Rabu, Julai 15, 2020

Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms020

Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms020
___________________________________________________________
berwaspada terhadapnya. Hakikat  bahawa wanita ( begitu juga sebaliknya) adalah perkara dunia  yang paling menarik perhatian lelaki  dan ia merupakan  fitnah(ujian Allah) yang paling  besar kepada lelaki dapat dilihat didalam firman Allah dan sabda RasulNya dibawah ini:
Aali-Imran 3:14
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٰتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلْبَنِينَ وَٱلْقَنَٰطِيرِ ٱلْمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلْفِضَّةِ وَٱلْخَيْلِ ٱلْمُسَوَّمَةِ وَٱلْأَنْعَٰمِ وَٱلْحَرْثِۗ ذَٰلِكَ مَتَٰعُ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَاۖ وَٱللَّهُ عِندَهُۥ حُسْنُ ٱلْمَـَٔابِ 
Bermaksud: Dihiaskan(dijadikan terasa indah )kepada manusia kesukaan kepada benda  yang diinginkan nafsu, iaitu  wanita-wanita, anak-pinak , harta benda yang banyak  bertimbun-timbun dari  emas dan perak, kuda pilihan, binatang  ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan(ingatlah) di sisi Allah jua  tempat kembali yang sebaik-baiknya(syurga).

Usamah bin Zaid meriwayatkan bahawa Nabi saw  bersabda مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ
Bermaksud : "Tidak  ku tinggalkan  selepas satu fitnah (uijan Allah ) yang  lebih berbahaya kepada lelaki daripada wanita"
( Bukhari, Muslim, Ahmad, al-Humaidi,Ibnu Abin Syaibah , Tirmizi, Nasaii, Ibnu Majah,  Ibnu Hibban, Thabaraani dan lain-lain).

(b)Olehkerana  sebab wurud (latarbelakang yang mendorong hadits ini muncul) hadits ini adalah wanita(Ummu Qais), maka wajar sekalilah  kalau  wanita yang  disebut  sebagai salah satu contoh daripada benda-benda dunia yang disukai  manusia 
lelaki .  فَهِجْرَتُهُ إِلى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ. Dari segi  I'raab, rangkai kata فَهِجْرَتُهُ إِلى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ boleh dikatakan sebagai mubtada' yang mahzuf (dibuang)khabarnya. Taqdir khabarnya 
adalah قبية وغير صحبحة(keji dan tidak betul). Boleh juga dikatakan فَهِجْرَتُهُ itu mubtada' dan khabarnya
 ialah إِلى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ. Inilah cara i'raab yang mashyur diterima dikalangan ulamak. Gabungan mubtada' dan khabar  itu menjadi khabar pula kepada mubtada' sebelumnya iaitu  من maushulah yang tersebut  didalam 
rangkaikata وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصيبُهَا أَوِ امْرَأَةٍ يَنْكَحُهَا bersama-sama silahnya. Rahsia disebalik penggunaan  perkataan مَا didalamnya.

Dua sebab  disebutkan  oleh para  ulamak  sebagai rahsia kenapa Rasullah saw menggunakan  perkataan مَا  disitu. 
(1)Olehkerana hijrah kerana dunia atau wanita bukan sesuatu yang baik dan  layak disanjung. Bukan  juga dunia atau wanita itu istimewa sangat  benarnya sehingga layaj disebut berulang-ulang kali sama ada  u tuk mengambil  berkat daripadanya atau sebutannya membawa kelazatan  kepada  orang yang menyebutkanya, maka Rasullah saw menggunakan perkataan  مَا sahaja untuknya. Perkataan  مَا selain memberi  makna umum, makna samar juga  tersimpan  didalamnya. Ertinya ialah  sesaorang  yang berhijrah  atau melakukan  sesuatu  amalan yang zahirnya merupakan  ketaatan kepada Allah belum pasti  lagi dia ikhlas. Disebalik amalan-amalan  seperti itu entah  apa niat  yang tersimpan didalam  hati pelakunya!
(2)Baginda saw menggunakan perkataan مَا  disitu untuk menunjukan banyak  dan tidak terhadnya  mata  benda dunia yang mungkin menjadi  tujuan  dan maksud sesaorang melakukan sesuatu amalan. Berbeza dengan orang  yang melakukan amalan kerana Allah .Olehkerana Allah dan RasulNya tidak berbilang dan tidak banyak, maka  Rasullah saw mengatakan  فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ.

Pengarang kitab Misykaat meletakkan hadits  niat ini sebelum memulakan isi kitabnya yang sebenar yang bermula dengan kitab Iman dan seterusnya, mungkin sekali  untuk menyatakan  beberapa perkara berikut:
(1)Mengisyaratkan kepada niat itu berguna sangat dalam iman dan ibadat yang mana bab-babnya akan menyusul sebentar nanti.
(2)Seperti telah dikemukakan sebelum ini bahawa Imam Ibnu Mahdi pernah  berkata: Sesiapa yang hendak mengarang kitab, dia hendaklah memulakannya dengan hadits ini. Allah bahkan berfirman didalam al-quran:
Al-Bayyinah 98:5
وَمَآ أُمِرُوٓا۟ إِلَّا لِيَعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ حُنَفَآءَ وَيُقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَۚ وَذَٰلِكَ دِينُ ٱلْقَيِّمَةِ 
Bermaksud:Padahal mereka tidak  diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya,lagi tetap teguh diatas tauhid; dan supaya  mereka mendirikan  solat  serta memberi zakat; dan yang demikian itulah agama yang benar.
Maka guru dan pelajar hadits semestinya berniat dan mengikhlaskan niat masing-

20






Tiada ulasan:

Catat Ulasan