Mishkat al-masabih kitab iman 5 ms092
Misykatul masabiih 92.
kamu mencerobohi orang yang dijamin Allah (berada) dalam perlindunganNya.¹¹¹ (Bukhari)¹¹²
(Lihat Maariful Hadits j1 m/s 106).
Misykatul masabih-syarah hadis
kitab iman-sesi 17- 13-apr-14
Amalan-Amalan Yang Membawa Seseorang Ke Syurga
١٢-وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ أَعْرَابِيًّا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا عَمِلْتُهُ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ قَالَ تَعْبُدُ اللَّهَ لَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا وَتُقِيمُ الصَّلَاةَ الْمَكْتُوبَةَ وَتُؤَدِّي الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ وَتَصُومُ رَمَضَانَ قَالَ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا
__________________________________________________________
¹¹¹ larangan Rasulullah s.a.w. ini boleh juga diterjemahkan dengan:
Oleh itu janganlah kamu mengkhianati/membatalkan jaminan dan janji Allah itu.Maksudnya ialah apabila seseorang menyatakan dirinya sebagai orang Islam dengan mengamalkan syi'ar agama Islam, bererti ia telah pun berada dalam jaminan perlindungan Allah. Maka tidak harus lagi nyawa, harta benda dan kehormatannya dicerobohi. Mencerobohinya bererti mencerobohi jaminan perlindungan Allah. Mencerobohinya juga bererti mengkhianati dan membatalkan janji Allah. Hadits ini juga sama seperti hadits sebelumnya daripada segi menganjurkan umat Islam agar berurusan dengan seseorang berdasarkan zahirnya. Jika zahirnya Islam, dia harus dilayan sebagai orang Islam dan jika zahirnya bukan Islam, maka ia akan dilayani sebagai bukan Islam.
Antara pengajaran, pedoman dan panduan yang telah disimpulkan oleh para ulama' daripada hadits ini ialah:
(1) Kelebihan dan keistimewaan sembahyang. Ia merupakan salah satu syi'ar Islam yang paling utama.
(2) Kelebihan dan keistimewaan qiblat (Baitlllah/al-MasjidiI Haram). Menghadap ke arah qiblat ketika bersembahyang adalah salah satu syarat untuk sahnya sembahyang seseorang, kecuali dalam keadaan khauf (terancam oleh musuh dan lain-lain ancaman). Menghadap qiblat juga merupakan salah satu syi' ar agama Islam yang utama.
(3) Memakan sembelihan orang Islam juga merupakan salah satu tanda yang menunjukkan keislaman seseorang. Ini kerana terdapat ramai sekali bukan Islam, sama ada dan kalangan Ahlil Kitab atau penganut-penganut agama yang lam tidak memakan sembelihan orang-orang Islam.
(4) Umat Islam dianjurkan supaya melayani manusia berdasarkan zahirnya. Jika zahirnya Islam, ia akan dilayan sebagai Islam. Dan jika zahirnya bukan Islam, ia akan dilayan sebagai bukan Islam.
(5) Petunjuk-petunjuk zahir seperti yang tersebut di dalam hadits di atas itulah seharusnya dijadikan pedoman. Umat Islam tidak dibenarkan mengintip, menyelidik dan mencungkil rahsia seseorang untuk mengetahui keislamannya, kecuali terdapat petanda-petanda yang sangat meragukan dan boleh mengancam kewujudan dan kesejateraan ummah.
(6) Setiap orang Islam terikat dengan perjanjiannya dengan Allah dan RasulNya untuk tidak mengsanggu-gugat dan mencerobohi darah (diri), harta benda dan kehormatan sesama saudara muslim.
(7) Mencerobohi mana-mana satu daripadanya bererti mencerobohi jaminan perlindungan Allah dan membatalkan perjanjian yang sedia terjalin di antaranya dengan Allah dan Rasul.
(8) Membatalkan perjanjian yang sedia terjalin dengan Allah dan RasulNya adalah dosa besar. Menceroboh jaminan perlindungan Allah dan RasulNya dengan menumpahkan darah orang Islam, mengambil harta bendanya tanpa hak dan mencemarkan nama baiknya juga merupakan dosa besar.
(9) Ahlul Qiblah yang tersasul sedikit sebanyak 'aqidahnya daripada 'aqidah Ahlil Ilaq (Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah) kerana tersalah dalam menta'wilkan maksud sebenar al-Qur'an dan al-Hadits, seperti sesetengah golongan Mu'tazilah, Khawarij dan lain-lain tidak boleh dihukum kafir, jika ia masih menerima ajaran dan hukum Islam secara keseluruhannya. Alasannya ialah kerana kesalahan mereka itu berpunca daripada salah faham dan salah ta'wiklan semata-mata, bukan kerana mereka rnenolak dan mengingkarinya.
¹¹² Selain Bukhari, hadits ini turut diriwayatkan oleh an-Nasaa'i, al-Baihaqi dan at Thabaraani, Abu Daud, at-Tirmizi dan lain-lain juga ada meriwayatkan hadlts-hadits yang sama maknw dengan hadits ini.
92
١٣١٠ - حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحِيمِ حَدَّثَنَا عَفَّانُ بْنُ مُسْلِمٍ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدِ بْنِ حَيَّانَ عَنْ أَبِي زُرْعَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ أَعْرَابِيًّا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا عَمِلْتُهُ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ قَالَ تَعْبُدُ اللَّهَ لَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا وَتُقِيمُ الصَّلَاةَ الْمَكْتُوبَةَ وَتُؤَدِّي الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ وَتَصُومُ رَمَضَانَ قَالَ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا أَزِيدُ عَلَى هَذَا فَلَمَّا وَلَّى قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى هَذَا حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ عَنْ يَحْيَى عَنْ أَبِي حَيَّانَ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو زُرْعَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِهَذَا
Tiada ulasan:
Catat Ulasan