Selasa, Julai 30, 2019

Jami' tirmizi kitab berbuat baik sesi 007

Jami' tirmizi kitab berbuat baik  sesi 007

Bab tentang menghiburkan (bersimpati dengan)saudara dan bab2 seterusnya.

٢٧ -  البر والصلة عن رسول الله » ١٢٨٤ -  ما جاء في مواساة الأخ

27. Berbakti dan menyambung silaturrahim » 1284. Menolong kawan

١٨٥٦ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ عَنْ أَنَسٍ قَالَ لَمَّا قَدِمَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ الْمَدِينَةَ آخَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ سَعْدِ بْنِ الرَّبِيعِ فَقَالَ لَهُ هَلُمَّ أُقَاسِمُكَ مَالِي نِصْفَيْنِ وَلِيَ امْرَأَتَانِ فَأُطَلِّقُ إِحْدَاهُمَا فَإِذَا انْقَضَتْ عِدَّتُهَا فَتَزَوَّجْهَا فَقَالَ بَارَكَ اللَّهُ لَكَ فِي أَهْلِكَ وَمَالِكَ دُلُّونِي عَلَى السُّوقِ فَدَلُّوهُ عَلَى السُّوقِ فَمَا رَجَعَ يَوْمَئِذٍ إِلَّا وَمَعَهُ شَيْءٌ مِنْ أَقِطٍ وَسَمْنٍ قَدْ اسْتَفْضَلَهُ فَرَآهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ ذَلِكَ وَعَلَيْهِ وَضَرٌ مِنْ صُفْرَةٍ فَقَالَ مَهْيَمْ قَالَ تَزَوَّجْتُ امْرَأَةً مِنْ الْأَنْصَارِ قَالَ فَمَا أَصْدَقْتَهَا قَالَ نَوَاةً قَالَ حُمَيْدٌ أَوْ قَالَ وَزْنَ نَوَاةٍ مِنْ ذَهَبٍ فَقَالَ أَوْلِمْ وَلَوْ بِشَاةٍ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ قَالَ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ وَزْنُ نَوَاةٍ مِنْ ذَهَبٍ وَزْنُ ثَلَاثَةِ دَرَاهِمَ وَثُلُثٍ و قَالَ إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَزْنُ نَوَاةٍ مِنْ ذَهَبٍ وَزْنُ خَمْسَةِ دَرَاهِمَ سَمِعْتُ إِسْحَقَ بْنَ مَنْصُورٍ يَذْكُرُ عَنْهُمَا هَذَا

1856. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani', telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ibrahim, telah menceritakan kepada kami Humaid dari Anas ia berkata; Ketika Abdurrahman bin Auf sampai di Madinah, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mempersaudarakannya dengan Sa'd bin Ar Rabi', lalu Sa'd bin Ar Rabi' berkata kepadanya, Marilah (silahkan), akan aku bagi hartaku menjadi dua bagian, dan akau mempunyai dua istri, maka kana kau ceraikan salah satunya, jika masa iddahnya telah berlalu, maka nikahilah ia. Maka Abdurahman bin Auf menjawab, "Semoga Allah memberkahimu, atas keluarga dan harta bendamu. Tunjukkanlah kepadaku letak pasar. Maka, mereka pun menunjukkan letak pasar kepadanya. Maka, tidaklah ia pulang pada hari itu (dari pasar) kecuali dengan membawa keju dan minyak samin yang telah ia ambil keuntungan darinya. Dan setelah itu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melihatnya masih ada bekas padanya wadhar shufrah (warna kuning dari minyak za'faran). Maka beliau berkata, "Ada apa denganmu?" Ia menjawab, "Aku telah menikah dengan seorang wanita Anshar." Nabi bertanya, "Dengan apa kamu membayar mahar kepadanya? Ia menjawab, "Dengan nawat." Humaid berkata, "Ia berkata, "Dengan seberat nawat dari emas." Lalu beliau berkata, "Rayakanlah (pernikahanmu), walaupun hanya dengan memotong seekor kambing." Abu Isa berkata, "Hadits ini hasan shahih." Imam bin Hambal berkata, "Ukuran Ooi nawat dari emas setara dengan 3 1/3 dirham. Ishaq bin Ibrahim berkata, Ukuran seberat nawat dari emas setara dengan 5 dirham. Aku mendengar Ishaq bin Manshur menyebutkan dari keduanya seperti ini.

٢٧ -  البر والصلة عن رسول الله » ١٢٨٥ -  ما جاء في الغيبة

27. Berbakti dan menyambung silaturrahim » 1285. Ghibah

١٨٥٧ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ الْعَلَاءِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْغِيبَةُ قَالَ ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ قَالَ أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِيهِ مَا أَقُولُ قَالَ إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدْ اغْتَبْتَهُ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدْ بَهَتَّهُ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ أَبِي بَرْزَةَ وَابْنِ عُمَرَ وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

1857. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah, telah menceritakan kepada kami Abdul Aziz bin Muhammad dari Al Ala` bin Abdurrahman dari bapaknya dari Abu Hurairah ia berkata; Ditatanyakan kepada Rasulullah, "Wahai Rasulullah, apakah ghibah itu?" beliau menjawab: "Kamu menyebutkan tentang temanmu dengan sesuatu yang ia benci." Ia bertanya lagi, "Bagaimana sekiranya apa yang kukatakan memang benar?" Beliau menjawab: "Jika memang apa yang kamu katakan itu benar, maka sungguh kamu telah menggibahnya, namun jika apa yang kamu katakan itu tidak benar, maka sungguh kamu telah berdusta." Hadits semakna juga diriwayatkan dari Abu Bazrah, Ibnu Umar dan Abdullah bin Amr. Abu Isa berkata; Ini adalah hadits hasan shahih.

٢٧ -  البر والصلة عن رسول الله » ١٢٨٦ -  ما جاء في الحسد

27. Berbakti dan menyambung silaturrahim » 1286. Hasad

١٨٥٨ - حَدَّثَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ الْعَلَاءِ الْعَطَّارُ وَسَعِيدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَا حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَقَاطَعُوا وَلَا تَدَابَرُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلَا تَحَاسَدُوا وَكُونُوا عِبَادَ اللَّهِ إِخْوَانًا وَلَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثٍ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ وَالزُّبَيْرِ بْنِ الْعَوَّامِ وَابْنِ مَسْعُودٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ

1858. Telah menceritakan kepada kami Abdul Jabbar bin Al Ala` Al 'Aththar dan Sa'id bin Abdurrahman keduanya berkata, Telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Az Zuhri dari Anas ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah kalian saling memutuskan silaturrahim, bermusuh-musuhan, membenci dan janganlah pula saling dengki. Jadilah kalian sebagai hamba Allah yang saling bersaudara. Dan tidaklah halal bagi seorang mukmin untuk mendiamkan saudaranya lebih dari tiga hari." Abu Isa berkata; Ini adalah hadits hasan shahih. Hasdits semakna juga diriwayatkan dari Abu Bakr Ash Shiddiq dan Az Zubair bin Awwam dan Ibnu Mas'ud dan Abu Hurairah.

١٨٥٩ - حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ حَدَّثَنَا الزُّهْرِيُّ عَنْ سَالِمٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَتَيْنِ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَهُوَ يُنْفِقُ مِنْهُ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ الْقُرْآنَ فَهُوَ يَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَقَدْ رُوِيَ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَحْوُ هَذَا

1859. Telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Umar, telah menceritakan kepada kami Sufyan Telah menceritakan kepada kami Az Zuhri dari Salim dari bapaknya ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak diperbolehkan hasad kecuali pada dua hal; seorang laki-laki yang diberikan karunia oleh Allah berupa harta sehingga ia menginfakkannya di sepanjang malam dan siang, dan seseorang yang diberi karunia oleh berupa Al Qur`an hingga ia shalat dengannya di pertengahan malam dan siang." Abu Isa berkata; Ini adalah hadits hasan shahih. Dan telah diriwayatkan pula dari Ibnu Mas'ud dan Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam semisal dengan hadits ini.

٢٧ -  البر والصلة عن رسول الله » ١٢٨٧ -  ما جاء في التباغض

27. Berbakti dan menyambung silaturrahim » 1287. Marah-marahan

١٨٦٠ - حَدَّثَنَا هَنَّادٌ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي سُفْيَانَ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ يَئِسَ أَنْ يَعْبُدَهُ الْمُصَلُّونَ وَلَكِنْ فِي التَّحْرِيشِ بَيْنَهُمْ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ أَنَسٍ وَسُلَيْمَانَ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْأَحْوَصِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ وَأَبُو سُفْيَانَ اسْمُهُ طَلْحَةُ بْنُ نَافِعٍ

1860. Telah menceritakan kepada kami Hannad, elah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah dari Al A'masy dari Abu Sufyan dari Jabir ia berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya setan telah putus asa untuk disembah oleh para penyembah. Namun ia terus menggalakkan permusuhan di antara mereka." Hadits semakna juga diriwayatkan dari Anas dan Sulaiman bin Amr bin Al Ahwash dari bapaknya. Abu Isa berkata; Ini adalah hadits Hasan. Dan Abu Sufyan namanya adalah Thalhah bin Nafi'.

🍍

Jami' tirmizi kitab berbuat baik  sesi 007

Bab tentang menghiburkan (bersimpati dengan)saudara dan bab2 seterusnya.

٢٧ -  البر والصلة عن رسول الله » ١٢٨٤ -  ما جاء في مواساة الأخ
27. Berbakti dan menyambung silaturrahim » 1284. Menolong kawan

Makna2 مُوَاسَاة
-satu makna   menghiburkan atau mengembirakannya.
-dua bermakna simpati.

١٨٥٦ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ عَنْ أَنَسٍ قَالَ لَمَّا قَدِمَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ الْمَدِينَةَ آخَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ سَعْدِ بْنِ الرَّبِيعِ فَقَالَ لَهُ هَلُمَّ أُقَاسِمُكَ مَالِي نِصْفَيْنِ وَلِيَ امْرَأَتَانِ فَأُطَلِّقُ إِحْدَاهُمَا فَإِذَا انْقَضَتْ عِدَّتُهَا فَتَزَوَّجْهَا فَقَالَ بَارَكَ اللَّهُ لَكَ فِي أَهْلِكَ وَمَالِكَ دُلُّونِي عَلَى السُّوقِ فَدَلُّوهُ عَلَى السُّوقِ فَمَا رَجَعَ يَوْمَئِذٍ إِلَّا وَمَعَهُ شَيْءٌ مِنْ أَقِطٍ وَسَمْنٍ قَدْ اسْتَفْضَلَهُ فَرَآهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ ذَلِكَ وَعَلَيْهِ وَضَرٌ مِنْ صُفْرَةٍ فَقَالَ مَهْيَمْ قَالَ تَزَوَّجْتُ امْرَأَةً مِنْ الْأَنْصَارِ قَالَ فَمَا أَصْدَقْتَهَا قَالَ نَوَاةً قَالَ حُمَيْدٌ أَوْ قَالَ وَزْنَ نَوَاةٍ مِنْ ذَهَبٍ فَقَالَ أَوْلِمْ وَلَوْ بِشَاةٍ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ قَالَ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ وَزْنُ نَوَاةٍ مِنْ ذَهَبٍ وَزْنُ ثَلَاثَةِ دَرَاهِمَ وَثُلُثٍ و قَالَ إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَزْنُ نَوَاةٍ مِنْ ذَهَبٍ وَزْنُ خَمْسَةِ دَرَاهِمَ سَمِعْتُ إِسْحَقَ بْنَ مَنْصُورٍ يَذْكُرُ عَنْهُمَا هَذَا

1856. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani', telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ibrahim, telah menceritakan kepada kami Humaid dari
👉Anas ia berkata; Ketika Abdurrahman bin Auf sampai di Madinah, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mempersaudarakannya dengan Sa'd bin Ar Rabi', lalu Sa'd bin Ar Rabi' berkata kepadanya, Marilah (silahkan), akan aku bagi hartaku menjadi dua bagian, dan aku mempunyai dua istri, maka akan aku ceraikan salah satunya, jika masa iddahnya telah berlalu, maka nikahilah ia. Maka Abdurahman bin Auf menjawab, "Semoga Allah memberkahimu, atas keluarga dan harta bendamu. Tunjukkanlah kepadaku letak pasar. Maka, mereka pun menunjukkan letak pasar kepadanya. Maka, tidaklah ia pulang pada hari itu (dari pasar) kecuali dengan membawa keju dan minyak samin yang telah ia ambil keuntungan darinya. Dan setelah itu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melihatnya masih ada bekas padanya wadhar shufrah (warna kuning dari minyak za'faran). Maka beliau berkata, "Ada apa denganmu?" Ia menjawab, "Aku telah menikah dengan seorang wanita Anshar." Nabi bertanya, "Dengan apa kamu membayar mahar kepadanya? Ia menjawab, "Dengan nawat(sebiji tamar)." Humaid berkata, "Ia berkata, "Dengan seberat nawat dari emas." Lalu beliau berkata, "Rayakanlah (pernikahanmu), walaupun hanya dengan memotong seekor kambing."
Abu Isa berkata, "Hadits ini hasan shahih." Imam bin Hambal berkata, "Ukuran seberat nawat dari emas setara dengan 3 1/3 dirham.
Ishaq bin Ibrahim berkata, Ukuran seberat nawat dari emas setara dengan 5 dirham. Aku mendengar Ishaq bin Manshur menyebutkan dari keduanya(mereka) seperti ini.

٢٧ -  البر والصلة عن رسول الله » ١٢٨٥ -  ما جاء في الغيبة

27. Berbakti dan menyambung silaturrahim » 1285. Ghibah

١٨٥٧ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ الْعَلَاءِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْغِيبَةُ قَالَ
👈ذِكْرُكَ
👈أَخَاك
-masdar ذِكْرُكَ.idofat kepada fael dia disini iaitu engkau menyebut , كَ tu faael, أَخَاكmaful dia

َ بِمَا يَكْرَهُ قَالَ أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِيهِ مَا أَقُولُ قَالَ إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدْ اغْتَبْتَهُ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدْ بَهَتَّهُ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ أَبِي بَرْزَةَ وَابْنِ عُمَرَ وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

1857. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah, telah menceritakan kepada kami Abdul Aziz bin Muhammad dari Al Ala` bin Abdurrahman dari bapaknya dari
👉Abu Hurairah ia berkata; Ditanyakan kepada Rasulullah, "Wahai Rasulullah, apakah ghibah itu?" beliau menjawab:Kamu
👉menyebutkan tentang
👉temanmu
(saudara-diangkat kedudukan menjadi saudara supaya lebih nampak buruk)
dengan sesuatu yang ia benci."
Ia bertanya lagi, "Bagaimana sekiranya apa yang kukatakan memang benar?" Beliau menjawab: "Jika memang apa yang kamu katakan itu benar, maka sungguh kamu telah menggibahnya(mengumpatnya), namun jika apa yang kamu katakan itu tidak benar, maka sungguh kamu telah berdusta." Hadits semakna juga diriwayatkan dari Abu Bazrah, Ibnu Umar dan Abdullah bin Amr. Abu Isa berkata; Ini adalah hadits hasan shahih.

-pengecualian.
-nak selesai masalah boleh
-sebut kepada kadi.
-tajrih/nilai  perawi boleh.
-urusan pernikahan
-yg tak boleh menjajanya,sekadar perlu.
-sebab keburukan biasanya boleh dibaiki .
-jadi sebut belakang berleluasa.
-sebut untuk penghakiman.
Minit 36

Minit 36

Minit 39:07

Minit 41-51
Hasad bermakna kita dengki.Cuma tarif dengki itu apa?
Dengki bermakna bila kita tengok pada saudara kita ada benda molek dan kita nak benda tu tiada atau hilang samada benda itu hilang atau apa sahaja asal kita berpuashati.Itulah orang panggil dengki.
Ini bermakna benda molek yg ada pada sesaorang lain kita nak jadi tiada.Itu makna hasad.Samada boleh berpindah kepada kita atau tidak.Ada orang kata biar putih mata atau biar semua tak merasa asalkan orang yg didengki tidak dapat.Ini dengki yang paling berat.Jika daripada boleh kepada orang dapat kat kita ,boleh lah lagi walaupun berdosa juga.
Sepatutnya orang mukmin kebaikan yg tiada pada dia biar dia ada.Itu yang dikatakan nasihat.Iaitu hasad ini lawan kepada nasihat.
Kita nak kebaikan untuk saudara kita.Ini bermakna kalau saudara kita tiada kita nak bagi dimana nabi kata tidak sempurna iman sesaorang sehingga dia suka apa yg ada pada saudara itu apa yang ada padanya.Itu sifat orang mukmin.
Adapun dengki molek2 ada pada saudara dia dia tak sir bagi ada.
Tapi ada pada saudara kita  nak juga itu dipanggil hasad secara majazi atau tanpa menjejaskan baik tu pada dia itu dibenarkan atau dipanggil ghibtah.syarat dia kebaikan yg ada padanya tidak terjejas.Dia dapat kita pun dapat.
Sifat orang mukmin tidak berhasad.
Sebenarnya penyakit hasad ini semua orang ada belaka.Orang biasa cara orang biasa.Orang kaya cara orang kaya .orang miskin cara orang miskin.Orang alim pun ada.
Sebab itu Ibnu Taimiyah kata Jasad itu tidak dapat lari dari hasad cuma bergantung kepada orang.Bagi orang yang terpuji dia ada dia simpan bermakna dia buat tak tahu atau lawan.Orang yg kemancar atau tak terpakai gawai ni dia tunjuk dan nampak benar.Bermakna dia menzahirkan keinginan jahat dia.Kata Fakurudin Arrazi cuma ubat dia bila mana kita faham taqdir.Ini bermakna kita faham Allah taala nak bagi kat dia setara itu dan Allah swt memang tak nak kat kita.Allah kata kami dah bahagi2 dalam kehidupan dunia,ini bermakna dia dapat setara ini  dan kita dapat setaro ini.Jadi dengki buat apa.Kita kena faham taqdir.Dan nabi kata hasad itu dia boleh makan kebaikan2 kita macam api  bakar kayu.Bila nabi sebut sesuatu amalan terhapus ini bermakna dosa itu besar.Sebab besar dosa hasad ini sebab berkait dengan taqdir .Biasanya kita nampak benda hasad ini benda akhlaq tapimia berkait dengan aqidah (kepercayaan).
Orang mukmin gapo2 akan berkait dengan aqidah cuma secara langsung atau secara kaitan.Ini bermakna ia balik pada soal aqidah walaupun jauh2 kita tak nampak.
Maka bila orang tu faham taqdir atau qadak dan qadar akan hilang sifat hasad ini.
Jadi orang yg ada sifat hasad ini sehingga dia tak sir orang ada kebaikan pada saudara dia,bermakna ia tidak puashati dengan taqdir Allah taala terhadap orang itu.
Kita dituntut beriman dengan qadak dan qadar  buruk dan baik.Jadi kalu kita tak terima taqdir buruk untuk diri kita menafikan iman kita satu dosa besar maka lebih besar lagi bila kita tak boleh terima taqdir yg Allah tetapkan untuk orang lain.ini bermakna semakin berat.
Ini bermakna jika kita tak boleh teri a taqdir berlaku atas diri kita tiba2 taqdir orang lain kita tak puas hati maka lagilah berat.Sebab itu hasad ini berkait dengan aqidah.
Sejauh mana pemahaman aqidah sesaorang itu terhadap qadak dan qadar makan ini akan menghilangkan sifat2 hasad itu.
Ada orang kata imam syafie bersyair,cu royat gak siapa ore yg dengki kat aku,kamu tahu kah kamu telah biadap kepada siapa.kamu telah biadap kepada Allah dalam keputusan Allah.lagu mana?aiaitu kamu tak puas hati terhadap apa yg Allah berikan pada aku iaitu yg merupakan taqdir.
Orang dengki dia akan penat sebab amalan dia sendiri dia tak terfikir nak buat tetapi duk fikir siang malam untuk jatuhkan orang atau dia nak cah keting yg termasuk perkara hasad juga contohnya.

Minit 41-51
Hasad bermakna kita berdengki.
Apa pula makna dengki?
Dengki bermakna bila kita tengok pada saudara kita ada benda molek dan kita nak benda tu tiada atau hilang dan  kita berpuashati bila benda itu hilang.
Itulah orang panggil dengki.
Ini juga bermakna benda molek yg ada pada sesaorang lain kita nak jadi tiada.Samada boleh berpindah kepada kita atau tidak .Ada juga orang kata biar putih mata atau biar semua tak merasa asalkan orang yg didengki tidak dapat.
Dan Ini dengki yang paling berat biar semua orang tak dapat apa.
Sepatutnya orang mukmin kebaikan yg tiada pada dia biar saudara pun ada.Itu yang dikatakan nasihah. Nasihah lawan kepada hasad.
Kita nak kebaikan untuk saudara kita.Ini bermakna kalau saudara kita tiada kita nak bagi ada dimana nabi kata tidak sempurna iman sesaorang sehingga dia suka apa yg ada pada saudara itu apa yang ada padanya.Itu sifat orang mukmin.
Adapun dengki, molek2 ada pada saudara dia, dia tak sir bagi ada.
Tapi jika apa yg  ada pada saudara kita  nak juga itu dipanggil hasad secara majazi atau tanpa menjejaskan baik tu pada dia itu dibenarkan atau dipanggil ghibtah.syaratnya  kebaikan yg ada padanya tidak terjejas.Dia dapat kita pun dapat.
Sifat orang mukmin tidak berhasad.
Sebenarnya penyakit hasad ini semua orang ada.
Orang biasa cara orang biasa.
Orang kaya cara orang kaya .
orang miskin cara orang miskin.
Orang alim pun ada.
Sebab itu Ibnu Taimiyah kata Jasad itu tidak dapat lari dari hasad cuma bergantung kepada orang.Bagi orang yang terpuji dia ada hasad  dia simpan  bermakna dia buat tak tahu atau dia lawan.Orang yg kemancar atau tak terpakai gawai ni  dia tunjuk dan nampak benar sifat hasadnya.Bermakna dia menzahirkan keinginan jahat dia.
Kata Fakurudin Arrazi cuma ubatnya bila mana kita faham tentang taqdir.Ini bermakna bila  kita faham Allah taala nak bagi kat dia setara itu dan Allah swt memang tak nak bagi kat kita dengki buat apa.
Pentingnya kita kena faham taqdir.Dan nabi kata hasad itu dia boleh makan kebaikan2 kita macam api  bakar kayu.Bila nabi sebut sesuatu amalan terhapus ini bermakna dosa itu besar.Sebab besar dosa hasad ini ,ia berkait dengan taqdir.
Biasanya kita nampak hasad ini perkara akhlaq tapi ia berkait dengan aqidah (kepercayaan), cuma secara langsung atau secara tak langsung.Ini bermakna ia balik pada soal aqidah walaupun  kita tak nampak sebab kaitan agak jauh sedikit.
Maka bila orang tu faham taqdir atau qadak dan qadar akan hilang sifat hasad ini.
Jadi orang yg ada sifat hasad ini sehingga dia tak sir orang ada kebaikan pada saudara dia,bermakna ia tidak puashati dengan taqdir Allah taala terhadap orang itu.
Kita orang Islam dituntut beriman dengan qadak dan qadar  buruk dan baik.Jadi kalu kita tak terima taqdir buruk untuk diri kita maka kita  menafikan iman kita.Ini satu dosa besar maka lebih besar lagi bila kita tak boleh terima taqdir yg Allah tetapkan untuk orang lain.ini bermakna  semakin berat kerana  kita tak boleh terima taqdir berlaku atas diri kita tiba2 taqdir orang lain pun kita tak puas hati sebab itu lagilah berat. Itulah yg dikatakan  hasad ini berkait dengan aqidah.
Sejauh mana pemahaman aqidah sesaorang itu terhadap qadak dan qadar maka ini akan menghilangkan sifat2 hasad itu.
Ada orang kata imam syafie bersyair,cu royat gak siapa ore yg dengki kat aku,kamu tahu kah kamu telah biadap kepada siapa.kamu telah biadap kepada Allah dalam keputusan Allah.lagu mana?iaitu kamu tak puas hati terhadap apa yg Allah berikan pada aku iaitu yg merupakan taqdir.
Orang dengki dia akan penat sebab amalan dia sendiri dia tak terfikir nak buat tetapi duk fikir siang malam untuk jatuhkan orang atau dia nak cah keting yg termasuk perkara hasad juga contohnya.
Jasad dan hasad dekat2.
Orang tak terpakai,dia menzahirkan.
Hasad akan hilang bila faham taqdir.
Hasad berkait dengan aqidah.
Faham taqdir akan hilang hasad.
Jika tak mau terima taqdir diri kita pun sudah berat apalagi taqdir yg ditetapkan oleh allah kepada orang lain .
Hasad adalah biadap kepada Allah sebab tak boleh terima taqdir.

٢٧ -  البر والصلة عن رسول الله » ١٢٨٦ -  ما جاء في الحسد

27. Berbakti dan menyambung silaturrahim » 1286. Hasad(dengki)

👈١٨٥٨ - حَدَّثَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ الْعَلَاءِ الْعَطَّارُ وَسَعِيدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَا حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
👈 لَا تَقَاطَعُوا
-jarak jauh

👈 وَلَا تَدَابَرُوا
-dekat lari.

👈 وَلَا تَبَاغَضُوا
-bergaduh.

👈وَلَا تَحَاسَدُوا
-saling berdengki.

وَكُونُوا عِبَادَ اللَّهِ إِخْوَانًا وَلَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثٍ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ وَالزُّبَيْرِ بْنِ الْعَوَّامِ وَابْنِ مَسْعُودٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ

1858. Telah menceritakan kepada kami Abdul Jabbar bin Al Ala` Al 'Aththar dan Sa'id bin Abdurrahman keduanya berkata, Telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Az Zuhri dari
👉Anas ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
👉 "Janganlah kalian saling memutuskan silaturrahim, bermusuh-musuhan, membenci dan janganlah pula saling dengki. Jadilah kalian sebagai hamba Allah yang saling bersaudara. Dan tidaklah halal bagi seorang mukmin untuk mendiamkan saudaranya lebih dari tiga hari." Abu Isa berkata; Ini adalah hadits hasan shahih.
Hadits semakna juga diriwayatkan dari Abu Bakr Ash Shiddiq dan Az Zubair bin Awwam dan Ibnu Mas'ud dan Abu Hurairah.

-takrif dengki=asal dia tiada ada nikmat tu....dengki paling berat
-sifat mukmin,inginkan kebaikan didapati oleh saudara kita juga.
-dia suka apa yg ada padanya ada juga pada saudara kita.
-kita hendak juga nikmat atau kebaikan yg dipunyai saudara kita dipanggil hasad majazi isitu ghibtah tanpa mengurang apa yg dia ada .hasad yg dibenarkan.
-hasad ada pada semua orang.
-jasad tidak dapat lari sifat hasad.
-beza orang mulia dapat mengawal keinginannya.
-ubatnya adalah memahami taqdir.
-Allah yg memang nak bg kepadanya bukan pada kita.
-hasad memakan kebaikan seperti api memakan daun kayu.
-ini dosa besar sebab berkait dengan aqidah ,tidak menerima qadak dan qadar.
-kita dituntut beriman dgn qadak dan qadar.
-semakin berat bila tidak menerima apa yg telah ditaqdirkan keatas orang lain.
-kata imam syafie~tolong royat kepada orang yg dengki sebenarnya dia telah biadap kepada allah dengan keputusan Allah yg telah berikan kepada ku.
-orang dengki akan penat sebab dok fikir bgmn nak menjatuhkan orang yg didengki.
-kalu nak ada dengki kecuali 2 perkara ini.
1.kaya dan belanja dijalan allah.
2.orang yg diberi alquran dan dia beramal dengannya.
Malam bc quran dlm solat.
Siang amalkan ajaran alquran.
-kaya dan berilmu.
-contoh imam malik dan abu hanifah.
-orang kaya membantu orang alim menyebarkan ilmu.
-jgn buat asalan untuk cari duit dan ambil kesempatan.
-bukan dikehendaki meminta atau membayar orang alim suruh baca quran.

١٨٥٩ - حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ حَدَّثَنَا الزُّهْرِيُّ عَنْ سَالِمٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَتَيْنِ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَهُوَ يُنْفِقُ مِنْهُ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ الْقُرْآنَ فَهُوَ يَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَقَدْ رُوِيَ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَحْوُ هَذَا

1859. Telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Umar, telah menceritakan kepada kami Sufyan Telah menceritakan kepada kami
👉Az Zuhri dari Salim dari bapaknya ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak diperbolehkan hasad kecuali pada dua hal; seorang laki-laki yang diberikan karunia oleh Allah berupa harta sehingga ia menginfakkannya di sepanjang malam dan siang, dan seseorang yang diberi karunia oleh berupa Al Qur`an hingga ia shalat dengannya di pertengahan malam dan siang." Abu Isa berkata; Ini adalah hadits hasan shahih. Dan telah diriwayatkan pula dari Ibnu Mas'ud dan Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam semisal dengan hadits ini.

٢٧ -  البر والصلة عن رسول الله » ١٢٨٧ -  ما جاء في التَبَاغُض

27. Berbakti dan menyambung silaturrahim » 1287. Marah-marahan(benci membenci)

١٨٦٠ - حَدَّثَنَا هَنَّادٌ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي سُفْيَانَ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

👈إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ يَئِسَ أَنْ يَعْبُدَهُ الْمُصَلُّونَ وَلَكِنْ فِي
👈التَّحْرِيشِ بَيْنَهُمْ
-dgn cara umpat dan namimah.

قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ أَنَسٍ وَسُلَيْمَانَ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْأَحْوَصِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ وَأَبُو سُفْيَانَ اسْمُهُ طَلْحَةُ بْنُ نَافِعٍ

1860. Telah menceritakan kepada kami Hannad, elah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah dari Al A'masy dari Abu Sufyan dari
👉Jabir ia berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya
👉setan telah
👉 putus asa untuk disembah oleh para penyembah. Namun ia terus menggalakkan
👉permusuhan di antara mereka."
Hadits semakna juga diriwayatkan dari Anas dan Sulaiman bin Amr bin Al Ahwash dari bapaknya. Abu Isa berkata; Ini adalah hadits Hasan. Dan Abu Sufyan namanya adalah Thalhah bin Nafi'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan