Khamis, Jun 18, 2020

Mishkat al-masabih muqadimah sesi 3 ms007

Mishkat al-masabih muqadimah sesi 3 ms007
20121014 siri 3

أَوَّلُهَا: مَا أَخْرَجَهُ الشَّيْخَانِ أَوْ أَحَدُهُمَا، وَاكْتَفَيْتُ بِهِمَا وَإِنِ اشْتَرَكَ فِيهِ الْغَيْرُ؛ لِعُلُوِّ دَرَجَتِهِمَا فِي الرِّوَايَةِ. وَثَانِيهَا: مَا أَوْرَدَهُ غَيْرُهُمَا مِنَ الْأَئِمَّةِ الْمَذْكُورِينَ.
وَثَالِثُهَا: مَا اشْتَمَلَ عَلَى مَعْنَى الْبَابِ مِنْ محلقات مُنَاسِبَةٍ مَعَ مُحَافَظَةٍ عَلَى الشَّرِيطَةِ، وَإِنْ كَانَ مَأْثُورًا عَنِ السَّلَفِ وَالْخَلَفِ. 

Pertama :Hadits-hadits yang dikemukakan oleh Bukhari dan Muslim atau salah seorang dari keduanya.Aku cukupkan  dengan hadits yang diriwayatkan  oleh kedua mereka,walaupun hadits tersebut  diriwayatkan juga oleh ahli hadits yang lain,lantaran tingginya derajat riwayat yang disampai oleh kedua tokoh itu.

Kedua:Hadits-hadits yang ditulis oleh para ahli  hadits selain Bukhari dan Muslim.

Ketiga: Hadits-hadits atau atsar-atsar yang mengandungi  maksud bab berupa tambahan-tambahan yang sesuai ,disamping menjaga syarat tersebut tadi. Walaupun ia dinukilkan  dari salaf(sahabat)mahupun (taabi'e)²⁵

ثُمَّ إِنَّكَ إِنْ فَقَدْتَ حَدِيثًا فِي بَابٍ؛ فَذَلِكَ عَنْ تَكْرِيرٍ أُسْقِطُهُ. وَإِنْ وَجَدْتَ آخَرَ بَعْضَهُ مَتْرُوكًا عَلَى اخْتِصَارِهِ، أَوْ مَضْمُومًا إِلَيْهِ تَمَامُهُ؛ فَعَنْ دَاعِي اهْتِمَامٍ أَتْرُكُهُ وَأُلْحِقُهُ. وَإِنْ عَثَرْتَ عَلَى اخْتِلَافٍ فِي الْفَصْلَيْنِ مِنْ ذِكْرِ غَيْرِ الشَّيْخَيْنِ فِي الْأَوَّلِ، وَذِكْرِهِمَا فِي الثَّانِي؛ فَاعْلَمْ أَنِّي بَعْدَ تتبعي كتابي «الْجمع بَين الصحيحن» لِلْحُمَيْدِيِّ، وَ «جَامِعَ الْأُصُولِ» ؛ اعْتَمَدْتُ عَلَى صَحِيحَيِ الشَّيْخَيْنِ وَمَتْنَيْهِمَا. 

Kemudian jika engkau tidak mendapati hadits di dalam sesuatu bab,itu adalah disebabkan oleh pengulangan yang sengaja aku gugurkan.²⁶ Adapun jika engkau  mendapati sesuatu hadits sebahagiannya terpotong untuk ringkasan,atau tergabung sepenuhnya,maka itu kerana aku sengaja tinggalkan dan aku gabungkan.²⁷  jika

___________________________________________________________

²⁵ Imam Baghawi di dalam Mashabiih hanya mengemukakan  dua fasal sahaja. Fasal pertama  dinamakan fasal yang mengumpulkan hadits-hadits sahih. Maksud  beliau dengan hadits-hadits sahih itu ialah hadits-hadits yang terdapat  didalam Sahih Bukhari dan Muslim. Fasal kedua  dinamakan fasal yang mengumpulkan hadits-hadits hasan. Maksud beliau dengan hadits-hadits hasan itu ialah hadits-hadits yang terdapat didalam Sunan Abi Daud,Nasaa'i,Tirmizi dan lain-lain. Walaupun  banyak daripada hadits-hadits yang diambil  daripada kitab-kitab itu  sebenarnya  sahih. Ini adalah semata-mata istilah beliau sendiri. Fasal ketiga ditambah oleh pengarang  Misykaat . Fasal  ketiga selain mengandungi  hadits-hadits marfu',kadang-kadang ia juga  mengandungi atsar  para sahabat dan tabiin. Biar apa pun ,pengarang Misykaat  tetap menjaga syarat yang telah ditentukan olehnya sendiri ,iaitu beliau mesti menyebut nama sahabat atau  menyebut nama pengarang kitab tempat ambilannya.

²⁶ Maksudnya ialah jika engkau dapati sesuatu hadits yang memang tersebut di bawah mana-mana bab Kitab Mashabiih,tidak tersebut dibawah  bab yang sama didalam Kitab Misykaat ,maka perlulah diketahui bahawa hadits itu sengaja  digugurkan untuk mengelak daripada berlakunya pengulangan. Keadaan ini berlaku apabila hadits yang sama juga tersebut dibawah bab lain.

²⁷  Misalnya hadits panjang yang sebahagian kandungannya sahaja bertepatan dan berkenaan dengan tajuk bab. Adapun sebahagian yang lain tidak.Maka dalam keadaan itu,pengarang

7

Tiada ulasan:

Catat Ulasan