Sahih muslim kitab muqadimah sesi 008
١ - مقدمة » ٦ - وجوب الرواية عن الثقات
1. Mukadimah » 6. Wajibnya meriwayatkan dari tsiqat
باب وُجُوبِ الرِّوَايَةِ عَنِ الثِّقَاتِ وَتَرْكِ الْكَذَّابِينَ:
Bab wajibnya meriwayatkan hadits dari orang2 yang tsiqah dan dia sedar hadits yg dikemukakan itu dusta
وَاعْلَمْ- وَفَّقَكَ اللَّهُ تَعَالَى- أَنَّ الْوَاجِبَ عَلَى كُلِّ أَحَدٍ عَرَفَ التَّمْيِيزَ بَيْنَ صَحِيحِ الرِّوَايَاتِ وَسَقِيمِهَا وَثِقَاتِ النَّاقِلِينَ لَهَا مِنَ الْمُتَّهَمِينَ أَنْ لاَ يَرْوِيَ مِنْهَا إِلاَّ مَا عَرَفَ صِحَّةَ مَخَارِجِهِ. وَالسِّتَارَةَ فِي نَاقِلِيهِ. وَأَنْ يَتَّقِيَ مِنْهَا مَا كَانَ مِنْهَا عَنْ أَهْلِ التُّهَمِ وَالْمُعَانِدِينَ مِنْ أَهْلِ الْبِدَعِ وَالدَّلِيلُ عَلَى أَنَّ الَّذِي قُلْنَا مِنْ هَذَا هُوَ اللاَّزِمُ دُونَ مَا خَالَفَهُ قَوْلُ اللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ} وَقَالَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ: {مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الْشُّهَدَاءِ} وَقَالَ عَزَّ وَجَلَّ: {وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ} فَدَلَّ بِمَا ذَكَرْنَا مِنْ هَذِهِ الآيِ أَنَّ خَبَرَ الْفَاسِقِ سَاقِطٌ غَيْرُ مَقْبُولٍ وَأَنَّ شَهَادَةَ غَيْرِ الْعَدْلِ مَرْدُودَةٌ وَالْخَبَرُ وَإِنْ فَارَقَ مَعْنَاهُ مَعْنَى الشَّهَادَةِ فِي بَعْضِ الْوُجُوهِ فَقَدْ يَجْتَمِعَانِ فِي أَعْظَمِ مَعَانِيهِمَا إِذْ كَانَ خَبَرُ الْفَاسِقِ غَيْرَ مَقْبُولٍ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ كَمَا أَنَّ شَهَادَتَهُ مَرْدُودَةٌ عِنْدَ جَمِيعِهِمْ وَدَلَّتِ السُّنَّةُ عَلَى نَفْيِ رِوَايَةِ الْمُنْكَرِ مِنَ الأَخْبَارِ كَنَحْوِ دَلاَلَةِ الْقُرْآنِ عَلَى نَفْيِ خَبَرِ الْفَاسِقِ. وَهُوَ الأَثَرُ الْمَشْهُورُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
Ketahuilah.Semoga Allah memberikan taufiknya kepada mu. Bahawasanya diwajibkan kepada setiap orang uhtuk mengetahui riwayat2 yang sahih dan tidak sahih,mengetahui perawi yang tsiqah dan yang tertuduh iaitu agar tidak meriwayatkan hadits kecuali telah diketahui kesahihan jalur periwayatannya. Kehati2an dalam menukil hadits serta menjauhkan diri dari orang yang tertuduh dan para pembangkang dari kalangan ahli bidah . Selain itu dalil yang menunjukan bahawa perkataan kami tanpa ada yang menyelisihinya adalah firman Allah Taala.
Wahai orang2 yang beriman jika sesaorang yang fasik datang kepada mu membawa suatu berita maka telitilah kebenarannya agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan kecerobohan yang akhirnya kamu menyesali perbuatan mu itu. Dan firmannya ; Diantara orang2 yang kamu sukai dari para saksi yang ada dan firmannya persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil diantara kamu. Dari ayat2 yang Kami sebutkan itu untuk menunjukan bahawa berita(yakni khabar) dari orang2 yang fasik itu adalah gugur dan tidak bisa diterima begitu juga dengan persaksian orang yang tidak adil . Maka persaksiannya tertolak meskipun suatu khabar pada suatu sisi terdapat perbedaan makna dengan syahadah persaksian.Tetapi secara keseluruhan maknanay adalah sama iaitu khabar seorang fasik menurut mayoritas ulamak tidak diterima . Begitu juga dengan seorang kesaksian seorang tidak adil yakni tertolak .
١ - وَهُوَ الْأَثَرُ الْمَشْهُورُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ حَدَّثَ عَنِّي بِحَدِيثٍ يُرَى أَنَّهُ كَذِبٌ فَهُوَ أَحَدُ الْكَاذِبِينَ
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَى عَنْ سَمُرَةَ بْنِ جُنْدَبٍ ح و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ أَيْضًا حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ شُعْبَةَ وَسُفْيَانَ عَنْ حَبِيبٍ عَنْ مَيْمُونِ بْنِ أَبِي شَبِيبٍ عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ قَالَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَلِكَ
1. Dan ia merupakan atsar yang masyhur dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, "Barangsiapa menceritakan hadits dariku, yang mana riwayat itu diduga adalah kebohongan, maka dia (perawi) adalah salah satu dari para pembohong tersebut." Telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Waki' dari Syu'bah dari al Hakam dari Abdurrahman bin Abu Laila dari Samurah bin Jundab. (dalam riwayat lain disebutkan) dan juga telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Waki' dari Syu'bah dan Sufyan dari Habib dari Maimun bin Abu Syabib dari al-Mughirah bin Syu'bah keduanya berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda tentang hal tersebut."
Dan ia merupakan atsar yang masyhur dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, "Barangsiapa menceritakan hadits dariku, yang mana riwayat itu diduga adalah kebohongan, maka dia (perawi) adalah salah satu dari para pembohong tersebut."
..terjemahan itu silap bg mmay..
Yg sepatutnya terjemahan nya bg mmay terhadap
مَنْ حَدَّثَ عَنِّي بِحَدِيثٍ يُرَى أَنَّهُ كَذِبٌ فَهُوَ أَحَدُ الْكَاذِبِينَ
Ialah
Barangsiapa yang menyampaikan sesuatu hadits dari ku yang mana dia berasa itu berat sangka apa yang diceritakan itu adalah suatu dusta maka dia termasuk diantara orang yang berdusta.
Jika ini dibaca يُرَى
Ada juga riwayat ini dibaca dengan يَرَى dengan makna yaklamun.يعلمون dia sedar atau yakin
Minit 12
-Ini urusan agama jangan main2.Ini lebih besar dari dosa maksiat yg telah ditinggalkan.Amat malang sekali.
-setiap orang yang bercakap wajib kena mengetahui jalur periwayatannya dan dari perawi yang tsiqah .
-kebodohan sama dengan kejahilan.
-jangan ingat semua yang ada dalam kitab semata2 iru benar.belum tentu.
-buat hadits palsu itu fasik dan dosa besar.
Minit 23
Perawi yg jelas dimaklumi teruk bagaimana kita nak terima periwayatannya.
Minit 28
Menganiayai dan memberi harapan palsu.
Pakai sarban,puasa 3 bulan berturut2,kelebihan maulud.
Tradisi belajar hadis secara cermat dan teliti tiada.
Kitab hadits ada banyak peringkat haditsnya.
Sunan sittah pun ada hadits mauduk.
Betapa ulamak tertinggal dibelakang kerana berkata tengok dalam kitab bukhari pun terima bidah dan syiah!😪
Hanya Syiah tafdiliah yg agak ringan tetapi syaiah ini sudah tiada tetapi ianya telah diberi amaran oleh ulamak terhadap syiah ini.
Ahli bidah yang Mengajak kepada bidah tidak boleh.Tak mengajak kepadanya boleh lah .
Syiah Rafidah syiah yang melampau.
Sudah dikira Syiah yg melebihkan Ali dari Osman.
Minit 43
Hadits yg sahih macam mana?
Hadits yg dhaif macam mana?
Hadits yg mauduk macam mana?
Dan ada yg tidak bertanggungjawab terhadap perbuatan membuang sanad dan menyebarkan hadits yg dhaif dan palsu sedang asal penulisan nya ada sanad dan telah diberitahu tentang kedhaifannya.
Abu hatim kata tak boleh berhujjah dengan ahli bidah.
Orang Murjiah pula yg mana tidak boleh diterima,biar jelas.jangan teraniaya mana2 pihak.
Hukum kesaksian dan periwayatan hadits
Hadits dan saksi mesti Islam.
Ketika menyampaikan hadits mesti baligh.
Adil bermaksud tidak melakukan dosa besar dan tidak berkekalan melakukan dosa kecil.
Soalan
Dalil abu lahab buat maulid nabi dalam bukhari diringankan dari siksa neraka?
Tiada asas.
Riwayatnya munqatik dan mursal.
Telaga marahud?
Sudah jelas dari hadits dan sudah boleh tahu.usul dirayah.
Nabi saw Berdiri ketika jenazah yahudi lalu.
Hadits sahih.tapi sebabnya apa?
Hormati kerana itu manusia.
Allah benci talaq?
Yg Allah suka atau berkehendak kebahagiaan keluarga bukan pecah belah dan pergaduhan.
Cara tolak bila diajak tahlil?
Bg tau terus atau beri cadangan dari sumber yang lain.
Riwayat atsar
Tiada ulasan:
Catat Ulasan