Isnin, April 09, 2018

SB kitab permulaan wahyu sesi 4

Sesi 4
1/14
ب قوله تعالى (لا تحرك به لسانك لتعجل به)
Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca)

«5» حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ أَبِي عَائِشَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: {لاَ تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ} قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَالِجُ مِنَ التَّنْزِيلِ شِدَّةً، وَكَانَ مِمَّا يُحَرِّكُ شَفَتَيْهِ- فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَأَنَا أُحَرِّكُهُمَا لَكُمْ كَمَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُحَرِّكُهُمَا.
وَقَالَ سَعِيدٌ: أَنَا أُحَرِّكُهُمَا كَمَا رَأَيْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ يُحَرِّكُهُمَا. فَحَرَّكَ شَفَتَيْهِ- فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى: {لاَ تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ* إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ} قَالَ جَمْعُهُ لَهُ فِي صَدْرِكَ، وَتَقْرَأَهُ {فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ} قَالَ فَاسْتَمِعْ لَهُ وَأَنْصِتْ {ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ} ثُمَّ إِنَّ n أَنْ تَقْرَأَهُ. فَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ ذَلِكَ إِذَا أَتَاهُ جِبْرِيلُ اسْتَمَعَ، فَإِذَا انْطَلَقَ جِبْرِيلُ قَرَأَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمَا قَرَأَهُ.
[أطرافه 4927، 4928، 4929، 5044، 7524، تحفة 5637].
Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il dia berkata, Telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah berkata, bahwa Telah menceritakan kepada kami Musa bin Abu Aisyah berkata, Telah menceritakan kepada kami Sa'id bin Jubair dari Ibnu 'Abbas tentang firman Allah Ta'ala: (Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al Quran karena hendak cepat-cepat ingin (menguasainya)." Berkata Ibnu 'Abbas: "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sangat kuat keinginannya untuk menghafalkan apa yang diturunkan (Al Qur'an) dan menggerak-gerakkan kedua bibir Beliau." Berkata Ibnu 'Abbas: "aku akan menggerakkan kedua bibirku (untuk membacakannya) kepada kalian sebagaimana Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melakukannya kepadaku". Berkata Sa'id: "Dan aku akan menggerakkan kedua bibirku (untuk membacakannya) kepada kalian sebagaimana aku melihat Ibnu 'Abbas melakukannya. Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menggerakkan kedua bibirnya, Kemudian turunlah firman Allah Ta'ala: Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al Quran karena hendak cepat-cepat (menguasai) nya. Sesungguhnya atas tanggungan Kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya". Maksudnya Allah mengumpulkannya di dalam dadamu (untuk dihafalkan) dan kemudian kamu membacanya: "Apabila Kami telah selesai membacakannya, maka ikutilah bacaannya itu". Maksudnya: "Dengarkanlah dan diamlah". Kemudian Allah Ta'ala berfirman: "Kemudian, sesungguhnya atas tanggungan Kamilah penjelasannya. Maksudnya: "Dan Kewajiban Kamilah untuk membacakannya" Dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sejak saat itu bila Jibril 'Alaihis Salam datang kepadanya, Beliau mendengarkannya. Dan bila Jibril 'Alaihis Salam sudah pergi, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam membacakannya (kepada para sahabat) sebagaimana Jibril 'Alaihis Salam membacakannya kepada Beliau shallallahu 'alaihi wasallam

باب مدارسة الوحي القرآن مع النبي

«6» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا يُونُسُ عَنِ الزُّهْرِيِّ (ح) وَحَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا يُونُسُ وَمَعْمَرٌ عَنِ الزُّهْرِيِّ نَحْوَهُ قَالَ: أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ، وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ، وَكَانَ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ الْقُرْآنَ، فَلَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدُ بِالْخَيْرِ مِنَ الرِّيحِ الْمُرْسَلَةِ.
[أطرافه 1902، 3220، 3554، 4997، تحفة 5840- 5/ 1].

Telah menceritakan kepada kami Abdan dia berkata, telah mengabarkan kepada kami Abdullah telah mengabarkan kepada kami Yunus dari Az Zuhri dan dengan riwayat yang sama, telah menceritakanL pula kepada kami Bisyir bin Muhammad berkata, telah mengabarkan kepada kami Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Yunus dan Ma'mar dari Az Zuhri seperti lainnya berkata, telah mengabarkan kepada kami Ubaidullah bin Abdullah dari Ibnu 'Abbas berkata, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah manusia yang paling lembut terutama pada bulan Ramadlan ketika malaikat Jibril 'Alaihis Salam menemuinya, dan adalah Jibril 'Alaihis Salam mendatanginya setiap malam di bulan Ramadlan, dimana Jibril 'Alaihis Salam mengajarkan Al Qur'an. Sungguh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam jauh lebih lembut daripada angin yang berhembus.


Tawajuh ilkoil
Kemampuan seperti dapat bau wangi dr minyak wangi yg dipakai oleh orang lain.
Kemampuan mendapat cahaya bila orang lain bw lampu suluh

Kemampuan seperti ambil pelita dan cucuh dr prang lain yg bw sumber api.

Abu awanah?
Wahdoh
Musnad abu awanah
Dibw oleh abu durjan dan dibeli oleh yazid

2/14
Maulana salimulah khan
Maklumat tambahan,bhs urdu bhs hindustan.baru wujud pada abad ke 9masih ,dua atau tiga abad selepas hijrah.

Syarah dan terjemahan hadis bukhari dalam bhs urdu(hindustan)dah byk.tafsir quran dah 600.

Kita terjemahan cuma tak sampai 10.

Bahasa arab pun belum ada .
Hadis ke4ini lebih 10jilid.

Hadis tertulis diluar bukan didlm
Yahya bin Main tanya musa bin Ismail

Musa bin Isma'il kunyah dia abu salamah.
Yahya bin main pergi kepada musa ,saya nak tanya satu perkara.adakah tuan dengar sendiri dari hamam.musa tanya balik.yahya bin main nak musa bersumpah.musa kata kamu telah riwayat 20,000 dan hanya satu hadis kamu ragu..jatuh talak tiga dan tak mahu cakap sampai bila2

3/14
Abu awanah bg ko peminta sedekah,yazid bin atok telah merdekakan abu awanah.

Jika dia tak merdekakan ,orang tak percaya/ragu2 hadis yg yazid bw.
Ketua tabiin=
Jihbizul ulamak
Abdullah bin ,ummu fadal,lahir tiga th sebelum hijrah tahun68h mati.

4/14
Sama2 rasul nabi &jibril,byk kesesuaian tapi masih berat.nabi dok gerak2kan bibir untuk ikut jibril.permulaan dia agak berat.
Ibnu abbas kata,saya gerakan bibirkan  pada kamu
Lalu allah turunkan ayat larangan itu.
Mukjizat nabi,baca sekali dah boleh bc selepas itu.
Tuhan punya arah timur dan barat,tuhan punya sekalian arah walaupun tak sebut habis arah.
Walau kata bibir termasuk lah lidah ,lazim amzuh tak mungkin gerak bibir shj.
Nabi mengerakan bibir dan lidah dia.hadis muktasol tempay lain dlm kitabultafsir.

5/14
Kitabultafsir sebut lidah dan bibir kedua2 sekali.dlm
Dlm  riwayat sufian ada sebut lidah shj.
Dlm  riwayat jarir sebut lidah n bibir.
Allah sebut lidah ore tak leh nampak,allah tahu.lebih diutamakan bibir.sebab bibir dapat dilihat oleh ore.
Perawi adalahn orang.jadi dikaji nya seperti quran.
Ibnu abbas kata aku nak gerakan seperti mana.rasullah gerakan bibirnya.
Murid ibnu abbas kata aku nak gerakan seprti ibnu abba gerakan bibirnya.
Mungkin ibnu tak tengok rasullah gerakan bibir.sebab ibnu abbas  lahir 3th selepas hijrah.
Cerita ini adalah marosil shabat-meriwayakan hadis yg sendiri tidak dengar tapi dia tak sebut orang yg cerita seperti ayahnya ini dipanggil mursal sahabat.allah puji mereka ,orng yg akanmasuk syurga ,orang yg berjaya,orang yg cintakan iman dlm hati mereka .
Boleh jadi nabi menceritakan kemudian peristiwa ini.

Mursal sahabat ,tak pa.jika mursal tabiin jadi dhoif.

Kalu allah kata sesaorang tu baik dan ahli syurga,maka sahabat tak perlu dipertikaikan lagi.

6/14
Boleh jadi nabi menceritakan kembali bila ibnu abbas telah besar.
Ibnu abbas tengok yg tu.boleh jadi.
Saad bin jubir,saya mengerakan bgmn saya tengok ibnu abbas mengerakan bibir
Musalsal/musalsalad,murid meriwayat sebgmn gurtunya meriwayatkanya.

Musalsal bisyafatain=hadis yg bersambung2.
Ada kitab khusus musalsalad.
Ada yg mencucuk dgn ranting kayu.
Ada yg meletakan tangan didada

Musalsal dlm membaca surah saff.

Mimma =sering kali atau selalu.
Mn tahu?

Mimma dgn  makna seringkali atau selalu.

مِمَّا يُحَرِّكُ شَفَتَيْهِsering kali

7/14
Kami jamin mengumpulkan alquran dlm dada kau dan dapat membaca
إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ} قَالَ جَمْعُهُ لَهُ فِي صَدْرِكَ، وَتَقْرَأَهُ {فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ} قَالَ فَاسْتَمِعْ لَهُ وَأَنْصِتْ {ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ} ثُمَّ إِنَّ n أَنْ تَقْرَأَه
Sebut dua kali.
Ulang ulang tu ada makna.bukan tiada faedah.
Walaupun kau tak turut kau akan dapat bc juga.
Baca sendiri
Baca depan orang lain.
Baca dgn maksud dia semua sekali.
Baca yg kedua,boleh bercerita.
Tafsirnya =kami jamin untuk menerangkan melalui lidah mu.
Nabi sebagai penjelas.yg mungkin orang lain tak faham.kamu akan dapat menerangkan maknanya.
Tugas itu dapat nabi jlnkan.
Buat secara praktikal anak murid lebih faham
{ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ}
Boleh allah ajarkan secara borong kemudian baru satu2.
Kemudian diberi secara terperinci
Kalu sudah wajib maka berdosalah manusia pula.
Ini Kaedah nak faham quran.
Kalu kita perhati kesimpulan hadis ini,

1.seorang tok guru nak suruh agar murid faham eluk,patut dia gerakan bibirnya. Dengan perbuatan.patut guru itu gerakan bibirnya..dibuat secara praktikal.

8/14
2.
Nak ingat quran dgn pertolongan allah.kalu allah nak bg ingat jadi mudahlah bgnya.
Memang payah nak ingat.
Kadang2 yg reti bhs arab pun keliru.
Kena jaga baris.
Allah boleh bg mudah untuk orang yg hafal.
Walaupun begitu ,tiada kitab yg boleh dihafaz seperti alquran.

Hukum dia memang luas
Tuhan nak bg tau Quran adalah kitab mujizat  yg terakhir.dulu susah nak hafal quran.loni dah luas orang dok nak hafz hadis pula.

Mandir=kuil
Cara nak lawan islam depa bc
Kitab veda,dibc macam quran,cara dia nak lawan.pah kita tanya berapa orang hafal,nak cari seorang yg hafal pun susah.
Tapi dia tak mahu mengalah.
Budak lebih mudah hafaz quran.
Budak kecil je yg tegur bila salah.
Budak ni dia suci tapi budak mudah berbanding dgn dewasa.selain dr bkecerdasan semulajadi yg mmay perhati
Quran ni suci,fikiran tidak bercampur.hafal benda lain orangbyg dewasa lebih mudah.orang yg byk masalah lebih susah.

10pendapat ulamak.
Surah Qiamah..la tuharik bilisani

9/14
Ayat 16
لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ

Janganlah engkau (wahai Muhammad) - Kerana hendakkan cepat menghafaz Quran yang diturunkan kepadamu - menggerakkan lidahmu membacanya (sebelum selesai dibacakan kepadamu).

Ayat 17
إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ

Sesungguhnya Kamilah yang berkuasa mengumpulkan Al-Quran itu (dalam dadamu), dan menetapkan bacaannya (pada lidahmu);

Ayat 18
فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ

Oleh itu, apabila Kami telah menyempurnakan bacaannya (kepadamu, dengan perantaraan Jibril), maka bacalah menurut bacaannya itu;

Ayat 19
ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ

Kemudian, sesungguhnya kepada Kamilah terserah urusan menjelaskan kandungannya (yang memerlukan penjelasan).

Ayat2 ni Dok tengah2 surah.
Hujung kepala
Siat =hok selepas bg kita/halaman
Sibat=hok sebelum
Siat dan sibat tak sesuai,sebab hok lepas dok cerita hari qiamat ,tiba2 jgn kau gerak lidah apa kena mengena?

Sat ni dok cerita pasal qiamat tiba2 dok cerita pasal kumpul alquran.apakah pertalianya antara ayat satu ini dgn ayat terdahulu.

Keperluan manusia itu pelbagai.sesuai sangat sekali.dicelah kehidupan perniagaan masih memerlukan akhlak yg mulia.
Sesuai juga
Syiah kata quran 40juz,osman yg buang
1.batas fikiran dan perasaan terhad
Byk yg boleh difikirkan pun tapi jika zaman ttt ia tidak boleh difikirkan

Orang gila cakap yg lain pah cakap pula benda lain.
Tapi allah meliputi jangkauan yg tidak terjangkau.

10/14
Karaci  dok situ
Kb dgn kubang krian,tapi kenapa jarak tu lagu tu.
Seorang ulamak lahir 1000tahun dahulu.dan ada yg lahir kemudian
Anak kita,kenapa anak yg sulung tu lagu tu dan tidak serupa dgn yg kesepuluh
Apa lagi nak faham kejadian allah .
Jawapan Imam razi pula.

Jangkauan manusia adalah terhad.samada pemikiran atau perasaan
Jika dulu cakap benda lain dan kini cakap benda lain pula.benda tu ada kaitan.

Apa perkaitan suara rupa dan perangai antara nak nombor satu dgn anak nombor satu?cu bg tau kesesuaianya?
Apa lagi kejadian allah swt.sebab ilmu kita terhad.

2.Imam razi,Seorang guru dok ajar ,fikiran murid dah kelain.tadi dok cerita qiamat,orang kafir pun dok tanya bila nak berlaku qiamat dan nabi terpengaruh nak cepat supaya dia boleh jawab yg dok tanya,siat dan sibat.yg tengah2 tu teguran kepada nabi.itu juga quran juga.

3.jwp zamakhsyari.
Allah sebut qiamat
Tentang qiamat manusia suka yg segera
Ajilah =siat
Nak cepat dan bimbang

11/14
Nak cepat
Walaupun baik maksudnya tapi tak eluk
Ini khitob ini cepat bc,bukan kepada nabi tapi kepada manusia.
Manusia akan diberi suratan amal masing2,dia bc dan sampai tempat dia takut yg tak eluk maka dia bc cepat2
Apabila kami bc,kamu akan bc sampai habis.
Dari segi makna pertama,tanpa melihat hadis dan sebab nuzul,makna dia dasyatnya hari qiamat.

12 /14
Sebab nuzul tak mesti sesuai.

Bila kah nak berlaku qiamat.
Nabi dah tergerak2 nak bg tau,tapi hdklah bgtau setakat yg allah bg tahu.tak perlu lebih.kerana mereka tetap tidak akan beriman walaupun diberitahu tarikhnya.

Makna yg ke2,tak sesuai dgn siat dan sibat .
contoh yg lain shehkul ahmad kirbi othmani.seperti anwar khasymiri,
Ikut Ibnu abbas,orang islam terlalu malu ,terlebih malu
Terlebih jaga aurat.tak mau buka walau tempat sunyi.sebab allah taala nampak.allah taala ni pemalu.
Dia lebih suka buat dlm keadaan tertutup.
Supaya lebih tertutup dgn tundukkan dan lipatkan dada mereka untuk lebih tersembunyi.tak perlu jaga sampai begitu sebab allah nampak belaka. 

13/14
Orang kafir cuba menyembunyikan apaapa yg ada dlm dada mereka.tapi allah maha tahu.
Orang yg bersalah kena sedar beberapa perkara.
Tahu yg zahir dan batin tak akan terlepas
Maha mengetahui,bukan tau shj tapi akan hukum kamu
Maha berkuasa,tak boleh lepas
Orang yg jahat tidak boleh melarikan diri.siyat dan sibat.

Kesesuaian bab dgn bab,hadis dgn hadis,hadis dipilih dari orang yg paling baik
Ada kitab yg menyebut kesesuaiaan antara  satu surah dgn surah yg lain.
Satu bab dgn bab yg ttt.
Kenapa dlm quran diletak surah yg turun dimadinah pada awalnya
Bukhari buat kitab bul wahyu dulu kemudian kitabul iman.

14/14
Dok tak lama dgn guru pun tak mau.
Ingatan yg tak kuat juga ditolak
Ahli bid'ah pun imam bukhari tak mau.
Imam bukhari jaga  semua benda.dari awal sampai akhir.
Solat sebelum tulis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan