Selasa, Julai 16, 2019

Sahih bukhari kitab waktu2 solat sesi 012

Sahih bukhari kitab waktu2 solat sesi 012

٤٩٥ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ عَنْ سُلَيْمَانَ التَّيْمِيِّ عَنْ أَبِي عُثْمَانَ النَّهْدِيِّ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ أَنَّ رَجُلًا أَصَابَ مِنْ امْرَأَةٍ قُبْلَةً فَأَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَخْبَرَهُ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ { أَقِمْ الصَّلَاةَ طَرَفَيْ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنْ اللَّيْلِ

👈 إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ }

فَقَالَ الرَّجُلُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلِي هَذَا قَالَ لِجَمِيعِ أُمَّتِي كُلِّهِمْ

495. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Zurai' dari Sulaiman At Taimi dari Abu 'Utsman An Nahdi dari

Ibnu Mas'ud, bahwa ada seorang laki-laki mencium seorang wanita, ia lalu mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan mengabarkan kepada beliau.

Maka turunlah firman Allah: '
Dan dirikanlah shalat pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam.
👉Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk).'
(Qs. Huud: 114).

Laki-laki itu lalu bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah ini khusus buatku?" beliau menjawab: "Untuk semua umatku."

👉Ini hadis kedua dlm tajuk ini.
Kalu hadis pun dah kuat,ini quran maka sangat kuat.
Faedah solat sangat besar iaitu menghapuskan dosa2.
-dosa2 kecil
-dosa besar perlukan taubat.
-jika berkait dgn orang kena selesaikan dgnnya dulu.
-ayat2 quran sebut secara umum,hadis secara terperinci.
-pada kedua tepi siang =pagi dan petang.
-solat apa ini?
-as satlabi
-ada yg kata itu waktu subuh dan magrib.
-ada yg kata subuh dan asar.

**Tepi siang termasuk zohor dan asar
**Waktu malam yg berhampiran siang(magrib dan isyak)
***Tepi siang terkumpul solat 5 waktu.

Minit 9
-siang bererti belum masuk malam.
-dah sudah bahas kenapa jujuk dari zuhur hingga subuh.subuh ke zohor lama senggang.
**Dlm sesi 1
Waktu subuh ke zohor,zaman kanak-kanak kepada remaja,zaman tiada taklif atau tanggungjawab.semua serba kekurangan.
Waktu zuhur -asar ,waktu menurun dan  peringatan2 untuk buat persediaan untuk membawa bekal.

-byk sekali ayat2 quran yg memberitahu tentang solat.
Bg yg kata tiada jelas ketidaktahuannya.
-Perintah Allah أَقِمْ الصَّلَاةَ asal nya adalah wajib.
-ayat lain yg menunjukkan wajib...Solat itu adalah ketetapan tuhan....
-ada yg sampai tak payah solat...quran ..sembahlah tuhan sampai dtg yakin..
-nabi saw tak faham?!
-nabi saw solat walaupun sakit
-yakin itu adalah mati.

Minit 26
Beberapa masalah lebih kuat qaul qaddim.
Secara kasar syafie ada 2 pendapat.
Pendapat lama qaul qaddim
Pendapat baru qaul jadid.
Tarjih=diutamakan
Yg lama tidak silap.
Kata2 dlm kitab fekah alli ijtihad  la yaqu  bil ijtihad.
Ijtihad tidak roboh dengan ijtihad yg lain.
Kenapa?
Sebab yg dulupun ada  dalil quran dan sunnah.
Contoh air mustamal ,imam syafie  kata(oendapat qaul  tak boleh pakai

Minit 30
Makna mustakmal dari segi bahasa=air yg telah diguna untuk mengangkat hadas.
Misalnya air yg basuh tangan yg mula2.
Air basuh pinggan mustamal dari segi bahasa tidak dari segi fekah.
Bg pendapat syafie qaul qaddim kata  boleh guna air mustakmal untuk angkat hadas.bukan sekali, 10 kali pun boleh.
Apa sebab?
Dia pegang dgn ayat quran ..tohur bermakna banyak kali
..kami turunkan air dari langit yg banyak kali dot menyucikan...
Tahur ini siroh mubalaghah.
Contoh آكِلٌ sekali makan.tetapi kalu أَكُولٌbyk kali makan.
Jadi طَهُورَbyk kali suci.
Tetapi kenapa dia tinggal yg ada dalil ni?
Kerana dia fikir kemudian kalu boleh sungguh mesti tiada hukum tayamun.sahabat pun tiada yg buat.sebab tu dia tinggal.
Tapi bukhari dan hanafi pakai ralit2
Ada kalanya pendapat dulu lebih kuat  dari pendapat yg baru.
Apa yg lebih kuat?
Antaranya waktu sembahyang.
Magrib dgn isyak ,pendek benar masanya  kadar setaro mana?lepas kita  solat magrib  kadar kita solat dua rakaat pah tu masuk selalu waktu isyak.
Jadi munasabahlah bhg permulaan dari waktu  malam itu magrib dan isyak sebab dekat sangat.
Kalu qaul jadid pun tidak lama jika nak banding malam selepas itu masuk waktu isyak awal juga.
Tapi qaul qaddim lebih awal lagi.
Dan ramai ingat qaul qaddim tak boleh pakai atau lebih kurang.
Ayah mmay sakit pakai qaul qaddim.(masuk waktu isyak cepat)
Contoh ijtihad
Tukang buat rumah ,buat rumah
Bila dia pergi tempat lain dia buat rumah baru.
Ijtihad benda besar dan tidak hilang,hasil fikiran yg ada dalil.
Binaan yg dibuat ulamak tidak mudah roboh.
Bukan masalah pandai atau tidak tetapi dia jumpa yg lain.
Tak salah qaul qaddim tetapi bila dia dapati sahabat tak buat dia buat qaul jadid.

Al hasat bermakna solat 5 waktu .
Kebajikan lain pun menghapuskan dosa,solat 5 waktu lebih2 lagi.
Minit 44
Ini bererti ada dosa besar dan ada dosa kecil.
Apa itu dosa besar?
Ada kitab alkabarik yg telah diterjemah.
Dalil dihapuskan dosa kecil dgn syarat dosa besar dijauhi.
Firman Allah..jika kamu menjauhi dosa2 besar.kami ampunkan kamu dan masukan kesyurga...
Ada syarat.
-kabar ik=dosa besar
-sayiat=dosa kecil.

Fa wa hish=yg melibatkan nafsu seks dan makan yg haram

Pengajaran hadis ini
1.kelebihan  solat ferdu 5waktu menghapuskan dosa.
Tak suci tak boleh masuk syurga.
Buat salah sikit pun kena keluar.
Syurga tempat suci.
Kotor dan busuk tiada.
Tak sedar
2.Tak sedar patut kena berterima kasih kepada Allah.
Allah buat baik begitu byk tapi tak mau berterima kasih.
Macam mana nak berterima kasih?
Caranya menunaikan solat.
Satu shj nikmat pun dah cukup iaitu nyawa.
Sebab itu juga Allah bg sakit,bg gagal,supaya berfikir.
3.para sahabat tidak maksum boleh buat dosa besar dan dosa kecil.tetapi jgn kata kita lebih dari sahabat.
Nabi saw tidak ajar untuk merasa begitu.sahabat ada darjat.sahabat sanggup mati untuk agama.sangat besar pengorbanannya.
...Kalu kamu beriman seperti kamu(sahabat)bererti kamu telah mendapat petunjuk..
Perempuan alghamidi..minta dihukum..
Minit 1:18
Minit 1:18
4.nabi saw tidak buat keputusan sesuka hati melainkan ada panduan dari allah.
5.secara umum solat ferdu yg 5 itu terbukti  keferduannya berpandukan ayat 114 surah hud itu yg tersebut dlm hadis  diatas.
6.kerana sifat maha pengampun  dan maha penerima taubatlah Allah menetapkan dosa2  yg dilakukan manusia itu dapat dihapuskan oleh amalan2 kebajikan  yg dilakukannya.yakni nak menyatakan sifat2nya.
7.sesaorang tidak akan dikenakan hukuman had kerana dosa2 kecil yg dilakukannya.seperti mencium perempuan kerana terlanjur.jika tabiat jadi besar.
Hukuman had tiada selagi tak terbukti ,hukum takzir ada.denda penjara,pulau dan apa yg munasabah.
8.hukuman takzir juga tidak diperlukan untuk kesalahan seperti itu terutama orang yg bertaubat dan menyesali perbuatanya.
9.konsep dosa besar dan dosa kecil berpunca dari  alquran dan assunnah juga.istilah al kabar ik untuk dosa2 besar dan istilah assayiat untuk dosa2 kecil.
Ajaran sesat..ore susut ilmu ,nama allah 99 yg satu lagi kena p jumpa dia.
10.solat ferdu itu telah dikira taubat sesaorang dari dosa kecilnya
11.Pintu taubat  masih sentiasa terbuka untuk sesaorang sekiranya ia dilakukan dgn hati yg ikhlas.
12.kebanyakan hukum Islam  ditujukan kepada umat  keseluruhanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan