Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(174-180)
Sesi 10(22,23)
Surah al haj.
Bilangan ayat 78
Bilangan rukuk 10
Surah Madaniyah
Tertib turun yg ke 103
Bilangan paragraf 6
Paragraf 1ayat 1-24 Perbahasan tentang tauhid ,kiamat dan hari akhirat dgn orang2 yg mengingkarinya
Paragraf 2 ayat 25-38 Bukan orang2 Quraisy tetapi orang2 Islamlah yg layak menjaga Kaabah.
Paragraf 3 ayat 39-41Tujuan jihad dan penubuhan negara
Paragraf 4 ayat 42-62 Ancaman pembinasaan secara langsung atau tidak langsung.
Paragraf 5 ayat 63-76 Dalil2 tauhid.
Paragraf 6 ayat 77-78 Arahan kepada orang2 Islam supaya taat ,beribadat ,berjihad dan berdakwah.
Mesej utama
1.Pengisytiharan kesalahan dan jenayah orang2 musyrikin Mekah dan dalil2 keharusan memerangi mereka
2.Pesanan kepada orang2 Islam supaya taat , beribadat, berdakwah,berjihad dan menyedari maksud penubuhan kerajaan Islam.
Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(175)
Sesi 10(22,23)
Zaman Diturunkan Surah Dan Latar Belakangnya
1. Surah al-Hajj adalah Surah Makkiyyah dan juga Madaniyyah, di dalam surah ini terdapat kedua-dua
warnanya. 24 ayat di permulaan surah, besar sekali kemungkinannya diturunkan pada tahun ke-13
Kenabian sebelum hijrah. 54 ayat selebihnya diturunkan di Madinah sebaik sahaja berlaku peristiwa hijrah. Pada tahun pertama Hijrah, selain Surah al-Hajj, turun juga Surah at-Taghabun, pada tahun ke-2 Hijrah, turun Surah al-Baqarah dan juga Surah at-Thalaq. Sebelum peperangan Badar pada bulan Ramadhan tahun ke-2 Hijrah, turun Surah Muhammad. Selepas perang Badar pula turun Surah al-
Anfaal. Itu adalah zaman di mana gerakan Islam sedang memasuki era baharu dalam keadaan cukup sensitif. Setelah berda'wah selama 13 tahun, dizalimi dan dianiayai, juga setelah bermacam-macam perancangan jahat dirancang terhadap Rasulullah termasuk untuk menghalau Rasulullah dari Mekah dan juga membunuh Baginda, ketika itulah Allah mentaqdirkan Madinah al-Munawwarah sebagai pangkalan pergerakan Islam. Di situlah asas negara Islam mula bertapak.
2. Surah al-Hajj adalah surah pertama di mana orang-orang Islam diperintahkan supaya berperang demi
mempertahankan diri, sebelum itu anak-anak muda Islam dipesan agar mengawal diri daripada bertindak balas كُفُّوٓا۟ أَيْدِيَكُمْ (an-Nis aa' , Ayat:77).
An-Nisa' 4:77
أَلَمْ تَرَ إِلَى ٱلَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوٓا۟ أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ ٱلْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ ٱلنَّاسَ كَخَشْيَةِ ٱللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةًۚ وَقَالُوا۟ رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا ٱلْقِتَالَ لَوْلَآ أَخَّرْتَنَآ إِلَىٰٓ أَجَلٍ قَرِيبٍۗ قُلْ مَتَٰعُ ٱلدُّنْيَا قَلِيلٌ وَٱلْءَاخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ ٱتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا
Tidakkah engkau memperhatikan orang-orang yang dikatakan kepada mereka, ”Tahanlah tanganmu (dari berperang), laksanakanlah shalat dan tunaikanlah zakat!” Ketika mereka diwajibkan berperang, tiba-tiba sebagian mereka (golongan munafik) takut kepada manusia (musuh), seperti takutnya kepada Allah, bahkan lebih takut (dari itu). Mereka berkata, “Ya Tuhan kami, mengapa Engkau wajibkan berperang kepada kami? Mengapa tidak Engkau tunda (kewajiban berperang) kepada kami beberapa waktu lagi?” Katakanlah, “Kesenangan di dunia ini hanya sedikit dan akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa (mendapat pahala turut berperang) dan kamu tidak akan dizhalimi sedikit pun.”
3. Di dalam surah ini juga disebutkan kesalahan-kesalahan dan jenayah-jenayah yang dilakukan pemimpin-pemimpin kafir Quraisy, dikemukakan juga di.dalarnnya keharusan berperang dan berjihad menentang mereka. Pemimpin-pemimpin Quraisy yang angkuh tidak lagi mengikut jejak langkah moyang mereka Nabi Ibrahim a.s., mereka terlibat dalam kesyirikan dan keraguan terhadap kewujudan hari kemudian. Saki-baki sembahyang, tawaf dan ibadat-ibadat haji yang ditinggalkan Nabi Ibrahim
telah pun dipenuhi dengan bermacam-macam bid'ah. Dengan membuat undang-undang halal dan haram
dengan sendiri, mereka telah mencabar haakimiyyah Allah. Walaupun mereka terlibat dengan aqidah-aqidah yang salah dan jenayah-jenayah yang begitu berat, namun mereka masih lagi menjadi orang-orang yang bertanggungjawab menjaga Ka'bah. Kemuliaan orang-orang Quraisy di mata orang-orang Arab yang lain di serata negeri disebabkan mereka menjaga Ka'bah. Ekonomi orang-orang Quraisy bergantung kepada perdagangan semata-mata, ia menjadi maju kerana kedudukan keagamaan mereka di
sisi orang-orang Arab. Pemimpin-pemimpin Quraisy Mekah sebenarnya adalah orang-orang yang dianggap sebagai ketua-ketua agama yang kosong jiwa mereka daripada takutkan Allah dan hari kemudian, keadaan mereka tak ubah seperti boneka atau patung yang kosong daripada roh ajaran agama Nabi Ibrahim yang sebenarnya. Walaupun begitu, tanpa ada alasan logik dan warisan keagamaan yang sah, mereka tetap berbantah dan mempertikaikan kebenaran yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. semata-
175
Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(176)
Sesi 10(22,23)
mata berasaskan kesombongan dan keangkuhan mereka.
Perkaitan Surah Al-hajj Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah al-Anbiya' telahpun dinyatakan bahawa sekalian nabi menyeru manusia kepada ajaran tauhid. Muhammad s.a.w. adalah mata rantai terakhir para nabi dan merupakan rahmat untuk sekalian alam. Baginda adalah pewaris sebenar ajaran Nabi Ibrahim a.s. orang-orang yang mendustakan Baginda akan mendapat kecelakaan. Kecelakaan yang telah dibayangkan di dalam surah yang lalu telahpun menjadi kenyataan apabila di dalam Surah al-Hajj ini, buat pertama kalinya orang-orang Islam yang teraniaya dibenarkan memerangi orang-orang musyrikin yang zalim demi mempertahankan diri.
Al-Hajj 22:39
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا۟ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ
39. Diizinkan berperang bagi orang-orang (Islam) yang diperangi (oleh golongan penceroboh), kerana
sesungguhnya mereka telah dianiaya; dan sesungguhnya Allah Amat Berkuasa untuk menolong mereka
(mencapai kemenangan).
Pada tahun berikutnya iaitu pada tahun ke-2 Hijrah, berlakulah peperangan Badar di antara orang-orang
Islam dan orang-orang kafir Mekah, dalam peperangan itu temyata orang-orang Islam mendapat kemenangan.
2. Di dalam Surah al-Mu'minun akan datang dikatakan bahawa untuk orang-orang Islam mendapat kemenangan dalam menghadapi orang-orang musyrikin Quraisy di masa-masa akan datang, mereka sangat-sangat memerlukan iman yang kukuh dan amal shaleh yang teguh.
Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam surah ini dikemukakan perbandingan di antara dua kepimpinan yang berlainan ideologi.
Di dalam surah ini, perbandingan di antara pimpinan musyrikin Mekah dan pimpinan Rasulullah s.a.w.
dikemukakan. Sikap dan pendirian penyokong masing-masing juga dikemukakan هَٰذَانِ خَصْمَانِ (Ayat: 19).
Al-Hajj 22:19
هَٰذَانِ خَصْمَانِ ٱخْتَصَمُوا۟ فِى رَبِّهِمْۖ فَٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيَابٌ مِّن نَّارٍ يُصَبُّ مِن فَوْقِ رُءُوسِهِمُ ٱلْحَمِيمُ
Inilah dua golongan (golongan mukmin dan kafir) yang bertengkar, mereka bertengkar mengenai Tuhan mereka. Maka bagi orang kafir akan dibuatkan pakaian-pakaian dari api (neraka) untuk mereka. Ke atas kepala mereka akan disiramkan air yang mendidih.
Untuk mengetahui perbandingan di antara dua kepimpinan tersebut itu dikemukakan di bawah ini satu
jadual.
Perkara Dan Rujukan:
1. (dizalimi) ظُلِمُوا۟ۚ (Ayat: 39),
(diusir) أُخْرِجُوا۟ (Ayat: 40)
Kepimpinan Musyrikin Quraisy:
Mereka adalah penzalim yang
mengusir orang-orang Islam
keluar dari Mekah
Kepimpinan Orang-Orang Islam:
Mereka dizalimi dan terpaksa
berhijrah
176
Al-Hajj 22:39
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا۟ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ
Diizinkan (berperang) kepada orang-orang yang diperangi, karena sesung-guhnya mereka dizhalimi. Dan sung-guh, Allah Mahakuasa menolong mereka itu,
Al-Hajj 22:40
ٱلَّذِينَ أُخْرِجُوا۟ مِن دِيَٰرِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّآ أَن يَقُولُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُۗ وَلَوْلَا دَفْعُ ٱللَّهِ ٱلنَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَٰمِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَٰتٌ وَمَسَٰجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا ٱسْمُ ٱللَّهِ كَثِيرًاۗ وَلَيَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥٓۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِيزٌ
(yaitu) orang-orang yang diusir dari kampung halamannya tanpa alasan yang benar, hanya karena mereka berkata, “Tuhan kami ialah Allah.” Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) seba-gian manusia dengan sebagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan masjid-mas-jid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Allah pasti akan meno-long orang yang menolong (agama)-Nya. Sungguh, Allah Mahakuat, Mahaperkasa.
176
Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(177)
Sesi 10(22,23)
2. Ragu dan syak terhadap hari akhirat (Ayat:5,7)
Ragu dan tidak percaya kepada syurga, neraka, hari akhirat dan hari pembalasan.
Percaya dan yakin sepenuhnya tentang adanya hari akhirat dan hari pembalasan.
3. Tauhid ibadat (Ayat: 11,71,77)
Beribadat kepada selain Allah disamping beribadat juga
kepada Allah Hanya beribadat kepada Allah
4. Tauhid doa (Ayat: 12-13).
Berdoa kepada selain Allah .
Berdoa hanya kepada Allah.
5. Keadaan tuhan yang diseru dan disembah (Ayat: 13,78)
لَبِئْسَ ٱلْمَوْلَىٰ وَلَبِئْسَ ٱلْعَشِيرُ
13. Demi sesungguhnya seburuk-buruk penolong dan
seburuk-buruk sahabat karib ialah makhluk yang diseru dan disembahnya itu.
فَنِعْمَ ٱلْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ ٱلنَّصِيرُ
78. Dialah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik
Pemberi pertolongan.
Al-Hajj 22:13
يَدْعُوا۟ لَمَن ضَرُّهُۥٓ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِۦۚ لَبِئْسَ ٱلْمَوْلَىٰ وَلَبِئْسَ ٱلْعَشِيرُ
Dia menyeru kepada sesuatu yang (sebenarnya) bencananya lebih dekat daripada manfaatnya. Sungguh, itu seburuk-buruk penolong dan sejahat-jahat kawan.
Al-Hajj 22:78
وَجَٰهِدُوا۟ فِى ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦۚ هُوَ ٱجْتَبَىٰكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى ٱلدِّينِ مِنْ حَرَجٍۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَٰهِيمَۚ هُوَ سَمَّىٰكُمُ ٱلْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِى هَٰذَا لِيَكُونَ ٱلرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا۟ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِۚ فَأَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱعْتَصِمُوا۟ بِٱللَّهِ هُوَ مَوْلَىٰكُمْۖ فَنِعْمَ ٱلْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ ٱلنَّصِيرُ
Dan berjihadlah kamu di jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu, dan Dia tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama. (Ikutilah) agama nenek mo-yangmu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamakan kamu orang-orang muslim sejak dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al-Qur'an) ini, agar Rasul (Mu-hammad) itu menjadi saksi atas dirimu dan agar kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia. Maka laksanakanlah shalat; tunaikanlah zakat, dan berpegangteguhlah kepada Allah. Dialah Pelindungmu; Dia sebaik-baik pe-lindung dan sebaik-baik penolong.
6. Mengkhianati amanah tauhid إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ
38. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap seorang yang khianat, lagi tidak bersyukur
Al-Hajj 22:38
إِنَّ ٱللَّهَ يُدَٰفِعُ عَنِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ
Sesungguhnya Allah membela orang yang beriman. Sungguh, Allah tidak menyukai setiap orang yang berkhia-nat dan kufur nikmat.
Kepimpinan yang sangat خَوَّانٍ (sangat khianat), dan
sangat كَفُورٍ (sangat tidak bersyukur) yang tidak layak menjaga Ka'bah.
Kepimpinan yang mewarisi agama Nabi Ibrahim dan
memperjuangkan agama tauhid,mempunyai kelayakan yang cukup untuk menjaga Ka'bah.
7. Cara berbahas (Ayat: 3, 8 dan 68)
Penolakan dan bantahan mereka terhadap ajaran Islam tidak berasaskan ilmu, dalil, bukti, petunjuk dan kitab.
Kepimpinan yang mempunyai dalil'aqli dan naqli yang cukup,mereka mempunyai akhlak danperibadi mulia berpandukan wahyu ilahi.
8. Haq dan bathil (Ayat: 62).
Al-Hajj 22:62
ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِۦ هُوَ ٱلْبَٰطِلُ وَأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلْعَلِىُّ ٱلْكَبِيرُ
Demikianlah (kebesaran Allah) karena Allah, Dialah (Tuhan) Yang Hak. Dan apa saja yang mereka seru selain Dia, itulah yang batil, dan sungguh Allah, Dialah Yang Mahatinggi, Mahabesar.
Pemimpin-pemimpin yang memperjuangkan dan
menegakkan kebathilan.مِن دُونِ adalah bathil.
Kepimpinan yang mendokong dan menegak kebenaran dan memperjuangkannya.
وَأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلْعَلِىُّ ٱلْكَبِيرُ
177
Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(178)
Sesi 10(22,23).
2. Perbantahan orans-orang musyrikin tanpa ilmu dan dalil.
Di dalam Surah al-Hajj tersebut tiga kali perbantahan orang-orang musyrikin Mekah tanpa dalil dan
ilmu (Ayat: 3, 8 dan 68).
Al-Hajj 22:3
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يُجَٰدِلُ فِى ٱللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَٰنٍ مَّرِيدٍ
Dan di antara manusia ada yang berbantahan tentang Allah tanpa ilmu dan hanya mengikuti para setan yang sangat jahat.
Al-Hajj 22:8
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يُجَٰدِلُ فِى ٱللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَٰبٍ مُّنِيرٍ
Dan di antara manusia ada yang berbantahan tentang Allah tanpa ilmu, tanpa petunjuk dan tanpa kitab (wahyu) yang memberi penerangan.
Al-Hajj 22:68
وَإِن جَٰدَلُوكَ فَقُلِ ٱللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ
Dan jika mereka membantah engkau, maka katakanlah, “Allah lebih tahu tentang apa yang kamu kerjakan.”
(a) Dikatakan dengan terang bahawa orang-orang musyrikin menentang seruan Rasulullah s.a.w. tanpa mempunyai alasan ilmu yang kukuh, mereka hanya mengikut syaitan yang terkutuk (Ayat: 3).
(b) Dikatakan dengan terang bahawa orang-orang kafir Quraisy tanpa dalil dan bukti daripada kitab telah
menolak seruan Rasulullah s.a.w. (Ayat 8).
(c) Rasulullah s.a.w. ditenangkan dengan kenyataan bahawa Allah amat mengetahui tentang cara
perdebatan orang-orang Quraisy itu dan akan membuat keputusan terhadapnya pada hari kiamat nanti
(Ayat:68).
3. Keraguan tentang hari akhirat.
Kepada orang-orang yang ragu tentang hari kebangkitan dan hari akhirat dan menolaknya, dikemukakan satu dalil ,/Lii bahawa manusia akan tetap dibangkitkan dari kubur-kubur mereka dan kiamat pasti akan
berlaku (Ayat: 5-7).
Kepada orang-orang yang tidak percaya itu dikatakan, mereka akan terus berada dalam keraguan hingga hari kiamat (Ayat: 55).
Al-Hajj 22:5
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِن كُنتُمْ فِى رَيْبٍ مِّنَ ٱلْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَٰكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْۚ وَنُقِرُّ فِى ٱلْأَرْحَامِ مَا نَشَآءُ إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوٓا۟ أَشُدَّكُمْۖ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّىٰ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَىٰٓ أَرْذَلِ ٱلْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِنۢ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْـًٔاۚ وَتَرَى ٱلْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَآ أَنزَلْنَا عَلَيْهَا ٱلْمَآءَ ٱهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنۢبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍۭ بَهِيجٍ
Wahai manusia! Jika kamu meragukan (hari) kebangkitan, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu; dan Kami tetapkan dalam rahim menurut kehendak Kami sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan berangsur-angsur) kamu sampai kepada usia dewasa, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dikembalikan sampai usia sangat tua (pikun), sehingga dia tidak mengetahui lagi sesuatu yang telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air (hujan) di atasnya, hiduplah bumi itu dan menjadi subur dan menumbuhkan berbagai jenis pasangan tetumbuhan yang indah.
Al-Hajj 22:6
ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلْحَقُّ وَأَنَّهُۥ يُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰ وَأَنَّهُۥ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
Yang demikian itu karena sungguh, Allah, Dialah yang hak dan sungguh, Dialah yang menghidupkan segala yang telah mati, dan sungguh, Dia Mahakuasa atas segala sesuatu
Al-Hajj 22:7
وَأَنَّ ٱلسَّاعَةَ ءَاتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ ٱللَّهَ يَبْعَثُ مَن فِى ٱلْقُبُورِ
Dan sungguh, (hari) Kiamat itu pasti datang, tidak ada keraguan padanya; dan sungguh, Allah akan membangkitkan siapa pun yang di dalam kubur.
4. Dua sikap berhubung dengan tauhid doa.
(a) Sikap pertama adalah sikap orang-orang musyrikin yang sesat, mereka menyeru orang-orang yang tidak dapat memudharatkan dan memberi apa-apa faedah kepada mereka (Ayat: 12).
Al-Hajj 22:12
يَدْعُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُۥ وَمَا لَا يَنفَعُهُۥۚ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلضَّلَٰلُ ٱلْبَعِيدُ
Dia menyeru kepada selain Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan bencana dan tidak (pula) memberi manfaat kepadanya. Itulah kesesatan yang jauh.
(b) Berbeza keadaannya dengan sikap Rasulullah s.a.w. yang diarahkan supaya hanya menyeru dan berdoa hanya kepada Allah (Ayat:67).
Al-Hajj 22:67
لِّكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُۖ فَلَا يُنَٰزِعُنَّكَ فِى ٱلْأَمْرِۚ وَٱدْعُ إِلَىٰ رَبِّكَۖ إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدًى مُّسْتَقِيمٍ
Bagi setiap umat telah Kami tetapkan syariat tertentu yang (harus) mereka amalkan, maka tidak sepantasnya mereka berbantahan dengan engkau da-lam urusan (syariat) ini dan serulah (mereka) kepada Tuhanmu. Sungguh, engkau (Muhammad) berada di jalan yang lurus.
5. Di dalam surah ini disebutkan tentang نِعْمَ ٱلْمَوْلَىٰ (pelindung terbaik) dan بِئْسَ ٱلْمَوْلَىٰ pelindung terburuk
(Ayat: 78 dan 13).
(a) Di dalam ayat ke-78 di akhir Surah al-Hajj tersebut perkataan نِعْمَ ٱلْمَوْلَىٰ sebagai jawapan kepada apa
yang tersebut di dalam ayat ke-13 surah yang sama iaitu لَبِئْسَ ٱلْمَوْلَىٰ وَلَبِئْسَ ٱلْعَشِيرُ
Al-Hajj 22:78
وَجَٰهِدُوا۟ فِى ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦۚ هُوَ ٱجْتَبَىٰكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى ٱلدِّينِ مِنْ حَرَجٍۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَٰهِيمَۚ هُوَ سَمَّىٰكُمُ ٱلْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِى هَٰذَا لِيَكُونَ ٱلرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا۟ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِۚ فَأَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱعْتَصِمُوا۟ بِٱللَّهِ هُوَ مَوْلَىٰكُمْۖ فَنِعْمَ ٱلْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ ٱلنَّصِيرُ
Dan berjihadlah kamu di jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu, dan Dia tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama. (Ikutilah) agama nenek mo-yangmu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamakan kamu orang-orang muslim sejak dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al-Qur'an) ini, agar Rasul (Mu-hammad) itu menjadi saksi atas dirimu dan agar kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia. Maka laksanakanlah shalat; tunaikanlah zakat, dan berpegangteguhlah kepada Allah. Dialah Pelindungmu; Dia sebaik-baik pe-lindung dan sebaik-baik penolong.
Al-Hajj 22:13
يَدْعُوا۟ لَمَن ضَرُّهُۥٓ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِۦۚ لَبِئْسَ ٱلْمَوْلَىٰ وَلَبِئْسَ ٱلْعَشِيرُ
Dia menyeru kepada sesuatu yang (sebenarnya) bencananya lebih dekat daripada manfaatnya. Sungguh, itu seburuk-buruk penolong dan sejahat-jahat kawan.
(b) Manusia apabila berdoa kepada مِنْ دُوْنِ الله bererti mereka telah sampai ke kemuncak kesesatan,
mereka sebenarnya berdoa kepada makhluk yang merupakan لَبِئْسَ ٱلْمَوْلَىٰ وَلَبِئْسَ ٱلْعَشِيرُ iaitu pelindung yang
paling jelik dan teman yang paling teruk. نِعْمَ ٱلْمَوْلَىٰ adalah pelindung dan pembantu yang terbaik.
6. Dua sunnatullah terhadap manusia.manusia yang durjana. pertama diberi peluang dan seterusnya
178
Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(179)
Sesi 10(22,23).
dihukum. Di dalam ayat 44 dan 48 surah ini. dua sunnatullah tersebut dikemukakan.
(a) Sunnatullah yang pertama ialah Allah memberikan peluang kepada kaum yang zalim dengan melewatkan azab terhadap mereka, balasan buruk tidak terus diberikan. Untuk menggambarkan sunnatullah itu, perkataan أَمْلَيْتُ digunakan.
(b) Sunnatullah kedua ialah menghukum setelah diberikan peluang, untuk menjelaskan maksud sunnatullah yang kedua ini digunakan perkataan أَخَذْتُ (Ayat 44)فَأَمْلَيْتُ لِلْكَٰفِرِينَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْۖ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ
(Ayat:48)وَكَأَيِّن مِّن قَرْيَةٍ أَمْلَيْتُ لَهَا وَهِىَ ظَالِمَةٌ ثُمَّ أَخَذْتُهَا وَإِلَىَّ ٱلْمَصِيرُ
Al-Hajj 22:44
وَأَصْحَٰبُ مَدْيَنَۖ وَكُذِّبَ مُوسَىٰ فَأَمْلَيْتُ لِلْكَٰفِرِينَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْۖ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ
dan penduduk Madyan. Dan Musa (juga) telah didustakan, namun Aku beri tenggang waktu kepada orang-orang kafir, kemudian Aku siksa mereka, maka betapa hebatnya siksaan-Ku.
Al-Hajj 22:48
وَكَأَيِّن مِّن قَرْيَةٍ أَمْلَيْتُ لَهَا وَهِىَ ظَالِمَةٌ ثُمَّ أَخَذْتُهَا وَإِلَىَّ ٱلْمَصِيرُ
Dan berapa banyak negeri yang Aku tangguhkan (penghancuran)nya, karena penduduknya berbuat zhalim, kemudian Aku azab mereka, dan hanya kepada-Kulah tempat kembali (segala sesuatu).
7. Berita gembira untuk orang-orang muhajirin yang dizalimi.
(a) Di dalam surah ini diberikan berita gembira kepada orang-orang Islam yang dizalimi dengan diusir keluar daripada rumah-rumah mereka tanpa sebenar, bahawa Allah pasti akan menolong mereka yang berusaha untuk menegakkan agamaNya (Ayat: 40).
Al-Hajj 22:40
ٱلَّذِينَ أُخْرِجُوا۟ مِن دِيَٰرِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّآ أَن يَقُولُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُۗ وَلَوْلَا دَفْعُ ٱللَّهِ ٱلنَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَٰمِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَٰتٌ وَمَسَٰجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا ٱسْمُ ٱللَّهِ كَثِيرًاۗ وَلَيَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥٓۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِيزٌ
(yaitu) orang-orang yang diusir dari kampung halamannya tanpa alasan yang benar, hanya karena mereka berkata, “Tuhan kami ialah Allah.” Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) seba-gian manusia dengan sebagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan masjid-mas-jid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Allah pasti akan meno-long orang yang menolong (agama)-Nya. Sungguh, Allah Mahakuat, Ma-haperkasa.
(b) Orang-orang yang syahid ketika dalam perjalanan hijrah diberikan berita gembira akan mendapat rezeki yang elok (Ayat: 58).
Al-Hajj 22:58
وَٱلَّذِينَ هَاجَرُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوٓا۟ أَوْ مَاتُوا۟ لَيَرْزُقَنَّهُمُ ٱللَّهُ رِزْقًا حَسَنًاۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ ٱلرَّٰزِقِينَ
Dan orang-orang yang berhijrah di ja-lan Allah, kemudian mereka terbunuh atau mati, sungguh, Allah akan mem-berikan kepada mereka rezeki yang baik (surga). Dan sesungguhnya Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.
8. Di akhir surah ini dioerintahkan supaya umat Islam bermujahadah betul-betul di ialan Allah وَجَٰهِدُوا۟ فِى ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦۚ
Al-Hajj 22:78
وَجَٰهِدُوا۟ فِى ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦۚ هُوَ ٱجْتَبَىٰكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى ٱلدِّينِ مِنْ حَرَجٍۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَٰهِيمَۚ هُوَ سَمَّىٰكُمُ ٱلْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِى هَٰذَا لِيَكُونَ ٱلرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا۟ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِۚ فَأَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱعْتَصِمُوا۟ بِٱللَّهِ هُوَ مَوْلَىٰكُمْۖ فَنِعْمَ ٱلْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ ٱلنَّصِيرُ
Dan berjihadlah kamu di jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu, dan Dia tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama. (Ikutilah) agama nenek mo-yangmu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamakan kamu orang-orang muslim sejak dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al-Qur'an) ini, agar Rasul (Mu-hammad) itu menjadi saksi atas dirimu dan agar kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia. Maka laksanakanlah shalat; tunaikanlah zakat, dan berpegangteguhlah kepada Allah. Dialah Pelindungmu; Dia sebaik-baik pe-lindung dan sebaik-baik penolong.
(a) Jihad bukan sekadar perang, bahkan ia meliputi segala usaha dan perjuangan yang lain. Jihad boleh dilakukan dengan lidah, pena dan juga pedang. Menegakkan keadilan dan kesaksamaan juga termasuk dalam jihad. Rasulullah s.a.w. pernah ditanya: "Siapakah orang mu'min yang paling utama?" Jawab Baginda:
مُؤْمِنٌ يُجَاهِدُ بِنَفْسِهِ
Bermaksud: Orang mu'min yang berjihad di jalan Allah dengannyawa dan harta bendanya" Hadits riwayat Muslim, hadits 4,995.
(b) Jihad bermula sebaik sahaja seseorang memeluk agama Islam dan menganut aqidah tauhid yang betul. Ia juga berlaku dalam usaha manusia mengadakan hubungan dengan Allah dan merentasi darjat-darjat kesabaran ketika berhijrah dan akhirnya ketika berperang demi menegakkan agama Allah. Ia
179
Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(180)
Sesi 10(22,23).
dilakukan demi tertegaknya agama Islam untuk membela keadilan.
(c) Daripada perkataan حَقَّ جِهِادِهِ dapat diketahui bahawa manusia janganlah berusaha mengikut acuan fikiran sendiri, ia hendaklah berpandukan Qur;an, Sunnah dan amalan para sahabat. حَقَّ جِهِادِهِ bererti mewaqafkan segala bakat dan usaha untuk kepentingan agama.
(d) Orang-orang yang menegakkan kebenaran akan terus berjihad hingga ke hari kiamat, Rasulullah s.a.w. bersabda:
لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
Bermaksud: "Akan terus ada satu golongan dari umatku, mereka berjuang di atas landasan kebenaran dan akan terus berjuang hingga hari kiamat. Hadits riwayat Muslim, hadits 412.
(e) Termasuk dalam حَقَّ جِهِادِهِ juga segala ijtihad yang dilakukan oleh para 'ulama' dan mujtahidin yang mencari penyelesaian terhadap masalah-masalah yang baru timbul berpandukan al-Qur'an dan as-Sunnah.
(f) Termasuk dalam jihad juga usaha untuk menegakkan agama Islam dan menuntut ilmu. Rasulullah s.a.w. ada bersabda:
مَنْ خَرَجَ فِي طَلَبِ الْعِلْمِ فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ حَتَّى يَرْجِعَ
Bermaksud: "sesiapa yang keluar untuk menuntut ilmu bererti dia berada di jalan Allah sehingga ia pulang (ke rumahnya)". Hadits riwayat Tirmizi, dha'if, hadits 2,647
9. Empat tanggungjawab kerajaan Islam.
Di dalam surah ini dinyatakan kepada orang-orang Islam bahawa tujuan jihad ialah untuk menegakkan sebuah negara Islam yang adil, di dalam ayat 4l dinyatakan empat tanggungiawab utama negara Islam:
(1) Mendirikan sembahyang
(2) Menegakkan sistem zakat
(3) Menyuruh orang ramai melakukan kebaikan
(4) Menegah daripada melakukan perkara mungkar.
10. Nama sebenar orang-orang Islam ialah Muslimin.
Di akhir surah ini iaitu pada ayat ke-78 disebutkan bahawa Allah s.w.t. menamakan orang-orang Islam yang berhijrah dengan المُسْلِمِيْن, mereka dipilih untuk memimpin seluruh dunia hingga ke hari kiamat هُوَ ٱجْتَبَىٰكُمْ , mereka dituntut supaya menjaga ajaran tauhid yang diwarisi daripada Nabi Ibrahim a.s. dan menyampaikan dengan penuh tanggungjawab ajaran itu hingga ke akhir zaman!
تَكُونُوا۟ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِۚ
Al-Hajj 22:78
وَجَٰهِدُوا۟ فِى ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦۚ هُوَ ٱجْتَبَىٰكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى ٱلدِّينِ مِنْ حَرَجٍۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَٰهِيمَۚ هُوَ سَمَّىٰكُمُ ٱلْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِى هَٰذَا لِيَكُونَ ٱلرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا۟ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِۚ فَأَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱعْتَصِمُوا۟ بِٱللَّهِ هُوَ مَوْلَىٰكُمْۖ فَنِعْمَ ٱلْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ ٱلنَّصِيرُ
Dan berjihadlah kamu di jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu, dan Dia tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama. (Ikutilah) agama nenek mo-yangmu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamakan kamu orang-orang muslim sejak dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al-Qur'an) ini, agar Rasul (Mu-hammad) itu menjadi saksi atas dirimu dan agar kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia. Maka laksanakanlah shalat; tunaikanlah zakat, dan berpegangteguhlah kepada Allah. Dialah Pelindungmu; Dia sebaik-baik pe-lindung dan sebaik-baik penolong.
11. Asas perpaduan dan kesatuan umat Islam.
Untuk meneguhkan negara Islam, umat Islam diperintahkan supaya berpegang teguh dengan agama Allah وَٱعْتَصِمُوا۟ supaya dengan adanya perhubungan dengan Allah itu mereka dapat memperkukuh dan meneguhkan masyarakat Islam.
180
Tiada ulasan:
Catat Ulasan