu perjalanan,kalong hilang ,air tiada disitu ,kalong dicari ,abu bakar marahkan aaisyah.cocoh pinggang nyaoleh abu bakar.tahu2 turun ayat tayamun.
-puak2 kamu bertuah ,dapat hukum tayamun.inilah peristiwa yg sahih kehilangan kalong,kedua2nya ada dlm  sahih bukhari.akan dibincang dlm tajuk yg akan dtg.

«169» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّهُ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَحَانَتْ صَلاَةُ الْعَصْرِ، فَالْتَمَسَ النَّاسُ الْوَضُوءَ فَلَمْ يَجِدُوهُ، فَأُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِوَضُوءٍ، فَوَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي ذَلِكَ الإِنَاءِ يَدَهُ، وَأَمَرَ النَّاسَ أَنْ يَتَوَضَّئُوا مِنْهُ. قَالَ فَرَأَيْتُ الْمَاءَ يَنْبُعُ مِنْ تَحْتِ أَصَابِعِهِ حَتَّى تَوَضَّئُوا مِنْ عِنْدِ آخِرِهِمْ.
[أطرافه 195، 200، 3572، 3573، 3574، 3575، تحفة 201- 54/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Ishaq bin 'Abdullah bin Abu Thalhah dari

Anas bin Malik berkata, "Ketika waktu shalat Ashar tiba, orang-orang mencari air wudlu namun tidak mendapatkannya.

Lalu aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam diberi air wudlu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam kemudian meletakkan tangannya di atas bejana tersebut seraya memerintahkan orang-orang untuk berwudlu darinya.

" Anas berkata, "Aku melihat air keluar dari jari-jari beliau hingga semua orang sampai yang terakhir dapat berwudlu."

-bila masuk waktu asar baru air dicari. 

-air yg keluar celah jari adalah air yg sangat suci.
-sahabat2 berjumlah 300orang.dan ini mukjizat kenapa bukhari bwkan disini.?
-nak cari setara mana?kalu dah tahu tiada cari juga .
-imam bukhari nak bagi tahu setelah tiada air secara biasa dan luar biasa  baru lah boleh tayamun.

-sahabat sangat faham perkara ini  tidak boleh minta seperti pengikut nabi isa yg minta hidangan dr langit.
-cabaran hidup dizaman nabi saw lebih besar.
-hukum berubah sahabat faham dan tiada takwil
-tak usah menyesali dihidupkan dizmn ini.

Bab 33
باب الْمَاءِ الَّذِي يُغْسَلُ بِهِ شَعَرُ الإِنْسَانِ:
Bab Tentang air yg dibasuh dengannya  rambut atau bulu manusia.

Berwudlu' dengan air yang digunakan untuk membasuh rambut atau bulu manusia

-air itu apa hukumnya?
-rambut dan bulu adalah suci dan juga binatang yg halal dimakan adalah suci.
-air yg dimasuki nya tidak suci bg syafie sedang jumhur/majoriti kata suci dan tidak najis
-syair hukum fekah syafie:anggota yg terpisah adalah mengikut badan yg asal,jika suci,suci jika najis jadi najis.
-imam bukhari tidak setuju dgn imam syafie.begitu juga dgn jumhur ulamak.rambut yg masuk kedlm makanan ,adakah najis?

وَكَانَ عَطَاءٌ لاَ يَرَى بِهِ بَأْسًا أَنْ يُتَّخَذَ مِنْهَا الْخُيُوطُ وَالْحِبَالُ،
Athok berpendapat tiada apa2 kesalahan menggunakan air seperti itu juga tidak mengapa dijadikan drpnya benang atau tali.

-soal kehormatan kepada manusia itu masalah lain pula
-rambut gugur ,naik pakai rambut adikdia yg dipotong?boleh sebab tidak najis.
-syafie tak boleh najis.
-kena kimo?sambung rambut nak janyok tak boleh.untuk kemas diri,boleh.ugama ada kewajaran,bukan tidak boleh semata2
-sisa jilatan anjing dan anjing sendiri suci?pelik bukan?

وَسُؤْرِ الْكِلاَبِ وَمَمَرِّهَا فِي الْمَسْجِدِ.
Dan sisa anjing dan tempat lalu anjing dimasjid

-kalu anjing terjelir2,air liur keluar,mesti air liur menitik?ada kemungkinan,bukab seekor byk.nabi tak pesan pun.,kencing dan dibiarkan.kalu gatal kaih2 bulu jatuh.kemungkinan besar jatuh kalu najis nabi mesti suruh cari dan buang.bulu anjing lagi suci inikan bulu manusia.bila jilat mesti masuk air liur dia jiga walau pun mungkin sedikit
-.zuhri

وَقَالَ الزُّهْرِيُّ إِذَا وَلَغَ فِي إِنَاءٍ لَيْسَ لَهُ وَضُوءٌ غَيْرُهُ يَتَوَضَّأُ بِهِ.
Azzuhri berkata apabila anjing menjilat didalam bekas air sesaorang yg tidak mempunyai air lain untuk berwuduk selain air itu ia boleh berwuduk dengannya

وَقَالَ سُفْيَانُ هَذَا الْفِقْهُ بِعَيْنِهِ، يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى:
Dan Sufiayan pula berkata inilah fiqh yg sebenarnya.dan berfirman allah ta ala

-ini fiqh yg sebenar.
-sufiyan seorang besar lagi
- tapi kena tayamun pula.tapi bg zuhri tidak.
{فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا}

وَهَذَا مَاءٌ، وَفِي النَّفْسِ مِنْهُ شَيْءٌ، يَتَوَضَّأُ بِهِ وَيَتَيَمَّمُ.
Ini adalah air tetapi jiwa berasa ragu terhadapnya ,orang yg sebegini keadaannya boleh berwuduk dgn nya disamping bertayamun

-ini pendapat sufiyan
-jika masuk najis,jika tak berubah bau,rasa dan warna ,suci. Ikut imam malik.
-imam syafie ,mesti dua kolah

-majoriti tidak najis.
-masing2 ada hadis ,sepaturnya bersikap terbuka.
-sisa jilatan anjing,suci.

-bulu yg terpisah dr badan tidak najis.

«170» حَدَّثَنَا مَالِكُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ: حَدَّثَنَا إِسْرَائِيلُ عَنْ عَاصِمٍ عَنِ ابْنِ سِيرِينَ قَالَ قُلْتُ لِعَبِيدَةَ عِنْدَنَا مِنْ شَعَرِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَصَبْنَاهُ مِنْ قِبَلِ أَنَسٍ، أَوْ مِنْ قِبَلِ أَهْلِ أَنَسٍ فَقَالَ لأَنْ تَكُونَ عِنْدِي شَعَرَةٌ مِنْهُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا.
[طرفه 171، تحفة 1465].
Telah menceritakan kepada kami Malik bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami Israil dari 'Ashim
dari Ibnu Sirin berkata, "Aku berkata kepada Abidah,

-abidah=ulamak besar dikalangan tabiin.
Abidah alsalmi

-atas satu hadis boleh keluar 1,000.

"Kami memiliki rambut Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang kami dapat dari Anas, atau keluarga Anas.'

-abu talha,ayah tiri anas bin malik.
Muhamad bin sirin hamba bebasan anas bin malik
Sebelah kepala nabi .
-abidah bertuahnya ,jika walaup hanya sehelai lebih dari dunia dan isinya.
-basahkan rambut,kmdn dicukur.

-kenapa simpan rambut nabi, najis ke?
-kalu najis tak mungkin disimpan.
-ini menunjukan lain .
-

Ia lalu berkata, "Sekiranya aku memiliki satu helai rambut Rasulullah, maka itu lebih aku sukai daripada dunia dan seisinya."

«171» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحِيمِ قَالَ: أَخْبَرَنَا سَعِيدُ بْنُ سُلَيْمَانَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبَّادٌ عَنِ ابْنِ عَوْنٍ عَنِ ابْنِ سِيرِينَ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمَّا حَلَقَ رَأْسَهُ كَانَ أَبُو طَلْحَةَ أَوَّلَ مَنْ أَخَذَ مِنْ شَعَرِهِ.
[طرفه 170، تحفة 1462].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin 'Abdurrahim berkata, telah mengabarkan kepada kami Sa'id bin Sulaiman berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abbad dari Ibnu 'Aun

dari Ibnu Sirin dari Anas, bahwa ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mencukur rambutnya,
maka Abu Thalhah adalah orang yang pertama mengambil rambut beliau.

-rusuhan dikashymir berlaku bila beberapa helai rambut dilarikan
-hukum boleh menyimpan rambut.
-lagi pun tahan lama.
-senang dan ringan,ikatan dgn umat.
-mengambil berkat dr kesan orang soleh.
-abu talhah ambil ,dia simpan

Ni berikut cerita anjing👇xxxxxxxxxxberhenti dulu

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا شَرِبَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعًا
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf dari Malik dari Abu Az Zinad dari Al A'raj

dari Abu Hurairah berkata, "Sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

"Jika anjing menjilat bejana seorang dari kalian, maka hendaklah ia cuci hingga tujuh kali."

«173» حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ سَمِعْتُ أَبِي عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَنَّ رَجُلاً رَأَى كَلْبًا يَأْكُلُ الثَّرَى مِنَ الْعَطَشِ، فَأَخَذَ الرَّجُلُ خُفَّهُ فَجَعَلَ يَغْرِفُ لَهُ بِهِ حَتَّى أَرْوَاهُ، فَشَكَرَ اللَّهُ لَهُ فَأَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ)).
[أطرافه 2363، 2466، 6009، تحفة 12825].

Telah menceritakan kepada kami Ishaq telah mengabarkan kepada kami 'Abdush Shamad telah menceritakan kepada kami 'Abdurrahman bin 'Abdullah bin Dinar aku mendengar Bapakku dari Abu Shalih

dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa ada seorang laki-laki melihat seekor anjing menjilat-jilat tanah karena kehausan, lalu orang itu mengambil sepatunya dan mengisinya air untuk kemudian diminumkan kepada anjing tersebut hingga kenyang.

Allah lalu berterima kasih kepadanya dan memasukkannya ke dalam surga.


«174» وَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ شَبِيبٍ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ يُونُسَ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ: حَدَّثَنِي حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَتِ الْكِلاَبُ تَبُولُ وَتُقْبِلُ وَتُدْبِرُ فِي الْمَسْجِدِ فِي زَمَانِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يَكُونُوا يَرُشُّونَ شَيْئًا مِنْ ذَلِكَ.
[تحفة 6704].

Ahmad bin Syabib berkata, telah menceritakan kepada kami Bapakku
dari Yunus dari Ibnu Syihab berkata, telah menceritakan kepadaku Hamzah bin 'Abdullah

dari Bapaknya, bahwa pada masa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ada beberapa anjing yang kencing dan membuang kotoran di dalam masjid,

namun para sahabat tidak menyiramnya dengan sesuatu."

«175» حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنِ ابْنِ أَبِي السَّفَرِ عَنِ الشَّعْبِيِّ عَنْ عَدِيِّ بْنِ حَاتِمٍ قَالَ سَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: ((إِذَا أَرْسَلْتَ كَلْبَكَ الْمُعَلَّمَ فَقَتَلَ فَكُلْ، وَإِذَا أَكَلَ فَلاَ تَأْكُلْ، فَإِنَّمَا أَمْسَكَهُ عَلَى نَفْسِهِ)). قُلْتُ أُرْسِلُ كَلْبِي فَأَجِدُ مَعَهُ كَلْبًا آخَرَ قَالَ: ((فَلاَ تَأْكُلْ، فَإِنَّمَا سَمَّيْتَ عَلَى كَلْبِكَ، وَلَمْ تُسَمِّ عَلَى كَلْبٍ آخَرَ)).
[أطرافه 2054، 5475، 5476، 5477، 5483، 5484، 5485، 5486، 5487، 7397، تحفة 9863- 55/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Hafsh bin 'Umar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Ibnu Abu As Safar dari Asy Sya'bi

dari 'Adi bin Hatim berkata, "Aku bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau lalu menjawab:

"Jika kamu melepas anjing buruanmu yang telah terlatih lalu ia mendapatkan hasil buruan, maka makanlah hasil buruannya.

Jika anjing itu memakannya maka kamu jangan memakannya, sebab ia menangkap untuk dirinya sendiri."
Aku lalu bertanya lagi, "Aku melepas anjing buruanku, lalu aku mendapati anjing lain bersama dengan anjingku?"

Beliau menjawab: "Jangan kamu makan, karena kamu membaca basmalah untuk anjingmu dan tidak untuk anjing lain itu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan