Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms017
___________________________________________________________
manusia? Jawapan kepada persoalan pertama ialah amalan yang diambil kira oleh Allah ialah yang disertai niat. Olehkerana sesuatu amalan itu ada kalanya dilakukan dengan niat yang baik dan ada kalanya pula dengan niat yang jahat, maka bahagian kedua hadits menjawab persoalan yang timbul tentangnya. Iaitu sesungguhnya setiap orang akan mendapat apa yang diniatnya. Jika niatnya baik, dia mendapat pahala dan keredaan Allah dan jika niatnya buruk, dia akan mendapat dosa dan kemurkaan Allah. (8)Setengah ulama berpendapat , bahagian pertama hadits ini memang bermaksud menyatakan perhubungan diantara amalan dan niat. Sesuatu amalan itu baru dikira apabila ada niat disebaliknya. Bahagian keduanya bermaksud menyatakan jumlah pahala yang akan diperolehi sesaorang tidak bergantung pada jumlah amalan yang dilakukannya. Walaupun sesaorang melakukan hanya satu amalan sahaja,tetapi kalau dia memasang niat disebaliknya, dia akan mendapat pahala bagi setiap niat yang dipasangnya. Misalnya seorang yang pergi kemasjid . Jika dia pergi kemasjid dengan niat untuk mengerjakan solat berjemaah senata-mata, dia hanya akan mendapat satu pahala sahaja,iaitu pahala pergi kemasjid untuk bersolat dengan berjemaah. Tetapi kalau disamping itu dia juga berniat untuk membaca al-Quran, menunggu solat berjemaah berikurnya, beriktikaf, belajar atau mengajar , menjauhkan diri dari maksiat dan bertemu mata dengan orang-orang Islam di masjid ,nescaya dia akan mendapat pahala bagi setiap amalan yang diniatnya itu.
(9) As-Sindi berpendapat, bahagian pertama hadits merupakan مقدمة تجربية عرفية عقلية iaitu suatu hakikat yang sudah terbukti kebenarannya serta diterima pula oleh masyarakat dan aqal yang sejahtera. Bahagian kedua hadits pula menyatakan hukum Syara tentang nya. Seolah-olahnya dikatakan, memang benar masyarakat dan aqal menerima bahawa segala amalan tertakluk kepada niat. Semua orang menerimanya. Dengan mengemukakan bahagian kedua hadits, Nabi saw seolah-olahnya hendak menyokong dan mengesahkan apa yang diterima umum itu. Cara seperti ini sebenarnya telah digunakan oleh Rasullah saw dalam beberapa hadits lain. Sebagai contohnya, apabila hendak memuji Abu Ubaidah bin Jarraah, Baginda saw terlebih dahulu bersabda لكل أمة أمين
Bermaksud : Setiap ummat ada seorang yang sangat jujur. Selepas itulah baru Baginda saw
bersabda وأمين هذه الأمة أبو عبيدة بن الجراح Bermaksud :Orang yang sangat jujur di kalangan ummat ini ialah Abu Ubaidah bin Al-Jarrah. Jadi sabda Rasullah saw لكل أمة أمين
itu merupakan جملة تجربية عرفية dan وأمين هذه الأمة أبو عبيدة بن الجراح pula adalah جملة أشرعية yang membawa erti Syara' atau Nabi saw juga mengesahkan apa yang diterima umum itu. Demikian juga dengan sabda Rasullah
saw لكل شيء عروس Bermaksud :Setiap perkara ada pengantinnya. Lalu sabda itu disusuli dengan sabda berikutnya: وعروس القرآن الرحمن Bermaksud :Pengantin al-quran ialah (surah) Ar-Rahman .(10) Allamah at-Thibi berpendapat ,bahagian pertama hadits ini berkait dengan kedudukan amalan itu sendiri. Sesuatu amalan baru dikira sah apabila ia disertai niat. Bahagian kedua hadits pula berkait dengan niat disebalik sesuatu amalan. Niat baru diterima baik apabila ia disertai keikhlasan. Kesimpulannya ialah niat yang tersebut didalam bahagian kedua hadits itu seharusnya dipakai dengan makna ikhlas. (11) Ada juga ulama berpendapat, bahagian pertama hadits ini menepati علة فاعلية dan bahagian keduanya menepati علة غانية. Maksudnya ialah sebagaimana fa'il( pelaku) merupakan unsur yang memberi bekas dalam sesuatu amalan. Niat jugalah yang menentukan hasil bagi sesuatu amalan . Jika baik , maka baiklah hasilnya dan jika buruk maka buruklah padahnya. (12)Niat yang tersebut didalam hadits diatas ialah niat orang mukmin. Ia tiada kena mengena langsung dengan niat orang kafir atau orang munafik. Niat orang kafir atau orang munafik kalau ada pun dalam amalan kebajikan mereka,tetap tidak dikira dan tidak mendatangkan pahala. Jesteru amalan mereka sia2 sahaja. Adapun kepada orang-orang mukmin ,amalan mereka yang akan dikira dan akan diberi ganjaran tidak semestinya wujud dalam kenyataan dan dapat dikesan dengan
pancaindera(وجود حمسي). Disisi Allah, amalan orang mukmin sudah dikira ada apabila ada niat untuk melakukanya. Itulah antara kelebihan orang Islam .Ia terus mendapat pahala sesuatu amalan sebaik sahaja ada niat didalam hatinya untuk mengerjakannya, meskipun amalan itu belum lagi dikerjakannya. (13) Perkataan إنما di
17
Tiada ulasan:
Catat Ulasan