Selasa, Julai 28, 2020

Qawaid tafsir 2018 nota 9(0130)

Qawaid tafsir 2018 nota 9(0130)

digunakan secara berasingan daripada perkataan التقوى Adapun kalau kedua-duanya digunakan bersama maka ertinya akan berlainan, erti masing-masing daripadanya
akan terhad dan terbatas.
Contoh kedua-duanya digunakan bersama dapat dilihat pada firman Allah berikut:
(f)Al-Ma'idah 5:2

وَتَعَاوَنُوا۟ عَلَى ٱلْبِرِّ وَٱلتَّقْوَىٰۖ وَلَا تَعَاوَنُوا۟ عَلَى ٱلْإِثْمِ وَٱلْعُدْوَٰنِۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ 

... Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan ketaqwaan,dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertaqwalah
kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya. (al-Ma'idah: 2).

Di dalam ayat ini perkataan البر dan التقوى  telah digunakan bersama, erti kedua-duanya jadi lebih sempit daripada ertinya ketika digunakan secara berasingan. Erti البرى
sekarang ialah segala ucapan dan perbuatan yang disukai dan diredhai Allah baik zahir mahupun batin. Dan erti التقوى pula ialah meninggalkan segala perkara yang
diharamkan oleh Allah s.w.t.

Demikian juga dengan perkataan  الإثم dan العدوان  yang terdapat di dalam ayat 2 Surah al-Maa'idah yang dikemukakan di atas. Dalam keadaan kedua-duanya digunakan secara berasingan, ertinya sama sahaja. Erti الإثم dan العدون  apabila digunakan secara berasingan merangkumi segala-gala ma'shiat yang menyebabkan pelakunya berdosa. Tidak kira sama ada dosa yang dilakukannya hanya berkaitan dengan Allah sahaja atau ia juga melibatkan manusia lain. Tetapi dalam keadaan kedua-duanya digunakan bersama pula, erti kedua-duanya jadi terhad dan terbatas. Adapun apabila kedua-duanya digunakan bersama seperti di dalam ayat di atas maka erti الإثم  hanyalah dosa hamba kepada Allah sahaja. Dan العدوان pula hanyalah dosa kerana menceroboh hak-hak orang lain, sama ada berkaitan dengan darah, harta benda atau maruah mereka.


 130

Tiada ulasan:

Catat Ulasan