Isnin, April 09, 2018

SB kitab permulaan wahyu sesi 3

Sesi 3
1/14
3. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, Telah menceritakan kepada kami dari Al Laits dari 'Uqail dari Ibnu Syihab dari 'Urwah bin Az Zubair dari Aisyah -Ibu Kaum Mu'minin-, bahwasanya dia berkata: "Permulaaan wahyu yang datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah dengan mimpi yang benar dalam tidur. Dan tidaklah Beliau bermimpi kecuali datang seperti cahaya subuh. Kemudian Beliau dianugerahi kecintaan untuk menyendiri, lalu Beliau memilih gua Hiro dan bertahannuts yaitu 'ibadah di malam hari dalam beberapa waktu lamanya sebelum kemudian kembali kepada keluarganya guna mempersiapkan bekal untuk bertahannuts kembali. Kemudian Beliau menemui Khadijah mempersiapkan bekal. Sampai akhirnya datang Al Haq saat Beliau di gua Hiro, Malaikat datang seraya berkata: "Bacalah?" Beliau menjawab: "Aku tidak bisa baca". Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjelaskan: Maka Malaikat itu memegangku dan memelukku sangat kuat kemudian melepaskanku dan berkata lagi: "Bacalah!" Beliau menjawab: "Aku tidak bisa baca". Maka Malaikat itu memegangku dan memelukku buat kali kedua sangat kuat kemudian melepaskanku dan berkata lagi: "Bacalah!". Beliau menjawab: "Aku tidak bisa baca". Malaikat itu memegangku kembali dan memelukku untuk ketiga kalinya dengan sangat kuat lalu melepaskanku, dan berkata lagi: (Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia Telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah)." Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kembali kepada keluarganya dengan membawa kalimat wahyu tadi dalam keadaan gelisah. Beliau menemui Khadijah binti Khawailidh seraya berkata: "Selimuti aku, selimuti aku!". Beliau pun diselimuti hingga hilang ketakutannya. Lalu Beliau menceritakan peristiwa yang terjadi kepada Khadijah: "Aku mengkhawatirkan diriku". Maka Khadijah berkata: "Demi Allah, Allah tidak akan mencelakakanmu selamanya, karena engkau adalah orang yang menyambung silaturrahim." Khadijah kemudian mengajak Beliau untuk bertemu dengan Waroqoh bin Naufal bin Asad bin Abdul 'Uzza, putra paman Khadijah, yang beragama Nasrani di masa Jahiliyyah, dia juga menulis buku dalam bahasa Ibrani, juga menulis Kitab Injil dalam Bahasa Ibrani dengan izin Allah. Saat itu Waroqoh sudah tua dan matanya buta. Khadijah berkata: "Wahai putra pamanku, dengarkanlah apa yang akan disampaikan oleh putra saudaramu ini". Waroqoh berkata: "Wahai putra saudaraku, apa yang sudah kamu alami". Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menuturkan peristiwa yang dialaminya. Waroqoh berkata: "Ini adalah Namus, seperti yang pernah Allah turunkan kepada Musa. Duhai seandainya aku masih muda dan aku masih hidup saat kamu nanti diusir oleh kaummu". Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bertanya: "Apakah aku akan diusir mereka?" Waroqoh menjawab: "Iya. Karena tidak ada satu orang pun yang datang dengan membawa seperti apa yang kamu bawa ini kecuali akan disakiti (dimusuhi). Seandainya aku ada saat kejadian itu, pasti aku akan menolongmu dengan sekemampuanku". Waroqoh tidak mengalami peristiwa yang diyakininya tersebut karena lebih dahulu meninggal dunia pada masa fatroh (kekosongan) wahyu. Ibnu Syihab berkata; telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah bin Abdurrahman bahwa Jabir bin Abdullah Al Anshari bertutur tentang kekosongan wahyu, sebagaimana yang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ceritakan: "Ketika sedang berjalan aku mendengar suara dari langit, aku memandang ke arahnya dan ternyata Malaikat yang pernah datang kepadaku di gua Hiro, duduk di atas kursi antara langit dan bumi. Aku pun ketakutan dan pulang, dan berkata: "Selimuti aku. Selimuti aku". Maka Allah Ta'ala menurunkan wahyu: (Wahai orang yang berselimut) sampai firman Allah (dan berhala-berhala tinggalkanlah). Sejak saat itu wahyu terus turun berkesinambungan." Hadits ini juga diriwayatkan oleh Abdullah bin Yusuf dan Abu Shalih juga oleh Hilal bin Raddad dari Az Zuhri. Dan Yunus berkata; dan Ma'mar menyepakati bahwa dia mendapatkannya dari Az Zuhri.

Tajuk permulaan wahyu.tapi isi hadis tidak berkenaan dgn permulaan wahyu .seolah2 macam bukhari tidak pandai.
Hadis ini benar2 menceritakan permulaan penurunan wahyu

Kitab 2 ditulis mengenai tajuk2 yg dibuat oleh imam bukhari

2/14
Disinilah kesenian dan kebijaksanaan imam bukhari ketika membuat tajuk.

Rukya yg mrujuk kepada israk dan mikraj.jika rukya yg dirujuk kepada mimpi akan disebut rukya naomi

Terjemahan mimpi.mimpi dah memang dlm tidur.apa yg ditunjuk kepada nabi semasa israkmikraj adalah rukya.

Mimpi yg benar(yg baik@yg mengembirakan@menyenang@yg memberi harapan @ketenangan) adalah permulaan wahyu.
Mimpi yg seperti sinar pagi kerana terang.

Ada pokok,anak batu yg bg salam,semua nak menarik perhatian dia .timbul rasa ingin nak menyendiri.dia pilih gua hira.
Rasa nak menyendiri bila batu dan pokok bagi salam
Yatahanasu=beribadat beberapa malam.

3/14
Yatahanas=dosa.mnjauhkan diri dr kejahatan.
Atau cuba mengikut cara agama nabi ibrahim.datuk dia pun pernah bertahanus disitu.begitu lah tabiat untuk mendapat sesuatu yg baik.berfikir dan beribadat.
Nampak kaabah,satu macam ibadah.
Jika dia pergi jauh ,boleh dituduh pergi belajar dan orang boleh ragu.tiba2 dapat wahyu,dan puak2 dia tak boleh nafi.

Posa

Ambil berat dgn ahli keluarga.
Islam tak seperti agama lain yg tidak berkahwin
Wahyu  yg permulaan adalah bukan quran

4/14
Mimpi nabi juga wahyu.
Bila berada digua hira,jibril dtg.
Suruh bc seolah2 surat,tapi riwayatnya doif.

5/14
Dia boleh bc sebab bahasa dia dan dia tak bisu.
Ummi =tak leh bc dan tak leh menulis.ini satu pendapat
Kena bersedia menerima pendapat lain.
Pendapat lain boleh baca setelah jibril dtg dgn serta merta  berdasar ayat quran yg lain.Engkau tidak pernah membaca  dan menulis mn2 kitab
sebelum turunnya wahyu.

Ummi ada makna lain ,nabi yg dtg dari ummi(umil qura/mekah)
Ayat itu nak menceritakan kelebihan nabi dan adalah pelik jika dia menceritakan kekurangan dia buta huruf memang pelik

6/14
Dulu memang tak tahu baca,tapi selepas jibril dtg,tiba2 dia pandai .
Tak tulis sendiri ,bukan bererti tak pandai.
Tekan bukan dakap.
Perah otak adalah tekan juga.
Hingga habis daya
Apa makna tekan2?
Macam2 kesimpulan.
Untuk belajar  perlukan tekanan
Isyarat kesusahan.
Mereka nak bunuh nabi.
Nak diberi satu daya atau kemauan untuk terima wahyu.
Tawajuh ,sheih abdul aziz
1.
2.ilko i
3.
4.

7/14
Contoh pelita,dapat dirasai kecerahannya
Jika loni ada lampu ,tak nyala kecuali disambung.
Lebih dr tu.tok guru sg besar.air akan mengalir  jika dijaga mulut parit.
Nisbah atau tawajuh intihadi(biar betul2 jadi serupa dgn dia).,kemampuan yg dikehendaki.baru boleh terima wahyu
Daya kepada nabi dgn rupa manusia.
Malaikat tekan untuk nak bg tawajuh intihadi.
Ke3.tujuan nak menyedarkan nabi tu sapa?
Tamsilan ,anak rima dok dlm kumpulan kambing.dia tak sedar sehingga dia tengok dlm sungai nampak rupa dia,dia sedar.

8/14
Atau seorang perempuan yg cantik tapi tak pernah tengok cermin dan suatu hari diberi cermin,maka dirasai kelebihan yg ada padanya

Tuhan maha pemurah.
Yg mngajar dgn pena.
Jadi tak sesuai jika nabi tak boleh bc dan tulis
Ayat yg mula2 turun suruh baca.
Walaupun manusia segumpal darah.dan boleh jadi manusia hebat degan anugerah allah
Nabi balik berdebar2 dan minta khadijah selimutkan aku.
Sehingga hilang rasa takut itu.
Khadijah tenangkan nabi kerana bimbangkan dirinya
Kenapa gementar.
Benda yg molek kalu tak dan dgn ore,akan ada penentangan juga.kena bersedia,sesuatu yg poelik tak betul,jgn begitu.

9/14
Bukan takut dan ragu2.
Bimbang sejauh mn dapat melaksanakan tugas?
Bukan makna tak mahu buat.

Nabi gementar kerana tugas berat yg sedang menunggu walaupun dia diberi kelebihan

Kerana kita sesaorang masuk neraka,bg mn perasaan orang yg bertanggungjawab.
Seorang doktor pun dah sedih jika dia gagal mengubati pesakit.

Aku bimbang ,aku akan mati kerananya,bukan dia ragu2 yg dtg itu jibril.
Bimbang akan dimusuhi atau mengalami kesusahan
Nabi takut,nabi makan,adalah biasa.

10/14
Antihadis dan syiah pertikaikan hadis ini.
Nabi musa pun takut bila tongkat bertukar menjadi ular
Nabi ibrahim tak kenal malaikat
Ibnu dakhinah,kata pada ab tak patut dikeluarkan dr negeri mu
Sifat ab serupa dgn rasullah saw.
Orang menghubung silaturahim dan membantu orang susah ,usahakan bg yg tiada,memuliakan/melayani tetamu,membela orang tertimpa bencana.

Yg ghaib ada 2cara betul dan tak betul.
Cakap bohong adalag ciri orang yg jahat.
Ilmu jahat memerlukan perlakuan yg jahat.cara pun tak betul ,merogol orang,perangai menganiayai orang dan menyusahkan orang.tukang tenun dan tukang sihir,dgn keluarga pun tak baik.

Malaikat Mulhim yg akan dtg kepada orang yg mempunyaibsifat yg baik individu dan kerajaan,tolong diwaktu bencana alam
Tukang tenun,ilmu sihir
Waraqoh bin naufal pernah memeluk agama kristian.
Zaid bin amar bin nufail,pergi  kesyria ,bela anak2 yg ingin dibunuh,kahwinkan dan ajar  dan ditawarkan balik jika ibubapa nak.
Masuk yahudi,..tapi dpt krmurkaan allah.buat apa?
Kemudian jumpa yg lain pula-paderi kristian.juga dpt laknat allah juga tak mahu dan isytihar ikut agama hanifa.
Ada yg seperti waraqoh.

11/14
Ramai orang yahudi tahu ugama yahudi telah diselewengkan
Ahli ugama kristian dan yahudi telah diselewengkan.
Ahli kitab yg tahu ajaran kitab ini boleh dikahwini dan dimakan sembelihannya.
Ahli kitab yg kata isa anak tuhan tidak boleh diterima
Waraqoh bg tau itulah namus,yg turun kepada musa.
Waroqoh masuk kristian,boleh terjemah kitab injil dgn bahasa ibrani dan bolehnterjemah kebahasa arab.
Yahudi yg seleweng memang tak suka pada namus.
Sepatutnya yahudi kasih pada namus.
Ahli ugama itu sendiri ,agama telah diselewengkan.ajaran kristian .
Namus=pemegang rahsia.

Nabi isa tak kahwin,jadi tak kahwin lebih baik.

12/14
Seni bahasa tak dibincangkan
Waraqoh mengaku nak ikut nabi.
Waroqah mati wahyu pun terhenti.
Ada yg kata waroqoh lalu kot bilal kena seksa,bercanggah dgn bukhari.
Nabi nak tau keadaan isteri setara mana.
Lepas tu Ketika berjln jumpa  malaikat dok atas kursi.tertutup langit dan bumi.
Makna disebut dlm riwayat lain

13/14
Ini adalah rupa jibril  yg asal.
Bangun dan ancamkan orang.
Kenapa suruh selimut sedangkan berpeluh.selepas berpeluh jadi sejuk pula.
Pakaian zohir kena bersih.bersih hati,jgn hiraukan berhala.
Abdullah bin yusuf jadi  mutabik,dipanggil mutabaah tammah.
Hadits ini juga diriwayatkan,mutabik,oleh Abdullah bin Yusuf dan Abu Shalih juga
oleh Hilal bin Raddad dari Az Zuhri.
Dan Yunus berkata; dan Ma'mar menyepakati bahwa dia mendapatkannya dari Az Zuhri.

Riwayat ini bukan sorang
Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, Telah menceritakan kepada kami dari Al Laits dari 'Uqail dari Ibnu Syihab dari 'Urwah bin Az Zubair dari Aisyah -Ibu Kaum Mu'minin-,

14/14
Mutabaah tammbah(mutabaah yg sempurna)mutabaah dari awal.

Mutabaah nakisoh (mutabaah tengah).

Sampai diatas sekali serupa sahabat yg sama.
Tapi kalu tak sama dipanggil syahid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan