Jumaat, Oktober 23, 2020

Mishkat al-masabih kitab iman 5 ms103

Mishkat al-masabih kitab iman 5 ms103

Misykatul masabiih -syarah hadis-
kitab iman-sesi 20- 25 mei 14


Misykatul masabiih 103

menyuruhnya mengganti (mengqadha') puasa iłu pada hari yang lain.” 
(5) Al-Aini mengemukakan beberapa qaedah usul dałam mentarjihkan dalil-dalil pegangan mereka daripada dalil-dalil yang dipegang oleh golongan yang tidak sehaluan dengan mereka. Qaedah-qaedah itu antara lainnya ialah: 
(a) Ijmaa' sahabat. Kononnya ada ijmak  sahabat tentang wajib diqadha' sesuatu ibadat sunat yang terbatal atau dibatalkan. 
(b) Dalil-dalil yang menjadi pegangan mereka bersifat mutsbit dan dalil-dalil yang menjadi pegangan orang-orang yang tidak sehaluan dengan mereka pula bersifat naafi. Jelas sekali menurut qaedah usul المثبت مقدم على النافي
 (dalil yang menyabitkan sesuatu lebih diutamakan daripada dalil yang menafikannya). 
(c) Pendapat mereka kelihatan lebih cermat dalam bab ibadat. Dan apa yang dipertikaikan sekarang adalah bab ibadat. Golongan Syafîiyyah, Hanaabilah dan orang-orang Yang sependapat dengan mereka pula mempertikaikan dalil-dalil yang telah dikemukakan oleh golongan Hanafiyyah dan Malikiyyah tadi. Berikut dikemukakan sebahagian daripada bantahan mereka terhadapnya menurut tertib dengan serba ringkas. 
Pertama: Alasan (1) berupa firman Allah itu meskipun qath'i tsubutnya, tetapi dalalahnya tidak qath'i. Dengan adanya hadits-hadits Ummu Haani', 'Aaisyah, Abu Sa'id dan lain-lain yang walaupun tidak qath'i tsubutnya, namun dalalahnya adalah qath'i tanpa sebarang keraguan tentang pelaku sesuatu amalan sunat itu bebas memilih, sama ada untuk meneruskan amalan yang telah dimulakannya atau berhenti saja tanpa perlu mengqadha'nya kemudian. Lihatlah hadits-hadits mereka itu di bawah ini:
(a) Ummu Haani' meriwayatkan, katanya:
 قَاعِدَةً عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأُتِيَ بِشَرَابٍ فَشَرِبَ مِنْهُ ثُمَّ نَاوَلَنِي فَشَرِبْتُ مِنْهُ فَقُلْتُ إِنِّي أَذْنَبْتُ فَاسْتَغْفِرْ لِي فَقَالَ وَمَا ذَاكِ قَالَتْ كُنْتُ صَائِمَةً فَأَفْطَرْتُ فَقَالَ أَمِنْ قَضَاءٍ كُنْتِ تَقْضِينَهُ قَالَتْ لَا قَالَ فَلَا يَضُرُّكِ

Bermaksud: Pernah saya berada dekat Nabi s.a.w. Tiba-tiba dibawakan minuman kepada baginda. Baginda s.a.w. meminum sebahagian daripadanya lalu menghulurkan pula kepadaku. Terus saya meminum minuman itu. Kemudian saya berkata: "Sesungguhnya saya telah berdosa.
Minta ampunlah untuk saya”. Nabi s.a.w. lantas bertanya: "Dosa apa”. Kata Ummu Haani':"Sebenarnya saya berpuasa tadi. Kemudian memutuskannya". Rasulullah bertanya lagi: "Adakah engkau berpuasa qadha'? Kata Ummu Elaani': "Tidak.” Kata Nabi s.a.w.: "Kalau begitu tidak mengapa.” 
(Hadits riwayat Tirmizi, Nasaa'i, at-Thabaraani, Ibnu Abi Syaibah dan lainlain). 

Di dałam riwayat  Abu Daud Ummu  Haani' dilaporkan berkata begini: 
لَمَّا كَانَ يَوْمُ الْفَتْحِ فَتْحِ مَكَّةَ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَجَلَسَتْ عَنْ يَسَارِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأُمُّ هَانِئٍ عَنْ يَمِينِهِ قَالَتْ فَجَاءَتْ الْوَلِيدَةُ بِإِنَاءٍ فِيهِ شَرَابٌ فَنَاوَلَتْهُ فَشَرِبَ مِنْهُ ثُمَّ نَاوَلَهُ أُمَّ هَانِئٍ فَشَرِبَتْ مِنْهُ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَقَدْ أَفْطَرْتُ وَكُنْتُ صَائِمَةً فَقَالَ لَهَا أَكُنْتِ تَقْضِينَ شَيْئًا قَالَتْ لَا قَالَ فَلَا يَضُرُّكِ إِنْ كَانَ تَطَوُّعًا

Bermaksud: Pada hari pembukaan Mekah, Fathimah datang. Dia duduk di sebelah kiri Rasulullah s.a.w. Ummu Haani' di sebelah kanan baginda. Lalu seorang hamba sahaya wanita datang dengan membawa sebekas minuman. Dihulurnya bekas iłu kepada baginda. Setelah meminum sedikit, baginda s.a.w. menghulurkannya kepada Ummu Haani'. Ummu Haani' meminum minuman di dalam bekas itu dan berkata: "Saya sebenarnya berpuasa tadi, tetapi telah berbuka sekarang. Nabi s.a.w. bertanya Ummu Haani', adakah engkau berpuasa qadha'?”
Jawab Ummu Haani': "Tidak”. Kata Nabi s.a.w.: "Tidak mengapa kalau puasa sunat.” 

Ishaq bin Rahawaih di dalam Musnadnya juga telah meriwayatkan satu hadits yang sama maknanya dengan makna hadits Abu Daud ini. Hadits Ummu Haani' ini jelas menunjukkan amalan sunat yang telah dimulakan, jika dibatalkan tidak perlu diqadha'. la secara tidak langsung menunjukkan amalan sunat iłu tidak menjadi wajib setelah dimulakan. 

(b) Aaisyah Ummul Mu'minin meriwayatkan, 
دَخَلَ عَلَيَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ فَقَالَ هَلْ عِنْدَكُمْ شَيْءٌ فَقُلْنَا لَا قَالَ فَإِنِّي إِذَنْ صَائِمٌ ثُمَّ أَتَانَا يَوْمًا آخَرَ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ أُهْدِيَ لَنَا حَيْسٌ فَقَالَ أَرِينِيهِ فَلَقَدْ أَصْبَحْتُ صَائِمًا فَأَكَلَ
Bermaksud: Pada suatu hari rasulullah s.a.w. masuk kerumahku. Beliau bertanya: "Adakah apa-apa (makanan) pada kamu (di rumah). Jawab kami: "Tidak ada”. Beliau berkata: "Kalau begitu saya berpuasa saja”. Pada suatu hari yang lain, beliau datang pula ke rumah kami. Kami berkata: 'Wahai Rasulallah, ada kekoleh dihadiahkan kepada kami. Kata rasulullah s.a.w.: "Tunjukkan kepadaku. Sebenarnya hari ini aku puasa”. Lalu beliau makan (kekoleh iłu). 
(Hadits riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmizi, Nasaa'i, Ibnu Majah dan lain-lain). 

Hadits ini menunjukkan sesuatu amalan sunat tidak menjadi wajib dengan dimula mengerjakannya. Kalaulah ia menjadi wajib, niscaya Nabi s.a.w. tidak akan membatalkan puasa yang telah dimulakannya. 

(c) Abu Sa'id al-Khudri meriwayatkan, katanya: 
صنعت للنبي صلى الله عليه وسلم فلما وضع قال رجل أنا صائم فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم دعاكم أخوكم وتكلف لكم وتقول إنى صائم وصم يوما مكانه إن شئت

Bermaksud: Pernah saya buat makanan

103


Tiada ulasan:

Catat Ulasan