Khamis, Mei 24, 2018

Sunan Abu Daud kitab puasa sesi 3


باب الشَّهْرِ يَكُونُ تِسْعًا وَعِشْرِينَ:
Bab bulan2 itu kadang2 29@30
👉Bulan yg diterima oleh islam.
Bulan qamari.
Hari bermula diwaktu magrib,hari siang tu kemudian dan ini lebih mudah sebab orang nampak

٨ -  الصوم » ٧٥٩ -  الشهر يكون تسعا وعشرين

8. Puasa » 759. Jumlah hari itu dua puluh sembilan hari

١٩٧٥ - حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ الْأَسْوَدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَمْرٍو يَعْنِي ابْنَ سَعِيدِ بْنِ الْعَاصِ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّا أُمَّةٌ أُمِّيَّةٌ لَا نَكْتُبُ وَلَا نَحْسُبُ الشَّهْرُ هَكَذَا وَهَكَذَا وَهَكَذَا وَخَنَسَ سُلَيْمَانُ أُصْبُعَهُ فِي الثَّالِثَةِ يَعْنِي تِسْعًا وَعِشْرِينَ وَثَلَاثِينَ

1975. Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Al Aswad bin Qais dari Sa'id bin 'Amr bin Sa'id bin Al 'Ash dari
Ibnu Umar, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Sesungguhnya kami adalah umat yang ummi yang tidak dapat menulis, dan tidak menghitung bulan demikian, demikian dan demikian."
Dan Sulaiman menggenggam satu jarinya pada hitungan yang ketiga; artinya adalah berjumlah dua puluh sembilan dan tiga puluh.
👉Adakah kita ni semua buta huruf belaka?
Tentu tidak.
Ini kaedah targlid,dimenangkan yg banyak atau lebih ramai.
Ummi dgn makna buta huruf.
Ummi itu asal umm,ibu.terus seperti baru lahir.
Atau nisbah kepada ummi qura,orang mekah.
Ummi bermaksud tidak terlalu pandai.
Yg Pandai sangat jarang.
Tak ramai yg tahu.
Ahli ilmu bintang ramai syiah?!..
Minit 27

Jika yg kata,Kita puak2 sesak...pada hal dirinya sendiri telah dimaklumi kaya jadi kita disitu maksudnya  orangramai.

Nabi saw kata alif itu satu huruf,mim satu huruf ,jika dia tak pandai baca adalah tak lojik.

Puasa ditetapkan berdasarkan apa yg dia tengok atau nampak.
Hukum2 ugama adalah mudah untuk diamalkan...bukan buta huruf satu kelebihan.

Suruh bc tapi tak dak gosatu?..nak bc apa?..tapi nabi saw saya tak pandai bc.dan selepas ditekan nabi saw boleh bc.bersama mukjizat ..nabi saw boleh bc.



١٩٧٦ - حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ الْعَتَكِيُّ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الشَّهْرُ تِسْعٌ وَعِشْرُونَ
فَلَا تَصُومُوا حَتَّى تَرَوْهُ
وَلَا تُفْطِرُوا حَتَّى تَرَوْهُ
فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ
فَاقْدُرُوا لَهُ ثَلَاثِين
َ قَالَ فَكَانَ ابْنُ عُمَرَ
إِذَا كَانَ شَعْبَانُ تِسْعًا وَعِشْرِينَ
نَظَرَ لَهُ
فَإِنْ رُئِيَ فَذَاكَ
وَإِنْ لَمْ يُرَ وَلَمْ يَحُلْ
دُونَ مَنْظَرِهِ سَحَابٌ وَلَا قَتَرَةٌ أَصْبَحَ مُفْطِرًا
فَإِنْ حَالَ دُونَ مَنْظَرِهِ سَحَابٌ
أَوْ قَتَرَةٌ أَصْبَحَ صَائِمًا
قَالَ فَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يُفْطِرُ مَعَ النَّاسِ
وَلَا يَأْخُذُ بِهَذَا الْحِسَابِ حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ مَسْعَدَةَ
حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ حَدَّثَنِي أَيُّوبُ قَالَ كَتَبَ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ إِلَى أَهْلِ الْبَصْرَةِ
بَلَغَنَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
نَحْوَ حَدِيثِ ابْنِ
عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَادَ
وَإِنَّ أَحْسَنَ مَا يُقْدَرُ لَهُ أَنَّا إِذَا رَأَيْنَا هِلَالَ شَعْبَانَ لِكَذَا وَكَذَا فَالصَّوْمُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
لِكَذَا وَكَذَا إِلَّا أَنْ تَرَوْا الْهِلَالَ قَبْلَ ذَلِكَ

1976. Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Daud Al 'Ataki, telah menceritakan kepada kami Hammad, telah menceritakan kepada kami Ayyub, dari Nafi' dari
Ibnu Umar, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Satu bulan adalah dua puluh sembilan, maka janganlah kalian berpuasa hingga melihatnya dan janganlah berbuka (berhari raya) hingga melihatnya, kemudian apabila tertutup awan maka hitunglah tiga puluh."
Sulaiman berkata; dan
Ibnu Umar apabila Bulan Sya'bah adalah dua puluh sembilan maka ia berpuasa, apabila terlihat maka itulah Ramadhan, dan apabila tidak terlihat dan tidak terhalangi oleh awan serta debu maka pagi harinya ia dalam keadaan berbuka,
dan apabila terhalang awan atau debu untuk melihatnya maka di pagi hari dalam keadaan berpuasa. Ia berkata; dan
Ibnu Umar berbuka bersama orang-orang dan tidak mengambil perhitungan ini.
Telah menceritakan kepada kami Humaid bin Mas'adah, telah menceritakan kepada kami Abdul Wahhab, telah menceritakan kepadaku Ayyub, ia berkata;
Umar bin Abdul Aziz menulis surat kepada penduduk Bashrah mengatakan; telah sampai kepada kami dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ….
Seperti hadits tersebut Ibnu Umar, dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Ia menambahkan; dan sesungguhnya sebaik-baik hitungan adalah apabila kami melihat Hilal Sya'ban demikian dan demikian maka puasa insya Allah demikian dan demikian, kecuali apabila kalian melihat Hilal sebelum itu.
👉Tiada bulan kurang dari 29hari.
Bila dah lihat ,maka berpuasa atau berhenti berpuasa.
Kalu seorang shj (jumhur)yg nampak  hilal sudah mencukupi.
Macam2 pendapat.
Hanya  kawasan yg nampak atau kawasan ttt yg puasa,bukan semua tempat atau seluruh dunia.
Ada juga Pendapat yg kata  negeri lain boleh.
Minit 42
Tapi ada khilaf dgn pendapat ini.sebab jika negeri jauh masa naik/jatuh matahari atau bulan tak sama.kalu negeri dekat boleh sama.

Berbeza masa naik anak bulan jika berbeza dikira jauh ,jika tak berbeza kira dekat.
Jauh ,sejauh satu marhalah.
Ada juga ambil kira pemerintah.
Hadis ini dalil,jika seorang nampak (tidak cukup syarat adil)dia sendiri dah kena puasa.tapi kalu nak berhenti boleh berhenti atau raya tapi mesti menyembunyikannya.

Jika mendung, kamu kiralah untuk bulan itu:
1.puasa lah 30 hari,jangan lebih
2.kamu kira anak bulan itu ada.nabi tuju khusus kepada orang yg tahu ilmu falaq dan kira2.
3.
4.orang lain boleh ikut.
5.harus untuk orang lain secara mutlak.
Ini perkara khilaf.
Ditempat kita pakai kedua2 cara.paling molek.
Jika tersilap kira dimaafkan .tak payah runsing kerana tak berdosa.yg penting dah kira dan dah tengok.
Jangan hanya kira bulan ramadan tapi bulan syaban dah kira supaya tidak terkeliru .

👉 Hadis mudraj(bukan hadis),perawinya umar abdul aziz.
Kalu sepanjang tahun diambil pengiraan lagi kemas.

١٩٧٧ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ عَنْ ابْنِ أَبِي زَائِدَةَ عَنْ عِيسَى بْنِ دِينَارٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْحَارِثِ بْنِ أَبِي ضِرَارٍ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ لَمَا صُمْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تِسْعًا وَعِشْرِينَ أَكْثَرَ مِمَّا صُمْنَا مَعَهُ ثَلَاثِينَ

1977. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani' dari Ibnu Abu Zaidah, dari Isa bin Dinar dari ayahnya, dari 'Amr bin Al Harits bin Abu Dhirar dari
Ibnu Mas'ud, ia berkata; sungguh kami berpuasa bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dua puluh sembilan hari lebih sering daripada kami berpuasa bersamanya tiga puluh hari.

١٩٧٨ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ أَنَّ يَزِيدَ بْنَ زُرَيْعٍ حَدَّثَهُمْ حَدَّثَنَا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ شَهْرَا عِيدٍ لَا يَنْقُصَانِ رَمَضَانُ وَذُو الْحِجَّةِ

1978. Telah menceritakan kepada kami Musaddad bahwa Yazid bin Zurai' telah menceritakan kepada mereka; telah menceritakan kepada kami Khalid Al Hadzdza` dari
Abdurrahman bin Abu Bakrah dari ayahnya dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau berkata:
"Dua bulan 'Id tidaklah berkurang (pahalanya) yaitu Bulan Ramadhan (setelahnya adalah 'Idul Fithri), dan Bulan Dzul Hijjah (padanya 'Idul Adlha)."
👉Dua bulan raya
Ramadan ore tak raya,tapi dekat dgn syawal
Katalah:
Ramadan=29
Zulhijjah=29
Adakah bermakna begitu?
Adakah ramadan mesti 30.
Tidak.ulama khilaf makna hadis ini.

Pendapat ini sudah cukup boleh ditolak dgn suruhan berpuasalah bila tengok anak bulan atau suruhan cukupkan bilangan 30

Ada juga takwil,selepas bulan ramadan terus syawal .tidak kurang tu apa?tidak kurang dari segi fadilat walaupun bilanganya 29 atau  lebih kalu 30 hari.kurang lebih terletak amalan kita.
Ini pendapat yg masyhur dr salaf.
Qurtubi kata ,ini khusus untuk dizaman nabi sahaja.bukan untuk sepanjang masa.kerana orang yg tahu bulan2 memang tak sama.
Tidak kurang juga bermaksud berdasarkan kebanyakannya.juga dari segi pahala dan fadilatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan