Isnin, Julai 27, 2020

Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms025.

Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms025.

Misykatul masabiih 25

pakaian kelaparan dan ketakutan, disebabkan apa yang mereka lakukan(An nahl:112)

(2)Bersumpah atas nama orang Iain atau sesuatu yang Iain selain Allah.Kerana Rasullah saw telah bersabda:
مًنْ حَلَفَ بِغَيْرِ الله كَفَرَ أَوْأَشْرَكَ
Sesiapa yang bersumpah dengan nama Allah, sesungguhnya dia telah kufur atau syirik- 
(Ahmad, Tarmizi,Abu Daud at-Thayaalisi,Abu Ya'la, at-Thabaraani, al-Baihaqi, al-Haakim, Abu Awaanah dan Iain-Isa). 

(3) Memerangi orang Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda Memauki adalah kefasikan dan memeranginya adalah kekufuran (Bukhari, Muslim,Ahmad,Tirmizi,Nasaa'i, Ibnu Majah, Baihaqi, at-Thabaraani dan Iain-Iain). 

(4)Mencaci dan memburukan keturunan seseorang dan meratapi orang yang telah mati. Rasulullah saw:
اثنتان فى الناس هما بيهم كُفْرٌ الطَّعْنُ في الأنساب وتلنِّياحة على المية

Bemaksud: Dua sifat ada pada orang ramai. la mereka kufur. (Pertama) Mencaci dan memburukkan keturunan orang (Kedua) meratapi orang mati. 
(Muslim, Ahmad, Abu 'Awaanah dan Ibnu Mandah). 

(5) Mengaitkan diri dengan bukan ayah sendiri atau tidak mengakui keturunan sendiri yang sebenar. Rasullah saw
bersabda: 
لَا تَرْ غَبُوا عَنْ آبَائِكُمْ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ أَبِيهِ فَهُوَ كُفْرٌ
Bermaksud: Jangan kamu benci kepada keturunanmu.
(Sikap) Orang yang tidak suka kepada ayahnya itu adalah suatu kekufuran. (Bukhan, Ahmad dan Abu 'Awaanah).

Misykatul masobiih kitab iman sesi 00B 23-dis-12

Pendapat Pelbagai Aliran Agama (Firqah) Tentang Iman.
menurut Murji'ah tidak Iebih daripada nama kepada membenarkan agama Islam dengan hati(تصديق بالجنان) semata-mata. Pengakuan dengan lidah (إقرار بالسان) dan  عمل بالأركان( melakukan suruhan agama dengan anggota badan) bagi mereka bukan syarat dan dan bukan juga juzuk iman. Cogan  kata mereka ialah 
لا تضر مع الإيمان معصية كما تنفع الطاعة مع الكفر
 (Tidak melakukan maksiat kalau beriman. Tidak berguna keta'atan kalau ia dilakukan dalam kekufuran).  
إن المؤمن وإن عصي لا يدخل النار
(Sesungguhnya orang mu'min tidak akan rosak  walaupun ia melakukan maksiat). Firqah Karraamiyyah berpendapat, iman hanya  kepada إقرار بالسان atau pengakuan dengan lidah sahaja. Mengaku kebenaran agama Islam dengan lidah sahaja sudah memadai untuk seseorang manusia selamat. Sama ada ia disertai membenarkan agama Islam dengan hati atau tidak. Firqah (aliran) Jahmiah pula berpendapat, iman adalah nama kepada ilmu dan pengetahuan tentang agama Islam.Apabila seseorang mengetahui Islam adalah benar dan ia adalah agama Allah, itu bererti mereka sudah pun beriman. Iman mereka bahkan sudah sempurna!   firman Allah di dalam Surah al-Baqarah ini jelas menolak pendapat mereka:

Al-Baqarah 2:89

وَلَمَّا جَآءَهُمْ كِتَٰبٌ مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا۟ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فَلَمَّا جَآءَهُم مَّا عَرَفُوا۟ كَفَرُوا۟ بِهِۦۚ فَلَعْنَةُ ٱللَّهِ عَلَى ٱلْكَٰفِرِينَ 
 
Bermaksud: dan ketika datang kepada mereka sebuah Kitab dari Allah (Al Quran), Yang mengesahkan apa yang ada pada mereka (kitab Taurat), sedang mereka sebelum itu sentiasa memohon (kepada Allah) kemenangan atas kaum kafir musyik (dengan kedatangan seorang Nabi pembawa kitab itu). Setelah datang kepada mereka apa Yang telah mereka ketahui (kebenarannya iaitu Nabi Muhammad s.a.w. dan Al Quran), mereka mengingkarinya; (dengan yang demikian), laknat Allah menimpa orang-orang Yang kafir ingkar itu (alBaqarah:89). 

Golongan Khawarij berpendapat, iman adalah gabungan tiga rukun berikut:التصديق بالجنان(menerima atau membenarkan dengan hati),  (melakukan suruhan agama dengan anggota badan) dan الإقرار بالسان(mengaku dengan lidah). Oleh kerana mereka menganggap العمل بالأركان sebagai juzu' hakiki (komponen sebenar) dan asas iman yang tidak dapat dipisahkan, mereka menghukum kafir terhadap orang yang meninggalkannya. Orang melakukan dosa besar bahkan akan kekal di dalam neraka menurut mereka. Golongan Mu'tazilah juga mempercayai iman adalah gabungan tiga rukun tersebut, tetapi seseorang tidak mengamalkan amalan agama, tidaklah sampai menjadi kafir. la bagaimanapun  terkeluar dari sempadan iman. Kedudukan orang-orang yang tidak mengamalkan perintall bagi agama adalah di antara sempadan iman dan sempadan kekufuran  منزلة بين النزلتين. Ahli as-

25

Tiada ulasan:

Catat Ulasan