Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms016
___________________________________________________________
amalannya itu. Sebaliknya kalau niat sesaorang tidak betul, ia akan menjadi penyebab kepada balasan buruk yang akan diterimanya kerana amalannya itu . Jadi dua bahagian hadits itu bunyinya sahaja lain, padahal kedua-duanya menyatakan perkara yang sama.
(2)Ada juga ulamak berpendapat bahagian kedua hadits bukan penguat bahagian pertamanya. Dengan kata lain, ia merupakan ta'sis bukan ta'kid . Bagi mereka bahagian pertama hadits berbicara tentang pergantungan amalan sesaorang kepada niat dalam menentukan sah atau tidak dan berpahala atau tidaknya amalan yang dilakukannya. Bahagian kedua pula menyatakan keadaan pelaku. Dia akan mendapat balasan sesuai dengan niat yang dipasangnya.
(3)Imam Nawawi berpendapat, bahagian pertama hadits menyentuh soal perhubungan diantara niat dan amalan sesaorang. Memang ada kaitan diantara amalan dan niat sesaorang. Baik buruknya sesuatu amalan manusia itu bergantung pada niatnya.
Bahagian kedua hadits pula menunjukan penentuan apa yang diniatkan(النوي) sebagai syarat untuk sahnya ssesuatu amalan. Sebagai contoh, orang yang perlu mengkadha solat Zuhur dan Asharnya. Jika dia berniat mengerjakan solat semata-mata untuk solat Zuhurnya, solatnya tidak sah. Demikian juga dengan solat Asharnya. Ia tidak tertunai dengan semat-mata mengerjakan solat sebanyak 4 rakaat. Untuk sah solat Zuhurnya, dia perlu menentukan solat yang hendak dikerjakanya itu ialah solat Zuhur bukan solat Ashar. Dan untuk sahnya solat Asharnya, dia perlulah menentukan solat sebanyak 4 rakaat yang hendak dikerjakan itu ialah solat Ashar, bukan Zuhur atau Isyak. Bahagian kedua hadits seolah-olah menjelaskan bahawa amalan sesaorng tidak akan dikira tanpa ada penentuan tentangnya.
(4)Ibnu as-Sam'aani berpendapat, bahagian pertama hadits menyentuh soal perhubungan diantara niat dan amalan sesaorang. Memang ada kaitan diantara amalan dan niat sesaorang seperti kata Nawawi itu. Tetapi bahagian kedua menyentuh tentang mubaahaat (amalan-amalan atau perbuatan-perbuatan yang diharuskan ) yang tidak termasuk dalam bab ibadat. Seperti makan,minum,tidur dan sebagainya. Amalan-amalan ini tidak mendatangkan pahala tanpa niat . Untuk mendapat pahala sesaorang perlu berniat baik apabila hendak melakukannya. Misalnya untuk mendapatkan tenaga ketika hendak makan . Apabila bertenaga, dia hendak melakukan ketaatan kepada Allah. Tanpa ada niat seperti itu, semata-mata melakukan perbuatan yang diharuskan tidaklah mendatangkan apa-apa pahala kepada pelakunya.
(5)Ibnu Daqid al-'Iid berpendapat seperti Nawawi dan Ibnu as-Sa'aani juga berhubung dengan bahagian pertama hadits. Tetapi bahagian kedua hadits baginya menunjukan ganjaran dan pahala baru diperolehi sesaorang apabila dia berniat ketika hendak melakukanya disamping menjaga juga syarat-syaratnya. Kalau syarat-syarat sahaja dijaga,niat tidak ada,tetap juga tidak akan mendatangkan pahala. Pahala baru diperolehi sesaorang apabila dia berniat dengan bersungguh-sungguh hendak mengerjakan sesuatu pekerjaan, tetapi kerana keuzuran yang diterima Syara' dia tidak dapat melakukanya.
(6)Ada juga ulama berpendapat, bahagian kedua hadits mengisyaratkan kepada terlarangnya niat untuk orang lain (النيابة في النية) dalam melakukan sesuatu amalan, tanpa sebarang alasan yang dibenarkan Syara'. Misalnya bersolat dengan niat melepaskan tanggungan solat orang lain atau bersolat dengan meniatkan pahala solatnya untuk orang lain. Inilah yang dimaksudkan oleh Ibnu Abbas dengan katanya
لا يصلي أحد عن أحد ولا يصوم أحد عن أحد ولكن يطعم عنه مكان كل يوم مدا من حنطة
Bermaksud :Sesaorang tidak boleh bersolat untuk orang lain. Dia juga tidak boleh berpuasa untuk orang lain. Dia hanya boleh memberi makan (kepada orang-orang miskin) bagi pihak orang lain (dalam kes meninggalkan puasa) sebanyak satu cupak untuk tiap-tiap hari (yang ditinggalkan puasanya). Hadits riwayat an-Nasaai didalam Sunan Kubranya dan at-Thahaawi didalam Muskilul Aatsaarnya).
(7) Syeikh Izzuddin bin Abdis Salam berpendapat, maksud bahagian pertama hadits ini ialah menjawab persoalan tentang amalan manakah yang diambil kira oleh Allah? Sementara maksud bahagian kedua hadits pula ialah menjawab persoalan tentang apakah natijah yang terhasil daripada sesuatu amalan
16
Tiada ulasan:
Catat Ulasan