Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms018
___________________________________________________________
permulaan hadits merupakan أداة حصر . Ia memberi erti hanya atau sahaja. Ma'na yang sama juga akan anda perolehi jika anda berkata : لا عمل إلا بالتية ( Tiada amalan dikira melainkan dengan niat). Tetapi perlu sekali diingat bahawa penggunaan perkataan ini disini sama sekali bukan untuk menghadkan dan menetapkan kewujudan sesuatu amalan niat. Dengan kata lain ia tidak bererti menafikan kewujudan sesuatu amalan tanpa adanya niat disebaliknya. Yang tidak wujud ialah pahala amalan kalau tidak ada niat. Atau sahnya amalan yang tiada ,jika tidak ada niat. Kerana itu ada pihak yang mentaqdirkan sabda Nabi saw إنما الأعمال بالنيات dengan إنما ثواب الأعمال بالنيات atau لا عمل مثاب إلا بالنية.Ada pula pihak yang mentaqdirkannya dengan إنما صحة عمال بالنيات
atau إنما تصح الأعمال بالنيات atau لا عمل صحيح إلا بالنية.
Demikianlah pendekatan sesetengah ulama dalam merungkai sabda baginda itu. Soalnya adakah semua amalan seharusnya mendatangkan pahala ? Adakah semua amalan berkait dengan sah atau tidak menurut pandangan manusia umunya, bahkan menurut pandangan agama sekalipun? Jawapan tentu sekali tidak! Amalan bagaimanakah yang dimaksudkan di dalam hadits tersebut? Bagaimanakah pula kita akan menentukannya? Banyak sekali persoalan yang akan timbul dan perlu dirungkaikan sekiranya anda menerima pendekatan yang dikemukakan tadi. (14) Pendekatan yang tidak akan menimbulkan banyak persoalan bagi penulis adalah pendekatan yang mengambilkira dua perkara berikut:
(a) Mengambil kira perkataan الأعمال yang digunakan oleh Rasullah saw didalam sabda baginda itu ditujukan kepada orang-orang yang beraqal atau mukallaf.
(b) Mengambil kira perbezaan yang wujud diantara perkataan عمل dan فعل. Perkataan عمل seharusnya dipakai dengan erti perbuatan yang terhasil daripada pilihan dan ikhtiar manusia. Maka sabda Rasullah saw seharusnya difahami dalam makna yang umum. Tentu sekali ada niat disebalik semua perbuatan atau amalan yang dilakukan oleh sesaorang manusia dengan pilihannya sendiri dan dengan penuh sedar. Sama ada ia baik atau buruk(jahat) dan sama ada ia dilakukan oleh orang-orang Islam atau bukan Islam. Seolah-olahnya baginda saw bersabda:Segala amalan (manusia mukallaf yang dilakukan dengan pilihan dan ikhtiarnya) itu berlaku dengan niat. Tidak ada amalan berlaku tanpa niat. Semua manusia menerima hakimat ini. Setelah mengemukakan hakikat itu Rasullah saw menambahkan satu lagi hakikat yang mesti diterima apabila hakikat sebelumnya iaitu setiap orang akan mendapat apa yang diniatnya diakhirat nanti. Sama ada berupa pahala atau berupa dosa. Bahagian ketiga dan ke empat hadits tidak lebih daripada contoh untuk amalan yang diterima baik oleh Allah dan amalan yang merugikan manusia. Bagi penulis disamping menerima dan menghargai beberapa poin yang telah dikemukakan oleh para ulama di atas, apa salahnya kalau poin (14) juga diterima,memandangkan sabda-sabda Rasullah saw sering juga ditujukan kepada sekalian umatnya. Selain itu keluasan dan kedalaman makna sabda-sabda baginda saw adalah hakikat yang tidak dapat dipertikaikan oleh sesiapa pun. Antara tokoh yang telah memilih pendekatan ini ialah Maulana Ubaidullah ar-Rahmaani al- Mubaarakpurid dalam syarah Misykaatnya.
Pengertian hijrah dan bahagian-bahagianya. Dari segi bahasa Arab hijrah bererti semata-mata meninggalkan ,perpindahan dan perpisahan. Menurut pengertian umum syariat hijrah ialah meninggalkan apa yang dilarang Allah. Selain tidak terikat dengan masa dan tempat,ia merangkumi segala bentuk hijrah yang dituntut agama Islam daripada setiap pengikutnya. Islam menuntut pengikutnya meninggalkan apa yang dilarang Allah dalam tanggapan (kepercayaan), tutur kata dan segala perbuatan serta tingkahlaku. Menurut pengertian khusus syariat pula hijrah terbahagi kepada dua :
(a)Berpindah (hijrah) dari negeri yang kacau dan mengancam agama ke negeri yang aman. Antara contohnya dalam sejarah ialah perpindahan (hijrah) para sahabat dari Mekah ke Habsyah.
(b) Berpindah dari negeri kafir ke negeri Islam. Dalam konteks hadits diatas berpindah dari Mekah (yang pada ketika itu merupakan negeri kafir) ke Madinah(yang merupakan sebuah negeri Islam). Perpindahan dari Mekah ke Madinah ketika itu adalah wajib kepada setiap orang Islam secara amnya,sehinggalah Mekah jatuh ketangan Rasullah saw pada tahun ke 8 H. Setelah itu Baginda saw bersabda; لا هجرة بعد الفتح Bermaksud:Tiada lagi hijrah selepas pembukaan Mekah.Sebabnya ialah Mekah
18
Tiada ulasan:
Catat Ulasan