Mishkat al-masabih muqadimah sesi 2 ms002
siri 2 20120922
فشيد صلوَات الله وسلامة عَلَيْهِ مِنْ مَعَالِمَهَا مَا عَفا، وَشَفَى مِنَ العَلِيلِ فِي تَأْيِيدِ كَلِمَةِ التَّوْحِيدِ مَنْ كَانَ عَلَى شَفَا، وَأَوْضَحَ سَبِيلَ الهِادَيَةِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَسْلُكَهَا، وَأَظْهَرَ كُنُوزَ السَّعَادَةِ لِمَنْ قَصَدَ أَنْ يَمْلِكَهَا.
Maka Rasullah saw membangunkan kembali kesan-kesan jalan yang hampir pupus itu. Dalam mendokong ajaran tauhid ,Beliau saw menguatkan kembali orang-orang sakit hampir terjerumus kedalam gaung kebinasaan dan menjelaskan jalan petunjuk kepada orang-orang yang ingin menempuhnya,⁶ di samping mendedahkan khazanah kebahagiaan kepada orang yang ingin mendapatkanya.⁷
أَمَّا بَعْدُ؛ فَإِنَّ التَّمَسُّكَ بِهَدْيهِ لَا يَسْتَتِبُّ إِلَّا بِالِاقْتِفَاءِ لِمَا صَدَرَ مِنْ مِشْكَاتِهِ، وَالِاعْتِصَامُ بِحَبْلِ اللَّهِ لَا يَتِمُّ إِلَّا بِبَيَانِ كَشْفِهِ،
Sesungguhnya usaha untuk mengikuti perjalanan hidup baginda saw tidak akan terlaksana kecuali hanya dengan mengikuti suluhan sunnahnya .Demikian pula berpegang teguh dengan mengikuti keterangan RasulNya (sunnah RasulNya).⁸
وَكَانَ «كِتَابُ الْمَصَابِيحِ» - الَّذِي صَنَّفَهُ الْإِمَامُ مُحْيِي السُّنَّةِ، قَامِعُ الْبِدْعَةِ، أَبُو مُحَمَّد الْحُسَيْن بن مَسْعُود الْفراء الْبَغَوِيُّ، رَفَعَ اللَّهُ دَرَجَتَهُ - أَجْمَعَ كِتَابٍ صُنِّفَ فِي بَابِهِ، وَأَضْبَطَ لِشَوَارِدِ الْأَحَادِيثِ وَأَوَابِدِهَا.
___________________________________________________________
setia pula samada tidak dihiraukan oleh masyarakat atau mereks memencilkan diri dari masyarakat dengan melarikan diri kepuncak gunung atau ketempat-tempat pertapaan yang lain.
(2) Yang dimaksudkan jalan keimanan ialah para nabi dan rasul serta kitab-kitab yang diturunkan oleh Allah kepada mereka, pengikut-pengikut setia para nabi dan rasul,para ulama dan auliya Allah .Dan dimaksudkan dengan "kesan-kesan jalan keimanan hampir terhapus ,cahaya-cahayanya hampir terpadam ,tonggak-tonggaknya hampir runtuh dan kedudukannya pula tidak lagi diketahui orang"ialah ajaran ,ibadat dan ilmudan syariat yang dibawa para nabi dan rasul itu tidak diamal orang lagi.Masyarakat tidak lagi menjadikan ilmu dan akhlaq yang diajar mereka sebagai panduan hidup.Kedudukan dan darjat mereka tidak diketahui dan diakui di samping hak-hak dan jasa mereka juga dilupakan.
⁶ Manusia ketika Nabi saw diutuskan benar-benar telah tenat dalam kekufuran ,kesyirikan kemaksiatan dan kederhakaan.Mereka hampir terjerumus kedalam gaung kebinasaan.Tiba2 Rasullah saw datang membawa petunjuk dan menyelamatkan mereka.
⁷ Yang dimaksudkan dengan khazanah kebahagian ialah iman ,amal saleh dan ilmu pengetahuan agama yang merupakan simpanan tidak ternilai untuk kebahagiaan diakhirat nanti.Orang yang mendapatkannya tentu akan beroleh kebahagian yang abadi berupa syurga dan keredhaan ilahi.
⁸ Sebagaimana sunnah semestinya dijadikan panduan dalam usaha mengikuti cara hidup Rasullah saw,sunnah juga semestinya dijadikan pedoman dalam mengetahui perincian kalam Allah yang mujmal.Allah sendiri didalam alquran berfirmanوأنزلنا إليك الذكر لتبين للناس مانزل إليهم
Bermaksud:Dan Kami turunkan kepada mu al-Quran supaya engkau perjelaskan kepada manusia(maksud)apa yang diturunkan kepada mereka.
2
Tiada ulasan:
Catat Ulasan